Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Koszalin: 6 bm. o godz. 15.45 wspólne zapalenie świątecznych iluminacji

2019-12-01 12:51:00 Ala, foto. Dominik Wasilewski, film: FB/Piotr Jedliński
Piotr Jedliński, prezydent Koszalina zaprasza na 6 grudnia na godz. 15.45 do Parku Im. Książąt Pomorskich na wspólne zapalenie świątecznych iluminacji. A te wyglądać będą bardzo ciekawie. Ci, którzy już teraz chcą zobaczyć jak wyglądają mogą wybrać się spacer i je obejrzeć. Jednak efektownie będą wyglądać dopiero od 6 grudnia.
Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Pierwszy przetarg na dokończenie robót na odc. A6

25 Listopada 2019 godz. 6:01 Ala za GDDKiA
90 dni na dokończenie robót drogowych Przedmiotem zamówienia jest wykonanie warstwy ścieralnej na jezdni w stronę Szczecina i dokończenie pozostałych robót drogowych. Na wykonanie tych prac nowy wykonawca będzie miał 90 dni od daty podpisania umowy. Wykonawcy będą mogli skrócić termin o maksymalnie 28 dni, za co będą mogli otrzymać większą punktację w przetargu. Wkrótce kolejne przetargi Kolejne przetargi dotyczące przebudowy A6 będą sukcesywnie ogłaszane na dokończenie przejścia dla zwierząt wraz z wygrodzeniem trasy oraz nasadzenia.   Nowy wykonawca dokończy roboty po Energopolu Firma Energopol Szczecin S.A. od listopada 2017 roku realizowała przebudowę autostrady A6 na odcinku Szczecin Dąbie – Rzęśnica o długości 3,5 km. Wykonawca zrealizował 80 % prac przewidzianych w kontrakcie, ale od lipca tego roku roboty wstrzymał. Z powodu niewywiązywania się Energopolu z zawartego kontraktu 31 października 2019 r. odstąpiliśmy od umowy z wykonawcą. Niezwłocznie przystąpiliśmy do przygotowywania nowych postępowań przetargowych na dokończenie robót. Szybkie ogłoszenie przetargu na roboty drogowe umożliwi zrealizowanie tych prac w pierwszej połowie przyszłego roku. Data zawarcia umowy będzie determinować dokładny termin ukończenia prac. Wszystkie pozostałe roboty związane z przebudową tego fragmentu autostrady A6 planowane są do zakończenia w 2020 roku.   Podział na mniejsze przetargi – większa konkurencja Do zakończenia przebudowy tego fragmentu A6 pozostało około 20% robót. W tym prace, które generują utrudnienia w ruchu tj. wykonanie warstwy ścieralnej na jezdni w stronę Szczecina. Wydzielenie poszczególnych, pozostałych do wykonania robót i ogłoszenie kilku oddzielnych przetargów na ich realizację wpłynie pozytywnie na zainteresowanie i konkurencyjne oferty. Mniejszy zakres prac, kwoty zamówień oraz wymagania w poszczególnych zadaniach dają możliwość startu w przetargach większej liczby podmiotów. Ogłoszenie odrębnych przetargów dla poszczególnych zakresów robót planowane jest również dla pozostałych inwestycji, które wcześniej realizował Energopol Szczecin - obwodnicy Wałcza w ciągu drogi S10 i rozbudowy węzła drogowego Szczecin Kijewo....
 

Z Koszalina do Warszawy w 4 godz. 15 min. (zamiast obecnych 5 godz. 10 min.)

