Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Nowoczesna technologia może ukrócić proceder podróbek i kradzieży na rynku sztuki i dóbr luksusowych. Tokeny NFT biją rekordy popularności

2021-10-05 15:01:00 Ala za Newseria.pl
Rynek niewymienialnych tokenów (NFT) i obrót cyfrową sztuką z ich wykorzystaniem mocno zyskują na popularności od początku tego roku. Według informacji przytaczanych przez VISA tylko w sierpniu tego roku wolumen płatności na rynku NFT sięgnął 1 mld dol., podczas gdy w całym 2020 roku wyniósł raptem ok. 100 mln dol. Popularność tokenów sprawia, że tą technologią w coraz większym stopniu interesują się duże korporacje, bo technologia NFT może znaleźć zastosowanie nie tylko w przypadku cyfrowych, ale i fizycznych dóbr. – Są np. plany przypisania NFT do konkretnych nieruchomości i stworzenia czegoś na wzór elektronicznej księgi wieczystej opartej na blockchainie – mówi Piotr Jaśkiewicz z kancelarii Baker McKenzie.

 

 

 

 NFTs, czyli non-fungible tokens, są to tzw. tokeny niewymienialne. To oparte na blockchainie pliki cyfrowe, które są połączone albo z jakimś aktywem cyfrowym, czyli np. wirtualną sztuką, albo z jakimś przedmiotem materialnym. Mogą reprezentować np. nieruchomość, torebkę czy miejsce w łaziku, który będzie eksplorował kosmos. Można to porównać do fizycznego certyfikatu autentyczności, ale w odróżnieniu od zwykłych plików NFT nie są możliwe do skopiowania. Można je przenosić tylko pomiędzy portfelami użytkowników, co daje możliwość stworzenia unikalnego pliku w sieci blockchain – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Piotr Jaśkiewicz.

NFT to rodzaj kryptograficznego tokena. Pełni rolę certyfikatu potwierdzającego, że dany plik to oryginał istniejący tylko w jednym egzemplarzu. I choć plik, który jest przedmiotem sprzedaży, można kopiować i powielać, to oryginał z certyfikatem NFT jest tylko jeden. Wszystkie transakcje z jego udziałem i informacje dotyczące kwoty transakcji, nabywcy, sprzedawcy, numeru bloku i znacznika czasu są publiczne i można je sprawdzić. Podobnie jak w przypadku kryptowalut handel NFT odbywa się za pośrednictwem sieci blockchain.

 NFT zyskały dużą popularność w tym roku, kiedy znani artyści zaczęli w tej formie wystawiać swoje prace. To wykreowało całkowicie nowy sektor na rynku sztuki. Trudno jest sprzedać plik cyfrowy, grafikę czy wideo za jakieś większe pieniądze, jeżeli nie ma w tym waloru unikalności, ponieważ każdy może sobie taki plik później skopiować, a wideo często są dostępne np. na YouTubie. Natomiast opatrzenie plików właśnie takim cyfrowym certyfikatem autentyczności – czyli tokenem NFT – daje możliwość wykreowania wartości poprzez unikalność tego dzieła sztuki – mówi prawnik w kancelarii Baker McKenzie.

W marcu cyfrowa grafika „Everydays: The First 5000 Days” Mike’a Winkelmanna została sprzedana za rekordową jak dotąd kwotę 69 mln dol. podczas aukcji przeprowadzonej przez dom aukcyjny Christie’s. Nabywca – hinduski inwestor Vignesh Sundaresan – otrzymał właśnie token NFT potwierdzający jej autentyczność.

Co istotne, cyfrowe dzieła sztuki z takim certyfikatem można odsprzedać kolejnym nabywcom – dokładnie tak jak w przypadku tradycyjnych. Jednak token NFT nie może zostać skopiowany ani przeniesiony bez zgody właściciela. To powoduje, że ta technologia jest idealnym narzędziem dla kolekcjonerów służącym do przechowywania informacji o autentyczności i własności danego dzieła. Znajduje ona jednak coraz więcej zastosowań również poza sztuką.

