Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Egzaminy gimnazjalne: koszalinianie lepsi od krajowej średniej

Autor Ala, fot. archiwum 21 Czerwca 2016 godz. 12:20
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wstępne wyniki egzaminu gimnazjalnego. Egzamin, w którym w całym kraju udział wzięło około 354 000 uczniów klas III przeprowadzony został w kwietniu. Na tegorocznym egzaminie gimnazjalnym uczniom najsłabiej poszła matematyka - lepiej wypadli z języka polskiego i języków obcych.

Średnio - gimnazjalistom najgorzej poszła matematyka; wspólny wynik to 49 procent. Niewiele lepsze wyniki z przedmiotów przyrodniczych i historii. Język polski - głównie zadania zamknięte - poprawnie rozwiązało 69 procent zdających.

 

Statystyczny koszaliński  gimnazjalista uzyskał w tym roku z języka polskiego 69,77 proc., z historii i wos 57,43 proc., z przedmiotów przyrodniczych 53,26 proc., z matematyki 50,61 proc., z podstawowego angielskiego 69,59 proc., rozszerzonego angielskiego 51,05 procent. Wśród szkół, które podwyższają koszalińską średnią jest gimnazjum Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Jego uczniowie z j. polskiego uzyskali średnio 81,57 proc. z historii 68,09 proc., z matematyki 62,51 proc., z przedmiotów przyrodniczych 55,18 proc., z podstawowego angielskiego 77,60 procent.

 

Sytuacja inaczej wygląda w naszym województwie. Uczniowie z zachodniopomorskiego uzyskali jedne z najsłabszych wyniki. Średnia wojewódzka z języka polskiego to 64,93 procent punktów, z historii i wos 53,66, z przedmiotów przyrodniczych 48,77 procent, z matematyki 45,17 procent, z podstawowego angielskiego 62,93 procent, z rozszerzonego 45,61 procent.

 

Wyniki testu gimnazjalnego 2016 okazały się być zróżnicowane względem lokalizacji szkoły. Uczniowie zamieszkujący miasta o liczbie ludności przekraczającej 100 tys. mieszkańców uzyskali lepsze wyniki niż gimnazjaliści z miast mniejszych i z obszarów wiejskich

 

W części humanistycznej z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie uczniowie z dużych miast uzyskali średnio 60 proc. punktów, a uczniowie zamieszkujący wieś - 55.

 

Z języka polskiego gimnazjaliści z miast zdobyli średnio 72 proc. punktów w porównaniu do 67 proc. punktów zdobytych przez uczniów z obszarów wiejskich.

 

W części matematyczno-przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych uczniowie z miast zdobyli średnio 55 proc. punktów, a dzieci ze wsi - 49. W przypadku matematyki to stosunek 54 do 47 proc. punktów.

Arkusz standardowy zawierał 23 zadania, w tym 20 zadań zamkniętych i 3 zadania otwarte. Wśród zadań zamkniętych większość stanowiły zadania wyboru wielokrotnego, w których należało wybrać jedną zpodanych odpowiedzi, a w pięciu zadaniach typu prawda-fałsz − ocenić prawdziwość zdań. Zadania otwarte wymagały od gimnazjalistów samodzielnego sformułowania rozwiązania.

W tym roku po raz pierwszy rozwiązania zadań otwartych z egzaminu gimnazjalnego z matematyki w całym kraju zostały ocenione z wykorzystaniem elektronicznego systemu oceniania (tzw. e-ocenianie). Egzaminatorzy, korzystając ze skanów prac uczniów i ze specjalnego oprogramowania (scorisÒAssessor) ocenili na ekranach domowych komputerów poprawność rozwiązań około 890 tysięcy zadań. W sesji e-oceniania wzięło udział 1378 egzaminatorów. Przed przystąpieniem do oceniania prac każdy egzaminator uczestniczył w szkoleniu dotyczącym zasad oceniania zadań oraz korzystania z programu komputerowego. Praca egzaminatorów była na bieżąco monitorowana przez przewodniczących zespołów egzaminatorów oraz koordynatorów oceniania poszczególnych zadań.

 

Poprzedni artykuł

Czytaj też

Egzamin gimnazjalny: Z bananem na twarzy

Film Dawid Baranowski - 19 Kwietnia 2016 godz. 16:49
- Matematyka była łatwa. Obserwując miny kolegów, to większość jest z bananem na twarzy - ocenił wtorkowy test z matematyki uczeń najlepszego w Koszalinie Gimnazjum nr 11. Test z matematyki rozpoczął się o godz. 11.00. Wcześniej, bo o godz. 9.00 gimnazjaliści przystąpili do egzaminu z biologii, chemii, fizyki i geografii. Na jego rozwiązanie  mieli 60 minut. Na salę podczas egzaminu gimnazjalnego uczniowie mogą wnieść długopis lub pióro, piszące na czarno, oraz linijkę. Prace uczniów zostaną zakodowane. Sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Wyniki egzaminu m.in. z matematyki uczniowie poznają 17 czerwca. W środę egzamin z języka obcego. Przeprowadzany on będzie na dwóch poziomach: podstawowym - obowiązkowym dla wszystkich gimnazjalistów i rozszerzonym - dla tych uczniów, którzy w gimnazjum kontynuują naukę wybranego języka obcego rozpoczętą w szkole podstawowej.