Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Koszalin: IV sesja Rady Miejskiej

2019-03-18 02:11:00 Ala za UM Koszalin
IV sesja Rady Miejskiej

BRM-3.0002.2.2019.MK

PORZĄDEK OBRAD

IV sesji Rady Miejskiej w Koszalinie

w dniu 28 marca 2019 roku

Miejsce obrad:

sala konferencyjna Nr 300 w Urzędzie Miejskim w Koszalinie.

Rozpoczęcie sesji o godz. 9:00.

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

3. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej z działalności międzysesyjnej.

4. Informacja z prac komisji w okresie międzysesyjnym.

5. Informacja Prezydenta Miasta z działań podjętych między sesjami.

6. Informacja z działalności Placówki Straży Granicznej w Kołobrzegu na terenie

Miasta Koszalin w 2018 r

7. Informacja z działalności Straży Miejskiej w Koszalinie w 2018 roku.

8. Rozpatrzenie projektów uchwał:

1. w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Koszalina

na 2019 r.:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

2. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Koszalina na lata

2019-2033:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

3. w sprawie emisji obligacji komunalnych:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

4. w sprawie trybu prac na projektem uchwały budżetowej:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

5. w sprawie określenia zasad, sposobu, trybu oraz organów i osób uprawnionych do

umarzania, odraczania oraz rozkładania na raty należności pieniężnych

o charakterze cywilnoprawnym, przypadających Gminie Miastu Koszalin lub jej

jednostkom organizacyjnym oraz warunków dopuszczalności pomocy publicznej:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

6. w sprawie odwołania Skarbnika Miasta Koszalina:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

7. w sprawie powołania Skarbnika Miasta Koszalina:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

8. w sprawie przyjęcia sprawozdania Prezydenta Miasta Koszalina i Starosty

Koszalińskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta

Koszalina i Powiatu Koszalińskiego za 2018 r.:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

9. w sprawie przyjęcia „Sprawozdania z działalności Komendanta Miejskiego Policji

w Koszalinie oraz informacji o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego

na terenie miasta w 2018 roku”:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

2

10. w sprawie przyjęcia „Informacji Komendanta Miejskiego Państwowej Straży

Pożarnej w Koszalinie o stanie bezpieczeństwa miasta Koszalina w zakresie ochrony

przeciwpożarowej w 2018 roku”:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

11. w sprawie przyjęcia informacji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego

o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Koszalina za 2018 rok :

- opinia Komisji Spraw Społecznych

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

12. w sprawie przyjęcia raportu Prezydenta Miasta Koszalina z realizacji za 2018 r.

Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2015-2018:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

13. w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Opieki

nad Zabytkami na lata 2014-2018:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

14. w sprawie przyjęcia informacji z realizacji „Miejskiego Programu Wspierania

Rodziny i Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2016-2018” za 2018 rok:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

15. w sprawie przyjęcia „Miejskiego Programu Wspierania Rodziny i Rozwoju Pieczy

Zastępczej na lata 2019-2021:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

16. w sprawie uchwalenia programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony

bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2019 - 2023 pn.

"Bezpieczny Koszalin":

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

17. w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi

oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Koszalina w 2019 roku:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

18. o zmianie uchwały w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Koszalina” i niektórych

innych uchwał:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

- opinia Komisji Kultury

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

19. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Programu gospodarowania

mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Koszalin na lata 2017-2021:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

20. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Zachodniopomorskiemu:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

21. w sprawie bonifikaty od jednorazowej opłaty za przekształcenie prawa użytkowania

wieczystego gruntów stanowiących własność Gminy Miasto Koszalin zabudowanych

na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (projekt uchwały wniesiony

przez Prezydenta Miasta):

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

3

22. w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty osobom fizycznym będącym

właścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych lub

spółdzielniom mieszkaniowym od jednorazowej opłaty za przekształcenie prawa

użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (projekt uchwały

wniesiony przez KR Prawo i Sprawiedliwość):

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

23. w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie

Gminy Miasto Koszalin:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

24. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru

położonego w rejonie ulic: Władysława IV, Akademickiej, Staszica i Jana Pawła II

w Koszalinie:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

25. w sprawie odmowy ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej na działce nr

649/2 w obrębie ewidencyjnym nr 0020, przy Al. Monte Cassino w Koszalinie;

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

26. w sprawie wprowadzenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych

dotyczących Koszalińskiego Budżetu Obywatelskiego oraz zmiany uchwały

w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji

z mieszkańcami miasta Koszalin:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

27. w sprawie przyjęcia od Wojewody Zachodniopomorskiego zadań publicznych

z zakresu administracji rządowej:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

28. w sprawie określenia formy, wysokości i trybu przyznawania pomocy dla repatrianta

i członków jego najbliższej rodziny zaproszonych przez Gminę Miasto Koszalin do

osiedlenia się na terenie Koszalina:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

29. w sprawie przyznania z komunalnego zasobu mieszkaniowego lokalu mieszkalnego

dla rodziny Ostrovskiy:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

30. w sprawie: określenia zadań finansowanych ze środków Państwowego Funduszu

Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2019 roku:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

31. w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie przez Gminę Miasto Koszalin współdziałania

z Samorządem Województwa Zachodniopomorskiego w zakresie wspólnej realizacji

projektu partnerskiego w ramach Działania 2.10 Programu Operacyjnego Wiedza

Edukacja Rozwój:

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

32. w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie przez Gminę Miasto Koszalin współdziałania

z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie wspólnej realizacji projektu

partnerskiego w ramach Działania 8.4 Regionalnego Programu Operacyjnego

Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020:

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

4

33. w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za doskonalenie

zawodowe nauczycieli oraz ustalenia specjalności i form kształcenia , na które

dofinansowanie jest przyznawane:

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

34. w sprawie przyjęcia sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli

na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach

prowadzonych przez Gminę Miasto Koszalin w 2018 roku:

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

35. w sprawie przyjęcia planu pracy, tematyki oraz terminarza posiedzeń Rady

Miejskiej i Komisji Rady Miejskiej w Koszalinie na 2019 rok:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

36. w sprawie rozpatrzenia petycji (projekt uchwały zostanie przesłany elektronicznie

po posiedzeniu Komisji w dniu 26.03.2019 r.) :

- opinia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

37. w sprawie rozpatrzenia petycji (projekt uchwały zostanie przesłany elektronicznie

po posiedzeniu Komisji w dniu 26.03.2019 r.) :

- opinia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

9. Interpelacje i zapytania radnych.

10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

11. Wolne wnioski i oświadczenia.

12. Czas dla Rad Osiedli.

 

13. Zamknięcie sesji.

 

UZASADNIENIE

DO PROJEKTU UCHWAŁY RADY MIEJSKIEJ W KOSZALINIE

z dnia 28 marca 2019 roku

w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Koszalina na 2019 rok

Projekt uchwały Rady Miejskiej zawiera propozycję zmniejszenia planu dochodów

o 173.509 zł oraz zwiększenia planu wydatków o 16.597.991 zł. Zmiana budżetu wynika

z wprowadzenia do planu danych po uchwaleniu budżetu państwa (subwencje oświatowe)

oraz dodatkowych środków, przeznaczonych głównie na inwestycje 11.426,5 tys. zł i remonty

1.869 tys. zł. Źródłem pokrycia tych wydatków będą wolne środki pieniężne na rachunku

bieżącym budżetu na koniec 2018 roku.

