Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Motoryzacyjne Pomorze Zachodnie

Autor ekoszalin za Urząd Marszałkowski 26 Września 2016 godz. 12:00
Stoewer, Junak, Polmo. Właśnie z historycznymi markami, a nie z odnoszącymi dziś sukcesy firmami kojarzony jest zachodniopomorski przemysł motoryzacyjny. Tak jak w całej Polsce, tak i na Pomorzu Zachodnim ten sektor dobrze się rozwija tworząc liczne miejsca pracy i produkując na rynki zagraniczne. Produkując wręcz rekordowo, bo jak wskazuje branża w ciągu roku jej eksport wzrósł aż o 20%.

2,14 mld euro – taką wartość osiągnął w czerwcu 2016 r. eksport polskiego sektora motoryzacyjnego. Jak wskazuje ostatni raport automotivesuppliers.pl to najlepsze wyniki w historii i w odniesieniu do wcześniejszych 12 miesięcy, wzrost aż o 1/5. Specjaliści wyliczają, że w 2016 r. cała branża sprzeda poza Polskę produkty o wartości ok. 23 mld. euro. Tak jak samochód jest efektem złożenia wielu elementów i kooperacji firm, tak i zachodniopomorscy przedsiębiorcy mają swój udział w tych dobrych wynikach.

 

„Nasi” byli pierwsi

Branża motoryzacyjna z reguły kojarzy się z dużymi inwestorami zagranicznymi, ale mało kto wie, że to właśnie rodzimi przedsiębiorcy jako pierwsi dostrzegli szanse na biznes w automotive na Pomorzu Zachodnim. Zatrudniający dziś ponad 1100 osób koszaliński producent szyb samochodowych – firma NordGlass to wręcz książkowy przykład. Firma jest jednym z największych producentów szyb dla branży motoryzacyjnej w Europie i posiada centra dystrybucyjne m.in. we Francji, Danii, Niemczech oraz Czechach. Przedsiębiorstwo zbudowali dwaj koszalinianie, którzy szyby najpierw importowali z Niemiec, następnie rozwinęli sieć ich sprzedaży i montażu, by w końcu sprowadzić linię produkcyjną z Finlandii i ruszyć z produkcją. NordGlass tak mocno się rozwinął, że najpierw w 2007 roku firmę przejął Polish Enterprise Fund, który w 2015 r. sprzedał przedsiębiorstwo kolejnemu inwestorowi – tym razem AGC Automotive Europe.

 

Z branżą automotive związany jest również najnowszy inwestor w koszalińskiej strefie. Firma Visio powstała w Koszalinie w 2009 roku i jest jednym z najszybciej się rozwijających polskich producentów wycieraczek do szyb samochodowych. W strefie zainwestuje ok. 5 mln zł. w nowy zakład oraz stworzy kilkunaście miejsc pracy.

 

Automotive Stargard

Przez ostatnie lata na regionalnego lidera w sektorze motoryzacyjnym wyrósł Stargard. To miejsce wybrało bowiem kilku inwestorów zagranicznych, którzy systematycznie rozwijają swoją działalność. Do dobrych wyników polskiego eksportu z pewnością przyczynił się Bridgestone, światowy lider produkcji opon. Pod koniec minionego roku japoński koncern zakończył wartą blisko pół mld zł. inwestycję - tworząc linię produkcji opon do samochodów ciężarowych i autobusów a także 170 nowych miejsc pracy. Od 2009 r., czyli od początku przygody w Stargardzie, firma zainwestowała już 2 mld zł. i stworzyła w sumie ponad 850 miejsc pracy. W tym czasie dzienna produkcja opon wzrosła o połowę, z 2400 do 3600 sztuk.

 

Również w 2009 r. w Stargardzie pojawił się należący do fińskiego Cargotecu (producent m.in. dźwigów czy suwnic) Kalmar, a kilka lat później dołączyła do niego siostrzana spółka - Hiab (2014 r.). To właśnie ta ostatnia firma jest wiodącym na świecie dostawcą urządzeń do przeładunku drogowego. Produkowane w Stargardzie dźwigi są montowane  głównie na samochodach ciężarowych i służą do prac przeładunkowych oraz instalacyjnych. Firma zatrudnia dziś blisko 500 osób, a w tym roku Hiab pochwalił się opracowaniem przez stargardzkie centrum badawczo-rozwojowe systemu zdalnego sterowania żurawiem przeładunkowym. Nowinka technologiczna ma w przyszłym roku wejść do seryjnej produkcji i przyczynić się do zwiększenia sprzedaży.


Co ciekawe, pierwszą firmą z branży automotive w Stargardzie, był wydawało się najmniej znany w tym gronie szwedzki Klippan. Firma zainwestowała w regionie już w 2002 r. i produkuje elementy wyposażenia samochodów ciężarowych – sieci zabezpieczające, łóżka montowane w kabinach tirów, czy zabudowy części bagażowej samochodów dostawczych (to ostatnia z inwestycji uruchomiona przed dwoma laty). Klippan zatrudnia ponad 150 pracowników. Firma współpracuje m.in. z Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym, wraz z którym stworzyła biuro projektowe.

 

A to nie wszystko

Firm produkujących w regionie na rzecz sektora automotive jest oczywiście więcej. To m.in. CSV wraz ze spółkami zależnymi, która zatrudnia ponad 400 pracowników i jest jednym z wiodących w kraju producentów i dystrybutorów chemii lakierniczej. Firma współpracuje z ponad 20 światowymi markami (m.in. Mercedes, Toyota, Porsche czy Tesla) w zakresie obsługi posprzedażowej. Liczne rozwiązania na rzecz tego sektora tworzą również szczecińscy informatycy. Tworzeniem aplikacji bądź rozwiązań dla branży motoryzacyjnej mogą się pochwalić m.in. Tieto, REC Global czy brightONE.

 

 

Poprzedni artykuł
Następny artykuł