Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland

Mielno: Rowerowe inwestycje

2017-02-01 04:52:00 Ala za mat. prasowe
Gmina Mielno jest jednym z 7 partnerów projektu “Budowa sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego – Trasa Nadmorska” realizowanego w ramach RPO WZ na lata 2014-2020. Realizatorem projektu jest Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie. W ramach projektu realizowane będą 3 odcinki poza terenem zabudowanym: Gąski-Sarbinowo (ul. Fatimska), Sarbinowo-Chłopy (ul. Leśna), Chłopy-Mielno (odcinek leśny).

Gmina Mielno chyba jako pierwsza podjęła działania na rzecz utworzenia ścieżki rowerowej na wałach przeciwpowodziowych jez. Jamno. W ramach projektu “Partnerstwo samorządów Koszalińskiego Obszaru Funkcjonalnego szansą na wzmocnienie potencjału rozwojowego regionu” (finansowanego z EOG) zgłosiliśmy taki projekt do strategii KOF oraz opracowaliśmy jako

lider wspólnie z Gminą Będzino koncepcję budowy ścieżki rowerowej wzdłuż brzegów jez. Jamno od Dzierżęcinki do kanału jamneńskiego. Podstawą opracowania koncepcji nie był jednak stan istniejący lecz stan projektowany w związku z planowaną budową wałów przeciwpowodziowych. Dokumentację do wykorzystania udostępnił ZZMiUW. Nasza koncepcja przewiduje budowę mostów, miejsc odpoczynku, oznakowanie oraz połączenie wałów z siecią dróg , tak aby można było dostać się na wał w większej liczbie miejsc. Realizacja koncepcji jest więc uzależniona od wcześniejszej realizacji przebudowy wałów przeciwpowodziowych. Według załącznika nr 5 do Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO WZ na lata 2014-2020 przebudowa wymienionych wałów jest jednym z projektów zidentyfikowanych do realizacji w trybie pozakonkursowym, i powinien być realizowany przez ZZMiUW (jednakże problemem może być zapowiadana likwidacja tych jednostek i przejęcie kompetencji przez planowane Wody Polskie). 

Koncepcja Gminy Mielno jest spójna z koncepcją Miasta Koszalin ścieżki wzdłuż Dzierżęcinki, jednak zwracam uwagę, że most przez Dzierżęcinkę został przewidziany wyłącznie w naszej koncepcji i znajdować się będzie w granicach administracyjnych Mielna.

Ponieważ w centrum Mielna krzyżują się dwa kluczowe szlaki (Nadmorski i Bałtyk-Wałcz) po długich zabiegach uzyskaliśmy pisemne zapewnienie korekty trasy nadmorskiej, przeniesienie odcinka w terenie zabudowanym z drogi powiatowej na wał po północnej stronie jeziora. Planujemy niebawem sfinalizować partnerstwo i przekazaliśmy do wykorzystania nasze opracowania. W ten sposób mamy nadzieję poprawić nawierzchnię północnej opaski brzegowej oraz zbudować ścieżkę rowerową wzdłuż rowu melioracyjnego od zakrętu między Polo Marketem a Biedronką do ujścia rowu wraz z mostem i połączeniem z istniejącą opaską na tyłach wesołego miasteczka.

Dodajmy, że zostały już ogłoszone przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie przetargi dotyczące dokumentacji trasy Siekierki-Trzcińsko Zdrój liczącej 36 kilometrów długości. Asfaltowa droga będzie przebiegała starym nasypem kolejowym pomiędzy zabytkowymi dworcami i przez malownicze zakątki Cedyńskiego Parku Krajobrazowego. 

Kolejny przetarg obejmuje projekt trasy Pleśna-Mielno liczącej blisko 10 kilometrów. Droga leżąca w bliskim sąsiedztwie Bałtyku pozwoli rowerzystom m.in. zobaczyć słynne letnisko o tradycyjnym układzie osady rybackiej wieś Chłopy, a także latarnię morską w Gąskach.