Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Koszalin (znów) buduje

2019-08-02 06:48:00 Ala, fot. Dominik Wasilewski, Piotr Walendziak, archiwum
W naszym mieście znów realizowanych jest wiele inwestycji. Łączna ich wartość wynosi grubo ponad 100 mln złotych. Oto specjalnie dla Was przygotowany raport.
Wideo z artykułu: Koszalin (znów) buduje

W najbliższy poniedziałek, w samo południe nastąpi przekazanie placu budowy, którym będzie koszaliński amfiteatr. Przypomnijmy, spółka Budimex za prawie 37 mln zł przebuduje dotychczasowy obiekt i dopasuje go do aktualnych potrzeb mieszkańców Koszalina.

 

 

Prace obejmą m.in. przebudowę sceny, jej zaplecza, które ma być oszklone, a także taras zewnętrzny. W miniony poniedziałek umowę na realizację przebudowy Amfiteatru im. Ignacego Jana Paderewskiego w Koszalinie podpisali dyrektor Centrum Kultury 105 w Koszalinie Paweł Strojek i dyrektor oddziału

warszawskiej spółki akcyjnej Budimex Andrzej Schmalenberg. Strojek podkreślił, że projekt powinien być sfinalizowany 27 sierpnia 2021 r. Zaznaczył, że chciałby wówczas móc powiedzieć, że "Koszalin ma amfiteatr na poziomie Sydney, mówię tu o elementach wizualnych".

Z kolei Schmalenberg określił projekt jako "trudny". Jednocześnie zapewnił, że "uda się go zrealizować". "Zostaliśmy sami na placu boju. Nasza wiara w to, że to się da zrealizować w rozsądnych pieniądzach nie prysła w trakcie przetargu" - mówił dyrektor oddziału spółki.Przypomnijmy, dopiero w piątym postępowaniu przetargowym wybrano wykonawcę. W październiku 2016 roku Centrum Kultury 105 złożyło wspólnie z partnerem niemieckim z Neubrandenburga projekt do unijnego programu Natura i Kultura pt.: „Park rekreacyjno-kulturowy w Neubrandenburgu i Koszalinie” na sfinansowanie modernizacji amfiteatru; kwota dofinansowania to ponad 7 mln zł, pozostałą sumę koszalińscy radni zdecydowali się ć z miejskiego budżetu. 

Trwa budowa Centrum Przesiadkowego przy ul. Wąwozowej. Zgodnie z umową ma być gotowe na koniec

października. Nowy obiekt będzie składał się z: centralnego peronu wraz z zadaszeniem dla pasażerów, zatok autobusowych na 4 autobusy, zatoki postojowej na 3 autobusy, jezdni manewrowej wokół nowej pętli autobusowej, nowego wyjazdu z pętli autobusowej na ulicę Wąwozową, wiaty rowerowej na 50 rowerów Bike& Ride oraz parkingu wraz z jezdnią manewrową na 21 pojazdów, w tym 1 stanowisko dla osób niepełnosprawnych. Z myślą o bezpieczeństwie i wygodzie podróżnych powstanie sygnalizacja świetlna, zostaną zainstalowane ławeczki, miejsca na ekspozycję rozkładu jazdy, zadaszenia dla pasażerów i oświetlenie. Koszt całkowity inwestycji to 6 765 000 zł., a kwota dofinansowania: 5 500 000 zł.

W trakcie realizacji jest także przebudowa części ul. Władysława IV. To największa inwestycja drogowa Koszalina w ostatnich latach. Modernizacją blisko 1,5 km odcinka zajmuje się spółka Strabag, która wyceniła prace na 32,69 mln zł.(ok. 85% wartości przedsięwzięcia to dofinansowanie unijne, które Koszalin otrzymał od marszałka województwa).  Roboty budowlane rozpoczęły się pod koniec lutego 2019 roku. Kontrakt realizowany będzie do 31 października 2022 roku (z możliwością skrócenia o rok).