I. Załącznik Nr 1 do projektu uchwały dotyczący zadań gminy zawiera propozycję

zwiększenia planu dochodów o 908.817 zł i wydatków o 11.648.481 zł,

DOCHODY - zwiększenie o 908.817 tys. zł (zmniejszenie 300 zł, zwiększenie 909.117 zł)

w następujących działach klasyfikacji budżetowej:

Dział 758 Różne rozliczenia

Zwiększenie planu o 881.217 zł wynika z pisma Ministerstwa Finansów informującego

o wysokościach subwencji ogólnej w części oświatowej dla Miasta Koszalina, ustalonych po

uchwaleniu budżetu państwa - wzrost o 880.817 zł oraz zaplanowania wpływów z tytułu

terminowych wpłat na ubezpieczenie chorobowe w wysokości 400 zł.

Dział 801 Oświata i wychowanie

Proponowane zwiększenie planu dochodów o 15,6 tys. zł dotyczy:

- opłat za duplikaty legitymacji szkolnych - 300 zł,

zawarcia umowy przez SPI Nr 21 na wynajem pomieszczeń 11.000 zł,

- sprzedaży złomu 1.600 zł,

projektu dofinansowanego ze środków zewnętrznych „Sport i zdrowie" 3.000 zł.

Zmniejszenie planu dochodów o 300 zł dotyczy wpływów z opłat egzaminacyjnych.

852 Pomoc społeczna - zwiększenie o 9.800 zł

Na podstawie decyzji Krajowego Funduszu Szkoleniowego o przyznaniu środków na

kształcenie zawodowe pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie proponuje się

zwiększenie planu o 9.800 zł.

855 Rodzina - zwiększenie o 2.200 zł

Proponuje się zwiększenie planu dochodów o 2.200 zł, stanowiące wpływy ze zwrotu

świadczeń nienależnie pobranych przez podopiecznych MOPR w ubiegłym roku. Środki te

będą przekazane do budżetu Wojewody.

2

WYDATKI zwiększenie o 11.648.481 zł (zmniejszenie o 3.678.853 zł, zwiększenie o

15.327.334 zł),

Dział 600 Transport i łączność - zwiększenie planu o 6.198.630 zł (zmniejszenie planu o

2.777,0 tys. zł, zwiększenie o 8.975.630 zł)

Proponowane zwiększenie planu wydatków dotyczy następujących zadań:

- zakup usług od Miejskiego Zakładu Komunikacji sp. z.o.o. dotyczących darmowych

przejazdów dla uczniów - 970,0 tys. zł; łącznie plan zakupu usług na przejazdy

w bieżącym roku wyniesie 14,0 min zł,

- utrzymanie dróg i mostów - remonty dróg tymczasowych, remonty cząstkowe

i bieżące na drogach gminnych 260,0 tys. zł, na drogach wewnętrznych 450,0 tys. zł

oraz na remonty rowów i przepustów 10,0 tys. zł, łącznie 720,0 tys. zł,

- „ul. Krańcowa" zwiększenie planu o 1.000,0 tys. zł do wysokości 1.117,0 tys. zł

(dotyczy budowy ścieżek rowerowych) w związku ze złożeniem wniosku

o dofinansowanie ze środków zewnętrznych,

- „Os. Unii Europejskiej - drogi - ul. Holenderska" - zwiększenie planu o 1.200,0 tys. zł,

z tego dokumentacja projektowa (200,0 tys. zł) i budowa odcinka ulicy wraz ze

skrzyżowaniami - 1.000,0 tys. zł, łącznie plan wydatków na ten cel w roku bieżącym

wyniesie 1.700,0 tys. zł,

- zmiana nazwy inwestycji z „ul. Władysława IV - Strefa Zorganizowanej Działalności

Gospodarczej" (zmniejszenie środków w kwocie 2.750,0 tys. zł) na „Budowa drogi

gminnej ul. Władysława IV -go w Koszalinie", z planowanymi wydatkami

zwiększonymi o 1.600,0 tys. zł do wysokości 4.350,0 tys. zł, w związku z planowanym

dofinansowaniem inwestycji ze środków zewnętrznych,

- „Przebudowa drogi publicznej przy ul. Spasowskiego wraz z przebudową boiska na

ogólnodostępny parking" - 40.630 zł (drogi gminne 1.270 zł , drogi wewnętrzne

39.360 zł). W celu wyboru najkorzystniejszej oferty na dokumentację projektową

(99.630 zł) Zarząd Dróg i Transportu przeznaczył brakującą kwotę 40.630 zł ze

środków własnych. Jest to inwestycja zaplanowana na pięć lat na łączną kwotę

8.200,0 tys. zł,

- modernizacja chodnika przy ul. Rybackiej - 9,0 tys. zł - zadanie realizowane będzie w

ramach środków RO „Morskie",

urządzanie dróg płytami, gdyż dotychczasowe utwardzanie dróg kruszywem nie daje

długotrwałych efektów - 300,0 tys. zł,

- ul. Rycerska" -uwzględnienie nowego przebiegu drogi na skutek konieczności

ominięcia drzewa stanowiącego pomnik przyrody - 300,0 tys. zł; zwiększenie planu

do kwoty 1.500,0 tys. zł,

- odprawa i dodatek emerytalny pracownika ZDiT - 86,0 tys. zł.

3

Zmniejszenie planu wydatków w tym dziale o 2.777,0 tys. zł wynika ze zmiany nazwy zadania

inwestycyjnego, dotyczącego ul. Władysława IV (2.750,0 tys. zł) oraz przeniesienia przez

RO „Śródmieścia" kwoty 27,0 tys. do Działu 900 na inne zadania.

Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa - zwiększenie o 812,0 tys. zł dotyczy:

- odszkodowań z tytułu przejęcia gruntów pod budowę ul. Żytniej i ul. Różanej, zgodnie

z wydanymi decyzjami administracyjnymi 452,0 tys. zł,

nabycia nieruchomości do zasobów gminy - 360,0 tys. zł.

Dział 750 Administracja publiczna - zwiększenie planu o 586,2 tys. zł (zwiększenie o

601,3 tys. zł, zmniejszenie o 15,1 tys. zł)

Proponowane zwiększenie planu wydatków o 601,3 tys. zł dotyczy następujących zadań:

- opłaty sądowe za wniesienie pozwów - 100,0 tys. zł,

- modernizacja pomieszczeń w budynku Ratusza - 300,0 tys. zł na,

promocja Koszalina podczas meczu piłki halowej Polska- Brazylia - 40,0 tys. zł oraz

promocja wydarzeń kulturalnych i sportowych w witrynach na przystankach

autobusowych 90,0 tys. zł,

płatności za czynsze i media dotyczące pomieszczeń użytkowanych przez Urząd

Miejski, będących w zasobie Zarządu Budynków Mieszkalnych 64,0 tys. zł

- pozostałe zmiany wynikają z wniosków Rad Osiedli-zwiększenie planu w tym dziale

o 7,3 tys. zł dotyczy zakupu krzeseł do nowej siedziby RO „Śródmieście" i drobnych

remontów w RO „Tysiąclecie".

