Dwa unikatowe w skali kraju mosty obrotowe już działają. Falochrony Wschodni i Zachodni, budowane m.in. z betonowych „x-block plus”, mają pogrążanie ścianki szczelne. W śluzie, która stanowi serce inwestycji, zrealizowano większość prac żelbetowych i zamontowano dwie bramy. Cały czas budowana jest sztuczna wyspa, na którą trafił urobek z kanału, i odkładany będzie refulat z pogłębiania toru wodnego przez Zalew i rzekę Elbląg. Rynna przekopu i budynek Kapitanatu Nowy Świat już gotowe.
Inwestor przystąpił do realizacji kolejnych etapów budowy kanału łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Cała inwestycja ma być sfinalizowana w 2023 roku.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.