 

W ramach realizowanego zadania wykonane zostaną roboty rozbiórkowe. Na budowanym odcinku zamontowane będą ekrany akustyczne oraz wiaty przystankowe. Powstanie też linia oświetleniowa na długości 3,2 km. W ramach zagospodarowania zieleni dokonano wycinki drzew, a planowane jest  wykonanie nasadzeń drzew i krzewów. Wykonana zostanie kanalizacja deszczowa, przebudowana sieć wodociągowa i gazociąg oraz infrastruktura teletechniczna. W efekcie powstanie nowy 1,5-kilometrowy odcinek ul. Władysława IV łączący miasto poprzez węzeł drogowy z S6. Nowa ul. Władysława IV powstanie od ronda Maczka do węzła na S6; ma być czteropasmowa. Powstanie tu m. in. pętla autobusowa przy ul. Duńskiej, a przy niej zatoka do ważenia samochodów ciężarowych, na skrzyżowaniu z ul. Duńską - rondo turbinowe, ok. 200 miejsc parkingowych.

Przy ulicy Morskiej 33, na terenie dawnej hali koszalińskiego zakładu Kazel „wyrósł” nowy sklep. To market budowlany z szyldem Bricomarche. Ten obiekt handlowo-usługowy ma prawie 2 tys. m kw. powierzchni użytkowej, a jego kubatura ma blisko 20 tys. metrów sześciennych. Prace projektowe wykonało m.in. biuro Archi Graf. Obiektjest jednokondygnacyjny (7,5 m wysokości) i będzie posiadał specjalną wiatę na rośliny. Wjazd usytuowano od strony ul. Morskiej. Przy markecie powstanie parking, który pomieści 100 aut. 

Tuż obok koszalińskiego ZUS realizowane jest kolejna inwestycja  budowa strażnicy Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 1 Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Koszalinie. Inwestycja została

podzielona na etapy i części. Na razie znajduje się na etapie I część 2 i 3 wykonanie: drenażu, garażu, myjni, dachów, wybranych sieci i instalacji, tynków, podłoży i posadzek, stolarki i ślusarki zewnętrznej oraz inne.

Na osiedlu Unii Europejskiej powstaje za to kościół. Buduje go parafia pw. św. Matki Teresy z Kalkuty. 

Kościół jest budowany przy ul. Włoskiej 81, w sąsiedztwie Osiedla Cypryjskiego. Powierzchnia kościoła - ponad 500 m kw.; powierzchnia kaplicy to prawie 200 m kw.; powierzchnia domu parafialnego - prawie 230 m kw.; tereny - 1,5 tys. m kw.; tereny utwardzone - 1,1 tys. m kw.; przy kościele powstanie 10 miejsc postojowych. Obiekt ma mieć 12 m wysokości, przy tym wieża kościelna - prawie 34 m. Część wschodnią dwukondygnacyjnego budynku będzie zajmowała wydzielona kaplica, część zachodnią - zakrystia; całość będzie pokryta skośnymi dachami. Termin zakończenia inwestycji jest przewidziany na koniec kwietnia przyszłego roku.

 Natomiast od czterech lat na Górze Chełmskiej powstaje wyjątkowa konstrukcja: Centrum Pielgrzymkowo-Turystyczne. Szacowana wartość tej inwestycji to ok. 10 mln złotych. 

 

Coraz bliżej ukończenia jest budowa ścieżki rowerowej, która ma połączyć Wodną Dolinę z przystanią statku „Koszałek” w Jamnie. Wzdłuż całej 12 kilometrowej inwestycji powstaje nie tylko ścieżka rowerowa, ale też miejsca wypoczynkowe dla miłośników jednośladów i chodniki dla pieszych. Inwestycja została podzielona na 3 etapy:

1. Od ul. 4 Marca – do ul. Batalionów Chłopskich (wiadukt)

2. Od wiaduktu – do okolicy oczyszczalni w Jamnie

3. Jamno – do przystani Koszałka

Cała inwestycja kosztować będzie ponad 10 milionów złotych. Większość tej kwoty Koszalin pozyskał z pieniędzy Unii Europejskiej w ramach ZIT.