Zgodnie z wnioskami Rad Osiedli o zmianę przeznaczenia środków proponuje się

przeniesienie kwoty 15,1 tys. zł do innych działów klasyfikacji budżetowej na remonty

placów zabaw oraz na imprezy kulturalne (Dział 900 oraz 921).

801 Oświata i wychowanie - zwiększenie planu o 368.327 zł (zmniejszenie planu

o 209.993 zł, zwiększenie o 578.320 zł)

Zmiany planu w tym dziale dotyczą:

1. zmniejszenia planu wydatków o 209.993 zł na skutek:

- otrzymania niższej o 355.709 zł subwencji oświatowej dla szkół powiatowych

od zaplanowanej w budżecie na 2019 rok, co powoduje zmniejszenie planu wydatków

o 171.673 zł,

- zmiany przeznaczenia wydatków bieżących w kwocie 38.320 zł na majątkowe,

dotyczące remontów w przedszkolach,

2. zwiększenia planu wydatków o 575.320 zł z przeznaczeniem na:

- wydatki inwestycyjne na modernizację pomieszczeń i zakupy majątkowe 575.320 zł

w następujących placówkach:

Przedszkole Nr 21 - przebudowa pomieszczeń piwnicznych - 28,0 tys. zł,

4

Przedszkole Nr 10 - przebudowa sieci elektrycznej - 15.420 zł,

remont dachu w Przedszkolu Nr 8 - 120,0 tys. zł,

modernizacja instalacji wodnych i c.o. w Przedszkolu Nr 9 - 200,0 tys. zł,

SPI Nr 21 - wymiana instalacji elektrycznej -190,0 tys. zł,

zakupy zmywarek kuchennych w przedszkolach - 21,9 tys. zł,

- realizację projektu „STEM - kluczem do sukcesu...", dofinansowanego ze środków

zewnętrznych 3.000 zł.

Dział 851 Ochrona zdrowia - zwiększenie planu o 432.524 zł (zmniejszenie o 137.880 zł

zwiększenie o 570.404 zł),

Proponuje się przeznaczyć 50,0 tys. zł na szczepienia 13 letnich dziewczynek przeciw

wirusowi HPV oraz na szczepienia przeciwko grypie dla mieszkańców Koszalina - 42,0 tys. zł.

Łącznie zaplanowane środki w roku bieżącym na realizację programów zdrowotnych wyniosą

206,0 tys. zł.

Ponadto proponuje się przeznaczyć 340.524 zł na realizację Miejskiego Programu Profilaktyki

i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Środki te stanowią różnicę wynikającą

z rozliczenia za 2018 rok wpływów za wydawanie koncesji na sprzedaż napojów alkoholowych

(203.147 zł ponad plan) oraz niewykonanego w 2018 roku planu wydatków na realizację tego

Programu. Nadwyżka środków z roku ubiegłego zwiększa plan wydatków roku bieżącego.

Zmniejszenie planu o 137.880 zł wynika ze zmiany klasyfikacji budżetowej wydatków z dotacji

na zakup usług. Razem na zakup usług proponuje się przeznaczyć 447.404 zł, a na wydatki

inwestycyjne 31.000 zł. Środki te zostaną przeznaczone m.in. na organizację imprez dla dzieci

i młodzieży oraz na remonty placów zabaw.

Dział 852 Pomoc społeczna - zwiększenie planu o 564,4 tys. tys. zł na następujące

zadania:

kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie pracowników MOPR - środki uzyskane

z Krajowego Funduszu Szkoleniowego - 9,8 tys. zł,

- zwiększenie nakładów na modernizację pomieszczeń biurowych w budynku przy

ul. Monte Cassino 2 - 80,0 tys. zł do wysokości 375,0 tys. zł. Pomieszczenia te

zostały użyczone przez Urząd Marszałkowski na siedzibę MOPR. Dodatkowe

pomieszczenia zostaną przeznaczone dla pracowników MOPR, natomiast przy

ul. Morskiej 43 i przy ul. Podgórnej dotychczas zajmowane przez MOPR zostaną

przeznaczone na inne cele.

- zakup usług opiekuńczych świadczonych przez firmę zewnętrzną dla mieszkańców

Koszalina - zwiększenie planu o 410,0 tys. zł wynika ze wzrostu stawek godzinowych

za świadczenie usług w dni robocze o 8,3 % do kwoty 26 zł i w dni wolne od pracy o

7 % do kwoty 30 zł. Ponadto wzrost ten wynika ze zwiększenie ilości godzin (o ok.

10%) do wysokości 93 tysięcy dla ok. 400 podopiecznych. Roczny plan na to zadanie

wynosił będzie 1.300,0 tys. zł.

5

„Teleopieka domowa" za pośrednictwem centrum monitoringu - kontynuacja

w 2019 roku dla osób 75 + z terenu Koszalina - 33,6 tys. zł,

- „Rozwój usług opiekuńczych w Gminie Miasto Koszalin" kontynuacja zadania w roku

bieżącym - 31,0 tys. zł, realizowanego przez pracowników MOPR. Jest to dwuletni

program dofinansowany w 98 % z Regionalnego Programu Operacyjnego

Województwa Zachodniopomorskiego.

Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza

Na wniosek Rad Osiedli proponuje się zmianę przeznaczenia kwoty 4,5 tys. zł - przeniesienie

planu wydatków do Działu 921 na imprezy kulturalne.

855 Rodzina

Proponuje się zwiększenie planu wydatków w tym dziale o 2.200 zł. Kwota ta stanowi zwrot

nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej, które następnie zostaną przekazane

do budżetu Wojewody.

Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona dziedzictwa narodowego (zmniejszenie o

380.980 zł, zwiększenie o 2.860.980 zł)

Proponuje się zwiększenie planu wydatków o 2.480,0 tys. zł na następujące zadania:

1) dotyczące gospodarki odpadami 2.111,0 tys. zł z przeznaczeniem na:

- zakup usług - 1.100,0 tys. zł w związku ze wzrostem opłaty za odbiór i

zagospodarowanie odpadów komunalnych od 1 lutego br., w wyniku zmiany

przepisów dotyczących skrócenia okresu magazynowania odpadów z 3 lat do

jednego roku oraz zmniejszenia dopuszczalnej ilości magazynowanych

odpadów. Skutkiem tych zmian jest zwiększenie ilości dostaw odpadów do

Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK),

- montaż pojemników półpodziemnych - 1.011,0 tys. zł zadanie to będzie

kontynuowane w bieżącym roku,

2) wyłapywanie dzikich zwierząt - zwiększenie planu o 91,0 tys. zł, gdyż za 2 miesiące br.

zaplanowane na ten cel środki zostały wykorzystane w 50 %,

3) „Zagospodarowanie Góry Chełmskiej - zrównoważona trasa rowerowa „Single Track"

180,0 tys. zł - zwiększenie wartości zadania do wysokości 780,0 tys. zł.