 Dorota Rabczewska wykonała skan 3D swojego ciała, który następnie podzielono na 400 części i każdy taki puzzel został opatrzony tokenem NFT. To być może nietypowe zastosowanie, ale jednak dość typowej funkcji NFT, czyli stworzenie przedmiotu kolekcjonerskiego. Razem z NFT został też sprzedany pierwszy tweet twórcy Twittera czy karty z koszykarzami NBA. To są przedmioty kolekcjonerskie, których wartość rośnie i mogą one być jednym ze sposobów inwestowania. To jest całkowicie nowy sektor, jestem przekonany, że tutaj kreatywność będzie duża – podkreśla Piotr Jaśkiewicz.

Tą technologią w coraz większym stopniu interesują się też duże korporacje. Pod koniec sierpnia VISA – globalny potentat elektronicznych płatności – za 150 tys. dol. kupiła „CryptoPunk 7610", czyli jedną z 10 tys. pikselowych grafik postaci, z których każda jest opatrzona dowodem własności przechowywanych w blockchainie ethereum. To właśnie projekt CryptoPunks zapoczątkował cały zyskujący w tej chwili na popularności ruch CryptoArt.

– Jeśli chodzi o inne obszary, w których wykorzystuje się NFT, to jednym z głównych jest branża rozrywkowa. Chodzi np. o problem sprzedawania biletów przez tzw. koników po kilkukrotnie wyższych cenach. Przy zwykłych biletach cyfrowych nie jest to problemem, ponieważ taki bilet można po prostu przesłać komuś mailem i kod QR zadziała tak samo. Natomiast w przypadku biletów opartych na technologii NFT nie ma możliwości przesyłania tych plików bez zgody oryginalnego wystawcy – mówi prawnik Baker McKenzie.

W NFT można też zaszyć automatyczną prowizję dla oryginalnego wystawcy, tak aby – przy przenoszeniu tokena – zawsze wracał do niego jakiś procent transakcji.

– Tę funkcjonalność już wykorzystują artyści. Ich sztuka często z czasem zyskuje na wartości, więc mogą też czerpać korzyści z tego wzrostu. Natomiast firmy z branży rozrywkowej zastanawiają się, czy mogą np. umożliwić sprzedaż biletów tą drogą przy jednoczesnym pobieraniu prowizji za taką transakcję – podkreśla ekspert.

Co istotne, technologia NFT może znaleźć zastosowanie nie tylko w przypadku cyfrowych, ale i fizycznych dóbr, jak np. samochody, domy czy luksusowe ubrania.

– Marki dóbr luksusowych – takie jak Louis Vuitton, Gucci, Prada czy Cartier – tworzą teraz platformę Aura. Jest to platforma, na której będą gromadzone właśnie tokeny NFT przypisane do konkretnych produktów. Będziemy mogli sprawdzić na niej, czy towar, który kupiliśmy, jest oryginalny, ponieważ będzie na nim kod QR powiązany właśnie z NFT. Jeżeli ta platforma zostanie udostępniona na potrzeby późniejszych transakcji na rynku wtórnym, to kupując używane dobra luksusowe, będziemy mogli sprawdzić, czy są one autentyczne i czy nie zostały skradzione – mówi Piotr Jaśkiewicz.

Według informacji przytaczanych przez VISA tylko w sierpniu tego roku wolumen płatności na rynku NFT sięgnął 1 mld dol., podczas gdy w całym 2020 roku wyniósł raptem ok. 100 mln dol. W raporcie „NFT: Engaging Today’s Fans in Crypto and Commerce” VISA ocenia, że ta nowa forma handlu ma ogromny potencjał w sporcie i świecie rozrywki, ale cały czas pojawiają się też nowe, zaskakujące zastosowania tej technologii.

 Są plany przypisania NFT do konkretnych nieruchomości i stworzenia czegoś na wzór elektronicznej księgi wieczystej opartej na blockchainie – mówi prawnik Baker McKenzie.

Podkreśla jednak, że rynek NFT na tę chwilę nie jest w żaden sposób uregulowany prawnie, co powoduje wiele nieścisłości.