 

Trwa także przebudowa kolejnego odcinka ul. Wojska Polskiego. Po modernizacji części tej ulicy łączącej 4 Marca z Ul. Św. Wojciecha przyszedł czas na przebudowę jej kolejnej części do ul. Malinowej. 

A w kolejce czeka już Miejskie Targowisko. Miasto właśnie ogłosiło przetarg na budowę targowiska przy ul. Połczyńskiej. W ramach planowanej inwestycji urządzone i utwardzone zostaną miejsca do handlowania: w tym 106 miejsc do handlowania z samochodów oraz 76 straganów, a miejsca handlu będą zadaszone. Powstanie też m.in. parking podziemny o powierzchni 3.566,60 m2 na 142 miejsca parkingowe fz dwoma windami, zadaszony zjazd na parking podziemny, a także budynek wieży z logo targowiska i zegarem obejmujący wejście główne na parking, komunikację i pomieszczenia techniczne o powierzchni 166,90 m2. Poza tym powstanie podpiwniczony budynek administracyjny z toaletą publiczną i pomieszczeniami technicznymi o powierzchni 374,90 m2. Teren zostanie na nowo zagospodarowany – pojawią się drogi, chodniki , nawierzchnie utwardzone, zieleń, a teren ogrodzony będzie z użyciem bram przesuwnych. Inwestycja wymaga wycięcia 19 drzew i 14 m2 krzewów. W zamian zostanie posadzonych siedem klonów zwyczajnych „Red Royal", sześć klonów zwyczajnych „Golden Globe" i sześć robinii akacjowych.

Prace związane z budową mają w jak najmniejszym stopniu utrudniać bieżące  funkcjonowanie targowiska. Szacowana wartość inwestycji to 18.406.535,98 zł netto. Prace mają zakończyć się 31 sierpnia 2022 roku. Oferty można składać do 20 sierpnia, do godz. 9.00.

Koszalin wkrótce ma zyskać także nowe centrum handlowe. Stanie się tak, gdy firma Acteeum Group 

zrealizuje swoje plany inwestycyjne. Koszalin Power Center będzie częścią pierwszego i jednocześnie największego tego typu kompleksu handlowego w regionie, o łącznej powierzchni ponad 37 tys. mkw. GLA, położonego na działce o powierzchni 11 ha, który realizowany jest wspólnie z Leroy Merlin. W jego ofercie znajdą się między innymi hipermarket budowlany Leroy Merlin, wielkopowierzchniowy sklep meblowy Agata Meble, duży operator spożywczy, znane sklepy modowe, popularne sieci dyskontowe oraz amerykańska sieć gastronomiczna z lokalem typu drive-thru.

 

