Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Koszalin: IV sesja Rady Miejskiej

2019-03-18 02:11:00 Ala za UM Koszalin
IV sesja Rady Miejskiej

BRM-3.0002.2.2019.MK

PORZĄDEK OBRAD

IV sesji Rady Miejskiej w Koszalinie

w dniu 28 marca 2019 roku

Miejsce obrad:

sala konferencyjna Nr 300 w Urzędzie Miejskim w Koszalinie.

Rozpoczęcie sesji o godz. 9:00.

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

3. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej z działalności międzysesyjnej.

4. Informacja z prac komisji w okresie międzysesyjnym.

5. Informacja Prezydenta Miasta z działań podjętych między sesjami.

6. Informacja z działalności Placówki Straży Granicznej w Kołobrzegu na terenie

Miasta Koszalin w 2018 r

7. Informacja z działalności Straży Miejskiej w Koszalinie w 2018 roku.

8. Rozpatrzenie projektów uchwał:

1. w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Koszalina

na 2019 r.:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

2. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Koszalina na lata

2019-2033:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

3. w sprawie emisji obligacji komunalnych:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

4. w sprawie trybu prac na projektem uchwały budżetowej:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

5. w sprawie określenia zasad, sposobu, trybu oraz organów i osób uprawnionych do

umarzania, odraczania oraz rozkładania na raty należności pieniężnych

o charakterze cywilnoprawnym, przypadających Gminie Miastu Koszalin lub jej

jednostkom organizacyjnym oraz warunków dopuszczalności pomocy publicznej:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

6. w sprawie odwołania Skarbnika Miasta Koszalina:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

7. w sprawie powołania Skarbnika Miasta Koszalina:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

8. w sprawie przyjęcia sprawozdania Prezydenta Miasta Koszalina i Starosty

Koszalińskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta

Koszalina i Powiatu Koszalińskiego za 2018 r.:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

9. w sprawie przyjęcia „Sprawozdania z działalności Komendanta Miejskiego Policji

w Koszalinie oraz informacji o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego

na terenie miasta w 2018 roku”:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

2

10. w sprawie przyjęcia „Informacji Komendanta Miejskiego Państwowej Straży

Pożarnej w Koszalinie o stanie bezpieczeństwa miasta Koszalina w zakresie ochrony

przeciwpożarowej w 2018 roku”:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

11. w sprawie przyjęcia informacji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego

o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Koszalina za 2018 rok :

- opinia Komisji Spraw Społecznych

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

12. w sprawie przyjęcia raportu Prezydenta Miasta Koszalina z realizacji za 2018 r.

Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2015-2018:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

13. w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Opieki

nad Zabytkami na lata 2014-2018:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

14. w sprawie przyjęcia informacji z realizacji „Miejskiego Programu Wspierania

Rodziny i Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2016-2018” za 2018 rok:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

15. w sprawie przyjęcia „Miejskiego Programu Wspierania Rodziny i Rozwoju Pieczy

Zastępczej na lata 2019-2021:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

16. w sprawie uchwalenia programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony

bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2019 - 2023 pn.

"Bezpieczny Koszalin":

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

17. w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi

oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Koszalina w 2019 roku:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

18. o zmianie uchwały w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Koszalina” i niektórych

innych uchwał:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

- opinia Komisji Kultury

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

19. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Programu gospodarowania

mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Koszalin na lata 2017-2021:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

20. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Zachodniopomorskiemu:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

21. w sprawie bonifikaty od jednorazowej opłaty za przekształcenie prawa użytkowania

wieczystego gruntów stanowiących własność Gminy Miasto Koszalin zabudowanych

na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (projekt uchwały wniesiony

przez Prezydenta Miasta):

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

3

22. w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty osobom fizycznym będącym

właścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych lub

spółdzielniom mieszkaniowym od jednorazowej opłaty za przekształcenie prawa

użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (projekt uchwały

wniesiony przez KR Prawo i Sprawiedliwość):

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

23. w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie

Gminy Miasto Koszalin:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

24. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru

położonego w rejonie ulic: Władysława IV, Akademickiej, Staszica i Jana Pawła II

w Koszalinie:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

25. w sprawie odmowy ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej na działce nr

649/2 w obrębie ewidencyjnym nr 0020, przy Al. Monte Cassino w Koszalinie;

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

26. w sprawie wprowadzenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych

dotyczących Koszalińskiego Budżetu Obywatelskiego oraz zmiany uchwały

w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji

z mieszkańcami miasta Koszalin:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

27. w sprawie przyjęcia od Wojewody Zachodniopomorskiego zadań publicznych

z zakresu administracji rządowej:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

28. w sprawie określenia formy, wysokości i trybu przyznawania pomocy dla repatrianta

i członków jego najbliższej rodziny zaproszonych przez Gminę Miasto Koszalin do

osiedlenia się na terenie Koszalina:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

29. w sprawie przyznania z komunalnego zasobu mieszkaniowego lokalu mieszkalnego

dla rodziny Ostrovskiy:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

30. w sprawie: określenia zadań finansowanych ze środków Państwowego Funduszu

Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2019 roku:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

31. w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie przez Gminę Miasto Koszalin współdziałania

z Samorządem Województwa Zachodniopomorskiego w zakresie wspólnej realizacji

projektu partnerskiego w ramach Działania 2.10 Programu Operacyjnego Wiedza

Edukacja Rozwój:

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

32. w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie przez Gminę Miasto Koszalin współdziałania

z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie wspólnej realizacji projektu

partnerskiego w ramach Działania 8.4 Regionalnego Programu Operacyjnego

Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020:

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

4

33. w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za doskonalenie

zawodowe nauczycieli oraz ustalenia specjalności i form kształcenia , na które

dofinansowanie jest przyznawane:

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

34. w sprawie przyjęcia sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli

na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach

prowadzonych przez Gminę Miasto Koszalin w 2018 roku:

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

35. w sprawie przyjęcia planu pracy, tematyki oraz terminarza posiedzeń Rady

Miejskiej i Komisji Rady Miejskiej w Koszalinie na 2019 rok:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

36. w sprawie rozpatrzenia petycji (projekt uchwały zostanie przesłany elektronicznie

po posiedzeniu Komisji w dniu 26.03.2019 r.) :

- opinia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

37. w sprawie rozpatrzenia petycji (projekt uchwały zostanie przesłany elektronicznie

po posiedzeniu Komisji w dniu 26.03.2019 r.) :

- opinia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

9. Interpelacje i zapytania radnych.

10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

11. Wolne wnioski i oświadczenia.

12. Czas dla Rad Osiedli.

 

13. Zamknięcie sesji.

 

UZASADNIENIE

DO PROJEKTU UCHWAŁY RADY MIEJSKIEJ W KOSZALINIE

z dnia 28 marca 2019 roku

w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Koszalina na 2019 rok

Projekt uchwały Rady Miejskiej zawiera propozycję zmniejszenia planu dochodów

o 173.509 zł oraz zwiększenia planu wydatków o 16.597.991 zł. Zmiana budżetu wynika

z wprowadzenia do planu danych po uchwaleniu budżetu państwa (subwencje oświatowe)

oraz dodatkowych środków, przeznaczonych głównie na inwestycje 11.426,5 tys. zł i remonty

1.869 tys. zł. Źródłem pokrycia tych wydatków będą wolne środki pieniężne na rachunku

bieżącym budżetu na koniec 2018 roku.

