Średnio - gimnazjalistom najgorzej poszła matematyka; wspólny wynik to 49 procent. Niewiele lepsze wyniki z przedmiotów przyrodniczych i historii. Język polski - głównie zadania zamknięte - poprawnie rozwiązało 69 procent zdających.
Statystyczny koszaliński gimnazjalista uzyskał w tym roku z języka polskiego 69,77 proc., z historii i wos 57,43 proc., z przedmiotów przyrodniczych 53,26 proc., z matematyki 50,61 proc., z podstawowego angielskiego 69,59 proc., rozszerzonego angielskiego 51,05 procent. Wśród szkół, które podwyższają koszalińską średnią jest gimnazjum Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Jego uczniowie z j. polskiego uzyskali średnio 81,57 proc. z historii 68,09 proc., z matematyki 62,51 proc., z przedmiotów przyrodniczych 55,18 proc., z podstawowego angielskiego 77,60 procent.
Sytuacja inaczej wygląda w naszym województwie. Uczniowie z zachodniopomorskiego uzyskali jedne z najsłabszych wyniki. Średnia wojewódzka z języka polskiego to 64,93 procent punktów, z historii i wos 53,66, z przedmiotów przyrodniczych 48,77 procent, z matematyki 45,17 procent, z podstawowego angielskiego 62,93 procent, z rozszerzonego 45,61 procent.
Wyniki testu gimnazjalnego 2016 okazały się być zróżnicowane względem lokalizacji szkoły. Uczniowie zamieszkujący miasta o liczbie ludności przekraczającej 100 tys. mieszkańców uzyskali lepsze wyniki niż gimnazjaliści z miast mniejszych i z obszarów wiejskich
W części humanistycznej z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie uczniowie z dużych miast uzyskali średnio 60 proc. punktów, a uczniowie zamieszkujący wieś - 55.
Z języka polskiego gimnazjaliści z miast zdobyli średnio 72 proc. punktów w porównaniu do 67 proc. punktów zdobytych przez uczniów z obszarów wiejskich.
W części matematyczno-przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych uczniowie z miast zdobyli średnio 55 proc. punktów, a dzieci ze wsi - 49. W przypadku matematyki to stosunek 54 do 47 proc. punktów.
Arkusz standardowy zawierał 23 zadania, w tym 20 zadań zamkniętych i 3 zadania otwarte. Wśród zadań zamkniętych większość stanowiły zadania wyboru wielokrotnego, w których należało wybrać jedną zpodanych odpowiedzi, a w pięciu zadaniach typu prawda-fałsz − ocenić prawdziwość zdań. Zadania otwarte wymagały od gimnazjalistów samodzielnego sformułowania rozwiązania.
W tym roku po raz pierwszy rozwiązania zadań otwartych z egzaminu gimnazjalnego z matematyki w całym kraju zostały ocenione z wykorzystaniem elektronicznego systemu oceniania (tzw. e-ocenianie). Egzaminatorzy, korzystając ze skanów prac uczniów i ze specjalnego oprogramowania (scorisÒAssessor) ocenili na ekranach domowych komputerów poprawność rozwiązań około 890 tysięcy zadań. W sesji e-oceniania wzięło udział 1378 egzaminatorów. Przed przystąpieniem do oceniania prac każdy egzaminator uczestniczył w szkoleniu dotyczącym zasad oceniania zadań oraz korzystania z programu komputerowego. Praca egzaminatorów była na bieżąco monitorowana przez przewodniczących zespołów egzaminatorów oraz koordynatorów oceniania poszczególnych zadań.