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

GDDKiA: Odstępujemy od umowy z firmą Energopol Szczecin S.A. na A6

3 Listopada 2019 godz. 15:20 Ala za GDDKiA
Jeszcze w grudniu tego roku zostanie ogłoszony przetarg na wybór nowego wykonawcy, który dokończy inwestycję. Dziś odstąpiliśmy z winy wykonawcy - firmy Energopol Szczecin S.A. - od umowy na przebudowę autostrady A6 na odcinku Szczecin Dąbie - Rzęśnica. Wykonawca nie realizował kontraktu Firma Energopol Szczecin S.A. zgodnie z Subklauzulą 15.2 Szczególnych Warunków Kontraktu (SWK) otrzymała oświadczenie o odstąpieniu od umowy na przebudowę odcinka autostrady A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica. Przyczyny odstąpienia od umowy leżą po stronie wykonawcy, który nie wywiązywał się z zawartego kontraktu. Firma Energopol Szczecin wstrzymała roboty, pomimo niewielu prac pozostałych do zakończenia inwestycji. Zgodnie z Subklauzulą 15.1 SWK wezwaliśmy wykonawcę do wykonywania robót i podjęcia określonych działań, czego ten nie zrealizował.   Gwarancje bankowe zostały uruchomione Została uruchomiona gwarancja należytego wykonania, którą był zabezpieczony kontrakt. Kwota zajętej gwarancji wynosi około 3,5 mln złotych. Środki te pozwolą na pokrycie zobowiązań nienależytego wykonywania kontraktu przez Energopol Szczecin, takich jak płatności wobec podwykonawców, usługodawców i dostawców. Z tytułu nie wywiązania się wykonawcy z zapisów kontraktu, będziemy egzekwować należności z tytułu kar umownych.   Opóźnienia w realizacji i brak robót Kontrakt o wartości około 35,4 mln złotych podpisano w listopadzie 2017 roku z terminem zakończenia w kwietniu 2020 roku. Wykonawca zrealizował dotychczas 80 proc. zakresu inwestycji. Pomimo tego, iż do wykonania pozostała zaledwie warstwa ścieralna na jezdni w kierunku Szczecina i dokończenie przejścia dla zwierząt, od lipca tego roku wykonawca wstrzymał prace. Nie zrealizował składanych deklaracji o wznowieniu robót od września, czyli po okresie wakacyjnym.   Brak płatności dla podwykonawców przez Energopol Szczecin Firma Energopol Szczecin w tym roku przestała płacić podwykonawcom, usługodawcom i dostawcom na A6. Wobec niewywiązywania się wykonawcy ze swoich zobowiązań zostały wdrożone instrumenty prawne i kontraktowe chroniące podwykonawców, usługodawców i dostawców.   Płacimy podwykonawcom bezpośrednio GDDKiA uruchomiła płatności bezpośrednie dla podwykonawców, potrącając te kwoty z należności przewidzianych dla wykonawcy. Łącznie do tej pory zapłaciliśmy podwykonawcom, usługodawcom i dostawcom na odcinku A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica 12,2 mln złotych, kolejne wnioski na 0,6 mln złotych są rozpatrywane. Wszelkie podmioty realizujące roboty, usługi, czy dostawy na tym kontrakcie, będące przedmiotem solidarnej odpowiedzialności Zamawiającego, mogą się cały czas zgłaszać do GDDKiA z wnioskami o płatność bezpośrednią.   GDDKiA wypełniała obowiązki inwestora Wszelkie płatności, które przysługiwały wykonawcy zgodnie z zawartymi kontraktami były realizowane przez GDDKiA terminowo. W ostatnich miesiącach również odbywały się cykliczne, cotygodniowe spotkania monitorujące w sprawie roszczeń wykonawcy i problemów na kontrakcie. Wszelkie możliwe wsparcie było wykonawcy udzielane. Pomimo działań podejmowanych przez GDDKiA, wykonawca nie zmobilizował się do kontynuowania prac zgodnie z zapisami kontraktowymi.  ...
 