I. Załącznik Nr 1 do projektu uchwały dotyczący zadań gminy zawiera propozycję

zwiększenia planu dochodów o 908.817 zł i wydatków o 11.648.481 zł,

DOCHODY - zwiększenie o 908.817 tys. zł (zmniejszenie 300 zł, zwiększenie 909.117 zł)

w następujących działach klasyfikacji budżetowej:

Dział 758 Różne rozliczenia

Zwiększenie planu o 881.217 zł wynika z pisma Ministerstwa Finansów informującego

o wysokościach subwencji ogólnej w części oświatowej dla Miasta Koszalina, ustalonych po

uchwaleniu budżetu państwa - wzrost o 880.817 zł oraz zaplanowania wpływów z tytułu

terminowych wpłat na ubezpieczenie chorobowe w wysokości 400 zł.

Dział 801 Oświata i wychowanie

Proponowane zwiększenie planu dochodów o 15,6 tys. zł dotyczy:

- opłat za duplikaty legitymacji szkolnych - 300 zł,

zawarcia umowy przez SPI Nr 21 na wynajem pomieszczeń 11.000 zł,

- sprzedaży złomu 1.600 zł,

projektu dofinansowanego ze środków zewnętrznych „Sport i zdrowie" 3.000 zł.

Zmniejszenie planu dochodów o 300 zł dotyczy wpływów z opłat egzaminacyjnych.

852 Pomoc społeczna - zwiększenie o 9.800 zł

Na podstawie decyzji Krajowego Funduszu Szkoleniowego o przyznaniu środków na

kształcenie zawodowe pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie proponuje się

zwiększenie planu o 9.800 zł.

855 Rodzina - zwiększenie o 2.200 zł

Proponuje się zwiększenie planu dochodów o 2.200 zł, stanowiące wpływy ze zwrotu

świadczeń nienależnie pobranych przez podopiecznych MOPR w ubiegłym roku. Środki te

będą przekazane do budżetu Wojewody.

2

WYDATKI zwiększenie o 11.648.481 zł (zmniejszenie o 3.678.853 zł, zwiększenie o

15.327.334 zł),

Dział 600 Transport i łączność - zwiększenie planu o 6.198.630 zł (zmniejszenie planu o

2.777,0 tys. zł, zwiększenie o 8.975.630 zł)

Proponowane zwiększenie planu wydatków dotyczy następujących zadań:

- zakup usług od Miejskiego Zakładu Komunikacji sp. z.o.o. dotyczących darmowych

przejazdów dla uczniów - 970,0 tys. zł; łącznie plan zakupu usług na przejazdy

w bieżącym roku wyniesie 14,0 min zł,

- utrzymanie dróg i mostów - remonty dróg tymczasowych, remonty cząstkowe

i bieżące na drogach gminnych 260,0 tys. zł, na drogach wewnętrznych 450,0 tys. zł

oraz na remonty rowów i przepustów 10,0 tys. zł, łącznie 720,0 tys. zł,

- „ul. Krańcowa" zwiększenie planu o 1.000,0 tys. zł do wysokości 1.117,0 tys. zł

(dotyczy budowy ścieżek rowerowych) w związku ze złożeniem wniosku

o dofinansowanie ze środków zewnętrznych,

- „Os. Unii Europejskiej - drogi - ul. Holenderska" - zwiększenie planu o 1.200,0 tys. zł,

z tego dokumentacja projektowa (200,0 tys. zł) i budowa odcinka ulicy wraz ze

skrzyżowaniami - 1.000,0 tys. zł, łącznie plan wydatków na ten cel w roku bieżącym

wyniesie 1.700,0 tys. zł,

- zmiana nazwy inwestycji z „ul. Władysława IV - Strefa Zorganizowanej Działalności

Gospodarczej" (zmniejszenie środków w kwocie 2.750,0 tys. zł) na „Budowa drogi

gminnej ul. Władysława IV -go w Koszalinie", z planowanymi wydatkami

zwiększonymi o 1.600,0 tys. zł do wysokości 4.350,0 tys. zł, w związku z planowanym

dofinansowaniem inwestycji ze środków zewnętrznych,

- „Przebudowa drogi publicznej przy ul. Spasowskiego wraz z przebudową boiska na

ogólnodostępny parking" - 40.630 zł (drogi gminne 1.270 zł , drogi wewnętrzne

39.360 zł). W celu wyboru najkorzystniejszej oferty na dokumentację projektową

(99.630 zł) Zarząd Dróg i Transportu przeznaczył brakującą kwotę 40.630 zł ze

środków własnych. Jest to inwestycja zaplanowana na pięć lat na łączną kwotę

8.200,0 tys. zł,

- modernizacja chodnika przy ul. Rybackiej - 9,0 tys. zł - zadanie realizowane będzie w

ramach środków RO „Morskie",

urządzanie dróg płytami, gdyż dotychczasowe utwardzanie dróg kruszywem nie daje

długotrwałych efektów - 300,0 tys. zł,

- ul. Rycerska" -uwzględnienie nowego przebiegu drogi na skutek konieczności

ominięcia drzewa stanowiącego pomnik przyrody - 300,0 tys. zł; zwiększenie planu

do kwoty 1.500,0 tys. zł,

- odprawa i dodatek emerytalny pracownika ZDiT - 86,0 tys. zł.

3

Zmniejszenie planu wydatków w tym dziale o 2.777,0 tys. zł wynika ze zmiany nazwy zadania

inwestycyjnego, dotyczącego ul. Władysława IV (2.750,0 tys. zł) oraz przeniesienia przez

RO „Śródmieścia" kwoty 27,0 tys. do Działu 900 na inne zadania.

Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa - zwiększenie o 812,0 tys. zł dotyczy:

- odszkodowań z tytułu przejęcia gruntów pod budowę ul. Żytniej i ul. Różanej, zgodnie

z wydanymi decyzjami administracyjnymi 452,0 tys. zł,

nabycia nieruchomości do zasobów gminy - 360,0 tys. zł.

Dział 750 Administracja publiczna - zwiększenie planu o 586,2 tys. zł (zwiększenie o

601,3 tys. zł, zmniejszenie o 15,1 tys. zł)

Proponowane zwiększenie planu wydatków o 601,3 tys. zł dotyczy następujących zadań:

- opłaty sądowe za wniesienie pozwów - 100,0 tys. zł,

- modernizacja pomieszczeń w budynku Ratusza - 300,0 tys. zł na,

promocja Koszalina podczas meczu piłki halowej Polska- Brazylia - 40,0 tys. zł oraz

promocja wydarzeń kulturalnych i sportowych w witrynach na przystankach

autobusowych 90,0 tys. zł,

płatności za czynsze i media dotyczące pomieszczeń użytkowanych przez Urząd

Miejski, będących w zasobie Zarządu Budynków Mieszkalnych 64,0 tys. zł

- pozostałe zmiany wynikają z wniosków Rad Osiedli-zwiększenie planu w tym dziale

o 7,3 tys. zł dotyczy zakupu krzeseł do nowej siedziby RO „Śródmieście" i drobnych

remontów w RO „Tysiąclecie".

Zgodnie z wnioskami Rad Osiedli o zmianę przeznaczenia środków proponuje się

przeniesienie kwoty 15,1 tys. zł do innych działów klasyfikacji budżetowej na remonty

placów zabaw oraz na imprezy kulturalne (Dział 900 oraz 921).