 Musimy poruszać się w istniejących ramach prawnych w odniesieniu do nowej technologii, która trochę wymyka się regulacjom. Przykładowo często wydaje się, że kupując NFT, nabywamy jakieś aktywo, ale niekoniecznie tak jest. To jest tak, jakbyśmy kupili certyfikat autentyczności. Jeśli przekażemy komuś certyfikat autentyczności biżuterii, to nie oznacza, że przenosimy własność tej biżuterii – mówi Piotr Jaśkiewicz. – To nie będzie tak, że sprzedamy komuś nieruchomość, ponieważ przekazaliśmy mu NFT przypisany kiedyś przez kogoś do tej nieruchomości, ponieważ po prostu prawo takiego skutku nie przewiduje.

Stosowanie NFT na rynku sztuki jest objęte reżimem prawa własności intelektualnej i tutaj przeniesienie tokena będzie najczęściej kwalifikowane jako przeniesienie egzemplarza danego utworu. Nie oznacza jednak przeniesienia prawa majątkowego do niego, czyli nabywca nie ma możliwości komercjalizacji produktu czy nawet jego publicznego wyświetlania.

– Dlatego ważne jest, żeby do każdej transakcji, w której mamy przeniesienie tokena NFT, mieć również umowę, która powie nam, jakie uprawnienia przechodzą razem właśnie z takim tokenem – podkreśla ekspert. – Innym problemem jest fakt, że jeżeli prawa autorskie zostaną przy twórcy, teoretycznie nie ma przeciwwskazań, żeby twórca jeszcze raz wypuścił taką pracę z nowym NFT, a wtedy nasza oryginalność produktu traci na znaczeniu, a co za tym idzie, również wartość takiego aktywa spadnie. Aby zabezpieczyć się przed takimi sytuacjami, również powinniśmy mieć umowę.

Szczególnie przy transakcjach międzynarodowych trzeba zwracać uwagę na właściwy porządek prawny. Najczęściej stosowane będą przepisy właściwe dla kraju twórcy, ale  jak podkreśla Piotr Jaśkiewicz – ten rynek to dziś nieuregulowany Dziki Zachód i trzeba mieć to na uwadze, zawierając transakcje.

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Koszalin: Wkrótce wiadukt na al. Monte Cassino zniknie nam z oczu

13 Października 2021 godz. 6:54 Ala, fot. Dominik Wasilewski
Trwa przebudowa wiaduktu na ulicy Monte Cassino. Obecnie prowadzona jest rozbiórka mniejszych jego elementów - barierek, oświetlenia.Trwa frezowanie nawierzchni asfaltowej. Nad Dzierżęcinką wykonawca (Konsorcjum Firm Intop) zamontował siatkę, która ma chronić rzekę przed ewentualnie spadającymi z mostu elementami konstrukcji.  Przypomnijmy, 50-letni wiadukt przy alei Monte Cassino zamknięto w marcu ubiegłego roku, bo jego dalsza eksploatacja groziła katastrofą budowlaną.  Do końca bieżącego roku ma zostać rozebrany. Obecnie trwają prace związane z odłączeniem  czynnych sieci; gazu, prądu, wody. Nowy obiekt ma kosztować 35 mln 899 tysięcy złotych i zostać oddany do użytkowania w styczniu 2023 roku.  Wiadukt w al. Monte Cassino w Koszalinie ma około 220 m długości, a jego nośność wynosi 40 ton. Powstał w technologii belek WBS, do użytku został oddany w 1971 r., a modernizację przeszedł w latach 2008–2009. W ramach zleconej w ub.r. ekspertyzy stwierdzono, że obiekt nie spełnia żadnych obowiązujących przepisów pod względem grubości betonu i otuliny, znajdującej się na prętach zbrojeniowych. Stwierdzono, że przeprawa może się zawalić. Na podstawie wyników ekspertyzy nadzór budowlany podjął decyzję o rozbiórce wiaduktu i zamknięciu go dla ruchu, co nastąpiło w marcu 2020 r. Od tamtej pory kierowcy ciężarówek nie mają szans ominąć centrum miasta, przez co w Koszalinie tworzą się spore korki i wzrósł poziom hałasu.   ...
 