26 Listopada 2019 godz. 7:07 Ala za CPK
 

Kospel łączy się z firmą Viessmann

28 Listopada 2019 godz. 6:53 Ala za Kospel
Viessmann nabywa Kospel i wzmacnia swoją obecność rynkową w zakresie innowacyjnych systemów elektrycznych w Europie Centralnej i Wschodniej. Viessmann nabywa polskiego producenta elektrycznych przepływowych podgrzewaczy wody, ogrzewaczy wody, kotłów elektrycznych i zasobników ciepłej wody użytkowej Rozszerzenie portfolio produktowego firmy Viessmann i wzmocnienie dostępu do rynków Europy Centralnej i Wschodniej Dalszy rozwój marki Kospel poprzez wykorzystanie szerokich zasobów nowego właściciela 500 pracowników w czterech lokalizacjach wzmocni rodzinę Viessmann Allendorf (Niemcy) / Koszalin (Polska), 25 listopada 2019 roku – Grupa Viessmann nabywa polską firmę Kospel S.A. (Kospel). Wraz z akwizycją Viessmann wzmacnia swoje portfolio, doświadczenie i swój zespół w zakresie innowacyjnych systemów elektrycznych. Pomiędzy firmami została zawarta umowa potwierdzająca transakcję. Firma Kospel została założona w roku 1990 przez Krzysztofa Łukasika. W chwili obecnej, łącznie 500 pracowników w 4 lokalizacjach w Polsce produkuje elektryczne podgrzewacze przepływowe, ogrzewacze, kotły elektryczne oraz zasobniki ciepłej wody użytkowej głównie dla krajów Europy Centralnej i Wschodniej. Kospel sprzedaje więcej niż 2/3 swoich produktów w Polsce, Rosji i sąsiednich krajach europejskich. Będąc na fali wzrostowej, Kospel spodziewa się w tym roku przychodów na poziomie 30 milionów Euro. Firma na swoją siedzibę w Koszalinie, mieście położonym u wybrzeża morza bałtyckiego. Strony zgodnie postanowiły nie ujawniać ceny transakcyjnej. Transakcja połączenia oczekuje na formalną zgodę właściwych instytucji. „Viesmann kontynuuje swoje inwestycje strategiczne w sektorze elektrycznym, ponieważ w przyszłości waga elektryczności w obszarach ogrzewania i dostarczania ciepłej wody znacząco wzrośnie” – mówi Dr Ulrich Hüllmann, CFO grupy Viessmann. „Wraz z akwizycją firmy Kospel poszerzamy swoje portfolio produktowe by zawrzeć w nim elektryczne podgrzewacze przepływowe, kotły elektryczne i zasobniki wody użytkowej, a także poprawiamy swój dostęp do rynków Europy Centralnej i Wschodniej. Zarówno klienci firmy Kospel jak i firmy Viessmann skorzystają z tego rozwiązania”. Krzysztof Łukasik, CEO firmy Kospel wyraził swoje odczucia w ten sposób: „Wypełnia mnie duma gdy widzę, że moje prawie trzydziestoletnie prace rozwojowe teraz będą kontynuowane przez tak silny biznes rodzinny jakim jest Viessmann. Dla mnie, osobiście, znalezienie idealnego nowego domu, w którym my wszyscy możemy kontynuować wspólny rozwój było kwestią bliską sercu, i jest nią dla wszystkich osób w firmie. Ja sam pozostanę nadal aktywnie zaangażowany w dalszy rozwój marki Kospel”. Viessmann Viessmann nieustannie ewoluuje z producenta technologii grzewczych do dostawcy rozwiązań dla całych przestrzeni użytkowych. Firma rozwija wygodne rozwiązania klimatyczne, które dostarczają ludziom optymalną temperaturę w pomieszczeniach, ciepłą wodę i dobrej jakości powietrze. W swoim Zintegrowanym Systemie Oferowania Rozwiązań, Viessmann bezproblemowo łączy produkty i systemy na bazie odpowiednich źródeł energii poprzez platformę i usługi cyfrowe. Dodatkowo, firma oferuje również szeroki zakres usług zwiększających wartość dodaną dla klientów. Kiedy to tylko technicznie możliwe Viessmann polega na odnawialnych źródłach energii. We wszystkich pozostałych przypadkach paliwa kopalne są używane w możliwie najwyższym stopniu ich efektywności. Założona w roku 1917 firma rodzinna przywiązuje dużą wagę do odpowiedzialnego i długoterminowego działania. Zrównoważony rozwój jest silnie zakorzeniony w wartościach firmy i odzwierciedlony w jej nadrzędnym celu – „Tworzymy przestrzenie użytkowe dla przyszłych generacji”. Tworzenie powierzchni użytkowych dla przyszłych generacji jest więc obowiązkiem 12 tysięcznej, silnej, rodziny członków Viessmann na całym Świecie....
 