801 Oświata i wychowanie - zwiększenie planu o 368.327 zł (zmniejszenie planu

o 209.993 zł, zwiększenie o 578.320 zł)

Zmiany planu w tym dziale dotyczą:

1. zmniejszenia planu wydatków o 209.993 zł na skutek:

- otrzymania niższej o 355.709 zł subwencji oświatowej dla szkół powiatowych

od zaplanowanej w budżecie na 2019 rok, co powoduje zmniejszenie planu wydatków

o 171.673 zł,

- zmiany przeznaczenia wydatków bieżących w kwocie 38.320 zł na majątkowe,

dotyczące remontów w przedszkolach,

2. zwiększenia planu wydatków o 575.320 zł z przeznaczeniem na:

- wydatki inwestycyjne na modernizację pomieszczeń i zakupy majątkowe 575.320 zł

w następujących placówkach:

Przedszkole Nr 21 - przebudowa pomieszczeń piwnicznych - 28,0 tys. zł,

4

Przedszkole Nr 10 - przebudowa sieci elektrycznej - 15.420 zł,

remont dachu w Przedszkolu Nr 8 - 120,0 tys. zł,

modernizacja instalacji wodnych i c.o. w Przedszkolu Nr 9 - 200,0 tys. zł,

SPI Nr 21 - wymiana instalacji elektrycznej -190,0 tys. zł,

zakupy zmywarek kuchennych w przedszkolach - 21,9 tys. zł,

- realizację projektu „STEM - kluczem do sukcesu...", dofinansowanego ze środków

zewnętrznych 3.000 zł.

Dział 851 Ochrona zdrowia - zwiększenie planu o 432.524 zł (zmniejszenie o 137.880 zł

zwiększenie o 570.404 zł),

Proponuje się przeznaczyć 50,0 tys. zł na szczepienia 13 letnich dziewczynek przeciw

wirusowi HPV oraz na szczepienia przeciwko grypie dla mieszkańców Koszalina - 42,0 tys. zł.

Łącznie zaplanowane środki w roku bieżącym na realizację programów zdrowotnych wyniosą

206,0 tys. zł.

Ponadto proponuje się przeznaczyć 340.524 zł na realizację Miejskiego Programu Profilaktyki

i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Środki te stanowią różnicę wynikającą

z rozliczenia za 2018 rok wpływów za wydawanie koncesji na sprzedaż napojów alkoholowych

(203.147 zł ponad plan) oraz niewykonanego w 2018 roku planu wydatków na realizację tego

Programu. Nadwyżka środków z roku ubiegłego zwiększa plan wydatków roku bieżącego.

Zmniejszenie planu o 137.880 zł wynika ze zmiany klasyfikacji budżetowej wydatków z dotacji

na zakup usług. Razem na zakup usług proponuje się przeznaczyć 447.404 zł, a na wydatki

inwestycyjne 31.000 zł. Środki te zostaną przeznaczone m.in. na organizację imprez dla dzieci

i młodzieży oraz na remonty placów zabaw.

Dział 852 Pomoc społeczna - zwiększenie planu o 564,4 tys. tys. zł na następujące

zadania:

kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie pracowników MOPR - środki uzyskane

z Krajowego Funduszu Szkoleniowego - 9,8 tys. zł,

- zwiększenie nakładów na modernizację pomieszczeń biurowych w budynku przy

ul. Monte Cassino 2 - 80,0 tys. zł do wysokości 375,0 tys. zł. Pomieszczenia te

zostały użyczone przez Urząd Marszałkowski na siedzibę MOPR. Dodatkowe

pomieszczenia zostaną przeznaczone dla pracowników MOPR, natomiast przy

ul. Morskiej 43 i przy ul. Podgórnej dotychczas zajmowane przez MOPR zostaną

przeznaczone na inne cele.

- zakup usług opiekuńczych świadczonych przez firmę zewnętrzną dla mieszkańców

Koszalina - zwiększenie planu o 410,0 tys. zł wynika ze wzrostu stawek godzinowych

za świadczenie usług w dni robocze o 8,3 % do kwoty 26 zł i w dni wolne od pracy o

7 % do kwoty 30 zł. Ponadto wzrost ten wynika ze zwiększenie ilości godzin (o ok.

10%) do wysokości 93 tysięcy dla ok. 400 podopiecznych. Roczny plan na to zadanie

wynosił będzie 1.300,0 tys. zł.

5

„Teleopieka domowa" za pośrednictwem centrum monitoringu - kontynuacja

w 2019 roku dla osób 75 + z terenu Koszalina - 33,6 tys. zł,

- „Rozwój usług opiekuńczych w Gminie Miasto Koszalin" kontynuacja zadania w roku

bieżącym - 31,0 tys. zł, realizowanego przez pracowników MOPR. Jest to dwuletni

program dofinansowany w 98 % z Regionalnego Programu Operacyjnego

Województwa Zachodniopomorskiego.

Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza

Na wniosek Rad Osiedli proponuje się zmianę przeznaczenia kwoty 4,5 tys. zł - przeniesienie

planu wydatków do Działu 921 na imprezy kulturalne.

855 Rodzina

Proponuje się zwiększenie planu wydatków w tym dziale o 2.200 zł. Kwota ta stanowi zwrot

nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej, które następnie zostaną przekazane

do budżetu Wojewody.

Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona dziedzictwa narodowego (zmniejszenie o

380.980 zł, zwiększenie o 2.860.980 zł)

Proponuje się zwiększenie planu wydatków o 2.480,0 tys. zł na następujące zadania:

1) dotyczące gospodarki odpadami 2.111,0 tys. zł z przeznaczeniem na:

- zakup usług - 1.100,0 tys. zł w związku ze wzrostem opłaty za odbiór i

zagospodarowanie odpadów komunalnych od 1 lutego br., w wyniku zmiany

przepisów dotyczących skrócenia okresu magazynowania odpadów z 3 lat do

jednego roku oraz zmniejszenia dopuszczalnej ilości magazynowanych

odpadów. Skutkiem tych zmian jest zwiększenie ilości dostaw odpadów do

Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK),

- montaż pojemników półpodziemnych - 1.011,0 tys. zł zadanie to będzie

kontynuowane w bieżącym roku,

2) wyłapywanie dzikich zwierząt - zwiększenie planu o 91,0 tys. zł, gdyż za 2 miesiące br.

zaplanowane na ten cel środki zostały wykorzystane w 50 %,

3) „Zagospodarowanie Góry Chełmskiej - zrównoważona trasa rowerowa „Single Track"

180,0 tys. zł - zwiększenie wartości zadania do wysokości 780,0 tys. zł.

4) remont kładki przez rzekę na wysokości Os. Unii Europejskiej, w ramach projektu

„Zagospodarowanie brzegów rzeki Dzierżęcinki..." 70,0 tys. zł, wartość całego zadania

w roku bieżącym wyniesie 2.557,0 tys. zł,

Pozostałe zmiany w tym dziale wynikają z przesunięć planu pomiędzy paragrafami

klasyfikacji budżetowej z bieżących na majątkowe, dotyczących zadań realizowanych

w ramach Budżetu Obywatelskiego - 351.180 zł oraz w ramach środków w dyspozycji Rad

Osiedli - zmniejszenie planu o 29.800 zł i zwiększenie o 57.800 zł.

6

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - zwiększenie o 202,7 tys. zł

(zmniejszenie o 153,4 tys. zł oraz zwiększenie o 356,1 tys. zł)

Proponowane zmiany w tym dziale dotyczą następujących instytucji:

1. Centrum Kultury 105 proponuje się przenieść kwotę 153,4 tys. zł z wydatków

będących w dyspozycji KS na dotację podmiotową dla CK 105. W wyniku tej zmiany

dotacja podmiotowa dla CK 105 zwiększy się o 335,8 tys. zł. Środki te zostaną

przeznaczone na działalność bieżącą, w tym:

na zadania w ramach „Budżetu Obywatelskiego" - 34,0 tys. zł (przeniesienie środków

pomiędzy paragrafami klasyfikacji budżetowej),

nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne 111,0 tys. zł oraz zmiana paragrafu

z bieżących na dotację podmiotową w wysokości 104,4 tys. zł,

- wymianę serwera w CK 105 do obsługi księgowości, kadr i wynagrodzeń oraz na

remont instalacji wodnej i cyrkulacji powietrza - 76,4 tys. zł,

na zadania Rad Osiedli zlecone do realizacji przez CK 105 - (prowadzenie chóru) -

10,0 tys. zł,

2. Koszalińska Biblioteka Publiczna - 13,0 tys. zł na nagrody jubileuszowe,

Pozostałe zmiany w tym dziale wynikają z wniosków Rad Osiedli i związane

są z przeznaczeniem ich na inne cele, niż pierwotnie zaplanowano - zmniejszenie

o 15,0 tys. zł oraz zwiększenie wydatków na imprezy kulturalne o 7.300 zł.