Koszalin: Ul.Traugutta wyłączona dla Komunikacji Miejskiej

20 Października 2021 godz. 16:05 Ala za UM Koszalin Koszalin
Uwaga! Objazd ulicy Traugutta dla linii 4, 8, 10, 11, 12 i 14! W trybie pilnym z dniem 20.10.2021 wprowadzony zostaje objazd ulicy Traugutta dla linii nr 4, 8, 10, 11, 12 oraz 14. Poszczególne linie do odwołania kursowały będą następująco: Linia nr 4 – w obu kierunkach objazd ulicami Piłsudskiego, Chałubińskiego, Słoneczną, Zwycięstwa. Przystanki wyłączone z obsługi: Piłsudskiego 02, Traugutta 01 i 02. Przystanki obsługiwane na trasie objazdu w kierunku dworca PKP: Piłsudskiego 04, Szpital 02, PWSZ  02, Chałubińskiego 02, Zielona 01; w kierunku Wąwozowa: kaplica wojskowa 02, Chałubińskiego 01, Szpital 01, Zubrzyckiego 01. Linia nr 12 – w obu kierunkach objazd ulicami Piłsudskiego, Chałubińskiego, Słoneczną. Przystanki wyłączone z obsługi: Piłsudskiego 02, Traugutta 01 i 02, kaplica wojskowa 02 oraz Zielona 01.przystanki obsługiwane na trasie objazdu w kierunku Szczecińska: Chałubińskiego 01, Szpital 01, Zubrzyckiego 01; w kierunku Dzierżęcino: Piłsudskiego 04, Szpital 02, PWSZ 02, Chałubińskiego 02. Linie nr 8, 10, 11 i 14 – w obu kierunkach objazd ulicami Piłsudskiego, Waryńskiego. Przystanki wyłączone z obsługi: Piłsudskiego 02, Traugutta 01 i 02, Moniuszki 01 i 02 oraz Grottgera  02. Przystanki obsługiwane na trasie objazdu w kierunku centrum: Piłsudskiego 01, sąd okręgowy 02; w kierunku Chałubińskiego / os. Bukowe: sąd okręgowy 01, Piłsudskiego radio 02, Biblioteka Pedagogiczna 02. Orientacyjne godziny odjazdów pozostają bez zmian względem aktualnie obowiązujących rozkładów z ulicy Traugutta!  ...
 

WIADUKT: Oświadczenie prezydenta Koszalina

22 Października 2021 godz. 18:19 Ala za FB/Piotr Jedliński
Piotr Jedliński, prezydent Koszalina zabrał w końcu głos - w mediach społecznościowych - po katastrofie budowlanej, do której doszło podczas rozbiórki wiaduktu usytuowanego na al. Monte Cassino. Moim priorytetem zawsze było bezpieczeństwo mieszkańców. Stąd wynikała m.in. trudna i budząca emocje decyzja o zamknięciu i wyłączeniu z ruchu wiaduktu w ciągu al. Monte Cassino. Sytuacja, do której wczoraj doszło, nigdy nie powinna mieć miejsca. Całkowicie się zgadzam z wszystkimi, którzy tak twierdzą. Ja też tak uważam. Jednak najważniejszą dla mnie wiadomością jest informacja, że nikomu nic się nie stało. Zapewniam, że organizując proces inwestycji i wybierając wykonawcę rozbiórki oraz budowy nowego wiaduktu miasto od początku działało zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przeprowadzony przetarg wyłonił wykonawcę o bardzo dużym doświadczeniu i wysokich kompetencjach. Dołożę wszelkich starań, aby szczegółowo ustalić jak doszło do tego niebezpiecznego zdarzenia. Jeszcze dziś wezwę wykonawcę do złożenia wyjaśnień, dlaczego miasto nie zostało przez niego poinformowane, że przyjęta technologia wyburzania może być w jakikolwiek sposób niebezpieczna dla ruchu na ul. Batalionów Chłopskich. Gdybyśmy taką informację posiadali, z pewnością ten ruch byłby wyłączony, tak jak w przypadku ul. Dąbrowskiego. Zwrócę się także do Prokuratury z wnioskiem o uznanie gminy Miasto Koszalin jako pokrzywdzonej w przedmiotowej sprawie. Zlecę także swoim służbom dokładne sprawdzenia stanu instalacji w okolicy oraz zwrócę się do wykonawcy, by sprawdził bezpieczeństwo znajdujących się w pobliżu budynków mieszkalnych i obiektów użyteczności publicznej. Liczę, że Prokuratura przeprowadzi skuteczne i szybkie postępowanie w tej sprawie. To pozwoli na jak najszybszy powrót do prac związanych z budową nowego wiaduktu i udrożnienie ruchu na ul. Batalionów Chłopskich. Sprawa zostanie dogłębnie wyjaśniona. Będę Państwa informował na bieżąco o sytuacji związanej z wczorajszym wydarzeniem. ...
 