4) remont kładki przez rzekę na wysokości Os. Unii Europejskiej, w ramach projektu

„Zagospodarowanie brzegów rzeki Dzierżęcinki..." 70,0 tys. zł, wartość całego zadania

w roku bieżącym wyniesie 2.557,0 tys. zł,

Pozostałe zmiany w tym dziale wynikają z przesunięć planu pomiędzy paragrafami

klasyfikacji budżetowej z bieżących na majątkowe, dotyczących zadań realizowanych

w ramach Budżetu Obywatelskiego - 351.180 zł oraz w ramach środków w dyspozycji Rad

Osiedli - zmniejszenie planu o 29.800 zł i zwiększenie o 57.800 zł.

6

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - zwiększenie o 202,7 tys. zł

(zmniejszenie o 153,4 tys. zł oraz zwiększenie o 356,1 tys. zł)

Proponowane zmiany w tym dziale dotyczą następujących instytucji:

1. Centrum Kultury 105 proponuje się przenieść kwotę 153,4 tys. zł z wydatków

będących w dyspozycji KS na dotację podmiotową dla CK 105. W wyniku tej zmiany

dotacja podmiotowa dla CK 105 zwiększy się o 335,8 tys. zł. Środki te zostaną

przeznaczone na działalność bieżącą, w tym:

na zadania w ramach „Budżetu Obywatelskiego" - 34,0 tys. zł (przeniesienie środków

pomiędzy paragrafami klasyfikacji budżetowej),

nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne 111,0 tys. zł oraz zmiana paragrafu

z bieżących na dotację podmiotową w wysokości 104,4 tys. zł,

- wymianę serwera w CK 105 do obsługi księgowości, kadr i wynagrodzeń oraz na

remont instalacji wodnej i cyrkulacji powietrza - 76,4 tys. zł,

na zadania Rad Osiedli zlecone do realizacji przez CK 105 - (prowadzenie chóru) -

10,0 tys. zł,

2. Koszalińska Biblioteka Publiczna - 13,0 tys. zł na nagrody jubileuszowe,

Pozostałe zmiany w tym dziale wynikają z wniosków Rad Osiedli i związane

są z przeznaczeniem ich na inne cele, niż pierwotnie zaplanowano - zmniejszenie

o 15,0 tys. zł oraz zwiększenie wydatków na imprezy kulturalne o 7.300 zł.

Dział 926 Kultura fizyczna - zwiększenie o 6,0 tys. zł

Proponuje się zwiększenie planu wydatków o 6,0 tys. zł na wynagrodzenia dotyczące

zarządzania Halą Widowiskowo- Sportową, na skutek podwyższenia najniższego

wynagrodzenia.

II. Załącznik Nr 2 do projektu uchwały dotyczący zadań powiatu zawiera propozycję

zmniejszenia planu dochodów o 1.082.326 zł i zwiększenia planu wydatków

o 4.949.510 zł

DOCHODY - zmniejszenie o 1.082.326 zł (zwiększenie o 154.200 zł, zmniejszenie

o 1.236.526 zł) i w następujących działach klasyfikacji budżetowej:

Dział 600 Transport i łączność

Zwiększenie planu o 119,0 tys. zł wynika ze zmiany harmonogramu płatności w ramach

projektu „Inwestycje w zintegrowaną infrastrukturę związaną z transportem

niskoemisyjnym...".

7

Dział 758 Różne rozliczenia

Zmniejszenie planu w tym dziale o 1.236.526 zł dotyczy subwencji oświatowej ustalonej dla

Koszalina, po uchwaleniu budżetu państwa.

Dział 801 Oświata i wychowanie (zwiększenie planu o 29,7 tys. zł) oraz Dział 854

Edukacyjna opieka wychowawcza (zwiększenie o 5,5 tys. zł)

Proponowane zwiększenie planu w tych działach o 35.200 zł wynika z: uzyskanych wpływów

z najmu pomieszczeń - 7.000 zł, darowizn - 1.500 zł, wpływów z usług - 4,0 tys. zł, zwrotów

środków z roku poprzedniego - 5.100 zł, kar wynikających z umów - 1.600 zł, sprzedaży

składników majątkowych 2.500 zł, ujęcia w planie projektów dofinansowanych z programu

„Erasmus+" 12.900 zł i innych wpływów 600 zł.

WYDATKI - zwiększenie planu o 4.949.510 zł (zmniejszenie o 665.543 zł, zwiększenie

o 5.615.053 zł), w następujących działach klasyfikacji budżetowej:

Dział 600 Transport i łączność zwiększenie planu wydatków o 2.399.470 zł

(zmniejszenie o 40.630 zł i zwiększenie o 2.440.100 zł)

Zmniejszenie planu o 40.630 zł dotyczy środków przeznaczonych na dokumentacje, które

można przeznaczyć na inne cele.

Zwiększenie planu wydatków o 2.440.100 zł dotyczy następujących zadań:

bieżące remonty dróg, utrzymanie dróg i mostów, utrzymanie trwałości projektów

1.130,0 tys. zł,

kontynuacja budowy ścieżki rowerowej przy ul. Wojska Polskiego 1,2 min zł,

remont schodów przy wiadukcie przy Al. Monte Cassino - 22,1 tys. zł,

„Inwestycje w zintegrowaną infrastrukturę związaną z transportem niskoemisyjnym..."

(zmiana harmonogramu realizacji tego projektu) - 88,0 tys. zł.

Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - zwiększenie planu

0 220,0 tys. zł

Proponuje się przeznaczyć kwotę 120,0 tys. zł na Fundusz Wsparcia Policji dla Komendy

Miejskiej Policji na utrzymanie funkcjonariuszy Oddziału Prewencji (zakwaterowanie

1 wyżywienie) oraz dla Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej na wydatki bieżące

dotyczące funkcjonowania jednostki (zakup paliwa, remonty, szkolenia) 100,0 tys. zł.

801 Oświata i wychowanie zwiększenie planu o 2.034.500 zł (zmniejszenie

o 42.813 zł, zwiększenie o 2.077.313 zł) Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza

zwiększenie planu o 700 zł

Proponowane zwiększenie planu w tym dziale o 2.034,5 tys. zł dotyczy głównie wydatków na

następujące inwestycje:

8

- izolacja pionowa budynku I LO - 500,0 tys. zł; zadanie realizowane będzie

w latach 2019-2020, łączna wartość zadania wyniesie 1.450,0 tys. zł. Prace będą

polegały na osuszeniu fundamentów i ścian przyziemia budynku,

modernizacja obiektu ZS Nr 1 - 1,5 min zł; inwestycja realizowana będzie w latach

2019-2020 na łączną kwotę 2.500,0 tys. zł. Planowany jest remont dachu budynku

głównego, sali gimnastycznej i budynku sanitariatów szkolnych, wykonanie wentylacji

w sanitariatach uczniowskich, przebudowa układu wentylacyjno - klimatyzacyjnego

hali sportowej oraz zmiana sposobu użytkowania pomieszczenia maszynowni

wentylacyjnej na pracownię gastronomiczną.