Dział 926 Kultura fizyczna - zwiększenie o 6,0 tys. zł

Proponuje się zwiększenie planu wydatków o 6,0 tys. zł na wynagrodzenia dotyczące

zarządzania Halą Widowiskowo- Sportową, na skutek podwyższenia najniższego

wynagrodzenia.

II. Załącznik Nr 2 do projektu uchwały dotyczący zadań powiatu zawiera propozycję

zmniejszenia planu dochodów o 1.082.326 zł i zwiększenia planu wydatków

o 4.949.510 zł

DOCHODY - zmniejszenie o 1.082.326 zł (zwiększenie o 154.200 zł, zmniejszenie

o 1.236.526 zł) i w następujących działach klasyfikacji budżetowej:

Dział 600 Transport i łączność

Zwiększenie planu o 119,0 tys. zł wynika ze zmiany harmonogramu płatności w ramach

projektu „Inwestycje w zintegrowaną infrastrukturę związaną z transportem

niskoemisyjnym...".

7

Dział 758 Różne rozliczenia

Zmniejszenie planu w tym dziale o 1.236.526 zł dotyczy subwencji oświatowej ustalonej dla

Koszalina, po uchwaleniu budżetu państwa.

Dział 801 Oświata i wychowanie (zwiększenie planu o 29,7 tys. zł) oraz Dział 854

Edukacyjna opieka wychowawcza (zwiększenie o 5,5 tys. zł)

Proponowane zwiększenie planu w tych działach o 35.200 zł wynika z: uzyskanych wpływów

z najmu pomieszczeń - 7.000 zł, darowizn - 1.500 zł, wpływów z usług - 4,0 tys. zł, zwrotów

środków z roku poprzedniego - 5.100 zł, kar wynikających z umów - 1.600 zł, sprzedaży

składników majątkowych 2.500 zł, ujęcia w planie projektów dofinansowanych z programu

„Erasmus+" 12.900 zł i innych wpływów 600 zł.

WYDATKI - zwiększenie planu o 4.949.510 zł (zmniejszenie o 665.543 zł, zwiększenie

o 5.615.053 zł), w następujących działach klasyfikacji budżetowej:

Dział 600 Transport i łączność zwiększenie planu wydatków o 2.399.470 zł

(zmniejszenie o 40.630 zł i zwiększenie o 2.440.100 zł)

Zmniejszenie planu o 40.630 zł dotyczy środków przeznaczonych na dokumentacje, które

można przeznaczyć na inne cele.

Zwiększenie planu wydatków o 2.440.100 zł dotyczy następujących zadań:

bieżące remonty dróg, utrzymanie dróg i mostów, utrzymanie trwałości projektów

1.130,0 tys. zł,

kontynuacja budowy ścieżki rowerowej przy ul. Wojska Polskiego 1,2 min zł,

remont schodów przy wiadukcie przy Al. Monte Cassino - 22,1 tys. zł,

„Inwestycje w zintegrowaną infrastrukturę związaną z transportem niskoemisyjnym..."

(zmiana harmonogramu realizacji tego projektu) - 88,0 tys. zł.

Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - zwiększenie planu

0 220,0 tys. zł

Proponuje się przeznaczyć kwotę 120,0 tys. zł na Fundusz Wsparcia Policji dla Komendy

Miejskiej Policji na utrzymanie funkcjonariuszy Oddziału Prewencji (zakwaterowanie

1 wyżywienie) oraz dla Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej na wydatki bieżące

dotyczące funkcjonowania jednostki (zakup paliwa, remonty, szkolenia) 100,0 tys. zł.

801 Oświata i wychowanie zwiększenie planu o 2.034.500 zł (zmniejszenie

o 42.813 zł, zwiększenie o 2.077.313 zł) Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza

zwiększenie planu o 700 zł

Proponowane zwiększenie planu w tym dziale o 2.034,5 tys. zł dotyczy głównie wydatków na

następujące inwestycje:

8

- izolacja pionowa budynku I LO - 500,0 tys. zł; zadanie realizowane będzie

w latach 2019-2020, łączna wartość zadania wyniesie 1.450,0 tys. zł. Prace będą

polegały na osuszeniu fundamentów i ścian przyziemia budynku,

modernizacja obiektu ZS Nr 1 - 1,5 min zł; inwestycja realizowana będzie w latach

2019-2020 na łączną kwotę 2.500,0 tys. zł. Planowany jest remont dachu budynku

głównego, sali gimnastycznej i budynku sanitariatów szkolnych, wykonanie wentylacji

w sanitariatach uczniowskich, przebudowa układu wentylacyjno - klimatyzacyjnego

hali sportowej oraz zmiana sposobu użytkowania pomieszczenia maszynowni

wentylacyjnej na pracownię gastronomiczną.

Pozostałe zmiany planu wydatków związane są realizacją projektów z udziałem środków

zewnętrznych z programu edukacyjnego „Erasmus+" 55.713 zł, zgodnie z harmonogramem

ich realizacji w roku bieżącym; pozostałe zwiększenie planu dotyczy bieżącego

funkcjonowania placówek szkolnych - 21,6 tys. zł.

Dział 855 Rodzina

Zwiększenie planu o 12.540 zł dotyczy placówek opiekuńczo - wychowawczych i związane

jest ze wzrostem kosztów funkcjonowania (POW Nr 2 wzrost o 1.940 zł) oraz z przyjęciem

przez POW Nr 1 jednego dziecka ponad limit, określony w regulaminie, kierując się zasadą

nierozłączności 6-ga rodzeństwa - wzrost kosztów utrzymania o 10,6 tys. zł.

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - zwiększenie planu o 282,3 tys. zł

(zmniejszenie o 582,1 tys. zł, zwiększenie o 864,4 tys. zł)

Proponowane zwiększenie planu o 864.400 zł wynika głównie ze zmiany paragrafów

określających wydatki bieżące na dotacje podmiotowe dla instytucji kultury na łączną kwotę

582.100 zł. Pozostałe zwiększenie planu dotacji na kwotę 282,3 tys. zł dotyczy

następujących instytucji kultury:

1. Bałtycki Teatr Dramatyczny - remont pomieszczeń teatru i zakup mebli - 50,0 tys. zł,

2. Filharmonia Koszalińska - ofoliowanie okien Filharmonii, ze względu na ochronę

ptactwa 200,0 tys. zł,

3. Koszalińska Biblioteka Publiczna - zwiększenie dotacji o 32,3 tys. zł na wydruk książki

„Koszalin współczesny" 21,0 tys. zł, nagrody jubileuszowe - 5,3 tys. zł oraz wydanie

książki, będącej wydawnictwem pokonferencyjnym z okazji 100 - lecia odzyskania

przez Polskę niepodległości 6,0 tys. zł.