Senator Gawłowski: Czekałem na ten proces

2 Grudnia 2019 godz. 13:41 Ala, fot. Dominik Wasilewski
 

Sukcesy koszalińskich flecistek

3 Grudnia 2019 godz. 13:50 Ekoszalin z mat. informacyjnych
Wielkim sukcesem zakończył się udział uczennic klas fletu Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie na I Turnieju Kameralistyki Fletowej Młody kameralista . Przesłuchania konkursowe  odbyły się 23 listopada w  Sali herbowej Urzędu Miasta w Sławnie. Występy uczniów szkół muzycznych pierwszego stopnia województwa zachodniopomorskiego i pomorskiego grających w duetach i triach  fletowych, oceniane były w trzech kategoriach wiekowych. W każdej z nich koszalińskie flecistki poszczycić się mogą  zdobytymi nagrodami.   Kategoria A Grupa I Julia Najmrocka i Weronika Kasperowicz ( przygotowane przez Małgorzatę Kobylarz-Wasilewską )  III miejsce   Kategoria A Grupa II Gabriela Pałka i Marianna Janasik (przygotowane przez Natalię Jewłoszewicz - Dziedzic )  I miejsce Julianna Cichosz i Małgorzata Kozakiewicz (przygotowane przez Agnieszkę Bugajską i Małgorzatę Kobylarz-Wasilewską  )  III miejsce   Kategoria A Grupa III Joanna Kowalska i Zuzanna Felisiak (przygotowane przez Natalię Jewłoszewicz - Dziedzic )  I miejsce Lena Dubiel i Zofia Brończyk (przygotowane przez Agnieszkę Bugajską i Magdę Morus-Fijałkowską )  III miejsce Carmen Kolos i Maja Morka ( przygotowane przez Małgorzatę Kobylarz-Wasilewską )  wyróżnienie   Kategoria B Grupa III Maria Diaczuk, Hanna Kobylarz i Jagoda Rakoca (przygotowane przez Agnieszkę Bugajską i Małgorzatę Kobylarz-Wasilewską  )  II miejsce.               Międzynarodowy sukces koszalińskiej pianistki  W dniach 20-25 listopada odbył się we Lwowie I Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów C. BECHSTEIN. Występów młodych pianistów z Polski, Ukrainy, Litwy i Bułgarii wysłuchało  Jury, złożone z wybitnych pianistów z Ukrainy, Stanów Zjednoczonych Ameryki, Włoch i Niemiec. Polskę reprezentował prof. Andrzej Tatarski z AM w  Poznaniu.  Gabriela Bortnowska z klasy V OSM II stopnia została laureatką II miejsca w swojej grupie wiekowej. Gabriela jest uczennicą pana Pawła Bortnowskiego.   Grand Prix dla Julii Chojnackiej w IV Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. Jadwigi Kaliszewskiej w Poznaniu. W sali kameralnej Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. w dniach 29-30.11.2019r. po raz czwarty odbył się Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy organizowany przez Stowarzyszenie Jadwigi Kaliszewskiej w Poznaniu. Wzięło w nim udział ponad 50 najlepszych skrzypków z całej Polski, którzy startowali w trzech grupach wiekowych. Występy uczestników były oceniane przez Jury, w skład którego weszli wybitni polscy skrzypkowie i pedagodzy. Dla najwyżej punktowanego uczestnika Konkursu Jury przyznała nagrodę Grand Prix. W tym roku jej laureatką została Julia Chojnacka z kl. VI OSM I st. ( naucz. mgr Olga Borowska). Otrzymała ona również nagrodę specjalną za najlepiej wykonaną etiudę. Wyróżnienie za przygotowanie  młodej skrzypaczki otrzymała również nauczycielka Julii....
 