Dwa przypadki zachorowań na odrę w powiecie koszalińskim

4 Listopada 2019 godz. 7:07 Ala za WSSE Szczecin
W okresie od 08.07-14.07.2019 r. do Państwowych Powiatowych Inspektorów Sanitarnych na terenie województwa zachodniopomorskiego, w powiecie koszalińskim zgłoszono 2 nowe przypadki podejrzeń zachorowań na odrę. Zachorowania dotyczyły mężczyzn w wieku 30 do 33 lat. Przypadki zachorowania powiązane były z wcześniej zgłoszonym przypadkiem zachorowania z powiatu koszalińskiego (ognisko epidemiczne). Nie odnotowano zgonów z powodu powikłań po zachorowaniu na odrę. Od początku roku w województwie zachodniopomorskim zgłoszono 51 przypadków zachorowań na odrę, które spełniają kryterium definicji przypadku, dotychczas potwierdzono laboratoryjnie 20 przypadków. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2019 roku w Polsce zgłoszono 1044 przypadki. Od końca października 2018 roku, gdy zanotowano pierwsze większe ogniska choroby, zarejestrowano już 1164 zachorowań na odrę. W całym 2018 roku na odrę w naszym kraju zachorowało 355 osób, a w 2017 – zaledwie 63. W ramach prowadzonych dochodzeń epidemiologicznych, w każdym przypadku zgłoszenia zachorowania lub podejrzenia zachorowania na odrę prowadzone są działania mające na celu ustalenie osób z kontaktu z chorym, określenie statusu uodpornienia tych osób oraz weryfikację laboratoryjną przypadku. Nieuodpornione osoby z otoczenia chorego na odrę są kierowane przez inspekcję sanitarną na szczepienia. W ramach nadzoru nad otoczeniem osób chorych od początku roku na terenie województwa zaszczepiono przeciwko odrze 485 osób. Szybkość i skuteczność wdrożenia działań przez inspekcję sanitarną jest uzależniona od niezwłocznego zgłaszania zachorowań lub podejrzeń zachorowań na odrę przez lekarzy, do których trafiają pacjenci....
 

Koszalin: Lekarz z SOR-u z zarzutem naruszenia nietykalności cielesnej ratownika medycznego

8 Listopada 2019 godz. 3:46 Ala, fot. Piotr Walendziak
W czwartek koszalińska prokuratura postawiła lekarzowi, który w nocy z 13 na 14 czerwca pełnił dyżur w oddziale ratunkowym zarzut naruszenia nietykalności cielesnej ratownika medycznego i spowodowanie u niego obrażeń ciała na okres poniżej 7 dni. -  Podejrzany nie przyznał się do zarzucanych czynów i odmówił składania wyjaśnień - informuje rzecznik Prokuratury Okręgowej w Koszalinie Ryszard Gąsiorowski. - Wobec podejrzanego nie zostały zastosowane żadne środki zapobiegawcze. Za naruszenie nietykalności funkcjonariusza publicznego i spowodowanie u niego obrażeń ciała na okres poniżej 7 dni grozi kara do 3 lat pozbawienia wolności – dodał rzecznik. Przypomnijmy, w nocy z 13 na 14 czerwca  policja została wezwana do awantury w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie. - Przywieźliśmy pacjentkę na SOR, była w bardzo ciężkim stanie - relacjonował wówczas Michał Pelc, ratownik medyczny. - Wiadomo, w takich sytuacjach robimy wszystko, co się da, dla ratowania ludzkiego życia. Ja też zawsze pomagam personelowi szpitala w zaopiekowaniu się pacjentem. W takich chwilach liczą się każde ręce. Tak było też i tym razem. Pacjentka została przełożona z naszych noszy na nosze szpitalne. Obsługa niechcąco zahaczyła mnie noszami, a ja również niechcąco zbliżyłem się, a raczej zahaczyłem o lekarza, który akurat miał dyżur. On jest znany z tego, że źle odnosi się do personelu i do ratowników, obrzuca innych różnymi obraźliwymi określeniami typu debilu czy buraku. I on chwycił mnie za ubranie i energicznie odepchnął, krzyknął: nie pchaj się! Mnie też poniosło i krzyknąłem: weź te ręce baranie! Wtedy on chwycił mnie za szyję, przydusił i pchnął tak mocno, aż uderzyłem głową o ścianę. Jeszcze mnie boli. Kręci mi się w głowie, źle się czuję. Zrobiłem badania - dodał.   Poszedł na zwolnienie lekarskie. Hospitalizacja nie była konieczna. 14 czerwca podejrzenie popełnienia przestępstwa przez lekarza zgłosił na policję. ...
 