W wyniku dokonanych zmian budżet Koszalina na 2019 rok wynosił będzie : plan

dochodów 598.073.128,75 zł, plan wydatków 634.873.128,75 zł, deficyt budżetowy

36.800.000 zł. Deficyt będzie sfinansowany przychodami, na które składają się wolne

środki na koniec roku 2018 oraz planowana emisja obligacji

 

 

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Pogorzelcy z wieżowca: Sąsiedzki spór o pieniądze... ofiarowane z serca

14 Stycznia 2021 godz. 7:03 Ala, fot. zrzutka.pl
W czerwcu ubr. pożar w wieżowcu przy ul. Starzyńskiego 2D zaskoczył nie tylko mieszkańców tego budynku ale i koszalinian. Niemal wszyscy chcieli w tej tragedii jakoś pomóc pogorzelcom. Akcję charytatywnej pomocy finansowej zorganizował na stronie zrzutka.pl jeden z pogorzelców, Daniel Zmitkiewicz. Dziś musi się tłumaczyć z tego dlaczego zbierał pieniądze i pomagał. Jeden z sąsiadów uważa, że nie rozliczył się należycie z pozyskanych "od serca" pieniędzy.  "Bezpośrednio po pożarze bardzo zaczął pomagać "społecznie" nasz sąsiad, Daniel. Celowo napisałem w cudzysłowiu społecznie ponieważ jak się okazuje Pan Daniel wziął sobie wynagrodzenie za poświęcony czas" - twierdzi sąsiad Daniela, Andrzej. To właśnie w jego mieszkaniu, w którym mieszkała jego mama (Andrzej przebywa w W. Brytanii) wybuchł pożar i mieszkanie to ucierpiało najbardziej. "Daniel kilka dni po pożarze ogłosił zrzutkę pod tytułem "Pomoc dla pogorzelców z Koszalina (ul.Starzyńskiego 2d)" na popularnym portalu i zrzutka.pl. Zbiórka zakończyła się 31 lipca ubr. zebrano 9780 PLN" - wyjaśnia fot. Daniel Zmitkiewicz Lista podziału zbiórki Andrzej, który twierdzi, że "gdy zbiórka dobiegła końca zaczęli dzwonić do mnie mieszkańcy klatki 2d z pytaniem czy dostałem pieniądze ze zbiórki? Sąsiedzi byli zainteresowani tym, czy Daniel się ze mną kontaktował i rozmawiał o podziale zebranych środków. Ich zbywał mówiąc, że pieniądze będzie rozliczał później". I dalej mówi, że żadnych pieniędzy od Daniela z zrzutki nie otrzymał.  Według moich wyliczeń Daniel zarobił za swoją pracę "społeczną" 980 PLN plus 200 z puli do podziału" - uważa Andrzej. Inaczej całą sprawę widzi Daniel Zmitkiewicz. Ten znany w Koszalinie jako Zmitek konferansjer wyjaśnia: "W zasadzie od razu po tragedii zacząłam organizować pomoc. Przecież praktycznie dach nad głową straciło blisko 90 rodzin. Ci ludzie potrzebowali natychmiastowej pomocy. Chodzi o to, że wówczas, że wówczas sam z siebie ponosiłem koszty m.in. związane z zakupem żywności, usług, bielizny, transportu i innych rzeczy, które w tamtym czasie były potrzebne. Przecież przez ponad trzy tygodnie nikt nie mógł wrócić do swojego domów, a przez kolejny miesiąc mieszkania w naszej klatce wyglądały tragicznie" - wyjaśnia Zmitek. Strzelił mi do głowy pomysł zorganizowania zrzutki. Myślałem, że w ten sposób na bieżąco uda nam się pokrywać niezbędne koszty. Na przykład dużo mieszkań miało uszkodzone drzwi wejściowe. Niestety kwota jaką zebraliśmy nie pozwoliła na realizację tak szerokiego celu. Uzbieraliśmy nieco ponad  9 tys. zł., które musieliśmy rozdzielić na 47 mieszkań. Po rozmowie z sąsiadami podjęliśmy decyzję, aby podzielić te pieniądze po równo na wszystkich sąsiadów. Tak, aby nie było niedomówień. Wykluczone zostały tylko dwa mieszkania:  mieszkanie Andrzeja, bo w nim rozpoczął się pożar) i mieszkanie, którego wlaściciel prowadził swoją prywatną zbiórkę. W praktyce okazało się, że z niektórymi właścicielami mieszkań nie mieliśmy żadnego kontaktu. Po odjęciu kosztów zrzutki - ponieważ portal ten pobiera swój procent za prowadzenie takich akcji - oraz odjęciu kosztów, które ponosiłem przez czas do kiedy można było zamknąć zrzutkę całą kwotę podzieliśmy równo po 200 złotych dla każdego. .  Pozwoliło to na rozdysponowaniem kwoty na równo po 200 zł. dla każdego" - mówi Zmitek. Jego adwersarz, Andrzej uważa jednak, że to rozliczenie jest nieprawidłowe, i że Daniel bezpodstawnie zagarnął część tej kwoty. Zdegustowany całą tą sytuacją jest Daniel: "Pomagałem sąsiadom najlepiej jak potrafiłem, a teraz ... Tak to już jest w tej naszej Polsce. Jak starasz się coś robić, pomóc innym to wychodzisz na tym tak jak ja"      ...
 

Szczepionkowy bezwład

14 Stycznia 2021 godz. 12:12 eWok, fot. SWK
W piątek ruszył program masowych szczepień Polaków. Pierwsi rejestrować się będą mogły osoby 80+. Problem w tym, że do tej pory nie zakończono jeszcze szczepień osób z grupy "0". I nie wiadomo, kiedy to nastąpi. Szczepionkowe kłopoty nie ominęły także Koszalina. Sprawdziliśmy ile osób zapisało się w naszym szpitalu na listę, a ile przyjęło już pierwszą dawkę szczepionki. "Chęć zaszczepienia przeciwko Covid-19 zgłosiło ok. 900 pracowników SWK i ok. 850 osób z innych podmiotów medycznych", informuje Marzena Sutryk, rzecznik prasowy Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie.  I dodaje: "Do tej pory zaszczepiliśmy kolejno - w I turze 75 osób, w II - 180, teraz trwa III tura, w której szczepimy 270 pracowników SWK, a przed nami IV tura (początek w ten piątek), w której szczepionka zostanie podana kolejnym 180 osobom. Po tych czterech turach w sumie zaszczepionych będzie 705 osób" Z prostego wyliczenia wynika, że do zaszczepienia pozostanie minimum 195 pracowników szpitala i kolejnych 850 osób z grupy 0. W sumie ponad tysiąc osób, czyli więcej niż do piątku planowanych jest wykonanie szczepionek. Na dodatek rzeczniczka szpitala otwarcie stwierdza, że "w pierwszej kolejności są szczepieni pracownicy Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie, a na razie nie są znane terminy szczepień pozostałych zgłoszonych osób z grupy zero. Gdy terminy zostaną ustalone, wówczas zainteresowane podmioty medyczne zostaną o tym poinformowane". Jest zatem niemal pewne, że szczepionkowy problem nasili się, gdy do grupy 0 (pracownicy sektora ochrony zdrowia (personel medyczny, pracownicy DPS i pracownicy MOPS oraz personel pomocniczy i administracyjny w placówkach medycznych, w tym stacjach sanitarno-epidemiologicznych i rodzice wcześniaków) dołączą osoby z tzw. I grupy masowego szczepienia.  – Zaczynamy szczepienia masowe. 15 stycznia otwieramy rejestrację na konkretny termin szczepień dla osób 80+. Tego dnia uruchomimy także formularz zgłoszenia chęci szczepienia dla wszystkich osób powyżej 18 roku życia na stronie www.gov.pl/szczepimysie – powiedział Michał Dworczyk, szef KPRM i pełnomocnik rządu ds. szczepień przeciwko COVID-19. Szczepienia tej grupy rozpoczną się 25 stycznia, a od 22 stycznia, będą mogły zrobić to osoby, które skończyły 70 lat. Dworczyk podkreślił, że grupa, która będzie się szczepiła od 25 stycznia liczy łącznie 4,6 mln osób, w tym w tej grupie 80-latków jest ok. 1,75 mln, a seniorów w wieku 70-79 lat - 2,8 mln.  Skoro już teraz medycy po zarejestrowaniu się na szczepienie mają poważne trudności z uzyskaniem terminu wykonania szczepienia, to możemy sobie tylko wyobrazić co się będzie działo, gdy w szczepionkowy program wejdą kolejne grupy Polaków. Musimy zatem uzbroić się w cierpliwość. W Koszalinie już jutro ruszy rejestracja osób chętnych do zaszczepienia. Szczepienia rozpoczyna się jednak 25 stycznia.  Gdzie się zarejestrować Rejestracja rusza w piątek, 15 stycznia i początkowo, przez tydzień, dotyczy osób w wieku 80+.  W następnym tygodniu rejestrować się będą osoby w wieku 70+. Rejestrować się można przez:  • stronę gov.pl/szczepimysie,  • Internetowe Konto Pacjenta,  • dedykowaną infolinię: 989  • u lekarza POZ. Filmy z instruktarzem, jak się zarejestrować krok po kroku znajdują się na stronie  https://www.gov.pl/web/szczepimysie/rejestracja  Ile jest szczepień Szczepionka przyjmowana jest w dwóch dawkach, szczegóły dotyczące terminu przyjęcia drugiej dawki będą podane podczas pierwszego szczepienia. Gdzie zaszczepić się w Koszalinie W Koszalinie uruchomionych zostało 13 punktów szczepień, których wykaz znajduje się poniżej. Transport dla niepełnosprawnych Na terenie Koszalina zapewniamy bezpłatny transport  osobom niepełnosprawnym (posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym, kod R lub N lub I grupę z ww. schorzeniami) mającym trudności w samodzielnym dotarciu do punktu szczepień.  W tym celu należy zadzwonić pod numer telefonu 500 670 478,  który jest czynny w dni robocze w godzinach od 8.00 do 15.00.            ...
 