Park: Wstyd zamiast dumy

16 Października 2021 godz. 10:24 Ala, fot. Piotr Walendziak
Usytuowany w samym sercu Koszalina park miejski im. Tadeusza Kościuszki to jedno z najbardziej urokliwych i chętnie odwiedzanych przez mieszkańców miejsce. Dzięki przeprowadzanej właśnie rewitalizacji ma stać się nie tylko atrakcję turystyczną ale także miejscem "nauczania metodą obserwacji i eksperymentu”, w którym udział wezmą przedszkolaki, uczniowie szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Niestety, od jakiego czasu Park przy Koszalińskiej Bibliotece Publicznej rozciąga się od ulicy Młyńskiej do ronda na ulicy Kościuszki. Do połowy lat 60. XX wieku teren ten był Starym Cmentarzem, który w 1926 roku zamknięto dla pochówków. W 1983 roku został wpisany do rejestru zabytków. Rewitalizacją parku zajmuje się firma STRABAG. Inwestycja pochłonie 3,25 mln złotych, a wykonawca zgodził się 84 miesięczną gwarancję.  Zakres prac obejmuje m.in.: wymianę nawierzchni alejek parkowych o długości około 1 km, montaż elementów małej architektury (ławki, stojaki na rowery, kosze), przebudowę sieci oświetlenia zewnętrznego. Zmiany dotyczą też nasadzeń. W ciągu ostatnich dwóch lat, podczas silnych wiatrów, w parku przewróciło się szesnaście drzew. Inwentaryzacja wykazała, że kolejne są w kiepskim stanie. Dlatego wycięte zostały wyschnięte pnie i chore drzewa, których system korzeniowy został zaatakowany przez grzyby. W zmodernizowanym parku im. T. Kościuszki zrealizowany zostanie również projekt powiązany, opisany w Gminnym Programie Rewitalizacji pn. „Park im. Tadeusza Kościuszki w Koszalinie miejscem nauczania metodą obserwacji i eksperymentu”, w którym udział wezmą przedszkolaki, uczniowie szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Dziś to miejsce raczej nie przypomina parku. Jest zaniedbane i zaśmiecone...        ...
 

