2,14 mld euro – taką wartość osiągnął w czerwcu 2016 r. eksport polskiego sektora motoryzacyjnego. Jak wskazuje ostatni raport automotivesuppliers.pl to najlepsze wyniki w historii i w odniesieniu do wcześniejszych 12 miesięcy, wzrost aż o 1/5. Specjaliści wyliczają, że w 2016 r. cała branża sprzeda poza Polskę produkty o wartości ok. 23 mld. euro. Tak jak samochód jest efektem złożenia wielu elementów i kooperacji firm, tak i zachodniopomorscy przedsiębiorcy mają swój udział w tych dobrych wynikach.
„Nasi” byli pierwsi
Branża motoryzacyjna z reguły kojarzy się z dużymi inwestorami zagranicznymi, ale mało kto wie, że to właśnie rodzimi przedsiębiorcy jako pierwsi dostrzegli szanse na biznes w automotive na Pomorzu Zachodnim. Zatrudniający dziś ponad 1100 osób koszaliński producent szyb samochodowych – firma NordGlass to wręcz książkowy przykład. Firma jest jednym z największych producentów szyb dla branży motoryzacyjnej w Europie i posiada centra dystrybucyjne m.in. we Francji, Danii, Niemczech oraz Czechach. Przedsiębiorstwo zbudowali dwaj koszalinianie, którzy szyby najpierw importowali z Niemiec, następnie rozwinęli sieć ich sprzedaży i montażu, by w końcu sprowadzić linię produkcyjną z Finlandii i ruszyć z produkcją. NordGlass tak mocno się rozwinął, że najpierw w 2007 roku firmę przejął Polish Enterprise Fund, który w 2015 r. sprzedał przedsiębiorstwo kolejnemu inwestorowi – tym razem AGC Automotive Europe.
Z branżą automotive związany jest również najnowszy inwestor w koszalińskiej strefie. Firma Visio powstała w Koszalinie w 2009 roku i jest jednym z najszybciej się rozwijających polskich producentów wycieraczek do szyb samochodowych. W strefie zainwestuje ok. 5 mln zł. w nowy zakład oraz stworzy kilkunaście miejsc pracy.
Automotive Stargard
Przez ostatnie lata na regionalnego lidera w sektorze motoryzacyjnym wyrósł Stargard. To miejsce wybrało bowiem kilku inwestorów zagranicznych, którzy systematycznie rozwijają swoją działalność. Do dobrych wyników polskiego eksportu z pewnością przyczynił się Bridgestone, światowy lider produkcji opon. Pod koniec minionego roku japoński koncern zakończył wartą blisko pół mld zł. inwestycję - tworząc linię produkcji opon do samochodów ciężarowych i autobusów a także 170 nowych miejsc pracy. Od 2009 r., czyli od początku przygody w Stargardzie, firma zainwestowała już 2 mld zł. i stworzyła w sumie ponad 850 miejsc pracy. W tym czasie dzienna produkcja opon wzrosła o połowę, z 2400 do 3600 sztuk.
Również w 2009 r. w Stargardzie pojawił się należący do fińskiego Cargotecu (producent m.in. dźwigów czy suwnic) Kalmar, a kilka lat później dołączyła do niego siostrzana spółka - Hiab (2014 r.). To właśnie ta ostatnia firma jest wiodącym na świecie dostawcą urządzeń do przeładunku drogowego. Produkowane w Stargardzie dźwigi są montowane głównie na samochodach ciężarowych i służą do prac przeładunkowych oraz instalacyjnych. Firma zatrudnia dziś blisko 500 osób, a w tym roku Hiab pochwalił się opracowaniem przez stargardzkie centrum badawczo-rozwojowe systemu zdalnego sterowania żurawiem przeładunkowym. Nowinka technologiczna ma w przyszłym roku wejść do seryjnej produkcji i przyczynić się do zwiększenia sprzedaży.
Co ciekawe, pierwszą firmą z branży automotive w Stargardzie, był wydawało się najmniej znany w tym gronie szwedzki Klippan. Firma zainwestowała w regionie już w 2002 r. i produkuje elementy wyposażenia samochodów ciężarowych – sieci zabezpieczające, łóżka montowane w kabinach tirów, czy zabudowy części bagażowej samochodów dostawczych (to ostatnia z inwestycji uruchomiona przed dwoma laty). Klippan zatrudnia ponad 150 pracowników. Firma współpracuje m.in. z Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym, wraz z którym stworzyła biuro projektowe.
A to nie wszystko
Firm produkujących w regionie na rzecz sektora automotive jest oczywiście więcej. To m.in. CSV wraz ze spółkami zależnymi, która zatrudnia ponad 400 pracowników i jest jednym z wiodących w kraju producentów i dystrybutorów chemii lakierniczej. Firma współpracuje z ponad 20 światowymi markami (m.in. Mercedes, Toyota, Porsche czy Tesla) w zakresie obsługi posprzedażowej. Liczne rozwiązania na rzecz tego sektora tworzą również szczecińscy informatycy. Tworzeniem aplikacji bądź rozwiązań dla branży motoryzacyjnej mogą się pochwalić m.in. Tieto, REC Global czy brightONE.