Pięć ofert wykonawców w przetargu na realizację obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20

14 Stycznia 2021 godz. 15:43 Ala za GDDKiA
Pięć ofert wpłynęło w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20. Najniższą cenę zaoferowała firma Polimex – 89,69 mln zł. Wszyscy wykonawcy zaoferowali skrócenie czasu realizacji do 36 miesięcy i wydłużenie gwarancji na ekrany akustyczne o pięć lat. Teraz złożone oferty będą sprawdzane. Inwestycja powstanie w ramach rządowego Programu 100 obwodnic, a jej zakończenie planowane jest w 2025 roku. Projekt i budowa obwodnicy  Na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca będzie miał 17 miesięcy. Realizacja robót budowlanych ma potrwać 19 miesięcy. Z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca.     Całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze Szczecinka  Od jesieni 2019 roku funkcjonuje obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11. Nadal jednak droga krajowa nr 20 prowadzi przez centrum miasta. Dlatego konieczna jest budowa obwodnicy również w ciągu DK20. Nowa trasa od południa ominie Szczecinek i połączy obwodnicę w ciągu DK20 z obwodnicą w ciągu S11 w rejonie miejscowości Miękowo, gdzie powstanie nowy węzeł drogowy. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji powstaną też dwa ronda oraz wiadukt nad linią kolejową.     Realizacja dzięki Programowi budowy 100 obwodnic   Decyzja środowiskowa dla tej inwestycji została uzyskana w roku 2012. Była to decyzja wspólna z obwodnicą w ciągu S11. Wówczas jednak do realizacji skierowano wyłącznie odcinek w ciągu S11. Dalsze prace przygotowawcze dla odcinka w ciągu DK20 ruszyły w roku 2019, natomiast w roku 2020 inwestycja ta znalazła się wśród dziewięciu projektów przewidzianych do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim. Otworzyło to możliwość realizacji obwodnicy.    Program 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim  Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 i obwodnica Gryfina w ciągu DK31 to dwie inwestycje, z Programu 100 obwodnic, dla których trwają przetargi na realizację. Jesteśmy już po otwarciach ofert dla tych inwestycji. Dla pozostałych siedmiu obwodnic - Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy na DK22, Stargardu i Złocieńca na DK20 oraz Kołbaskowa w ciągu DK13 trwa przygotowywanie dokumentacji. ...
 

Po interwencji Rzecznika MŚP – Państwowy Inspektor Sanitarny w Koszalinie odstąpił od nałożenia na przedsiębiorcę administracyjnej kary pieniężnej

17 Stycznia 2021 godz. 6:34 Ala za Rzecznik MŚP
Do Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców zgłosiła się właścicielka salonu fryzjerskiego z prośbą o interwencję w sprawie wymierzenia jej przez Państwowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie administracyjnej kary pieniężnej za niezastosowanie się do obowiązku czasowego ograniczenia działalności związanej z fryzjerstwem. Podstawę prawną wydania tej decyzji stanowiły przepisy ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r., o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2019 r., poz. 1239 z poz. zm.,) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r., w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r., poz. 566). Ustaleń faktycznych organ pierwszej instancji dokonał jedynie na podstawie treści notatki policyjnej odstępując od zapewnienia stronie czynnego udziału w postępowaniu. Rzecznik MŚP przyłączył się do postępowania zażaleniowego od wskazanej powyżej decyzji zarzucając jej braki w ustaleniach faktycznych oraz naruszenie między innymi zasady zaufania jednostki do działań organów administracji publicznej. Rzecznik MŚP stanowczo sprzeciwił się praktyce organu pierwszej instancji wymierzania administracyjnej kary pieniężnej jedynie na podstawie treści notatki policyjnej. W ocenie Rzecznika MŚP,  na podstawie notatki policyjnej, bez zapewnienia stronie prawa do zajęcia stanowiska w sprawie, organ nie mógł ponad wszelką wątpliwość stwierdzić, że w sprawie doszło do naruszenia zakazu prowadzenia działalności fryzjerskiej oraz że zaistniały podstawy faktyczne wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej. Rzecznik MŚP zarzucił też, że organ pominął wyjaśnienia strony postępowania oraz niesłusznie odstąpił od zapewnienia  jej  prawa do wzięcia czynnego udziału w postępowaniu. Zachodniopomorski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Szczecinie uchylił decyzję organu pierwszej instancji i uwzględnił stanowisko Rzecznika MŚP i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji. Zalecił mu przeprowadzenie ponownego postępowania wyjaśniającego czy w sprawie doszło do zdarzenia podlegającego administracyjnej karze pieniężnej, z uwzględnieniem wszystkich okoliczności mających znaczenia dla rozstrzygnięcia oraz zapewniającego stronie wzięcie czynnego udziału w postępowaniu. W następstwie tego, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Koszalinie, w wyniku ponownego rozpoznania sprawy, wydał decyzję, w której odstąpił od nałożenia przedsiębiorcy administracyjnej kary pieniężnej. Organ po ponownym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności faktycznych sprawy uznał, że waga naruszenia prawa była znikoma, a przedsiębiorca zaprzestał naruszenia prawa....
 

