Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland

Nie zatrzymuje ruchu, a wymienia tor. Poznaj PUN – rewolucję na polskich torach

2025-07-14 05:18:00 Art za PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Nie zatrzymuje pociągów, pracuje z chirurgiczną precyzją, a w kilka dni potrafi wymienić odcinki torów, które kiedyś wymagały tygodniowej blokady. PUN – Pociąg do Potokowej Wymiany Nawierzchni – to jeden z najbardziej zaawansowanych elementów technicznego zaplecza PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wideo z artykułu: Nie zatrzymuje ruchu, a wymienia tor. Poznaj PUN – rewolucję na polskich torach

Jego wykorzystanie pozwala nie tylko przyspieszyć prace torowe, ale przede wszystkim ograniczyć uciążliwość remontów dla pasażerów. To przykład nowoczesnej kolei w praktyce – szybszej, cichszej i bardziej efektywnej.

Co potrafi PUN?

PUN to potężna, kilkusetmetrowa maszyna torowa, która pracuje w ruchu, bez konieczności całkowitego zamykania linii. W jednym przejeździe demontuje starą nawierzchnię – szyny, podkłady – i w ich miejsce natychmiast układa nowe elementy toru. Wszystko odbywa się automatycznie, z dokładnością do milimetrów.

 

Dzięki temu technologia potokowej wymiany torów pozwala wymienić nawet 2 km nawierzchni dziennie, skracając czas robót z kilku tygodni do kilku dni.

 

Mniej hałasu, więcej prędkości

Jednym z ważnych efektów działania PUN-a jest montaż tzw. toru bezstykowego. Dzięki zgrzewaniu lub spawaniu szyn eliminuje się klasyczne połączenia, co oznacza:

cichszy przejazd pociągów,

większą trwałość toru,

możliwość jazdy z większą prędkością.

Tory bezstykowe to dziś standard w modernizowanej infrastrukturze kolejowej – komfortowe dla pasażerów i bardziej przyjazne dla mieszkańców terenów przy linii kolejowej.

Gdzie działa PUN?

W pierwszym półroczu 2025 roku maszyny PUN były wykorzystywane m.in. na:

 

trasie Żywiec – Zwardoń: 37 km torów w górskim terenie,

odcinku Stary Sącz – Piwniczna – Rytro: zwiększenie prędkości z 50 do 90 km/h,

trasie Malbork – Elbląg: wymiana 50 km nawierzchni w ramach kompleksowej rewitalizacji,

odcinku Stawiany – Sława Wielkopolska: tor z materiałów z odzysku, przystosowany do prędkości 120 km/h.

To tylko część inwestycji i działań utrzymaniowych, w których zastosowano technologię PUN – z korzyścią dla pasażerów, środowiska i budżetu.

 

Bezpieczniej i oszczędniej

Maszyny PUN nie tylko przyspieszają prace, ale też zwiększają bezpieczeństwo – automatyzacja pozwala ograniczyć liczbę osób pracujących w trudnych warunkach przy torze. Dodatkowo pozwalają wykorzystywać elementy regenerowane – np. przeszlifowane szyny czy podkłady z innych odcinków – co znacząco redukuje koszty i wpływ prac na środowisko.

 

To technologia, która realnie zmienia oblicze polskiej kolei — przyspiesza modernizacje, poprawia jakość jazdy i wspiera zrównoważony rozwój transportu. PKP PLK S.A. zapowiadają dalszą rozbudowę floty maszyn PUN i ich zastosowanie nie tylko w dużych inwestycjach, ale też w codziennych pracach utrzymaniowych.

 

Szybciej. Ciszej. Bezpieczniej. Tak dziś wymienia się tory.