Trwa remont blisko 90-metrowej odnogi pieszo-jezdnej ul. Głowackiego

18 Października 2021 godz. 7:03 Ala za UM Koszalin, fot. Piotr Walendziak
Prace budowlano-remontowe w ciągu ulic `Głowackiego i Jedności idą pełną parą. Remontowane są nie tylko główne jezdnie ulic Jedności (ok. 533 m) i Głowackiego (ok. 233 m) ale i odnogi tych ulic. Ul. Jedności: - długość ok. 350 m  - szerokość jezdni zmienna od 6 m - obustronny chodnik szerokości 2–9 m   Roboty drogowe do wykonania to m.in.: 1) rozbiórka istniejących nawierzchni (z płyt drogowych, płyt betonowych, brukowca i kostki betonowej oraz asfaltowej) oraz istniejącej podbudowy jak również krawężników i obrzeży, 2) rozbiórka oznakowania pionowego oraz barier ochronnych i słupków blokujących, 3) pozostałe roboty rozbiórkowe, 4) wykonanie nawierzchni jezdni, 5) nawierzchnia wyspy centralnej z kostki kamiennej surowo łupanej, 6) wykonanie zjazdów z kostki brukowej betonowej typu starobruk, 7) wykonanie chodników obustronnych z kostki brukowej, 8) wykonanie chodników z płyt ostrzegawczych z wypustkami okrągłymi przed przejściami dla pieszych, 9) wykonanie opaski/wyspy centralnej ronda z kostki kamiennej surowo łupanej,  10) wykonanie miejsc postojowych z kostki brukowej betonowej typu starobruk, 11) zagospodarowanie zieleni poprzez humusowanie (dowóz ziemi urodzajnej i obsianie trawą.   Ul. Jedności (bruk): - długość ok. 53 m - szerokość jezdni zmienna 4,5 – 9 m   Roboty drogowe do wykonania to m.in.: 1) rozbiórka istniejących nawierzchni z płyt drogowych betonowych oraz istniejących krawężników, 2) pozostałe roboty rozbiórkowe, 3) wykonanie nawierzchni jezdni z kostki betonowej typu starobruk, 4) zagospodarowanie zieleni poprzez humusowanie (dowóz ziemi urodzajnej) i obsianie trawą.   Ul. B. Głowackiego: -  długość ok. 233 m -  szerokość jezdni zmienna od 5 m -  obustronny chodnik szerokości 2–4 m   Roboty drogowe do wykonania to m.in.: 1) rozbiórka istniejących nawierzchni (z płyt drogowych, płyt betonowych, brukowca i kostki betonowej oraz asfaltowej) oraz istniejącej podbudowy jak również krawężników i obrzeży, 2) rozbiórka oznakowania pionowego oraz barier ochronnych i słupków blokujących, 3) wycinka drzew i krzewów, 4) pozostałe roboty rozbiórkowe, 5) wykonanie nawierzchni jezdni warstwa, 6) wykonanie zatoki autobusowej górna warstwa z kostki kamiennej surowo łupana, 7) wykonanie parkingu, zjazdu i miejsc postojowych z kostki brukowej betonowej, 8) wykonanie chodników obustronnych z kostki brukowej, 9) wykonanie chodników z płyt ostrzegawczych z wypustkami okrągłymi przed przejściami dla pieszych, 10) wykonanie miejsc postojowych z kostki brukowej betonowej typu starobruk miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych z kostki betonowej ieski, 11) zagospodarowanie zieleni poprzez humusowanie (dowóz ziemi urodzajnej) i obsianie trawą.   Odnoga ul. B. Głowackiego: -  długość ok. 54 m -  szerokość jezdni zmienna 4,5–5 m   Roboty drogowe do wykonania to m.in.: 1) rozbiórka istniejących nawierzchni z płyt drogowych betonowych, trylinki oraz istniejących krawężników, 2) rozbiórka istniejącej osłony śmietnikowej, 3) wycinka drzew i krzewów, 4) pozostałe roboty rozbiórkowe, 5) wykonanie nawierzchni jezdni z kostki betonowej, 6) wykonanie miejsc postojowych z kostki brukowej betonowej typu starobruk na miejsce postojowe dla osób niepełnosprawnych, 7) wykonanie chodnika i opaski wzdłuż jezdni z kostki brukowej betonowej 8) zagospodarowanie zieleni poprzez humusowanie (dowóz ziemi urodzajnej) i obsianie trawą.   Ciąg pieszo-jezdny (odnoga ul. B. Głowackiego): - długość ok. 90 m - szerokość ciągu pieszo-jezdnego 5 m   Roboty drogowe do wykonania to m.in.: 1) rozbiórka istniejących nawierzchni (mineralno – bitumicznej, z kostki betonowej, z płytek betonowych oraz istniejących krawężników i obrzeży, 2) pozostałe roboty rozbiórkowe, 3) wykonanie nawierzchni jezdni z kostki brukowej betonowej, 4) wykonanie zjazdu i miejsc postojowych z kostki brukowej betonowej na miejsce postojowe dla osób niepełnosprawnych z kostki brukowej betonowej, 5) wykonanie chodnika z kostki brukowej betonowej gr. 8cm, kolor szary, 6) przełożenie nawierzchni chodnika z kostki betonowej, 7) zagospodarowanie zieleni poprzez humusowanie (dowóz ziemi urodzajnej) i obsianie trawą....
 

