Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland

Nowy węzeł drogowy połączy A6, S6 i DK13. Tak będzie wyglądać kluczowa inwestycja komunikacyjna dla Szczecina i regionu

2025-08-04 05:18:00 Art za GDDKiA Szczecin
Zmodernizowane połączenie autostrady A6, drogi ekspresowej S6 (w ramach przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina) oraz drogi krajowej nr 13 (DK13) ma wkrótce odmienić układ komunikacyjny na południe od Szczecina. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała plany budowy nowego węzła Szczecin Zachód, który zastąpi przestarzały układ drogowy z lat 30. XX wieku.

Koniec z brukiem z lat 30.

Obecny węzeł łączący DK13 z autostradą A6 to infrastruktura pamiętająca czasy III Rzeszy. Brukowane łącznice po południowej stronie, wąskie pasy i przestarzała geometria nie przystają do dzisiejszych potrzeb transportowych i bezpieczeństwa ruchu. W związku z realizacją etapu II obwodnicy Przecławia i Warzymic, węzeł ten zostanie całkowicie wyłączony z ruchu i zastąpiony nowoczesnym rozwiązaniem zlokalizowanym około 700 metrów dalej, na wschód.

Szczecin Zachód – strategiczne skrzyżowanie tras

Nowy węzeł Szczecin Zachód będzie kluczowym punktem na mapie drogowej Pomorza Zachodniego. Połączy on autostradę A6 z DK13 oraz z przyszłą Zachodnią Obwodnicą Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Przetargi na realizację S6 właśnie zostały ogłoszone.

Nowy odcinek inwestycji o długości ok. 3 km rozpocznie się w miejscu zakończenia I etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic. W tym miejscu – na południe od miejscowości Przecław – powstanie węzeł Siadło Górne, który zintegruje DK13 z planowaną trasą S6.

 

Wydajność, bezpieczeństwo i rozwój regionu

Nowa droga – będąca wspólnym odcinkiem DK13 i S6 – będzie miała parametry drogi ekspresowej i ominie centrum logistyczne położone na wschód od obecnego układu drogowego. Węzeł Szczecin Zachód zapewni sprawne i bezpieczne połączenie z autostradą A6 dzięki systemowi łącznic bezpośrednich i półbezpośrednich. Od południa do węzła zostanie włączona także obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13.

Co dalej?

Budowa nowego układu drogowego oznacza nie tylko większy komfort i bezpieczeństwo dla kierowców, ale również nowe szanse rozwoju dla całego regionu. Inwestycja stanowi jeden z najważniejszych etapów przygotowania Szczecina do roli węzła komunikacyjnego o znaczeniu ponadregionalnym.

Rozpoczęcie prac planowane jest po rozstrzygnięciu przetargów i uzyskaniu wymaganych decyzji środowiskowych oraz realizacyjnych.