Zmowa na rynku fitness: 32 mln zł. kary

11 Stycznia 2021 godz. 13:06 Art za UOKiK, fot. pixabay.com
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej wysokości ponad 32 mln zł na największe sieci fitness, w tym spółkę Benefit Systems, operatora kart MultiSport, za porozumienie ograniczające konkurencję – podział rynku. Prezes UOKiK ukarał również 6 menadżerów bezpośrednio zaangażowanych w porozumienie sankcjami w wysokości prawie 800 tys. zł. W efekcie działań przedsiębiorców ograniczono możliwość wyboru sieci, z usług której konsumenci mogli skorzystać w swoim mieście. Postępowanie antymonopolowe w sprawie niedozwolonych praktyk na rynku fitness zostało wszczęte w 2018 r. Postępowanie prowadzone było przeciwko 16 spółkom oraz 6 menadżerom, podejrzewanym o bezpośrednią odpowiedzialność za niedozwolone ustalenia. Postępowanie wykazało, że niedozwolone porozumienie trwało około 5 lat, w okresie od najpóźniej 2012 do przynajmniej 2017 r. Przedsiębiorcy podzielili rynek, tak aby nie konkurować ze sobą. Kontrolę nad wykonywaniem niedozwolonego porozumienia i rolę koordynatora oraz rozjemcy między interesami klubów pełnił Benefit, który jednocześnie intensywnie budował swoją pozycję rynkową. Uczestnikom porozumienia zależało na zachowaniu silnej pozycji w miastach, w których już rozwijały działalność oraz osiągały korzyści z uczestnictwa w programie MultiSport, oferowanym na rynku przez Benefit. Przykładowo w Warszawie była to sieć Calypso, w Poznaniu – Fabryka Formy, we Wrocławiu - Fitness Academy, a w Krakowie - Fitness Platinium.  - Dzięki zmowie sieci fitness nie obawiały się konkurencji ze strony innych jej uczestników w miastach, w których były już obecne. Nie musiały zatem walczyć między sobą o klienta zakresem oferty, standardem obsługi czy ceną. Oznacza to, że osoby korzystające z klubów miały ograniczoną możliwość wyboru sieci w porównaniu do sytuacji, gdyby nie doszło do niedozwolonego porozumienia. Skutki tego nieuczciwego działania i zmowy podziałowej bezpośrednio odczuli konsumenci – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Choć postępowanie zostało wszczęte przeciwko kilkunastu spółkom, to Prezes UOKiK nałożył kary na osiem firm: Bartosz Gibała Platinium, Benefit Systems, Platinium Wellness, Yes to Move (dawniej: Fitness Academy), a także Calypso Fitness i kontrolowane przez nią spółki - Baltic Fitness Center, EFC Fitness oraz Fitness MCG. Większość pozostałych przedsiębiorców w trakcie postępowania zakończyła swoją działalność. Nie oznacza to jednak, że dokonane przez nich naruszenie nie spotkało się z karą – z uwagi na to, że spółki te zostały przejęte przez Benefit Systems już po otwarciu postępowania, to on ponosi ciężar kar w tym zakresie, co uwzględniono w wysokości nałożonej kary. Jak wyglądała zmowa  Pierwsze ustalenia podziałowe rozpoczęły się najpóźniej w 2012 r. między Calypso i Fabryką Formy. Najpóźniej w 2013 r. podział rynku został rozszerzony o Fitness Academy, przy czym pośrednikiem w zawarciu ustaleń był Benefit Systems. W podziale rynku zaczęło uczestniczyć również Fitness Platinium, a także Zdrofit, którego działalność „kolidowała” z działalnością sieci Calypso. Obecnie sieci Fabryka Formy, Fitness Academy oraz Zdrofit prowadzone są przez Benefit Systems, podczas gdy Fitness Platinium i Calypso działają jako odrębni przedsiębiorcy. W ramach zmowy przedstawiciele spółek podejmowali ze sobą różne kontakty w sprawie podziału rynku: korespondowali, prowadzili rozmowy telefoniczne, spotykali się. Firmy wymieniały się informacjami co do swoich działań w zakresie otwierania klubów oraz lokalizacji, którymi były zainteresowane lub mogły je odstąpić konkurentom. Jeżeli miały plany dotyczące tego samego rejonu, wówczas uzgadniały, że jedna z nich się z niego wycofa. Przykładowo, kwestia tego, czy w ogóle dopuścić do otwarcia jednego klubu Fabryki Formy w Warszawie, a jeżeli tak, to w którym miejscu, poprzedzona została długimi konsultacjami między przedstawicielami sieci i budziła duże kontrowersje – ostatecznie ustalono, że w Warszawie zostanie otwarty tylko jeden klub Fabryki Formy, przy Rondzie ONZ. Odpowiedzialność Benefit Systems Poprzez zawarte niedozwolone porozumienie w postaci podziału rynku sieci fitness mogły ugruntować swoją pozycję na lokalnych rynkach bez obawy o działania konkurentów uczestniczących w zmowie oraz dopuszczonych do udziału w programu MultiSport, oferowanego przez spółkę Benefit Systems. Porozumienie było również korzystne dla Benefit Systems. Materiał dowodowy zgromadzony w sprawie wskazuje, że w interesie Benefit Systems było zbudowanie stabilności na rynku i brak konkurencji między sieciami. Powyższe mogło ułatwiać Benefit Systems realizowanie jego planów biznesowych dotyczących przejmowania niektórych sieci uczestniczących w zmowie, a jednocześnie uzależnianych w coraz większym stopniu od przychodów osiąganych na klientach korzystających z programu MultiSport. Prowadząc postępowanie Prezes UOKiK zwracał szczególną uwagę na to jaki rodzaj relacji występuje między stronami postępowania z uwagi na zmieniające się relacje właścicielskie. W związku z rolą Benefit Systems w praktyce ograniczającej konkurencję oraz wskutek przeobrażeń właścicielskich poniósł on odpowiedzialność za udział w zmowie także tych spółek, które już po wszczęciu postępowania włączył bezpośrednio do swoich struktur. Udział osób zarządzających Odpowiedzialność finansową za udział w zmowie poniosło również sześciu menadżerów z  Platinium Wellness, Benefit Systems, Calypso Fitness, Zdrofit (sieć prowadzona jest obecnie przez Benefit Systems), Fabryki Formy (podobnie jak w przypadku Zdrofit, sieć prowadzona jest obecnie przez Benefit Systems). Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w oparciu o zebrany materiał dowodowy uznał, że osoby te decydowały o prowadzeniu niedozwolonych rozmów i charakterze podziału rynku, w większości przypadków również dokonywały uzgodnień między sobą. Ponoszą tym samym odpowiedzialność indywidualną za niedozwolony prawnie podział rynku. - Zmowy rynkowe należą do najtrudniej wykrywanych praktyk, wymagających niejednokrotnie naszej szczególnej aktywności w postaci realizowanych kontroli czy przeszukań bezpośrednio u przedsiębiorców. Zawsze za tego typu działaniami stoją jednak konkretni ludzie, często członkowie zarządu, dyrektorzy zarządzający czy sprzedaży. Jest to moja druga decyzja i również druga w historii Urzędu, w której obok przedsiębiorstw sankcje finansowe w łącznej wysokości kilkuset tysięcy złotych zostały nałożone na osoby fizyczne, wymienione konkretnie z imienia i nazwiska. To one na rzecz przedsiębiorstw aktywnie tworzyły lub realizowały niedozwolone porozumienie ze szkodą dla konsumentów i rynku – wyjaśnia Tomasz Chróstny Prezes UOKiK. Nałożone kary  Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na osiem spółek i sześć osób fizycznych kary w łącznej wysokości ponad 32 mln zł. Najwyższą otrzymała spółka Benefit Systems i wyniosła ona ponad 26 mln zł. Sankcje dla osób fizycznych wyniosły od ponad 40 tys. zł do ponad 302 tys. zł i wynikały ze stopnia naruszenia przepisów i zaangażowania menadżera w zmowę. Zgodnie z sentencją decyzji Prezes UOKiK nałożył na: „Bartosza Gibałę prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Bartosz Gibała Platinium karę pieniężną w wysokości 167 569,64 zł (…) Benefit Systems S.A. z siedzibą w Warszawie karę pieniężną w wysokości 26 915 218,36 zł (…) Platinium Wellness sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie karę pieniężną w wysokości 3 015 592,17 zł (…) Yes to Move sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dawniej: Fitness Academy sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie) karę pieniężną w wysokości 1 748,74 zł (…) Baltic Fitness Center sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie karę pieniężną w wysokości 31 045,34 zł (…) Calypso Fitness S.A. z siedzibą w Warszawie karę pieniężną w wysokości 1 504 490,93 zł (…) EFC Fitness S.A. z siedzibą w Warszawie karę pieniężną w wysokości 40 275,82 zł (…) Fitness MCG sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie karę pieniężną w wysokości 143 104,81 zł (…) W przypadku osób fizycznych, zgodnie z sentencją decyzji Prezes UOKiK nałożył na: (…) „Bartosza Konrada Gibałę karę pieniężną w wysokości 161 000,00 zł (…) Adama Kędzierskiego karę pieniężną w wysokości 302 500,00 zł (…) Mikołaja Nawackiego karę pieniężną w wysokości 77 000,00 zł (…) Jakuba Mateusza Raniszewskiego karę pieniężną w wysokości 40 800,00 zł (…) Ireneusza Sęka karę pieniężną w wysokości 90 000,00 zł (…) Izabelę Walczewską-Schneyder karę pieniężną w wysokości 125 000,00 zł (…)” Maksymalna kara za porozumienie ograniczające konkurencję wynosi 10 proc. rocznego obrotu firmy, a w przypadku osób fizycznych – 2 mln zł. Przy nakładaniu sankcji pieniężnych Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wziął pod uwagę, że branża fitness to jeden z sektorów najbardziej dotkniętych obostrzeniami związanym z pandemią COVID-19. W innej sytuacji kary byłyby wyższe. Spółki, którym wymierzono kary, mogą się ubiegać o ewentualne odroczenie terminu płatności kary lub jej rozłożenie na raty. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do sądu. Złagodzenie kary dla czterech spółek i menadżera - Kary nałożone na spółkę Calypso Fitness i kontrolowane przez nią podmioty zostały obniżone, ponieważ przedsiębiorcy współpracowali z Urzędem w ramach programu łagodzenia kar leniency. Nie mogli wprawdzie liczyć na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej, ponieważ Calypso Fitness złożyła wniosek na długo po przeprowadzonych przez nas na początku 2017 r. przeszukaniach, kiedy wiedzieliśmy już o istnieniu zmowy. Niemniej spółka dostarczyła istotne informacje i dowody dotyczące porozumienia. Dlatego, zgodnie z przepisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, zdecydowałem o obniżeniu o połowę kar nałożonych na Calypso Fitness, Baltic Fitness Center, EFC Fitness oraz Fitness MCG  - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Z faktu, że Calypso Fitness zdecydowało się na współpracę z Prezesem UOKiK w wyjaśnieniu sprawy skorzystał także jego menadżer – objęcie programem łagodzenia kar spółki oznacza niższe kary również dla kadry zarządczej tej spółki. Ponadto wskazane wcześniej spółki oraz menadżer uzyskały dodatkowe 10 proc. obniżki, ponieważ zdecydowali się na dobrowolne poddanie karom. Jak uniknąć kary Przedsiębiorców i menadżerów zainteresowanych programem łagodzenia kar zapraszamy do kontaktu z Urzędem. Pod specjalnym numerem telefonu: 22 55 60 555 prawnicy UOKiK odpowiadają na wszystkie pytania dotyczące wniosków leniency, również anonimowe. Urząd prowadzi program pozyskiwania informacji od anonimowych sygnalistów. Wejdź na https://konkurencja.uokik.gov.pl/sygnalista/ i skorzystaj z prostego formularza. Zastosowany europejski system gwarantuje całkowitą anonimowość, także wobec urzędu. Prezes Urzędu przypomina również, że kto poniósł szkodę wskutek naruszenia prawa konkurencji może złożyć do sądu cywilnego pozew przeciwko każdemu z podmiotów, który złamał prawo.Składając pozew należy wskazać dochodzoną kwotę odszkodowania. Ustalając wysokość należy rozważyć scenariusz alternatywny, czyli jak wyglądałaby sytuacja na rynku w przypadku braku naruszenia. Co do zasady szkodą będzie nadwyżka w zapłaconej cenie, która powstała w wyniku stosowania antykonkurencyjnych praktyk.  ...
 