Pozostałe zmiany planu wydatków związane są realizacją projektów z udziałem środków

zewnętrznych z programu edukacyjnego „Erasmus+" 55.713 zł, zgodnie z harmonogramem

ich realizacji w roku bieżącym; pozostałe zwiększenie planu dotyczy bieżącego

funkcjonowania placówek szkolnych - 21,6 tys. zł.

Dział 855 Rodzina

Zwiększenie planu o 12.540 zł dotyczy placówek opiekuńczo - wychowawczych i związane

jest ze wzrostem kosztów funkcjonowania (POW Nr 2 wzrost o 1.940 zł) oraz z przyjęciem

przez POW Nr 1 jednego dziecka ponad limit, określony w regulaminie, kierując się zasadą

nierozłączności 6-ga rodzeństwa - wzrost kosztów utrzymania o 10,6 tys. zł.

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - zwiększenie planu o 282,3 tys. zł

(zmniejszenie o 582,1 tys. zł, zwiększenie o 864,4 tys. zł)

Proponowane zwiększenie planu o 864.400 zł wynika głównie ze zmiany paragrafów

określających wydatki bieżące na dotacje podmiotowe dla instytucji kultury na łączną kwotę

582.100 zł. Pozostałe zwiększenie planu dotacji na kwotę 282,3 tys. zł dotyczy

następujących instytucji kultury:

1. Bałtycki Teatr Dramatyczny - remont pomieszczeń teatru i zakup mebli - 50,0 tys. zł,

2. Filharmonia Koszalińska - ofoliowanie okien Filharmonii, ze względu na ochronę

ptactwa 200,0 tys. zł,

3. Koszalińska Biblioteka Publiczna - zwiększenie dotacji o 32,3 tys. zł na wydruk książki

„Koszalin współczesny" 21,0 tys. zł, nagrody jubileuszowe - 5,3 tys. zł oraz wydanie

książki, będącej wydawnictwem pokonferencyjnym z okazji 100 - lecia odzyskania

przez Polskę niepodległości 6,0 tys. zł.

W wyniku dokonanych zmian budżet Koszalina na 2019 rok wynosił będzie : plan

dochodów 598.073.128,75 zł, plan wydatków 634.873.128,75 zł, deficyt budżetowy

36.800.000 zł. Deficyt będzie sfinansowany przychodami, na które składają się wolne

środki na koniec roku 2018 oraz planowana emisja obligacji

 

 

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

III liga: Kasa zamiast walkowerów

13 Czerwca 2019 godz. 5:47 Art
Na boisku ograli rywala. Oba koszalińskie kluby: Bałtyk i Gwardia pokonały Chemika Bydgoszcz po 2:1. Zwycięstwa koszalińskich zespołów znacznie przyczyniły się do tego, że drużyna Chemika znajduje się w trzecioligowej tabeli na spadkowej pozycji. Działacze Chemika znaleźli jednak sposób na uratowanie klubu: żądają ukarania walkowerami Bałtyku i Gwardii. Działacze klubu z Bydgoszczy wnieśli  do Wydziału Dyscypliny Zachodniopomorskiego Związku Piłki Nożnej  oficjalne pismo, w którym poinformowali organ prowadzący rozgrywki o swoich zastrzeżeniach. Dziś Wydział Dyscypliny Zachodniopomorskiego Związku Piłki Nożnej w Szczecinie podjął w tej sprawie decyzję. Gwardia ukarana została karą 20 tys. zł w zawieszeniu na 2 lata, a Bałtyk karą 30 tys. zł w zawieszeniu na 2 lata. Skąd te kary? Bydgoszczanie uważają, że trener Wojciech Polakowski, który w Gwardii zastąpił Tadeusza Żakietę i prowadził zespół w meczach od 28. do 32.kolejki nie miał do tego prawa.  Polakowski wcześniej - w końcówce rundy jesiennej i na początku wiosennej (do 10 kwietnia) - pracował w Świcie Skolwin. Chemik powoływał się na art. 9 Uchwały nr X II/189 z dnia 12.12.2014 Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej, dotyczący zasad regulujących stosunki pomiędzy klubem sportowym a trenerem piłki nożnej. Mówi on, że „trener może w trakcie jednej rundy sezonu piłkarskiego świadczyć usługi trenerskie lub z nimi związane tylko w jednym klubie występującym w tej samej klasie  rozgrywkowej” uważa, że doszło do rażącego naruszenia prawa związkowego, co podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej, a także skutkuje wstrzymaniem licencji trenerskiej (na okres 1 roku). Chemik był przekonany, że tym samym Gwardia w meczach z Pogonią II (0:5), Chemikiem (2:1), Górnikiem Konin (1:0), Wierzycą Pelplin (1:0) i Świtem (0:5) złamała przepisy PZPN w sprawie licencji trenerskich i powołując się na regulamin rozgrywek III ligi, wnioskował o nałożenie kar finansowych 10 i 20 tys. zł za dwa pierwsze mecze oraz o zweryfikowanie jako walkowery na niekorzyść Gwardii trzech pozostałych spotkań.   Chemik miał także uwagi do "papierów" trenera Bałtyku Mariusza Lenartowicza, który w pięciu wiosennych meczów nie miał ważnej licencji trenerskiej. Działacze Bałtyku wyjaśniają, że co prawda Lenartowicz w tym okresie nie posiadał wymaganej licencji, ale podczas tych spotkań na ławce przebywali klubowi szkoleniowcy z wymaganą licencją UEFA A. Później Lenartowicz uzyskał już ważną licencję.    ...
 