Uwaga kierowcy! Nowe przepisy - korytarz życia i jazda na suwak

6 Grudnia 2019 godz. 7:09 Ala za KG Policji
6 grudnia 2019 r. wchodzą w życie przepisy dotyczące „korytarza życia” oraz jazdy zgodnie z zasadą zamka błyskawicznego – tzw. jazdy na suwak, wprowadzone ustawą z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. poz. 2202). Korytarz życia Obowiązek tworzenia korytarza życia dotyczy kierowców poruszających się drogami o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. W sytuacji wymagającej utworzenia korytarza życia kierujący pojazdami powinni umożliwić swobodny przejazd pojazdom służb ratowniczych poprzez odpowiednie usytuowanie. Zgodnie z przyjętą zasadą kierujący pojazdami, poruszający się lewym pasem będą musieli zjechać do lewej krawędzi pasa, a pozostali do prawej krawędzi. Sprawne utworzenie korytarza życia będzie szczególnie ważne na drogach wielopasmowych, ponieważ dla służb ratowniczych liczy się każda sekunda. Im szybciej kierujący pojazdami zrobią dla nich miejsce, tym większa szansa na uratowanie życia. Niezwykle ważnym jest fakt wyznaczenia miejsca na korytarz życia, który w przypadku kilku pasów ruchu zawsze będzie występować po lewej stronie (tj. pomiędzy lewym pasem ruchu i pasem z nim sąsiadującym). Tym samym kierowca nie będzie musiał się zastanawiać, z której strony nadjedzie pojazd uprzywilejowany. Nowe przepisy zabraniają również pojazdom innym niż uprzywilejowane korzystania z utworzonego korytarza życia. Wyjątkiem są pojazdy zarządców dróg lub pomocy drogowej biorący udział w akcji ratowniczej. Jazda na suwak Przepisy dot. "jazdy na suwak” precyzują sposób zachowania kierowców w sytuacji występowania zatoru na drodze, przy jednoczesnym zanikaniu pasa ruchu lub występującej na nim przeszkodzie. Zgodnie z nowymi przepisami (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy – Prawo o ruchu drogowym) w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z kilkoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu nie będzie miał (jak dotychczas) obowiązku ustępowania pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu (mającym kontynuację), na który zamierza wjechać. Przepis art. 22 ust. 4a ustawy wskazuje, że w takiej wyjątkowej sytuacji drogowej kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu (mającym kontynuację) jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na pas sąsiedni, na którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy. Przywołany wyżej przepis należy czytać zgodnie z intencją ustawodawcy, który miał na celu przede wszystkim zapewnienie większej płynności ruchu na całym przekroju (szerokości) jezdni. Tym samym należy uznać, że kierujący pojazdem znajdujący się na pasie, na którym z różnych względów (zanikanie, przeszkoda) nie można kontynuować jazdy, jest w uprzywilejowanej sytuacji i powinien zostać „wpuszczony” przez kierującego jadącego sąsiednim pasem na pas ruchu, na którym kontynuowanie jazdy jest możliwe. Jednocześnie należy wskazać, że dla stosowania nowej zasady (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy — Prawo o ruchu drogowym) muszą zaistnieć jednocześnie dwa warunki: po pierwsze, musi występować znaczne zmniejszenie prędkości, a więc zazwyczaj będzie to spowolnienie „zatorem drogowym”, w którym pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością. Przyczyną zatoru drogowego może być zarówno duże natężenie ruchu, jak również kolizja, bądź awaria pojazdu, itp.,Warto podkreślić, że zasada „jazdy na suwak” nie znajduje zastosowania w przypadku istotnego zmniejszenia prędkości pojazdów względem prędkości dopuszczalnej, gdy ta zmniejszona prędkość będzie nadal wyższa, niż w przypadku zatoru drogowego (np. przypadek spowolnienia ruchu z 90 km/h do 40 km/h). Co istotne, zasada „jazdy na suwak” nie będzie miała zastosowania również w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy. po drugie, miejsce wjazdu zostało wyraźnie określone jako miejsce (końcowy odcinek pasa ruchu) bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu. Chodzi o to, aby uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku miejscach, co nie sprzyja niewątpliwie płynności ruchu. Ustawodawca nową regulacją - przy zachowaniu powyższych warunków - daje niejako „gwarancję”, że kierowca na pasie ruchu, który się kończy, nie musi szukać wcześniej możliwości zmiany pasa ruchu, ponieważ dojeżdżając do samego końca zostanie płynnie wpuszczony na sąsiedni pas. Stosowanie naprzemiennej zasady zapewni równomierne kontynuowanie jazdy kierowcom z dwóch lub trzech pasów ruchu. Należy wyraźnie podkreślić, że przepis nie stanowi zalecenia, tylko wprost reguluje jakie obowiązki spoczywają na kierujących pojazdami. Mimo nowych regulacji nie można zapominać o tym, że kierujący zmieniający pas ruchu w takiej sytuacji nie został zwolniony z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności (art. 22 ust. 1 ustawy), dlatego też uwzględniając różne okoliczności, manewr zmiany pasa ruchu powinien być wykonany z zachowaniem warunków bezpieczeństwa.  ...