Jego wykorzystanie pozwala nie tylko przyspieszyć prace torowe, ale przede wszystkim ograniczyć uciążliwość remontów dla pasażerów. To przykład nowoczesnej kolei w praktyce – szybszej, cichszej i bardziej efektywnej.

Co potrafi PUN?
PUN to potężna, kilkusetmetrowa maszyna torowa, która pracuje w ruchu, bez konieczności całkowitego zamykania linii. W jednym przejeździe demontuje starą nawierzchnię – szyny, podkłady – i w ich miejsce natychmiast układa nowe elementy toru. Wszystko odbywa się automatycznie, z dokładnością do milimetrów.
Dzięki temu technologia potokowej wymiany torów pozwala wymienić nawet 2 km nawierzchni dziennie, skracając czas robót z kilku tygodni do kilku dni.
Mniej hałasu, więcej prędkości
Jednym z ważnych efektów działania PUN-a jest montaż tzw. toru bezstykowego. Dzięki zgrzewaniu lub spawaniu szyn eliminuje się klasyczne połączenia, co oznacza:
cichszy przejazd pociągów,
większą trwałość toru,
możliwość jazdy z większą prędkością.
Tory bezstykowe to dziś standard w modernizowanej infrastrukturze kolejowej – komfortowe dla pasażerów i bardziej przyjazne dla mieszkańców terenów przy linii kolejowej.
Gdzie działa PUN?
W pierwszym półroczu 2025 roku maszyny PUN były wykorzystywane m.in. na:
trasie Żywiec – Zwardoń: 37 km torów w górskim terenie,
odcinku Stary Sącz – Piwniczna – Rytro: zwiększenie prędkości z 50 do 90 km/h,
trasie Malbork – Elbląg: wymiana 50 km nawierzchni w ramach kompleksowej rewitalizacji,
odcinku Stawiany – Sława Wielkopolska: tor z materiałów z odzysku, przystosowany do prędkości 120 km/h.
To tylko część inwestycji i działań utrzymaniowych, w których zastosowano technologię PUN – z korzyścią dla pasażerów, środowiska i budżetu.
Bezpieczniej i oszczędniej
Maszyny PUN nie tylko przyspieszają prace, ale też zwiększają bezpieczeństwo – automatyzacja pozwala ograniczyć liczbę osób pracujących w trudnych warunkach przy torze. Dodatkowo pozwalają wykorzystywać elementy regenerowane – np. przeszlifowane szyny czy podkłady z innych odcinków – co znacząco redukuje koszty i wpływ prac na środowisko.
To technologia, która realnie zmienia oblicze polskiej kolei — przyspiesza modernizacje, poprawia jakość jazdy i wspiera zrównoważony rozwój transportu. PKP PLK S.A. zapowiadają dalszą rozbudowę floty maszyn PUN i ich zastosowanie nie tylko w dużych inwestycjach, ale też w codziennych pracach utrzymaniowych.
Szybciej. Ciszej. Bezpieczniej. Tak dziś wymienia się tory.