Unieście wśród topowych wakacyjnych kierunków na Travelist.pl

14 Czerwca 2019 godz. 1:44 Ala za Biuro Prasowe Travelist
Marzysz o wakacjach z dala od tłumu turystów? Szukasz miejsc, w których poczujesz błogi spokój i oderwiesz się od codzienności? Travelist przekonuje, że Polska to idealna lokalizacja na beztroski urlop. Jak wynika z danych serwisu, Polacy coraz chętniej wybierają zaciszne miejscowości zgodne z trendem slow travel. Portal przedstawia listę ukrytych perełek na turystycznej mapie kraju, które zdobywają coraz większe zainteresowanie wyjeżdżających. W zeszłoroczne lato aż 73 proc. Polaków spędziło wakacje w kraju, w ponad połowie przypadków wybierając miejscowości nadbałtyckie[1]. Oznacza to, że w ścisłym sezonie na polskim wybrzeżu mogło wypoczywać nawet do 15 milionów turystów. Przy takiej liczbie urlopowiczów  trudno uciec od tłumów. Podczas szukania skrawka miejsca na plaży lub stania w długiej kolejce do baru często zamiast odpoczynku pojawiają się nerwy i frustracja. W efekcie coraz bardziej popularny staje się trend slow travel - spokojny i kontemplacyjny styl podróżowania odrzucający zdobycze masowej turystyki. Tak zwany slow travelpreferuje miejsca z dala od utartych szlaków, zachęca do częstszego bycia ‘offline’, łączności z naturą i zanurzenia się w lokalną kulturę miejsca, w którym wypoczywamy.   Wakacje w Polsce to nie tylko Sopot, Mikołajki, Zakopane i inne popularne kurorty. Na mapie kraju znajdziemy wiele nieodkrytych, mało oczywistych miejsc, które oferują znacznie więcej niż mogłoby się wydawać. Co ciekawe, w dobie wiecznego zabiegania, Polacy coraz częściej doceniają spokój, które gwarantują ustronne miejscowości. Trend ten potwierdzają dane serwisu rezerwacyjnego Travelist. Portal przedstawia listę nietypowych destynacji wakacyjnych w Polsce, które pod względem liczby rezerwacji na sezon wakacyjny powoli zaczynają wygrywać z popularnymi kurortami.      1.Przechlewo na Kaszubach   Kaszuby to jeden z najbardziej zacisznych regionów Polski, choć często niedoceniany. Urokliwa miejscowość Przechlewo, łączy zaś w sobie wszystko co w Kaszubach najlepsze: malownicze jeziora, bujne lasy inajpiękniejsze szlaki kajakowe. Oprócz bogatej warstwy przyrodniczej okolica tchnie też najdawniejszą historią. Zwiedzający odnajdą tu pozostałości wczesnośredniowiecznej osady rycerskiej, starą siedzibę kasztelani szczycieńskiej na wyspie Jeziora Szczytno czy prehistoryczne cmentarzysko kurhanowe ludności kultury wielbarskiej. Urok Przechlewa dostrzegli również użytkownicy Travelist, którzy dokonali w tym miejscu ponad 40 proc. rezerwacji więcej w porównaniu do ubiegłego sezonu.   2. Jarnołtówek w Górach Opawskich   U podnóża gór Opawskich, w dolinie Złotego Potoku leży niewielka miejscowość o nazwie Jarnołtówek. To kolejny unikat w ofercie Travelist, który zanotował o 1/4 więcej wykupień wyjazdów niż w ubiegłe wakacje. Górzyste krajobrazy, liczne szlaki turystyczne i leśne kąpielisko to wymarzona sceneria dla amatorów ciszy i bliskiego kontaktu z naturą. Jednak i zwolennicy aktywnego wypoczynku nie będą tu zawiedzeni. Serwis poleca szczególnie wycieczkę na najwyższy masyw Gór Opawskich - Biskupią Kopę, na której szczycie znajduje się 18-metrowa kamienna wieża, skąd podziwiać można wspaniałe górskie panoramy.   3. Kowary w Karkonoszach   Fenomenalny, bo niemal 90 procentowy wzrost rezerwacji serwis Travelist zanotował również w malowniczym miasteczku Kowary na Dolnym Śląsku. Miejscowość położona jest w Kotlinie Jeleniogórskiej u podnóża Karkonoszy i Rudaw Janowickich. Oprócz klimatycznej starówki i bliskości górskich szlaków oferuje wiele nietypowych atrakcji. Jedną z nich jest Park Miniatur Zabytków Dolnego Śląska, w którym obejrzeć można miniaturowe konstrukcje najpiękniejszych budowli architektonicznych z obszaru całego województwa. Ciekawą propozycją są również Sztolnie Kowary z robiącą wrażenie podziemną trasą turystyczną o długości 1200 m. W Kowarach spragnieni relaksu urlopowicze mogą zregenerować się także w rekreacyjnym kompleksie Jelenia Struga, od którego odchodzi podziemne przejście do jedynego w Polsce Inhalatorium Radonowego (w dawnej Kopalni Uranu). Kowary to zdecydowanie miejsce z kategorii ‘must see’ na liście Travelistowych perełek.   4. Romantyczne Turzno pod Toruniem   Kolejna przepiękna miejscowość, zainteresowanie którą wzrosło niemal dwukrotnie, to Turznopołożone w województwie kujawsko-pomorskim pod Toruniem. Zachwyca dziewiętnastowiecznym pałacem zbudowanym w stylu eklektycznym, według projektu cenionego architekta Henryka Marconiego. Co ciekawe, przed laty w tym miejscu przebywał i tworzył sam Fryderyk Chopin. Sielankową atmosferę XIX-wiecznej rezydencji dopełnia zabytkowy park w angielskim stylu rozciągający się na przestrzeni aż 16 hektarów. Na terenie kompleksu znajdują się rozległe stawy oraz liczne alejki spacerowe o łącznej długości 6 km. Uroku temu niezwykłemu miejscu dodaje niewielki zameczek ukryty wśród drzew oraz prowadząca do pałacu klimatyczna Aleja Kasztanowa. Turzno to oaza spokoju idealna dla miłośników romantycznych scenerii  i długich spacerów na łonie natury.   5. Unieście koło Mielna   Największym tegorocznym hitem Travelista jest Unieście, w którym serwis zanotował aż 30-krotny wzrost liczby rezerwacji na okres wakacyjny. Położone w sąsiedztwie rozrywkowego Mielna ma zupełnie inny charakter. Mimo bliskości kurortowych atrakcji jest tu cicho i spokojnie. Jedna z najstarszych plaż w Polsce, szeroka i otoczona wydmami to idealna lokalizacja na wypoczynek dla rodzin z dziećmi i zwolenników pieszych wędrówek. Oprócz nadmorskich spacerów wypoczywający tutaj mogą również skorzystać z wód jeziora Jamno, po którym kursuje wodny tramwaj. W okolicach akwenu skorzystać można z wyciszającej, pełnej pięknych krajobrazów trasy uwielbianej przez spacerowiczów i rowerzystów. Prawdziwie morski klimat miejsca da się poczuć w znajdującej się tu przystani morskiej, gdzie można podziwiać tradycyjne rybackie łodzie i przyglądać się pracy rybaków. W pobliskich knajpkach warto zaś skosztować świeżych ryb. Historię lokalnych rybaków można też poznać bliżej w tutejszym skansenie – Muzeum Rybactwa Morskiego.   Lista naszych wakacyjnych bestsellerów od lat jest niemal niezmienna. W czołówce znajdują się najpopularniejsze kurorty takie jak Gdańsk, Kołobrzeg, Ustka czy Zakopane. Obserwujemy jednak stopniowy wzrost zainteresowania mniej oczywistymi destynacjami, oferującymi bardziej zaciszne możliwości wypoczynku. Użytkownicy Travelist coraz bardziej cenią sobie również alternatywne formy zakwaterowania jak odrestaurowane pałace czy zamki.- mówi Agata Prosińska, Director of Sales & Planning w Travelist- Cieszymy się, że nasi klienci sięgają po niestandardowe oferty, co motywuje nas do jeszcze większego różnicowania propozycji miejsc i obiektów prezentowanych w naszym serwisie- dodaje.   Travelist udowadnia, że wakacje w Polsce nie muszą się ograniczać do Gdańska czy Zakopanego. Urlop w nietypowych miejscach to szansa na poznanie kraju z zupełnie innej strony, zdobycie nowych doświadczeń, a także... zaoszczędzenie pieniędzy. Zaciszne miejscówki bywają bowiem bardziej korzystne cenowo, niż najbardziej rozchwytywane kurorty, w których ceny w ścisłym sezonie potrafią być wygórowane. Serwis inspiruje swoich klientów do podróży po Polsce tworząc zestawienia najpiękniejszych i najbardziej ciekawych zakątków, które publikuje w autorskim magazynie Travelist, jak również przesyła swoim użytkownikom specjalne,  spersonalizowane  oferty zachęcające do odkrywania nowych miejsc.   [1]Badanie SW Research Agencji Badania Rynku i Opinii, sierpień 2018 ...
 