Szpital: Tablica upamiętniającą założycielkę koszalińskiego szpitala

12 Października 2021 godz. 5:41 Ala za pomeruanica.pl, fot. Piotr Walendziak
Dziś na terenie Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie (blok G) odsłonięto tablicę poświęconą pamięci Berthy von Massow, przełożonej Zgromadzenia Diakonis Salem, która była założycielką Szpitala w Koszalinie. Inicjatorem, a zarazem organizatorem wydarzenia było Koszalińskie Towarzystwo Społeczno – Kulturalne. Bertha von Massow urodziła się prawdopodobnie w roku 1872, była przedstawicielką starego pomorskiego rodu szlacheckiego von Massow. W roku 1903 została przełożoną Diakonek Zakładu Salem w Szczecinie. Diakonissenanstalt Salem powstał 31 marca 1868 roku w Szczecinie z inicjatywy Thekli von Hünerbein (1840-1902)[2]. Początkowo spełniał wyłącznie funkcję schroniska dla dziewcząt. Z czasem stał się kompleksową placówką opiekuńczo-wychowawczą. W roku 1912 podjęto decyzję o przeniesieniu siedziby Zakładu do Koszalina, a rok później po podpisaniu porozumienia z koszalińskimi władzami miejskimi, diakonki wybudowały dzisiejszy Szpital Wojewódzki (niem. Kaiser-Wilhelm-Krankenhaus) i prowadziły go do 1945 roku. Obok szpitala, diakonki pod kierownictwem Berty von Massow prowadziły także 4 sierocińce dla małych i starszych dzieci oraz szkołę. W czasie I wojny światowej niosły pomoc zarówno rannym żołnierzom niemieckim, jak i wziętym do niewoli żołnierzom innych armii. Podczas II wojny światowej pomoc ofiarowały też robotnikom przymusowym, także Polakom. W pierwszych dniach marca 1945, gdy do Koszalina wkroczyli żołnierze sowieccy, kilku z nich wdarło się na teren szpitala i próbowało zgwałcić jedną z sióstr. W jej obronie stanęła Bertha von Massow. Została uderzona przez jednego z żołnierzy kolba karabinu w głowę, w wyniku czego upadła. Przez kilka dni walczyła ze śmiercią. Ostatecznie siostra Bertha została pochowana 6 marca 1945 roku na dawnym koszalińskim cmentarzu (dziś jest to park okalający Koszalińską Bibliotekę Publiczną). Dokładne miejsce jej pochówku jest nieznane. Inną wersję zdarzeń przedstawia autor biogramu zamieszczonego w "Amtsblatt der Pommerschen Evangelischen Kirche". Według niego ciężko pobita przez żołnierzy Bertha von Massow zmarła 6 kwietnia 1945 roku z powodu czerwonki.  ...
 