W czwartek otwarta została obwodnica Szczecinka o długości 12 km w ciągu drogi ekspresowej S11

7 Listopada 2019 godz. 7:49 Ala za GDDKiA
Nowa trasa usprawni przejazd na ważnej drodze S11 łączącej Pomorze z Wielkopolską i Śląskiem. Oddanie tej drogi będzie oznaczało również przekroczenie bariery 4000 km autostrad i dróg ekspresowych będących w użytkowaniu w naszym kraju. 12 kilometrów ekspresowej obwodnicy  Umowa na realizację obwodnicy Szczecinka została podpisana jesienią 2015 roku. Po zakończeniu fazy projektowania wiosną 2017 roku ruszyła budowa. W ramach inwestycji powstała dwujezdniowa obwodnica o dwóch pasach ruchu w każdą stronę z dwoma węzłami drogowymi oraz dwoma rondami na początku i końcu trasy. Inwestycja wymagała budowy 13 wiaduktów, mostów i przejść dla zwierząt. Obwodnica omija Szczecinek od wschodu, przebiegając częściowo równolegle do linii kolejowej, między miastem, a jeziorem Wielimie. Wymagane było zastosowanie w wielu miejscach wzmocnień podłoża, w tym wykonanie betonowych pali przemieszczeniowych.   Korzyść dla miasta i kierowców W Szczecinku dotychczas często tworzyły się korki, gdyż przez miasto przechodzą dwie drogi krajowe i droga wojewódzka. Utrudnienia były szczególnie odczuwalne w okresie wakacyjnym, gdy ruch na prowadzącej nad morze drodze krajowej nr 11  wzrasta nawet trzykrotnie. Było to odczuwalne przez kierowców jadących drogą krajową, ale również poruszających się w samym mieście. Negatywne oddziaływanie związane z hałasem, czy spalinami było uciążliwe dla mieszkańców. Obwodnica zmniejszy te niedogodności, wyprowadzając ruch tranzytowy ze Szczecinka. Węzeł drogowy Szczecinek Wschód zapewni skomunikowanie terenów przemysłowych, przyczyniając się do rozwoju regionu.   Mamy już 4 tysiące kilometrów dróg szybkiego ruchu Obecnie sieć dróg ekspresowych i autostrad w naszym kraju liczy 3 993 km. Te 12 km obwodnicy Szczecinka pozwoli przekroczyć 4 000 kilometrów dróg szybkiego ruchu. Oczywiście to nie jest koniec rozwoju sieci drogowej. Docelowa sieć dróg ekspresowych i autostrad ma wynosić ponad 8000 kilometrów – osiągnęliśmy półmetek i kolejne inwestycje przed nami. W ciągu najbliższych 2-3 lat powinniśmy przekroczyć barierę 5000 km. Obecnie w realizacji mamy jeszcze około 1100 km dróg, a w przetargach kolejne blisko 350 km. Dalsze odcinki objęte są różnymi etapami prac przygotowawczych.   Część strategicznej trasy S11 Obwodnica Szczecinka jest fragmentem przyszłej drogi ekspresowej S11, która połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z A1 na Śląsku. Szczecinek dołączył do Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego, które mają już obwodnicę na S11. Od października tego roku gotowy jest wspólny przebieg dróg S6 i S11 między Kołobrzegiem i Koszalinem, a w realizacji jest obwodnica Kępna i Olesna. W przetargu na zaprojektowanie i budowę są odcinki łączące Koszalin z Bobolicami. Pozostałe fragmenty tej trasy objęte są pracami przygotowawczymi i będą sukcesywnie realizowane w kolejnych latach.   Wyprowadzimy wszystkie drogi krajowe ze Szczecinka Nowa obwodnica w ciągu S11 to nie koniec inwestycji GDDKiA w Szczecinku. Na etapie projektowania jest obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 20, dzięki której przez miasto nie będą przebiegały już żadne drogi krajowe. Pieniądze na jej realizację zostały zapewnione przez Ministerstwo Infrastruktury w lutym ubiegłego roku. W przyszłym roku planowany jest przetarg na zaprojektowanie i budowę tej drogi, która będzie gotowa w 2025 roku. Nowa trasa będzie miała długość 4,3 km i w jej ramach powstanie nowy węzeł drogowy na obwodnicy w ciągu S11.    ...