Nowości w Parku Wodnym Koszalin

18 Czerwca 2019 godz. 13:32 Ekoszalin z mat. informacyjnych
Już od środy 19 czerwca na wszystkich klientów koszalińskiego aquaparku wraz z rozpoczęciem wakacji czekać będą dwie niespodzianki! Pierwsza to otwarcie strefy dmuchanych zjeżdżalni, na którą   z niecierpliwością czekają najmłodsi użytkownicy aquaparku. Kolorowe atrakcje wodne, ślizg o kształcie imitującym rekina, atrakcja z dwoma zjeżdżalniami i basenem z imitacją dachu skośnego, wyposażona dodatkowo w szczeble do wspinaczki i wysoka 4 metrowa zjeżdżalnia wodna,  również wyposażona w szczeble do wspinaczki i basen już czekają na dzieci w zewnętrznej strefie rekreacji.   Zarządzający zapewniają, że zabawki są wysokiej jakości, bezpieczne i  posiadające certyfikat zgodności z normą bezpieczeństwa EN 14960 wydany przez akredytowaną instytucję badawczą.   Druga niespodzianka to strefa wypoczynku dla klientów w sezonie letnim. ,,Zależy nam, aby nasi klienci mogli w komfortowy i bezpieczny sposób korzystać z naszego obiektu. Dlatego zdecydowaliśmy o wyposażeniu plaży aquaparku w dwa przestronne namioty, rattanowy komplet wypoczynkowy plus leżaki. Strefa wypoczynku będzie miejscem gdzie nasi klienci będą mogli odpocząć i schronić się przed promieniami słonecznymi. Strefę podzieliliśmy na dwie części, pierwsza jest przeznaczona dla matek z dziećmi, natomiast druga to strefa ogólnodostępna. Otwarcie obu atrakcji zaplanowaliśmy na ostatni dzień roku szkolnego. Dodatkowo dla dzieci które rozpoczynają w środę wakacje i odwiedzą nasz obiekt będą czekać w jeszcze inne niespodzianki, min. balony i słodkości. " – informuje Monika Tkaczyk prezes ZOS.    ...
 