Sesja: 340 tys. zł. na modernizację chodników

14 Października 2021 godz. 7:06 Ala za UM Koszalin
Podczas dzisiejszej sesji Rady Miejskiej radni przegłosowali jednogłośnie (21 obecnych, 21 głosów "za") przesunięcie w budżecie miasta kwoty 340 000 złotych z dotacji CK 105 na modernizację chodników. Kwota ta zostanie przeznaczone na przebudowę ulic Westerplatte, Obrońców Helu oraz Połtawskiej. Zmniejszenie planu wydatków w dziale 921 wynika z otrzymania przez Centrum Kultury 105 środków z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kwocie 340.000 zł. Kwota ta zostanie przeznaczona na zakup wyposażenia do pomieszczeń wyremontowanego Amfiteatru. Pierwotnie, środki na zakup ww. wyposażenia miały zostać sfinansowane udzieloną dotacją na realizację zadania pn. „Park rekreacyjno-kulturowy w Neubrandenburgu i Koszalinie”. Mając na uwadze powyższe, możliwe jest zmniejszenie dotacji zaplanowanej na modernizację Amfiteatru i przeznaczenie ww. kwoty na modernizację chodników w rejonie ul. Westerplatte, ul. Obrońców Helu oraz ul. Połtawskiej. Wszystkie chodniki w wymienionych lokalizacjach są w bardzo złym stanie technicznym, co bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu mieszkańcom Koszalina, w szczególności osobom niepełnosprawnym. Zakres proponowanych prac obejmie nie tylko wymianę nawierzchni ale również krawężników i obrzeży. W wyniku dokonanych zmian budżet Koszalina na 2021 rok wynosił będzie: plan dochodów 773.833.368,62 zł, plan wydatków 821.191.068,62 zł, planowany deficyt nie zmieni się i będzie wynosił 47.357.700,00 zł PROGRAM SESJI: XXXVI sesję Rady Miejskiej w Koszalinie w dniu 14 października 2021 r. o godz.16.30. Obrady odbędą się z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (zdalny tryb obradowania). PORZĄDEK OBRAD: 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum. 2. Rozpatrzenie projektów uchwał: 1) w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Koszalina na 2021 rok - opinia Komisji Budżetu i Finansów - opinia Komisji Gospodarki Komunalnej 2) w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Koszalina na lata 2021- 2036 - opinia Komisji Budżetu i Finansów - opinia Komisji Gospodarki Komunalnej 3. Zamknięcie sesji....
 

Trwa budowa Centrum Opieki Długoterminowej w SZGiChP w Koszalinie

12 Października 2021 godz. 13:25 Ala, fot. Dominik Wasilewski
Trwa budowa Centrum Opieki Długoterminowej w Specjalistycznym Zespole Gruźlicy i Chorób Płuc w Koszalinie. Nowy obiekt ma być gotowy do września 2022 roku. Budynek powstanie dzięki środkom budżetu województwa, budżetu państwa, a przede wszystkim dzięki wsparciu funduszami unijnymi. Wykonawcą robót zostało konsorcjum dwóch zachodniopomorskich przedsiębiorstw. To koszaliński Budomal i Matexim z Białogardu. Działania przy projekcie realizowanym w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, które doprowadziły do startu inwestycji, rozpoczęto w 2019 roku.   Centrum Opieki Długoterminowej będzie nowoczesnym dwupiętrowym obiektem. Pierwsza kondygnacja pomieści izbę przyjęć na oddział łóżkowy, dział rehabilitacji z salami do kinezyterapii, gabinetami terapii grupowej i indywidualnej, gabinetami specjalistycznymi oraz zapleczem z funkcjami technicznymi i technologicznymi. Na drugiej kondygnacji umiejscowiony zostanie 47-łóżkowy oddział z pokojami trzyosobowymi ze wspólnymi węzłami sanitarnymi, a także gabinetami lekarskimi, zabiegowymi i socjalnymi. W obiekcie, do którego z istniejącego kompleksu szpitalnego poprowadzi na wysokości drugiego piętra łącznik, wyposażony zostanie w windy. To praktyczne rozwiązanie pozwoli z kolei na korzystanie przez pacjentów oddziału z diagnostyki i konsultacji z dziedziny innych specjalności medycznych bez potrzeby transportu na zewnątrz budynku. Wejście do nowego Centrum znajdować się będzie od ulicy Dąbrowskiego, gdzie dodatkowo przewidziano miejsca parkingowe. Koszt budowy COD wyniesie ponad 21 mln zł. Sporą część wydatków pokryje unijne dofinansowanie, To 18,5 mln zł przyznane przez Urząd Marszałkowski. Pozostałą kwotę potrzebną do realizacji przedsięwzięcia uzupełnią środki budżetu państwa, dotacja z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego oraz wkład własny szpitala. Powstanie obiektu to niejedyny element inwestycji. Projekt uwzględnia także zakup sprzętu medycznego do walki z pandemią COViD-19. Za 2 mln zł – z czego 1,8 mln to wsparcie UE – placówka nabyła respiratory, łóżka szpitalne, kardiomonitory, bronchoskopy i linię diagnostyczną na obecność COViD-19.  ...