Miasta opanowują elektryczne hulajnogi, współdzielone samochody i skutery

21 Czerwca 2019 godz. 13:29 Newseria
W dobie narastającego problemu zakorkowania ulic polskich miast współdzielony transport może się okazać przydatnym narzędziem do usprawnienia systemów komunikacyjnych. Po samochodach, skuterach i rowerach wynajmowanych na minuty przyszedł czas na popularyzację elektrycznych hulajnóg. Polskie miasta zapełniają się tymi pojazdami, co rodzi problemy – pozostawiane są często w nieodpowiednich miejscach, nierzadko także dochodzi do wypadków z udziałem jadących po chodnikach. Nowe przepisy mają zrewolucjonizować sposób poruszania się elektrycznymi pojazdami miejskimi. – Jeśli mieszkańcy zaczynają się masowo przemieszczać w jakiś nowy sposób, dotychczas nieznany, to musi się wiązać to z wyzwaniami. W przypadku elektrycznych hulajnóg to w tej chwili dwie płaszczyzny. Jedna jest bardziej regulacyjna: czy ta hulajnoga jest postrzegana jako pieszy czy jako pojazd, czy może się w związku z tym poruszać chodnikiem czy ścieżką. Drugą płaszczyzną jest pytanie o prędkość, którą użytkownicy elektrycznych hulajnóg rozwijają, czy to na chodniku, czy to na ścieżce, czy w miejscach, w których te hulajnogi są pozostawiane przez użytkowników – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Adam Jędrzejewski, prezes Stowarzyszenia Mobilne Miasto.     Na ulicach polskich miast pojawiły się tysiące małych pojazdów elektrycznych, które ułatwiają mieszkańcom przemieszczanie się na krótkich dystansach. Po boomie na rowery miejskie przyszedł czas popularyzacji udostępnianych przez niezależne firmy elektrycznych hulajnóg, których największą zaletą ma być możliwość zostawienia ich w dowolnym, dogodnym miejscu. Prekursorem w tej branży była firma Lime, która udostępniła swoje pojazdy na terenie Warszawy i Wrocławia. W jej ślady poszły inne start-upy, które zaczynają zastawiać miasta własnymi hulajnogami.   Ciekawym przykładem rozwoju transportu multimodalnego są zmiany, jakie zachodzą na trójmiejskim rynku. Do walki o uwagę gdańskich podróżnych włączyła się firma Blinkee, znana dotychczas z udostępniania skuterów na minuty. W ramach testów terenowych wystawiła na ulice śródmieścia 70 pojazdów, które w przyszłości mają trafić także do Gdyni i Sopotu. Hulajnogi tej firmy wyróżniają się na tle konkurencji wymiennymi bateriami, które mają usprawnić proces ładowania. Dzięki nim operatorzy nie będą musieli zabierać rozładowanych pojazdów z ulicy, a każda bateria będzie przechodziła codzienny nocny przegląd.   Na tym samym rynku zadebiutowała także firma Quick, która od razu planuje działać w Gdańsku na szeroką skalę. 250 hulajnóg tej firmy zostanie rozstawionych na terenie całego miasta w kluczowych węzłach komunikacyjnych, m.in. na przystankach komunikacji miejskiej, przy ścieżkach rowerowych oraz na uczelniach. Quick zadbał o to, aby hulajnogi nie stanowiły zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego – osoby zdające pojazd będą musiały zrobić jego zdjęcie, aby udowodnić, że zostały prawidłowo zaparkowane. Ma to zapobiec porzucaniu hulajnóg w nieodpowiednich miejscach. – Hulajnogi nie są odpowiedzią na wszystkie potrzeby mobilności mieszkańców miasta, natomiast są znakomitym uzupełnieniem na krótkich dystansach w podróżach multimodalnych, czyli takich, które wykorzystują pomiędzy punktem A a B różne formy transportu. Często mówi się o hulajnogach elektrycznych jako uzupełnieniu pierwszej i ostatniej mili, czyli początku i końcu naszej podróży – wskazuje prezes Stowarzyszenia Mobilne Miasto.   Multimodalność komunikacji może w przyszłości być jedynym remedium na rosnący problem zakorkowania miast. Zauważył to m.in. litwiński operator CityBee, który na terenie Wilna świadczy kompleksowe usługi z branży ekonomii współdzielenia. W tym mieście funkcjonują rowery, hulajnogi elektryczne, a także samochody osobowe i dostawcze od tego operatora. CityBee planuje także zrewolucjonizować polski rynek microsharingu. Po udostępnieniu w naszym kraju usługi wynajmu pojazdów dostawczych za pośrednictwem aplikacji mobilnej zainwestuje w systemy elektrycznych hulajnóg. W pierwszej fazie wdrożeniowej firma wprowadziła na ulice Warszawy 400 pojazdów, a w najbliższej przyszłości planuje podwoić ich liczbę.   Również wielkie korporacje motoryzacyjne włączają się w promocję idei transportu współdzielonego. Renault opracował EZ-GO, prototyp samochodu-usługi, który ma zastąpić pojazdy komunikacji prywatnej. Będzie to autonomiczny pojazd elektryczny przystosowany do transportu niewielkich grup pasażerów. Samochód będzie można wynająć na specjalnej stacji bądź bezpośrednio z ulicy, geolokalizując go za pośrednictwem aplikacji mobilnej. W zamyśle twórców ma być rozwiązaniem pośrednim pomiędzy prywatnym samochodem a systemem masowej komunikacji miejskiej. – Istotne jest patrzenie na mobilność miejską w szerokim kontekście. Współdzielona mobilność, czy to będzie rower, hulajnoga, skuter elektryczny czy samochód współdzielony, to jest jeden obszar. Natomiast drugi obszar to jest dotarcie z tego rodzaju usługami do szerokiego grona użytkowników, a także połączenie ich, najczęściej w cyfrowy sposób, na platformach mobilnościowych. Różnego rodzaju plannery podróży, koncepty usługi mobilności, pozwalają użytkownikom mieć de facto w swoim smartfonie i rower, i hulajnogę, i samochód, i transport publiczny – zauważa Adam Jędrzejewski.   Pojawienie i upowszechnienie się pojazdów z branży współdzielonego transportu spowodowało pojawienie się problemów, z którymi jeszcze do niedawna miasta nie miały do czynienia. Nieprawidłowo zaparkowane hulajnogi stwarzają zagrożenie, podobnie jak użytkownicy, którzy poruszają się na nich w nieostrożny sposób. Stowarzyszenia Mobilne Miasto zaangażowało się w walkę o usystematyzowanie funkcjonowania tej gałęzi transportu, promując ideę współpracy sektora publiczno-prywatnego. Postuluje opracowanie wspólnych rozwiązań, które pozwolą bezkolizyjnie wkomponować rozwiązania z branży współdzielonej mobilności w tkankę miejską.   Dotychczas w polskim prawie o ruchu drogowym nie funkcjonowały żadne zapisy regulujące korzystanie z małych pojazdów elektrycznych takich jak hulajnogi, co wywoływało wiele kontrowersji i wątpliwości. Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że rozwiąże ten problem i wprowadzi zapisy o UTO, czyli urządzeniach transportu publicznego. W tej kategorii mieszczą się wszystkie pojazdy elektryczne rozpędzające się do 25 km/h o masie mniejszej niż 20 kg, szerokości mniejszej niż 90 cm i długości poniżej 1,25 m.   Według nowych regulacji osoby poruszające się na hulajnogach będą traktowane na równi z rowerami, tzn. będą musiały korzystać z infrastruktury rowerowej takiej jak drogi, przejazdy i pasy dla rowerów. Ponadto dozwolone będzie przemieszczanie się po jezdni, ale tylko w miejscach, w których obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Z kolei poruszanie się po chodniku będzie możliwe wyłącznie tam, gdzie nie istnieje infrastruktura rowerowa, a dozwolona prędkość poruszania się po jezdni przekracza wspomniane 30 km/h. Ustawodawca planuje wprowadzić także ograniczenie wiekowe dla użytkowników hulajnóg – osoby poniżej 10 roku życia nie będą mogły korzystać z nich nawet pod opieką osób dorosłych. Według analityków z firmy Brookings Institution India Center wartość globalnego rynku rozwiązań z branży sharing economy do 2025 roku wzrośnie do 335 mld dol.  ...
 

Znamy oferty na realizację S11 Koszalin - Bobolice

19 Czerwca 2019 godz. 5:30 Ala za GDDKiA
Otwarto oferty cenowe w przetargach na realizację drogi ekspresowej S11 Koszalin-Bobolice o długości 47,7 km. Poznaliśmy oferty wykonawców na wszystkie 3 odcinki. Dla odcinka Koszalin-Zegrze Pomorskie o długości 16,8 km wpłynęło 10 ofert, najtańszą na kwotę ok. 481,38 mln złotych złożyło konsorcjum NDI Sp. z o.o., Dla odcinka Zegrze Pomorskie-Kłanino (węzeł Koszalin Południe) o długości 19,28 km wpłynęło 14 ofert, najtańszą na kwotę ok. 478,3 mln złotych złożyła firma Mostostal Warszawa, Dla odcinka Kłanino (węzeł Koszalin Południe)-Bobolice o długości 11,6 km wpłynęło 12 ofert, najtańszą na kwotę ok. 393,21 mln złotych złożyło konsorcjum NDI Sp. z o.o.   Duże zainteresowanie branży Liczba złożonych ofert świadczy o dużym zainteresowaniu wykonawców realizacją tych kontraktów. Oferty złożyło zarówno firmy polskie, jak i zagraniczne. Teraz złożone oferty będą sprawdzane, po czym powinny zostać wybrane oferty najkorzystniejsze. Kryteria wyboru ofert w przetargach to w 60 % cena, w 30 % przedłużenie gwarancji na wybrane elementy i w 10 % skrócenie terminu realizacji kontraktu (o 3 miesiące). Termin realizacji inwestycji to 36-39 miesięcy. Zgodnie z obecnymi założeniami roboty budowlane powinny ruszyć w 2021 roku, a zakończenie planowane jest na 2023 rok.   Sprawniej nad Morze Bałtyckie Inwestycja polegać będzie na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej na odcinku Koszalin - Bobolice o długości 47,7 km. W ramach zadania powstaną 4 nowe węzły drogowe, a węzeł Koszalin Zachód, budowany w ramach obwodnicy Koszalina i Sianowa, zostanie rozbudowany. Nowa trasa w większości będzie poprowadzona nowym przebiegiem, w oddaleniu od obecnej DK11. Ten odcinek umożliwi całkowite ominięcie Koszalina, włączając się w budowaną obwodnicę Koszalina i Sianowa na węźle Koszalin Zachód. Droga wyprowadzi ruch tranzytowy z szeregu miejscowości przy obecnej DK11. Nowa S11 znacząco usprawni dojazd nad Morze Bałtyckie i skomunikowanie Pomorza Środkowego z resztą Polski....