Apel przedsiębiorców do Komendanta Miejskiego Policji oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego

20 Stycznia 2021 godz. 10:42 Ala za KIPH, fot. FB/Piotr Huzar
 

Wody Polskie nie chcą inwestować w „małą retencję”. Przepadły wielomilionowe dotacje. Co z kolejnymi inwestycjami na Pomorzu Zachodnim?

20 Stycznia 2021 godz. 5:42 Ala za WZP, fot. Dominik Wasilewski
Zmniejszają dotkliwe skutki powodzi i suszy, ale wpływają też na odpowiednie warunki gruntowe. Bez inwestycji w „małą retencję” trudno o prawidłowe utrzymanie urządzeń gospodarki wodnej, które kluczowe są do zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom regionu. Niestety PGW Wody Polskie rezygnują z dwóch unijnych projektów z tego zakresu, dofinansowanych pierwotnie kwotą 13,2 mln zł ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 zawarło 5 umów o dofinansowanie. Dwie umowy dotyczyły inwestycji w obszarze ochrony zasobów wodnych (działanie 3.1), trzy kolejne o wartości 40,5 mln zł związane są z inwestycjami w obszarze zarządzania ryzykiem przeciwpowodziowym (działanie 3.2).    Rozwiązane umowy dotyczyły projektów z działania 3.1 i miały być realizowane od grudnia 2018 r. w zakresie „małej retencji”.    Pierwszy projekt, z którego zrezygnowały Wody Polskie przewidywał prowadzenie prac na dwóch ciekach – rzekach Stuchowska Struga oraz Płonia i ośmiu jeziorach (Jamneński Nurt, jezioro Morzycko, jezioro Kościuszki, jezioro Kościelne, jezioro Korytowo, jezioro Raduń). Drugi projekt miał dotyczyć zadań inwestycyjnych z zakresu małej retencji na Łabędzim Bagnie (gmina Kamień Pomorski, gmina Świerzno oraz obręb: Benice, Chomino, Margowo) oraz rzekach Ina i Radew. Zaplanowano m.in. utworzenie zbiornika o stałym poziomie wody, podniesienie rurociągu i wykonanie zastawki piętrzącej wodę na Łabędzim Bagnie. Na rzece Ina planowano wykonanie trzech bystrzy. Dodatkowo ubezpieczenie miejsca istniejącej wyrwy oraz uzupełnienie istniejącego bystrza. Na rzece Radew natomiast planowano utworzenie zbiornika retencyjnego chroniącego miasto Karlino. Pierwotnie przyznana kwota dofinansowania ze środków RPO WZ na ten projekt wyniosła prawie 10 mln zł.   – Inwestycje w tzw. małą retencję, to nasza odpowiedź na zachodzące zmiany klimatyczne. Realizacja wielu małych inwestycji jest bardzo ważna dla rolnictwa, ponieważ nasz region ma ograniczone możliwości retencyjne. Odstąpienie od ich realizacji przez Wody Polskie z całą pewnością wpłynie na pogorszenie warunków do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rolnictwa oraz warunków do rozwoju ekosystemów zależnych od wód – dodaje marszałek Olgierd Geblewicz.   Zaniechanie przez Wody Polskie realizacji inwestycji spowoduje także, że Województwo Zachodniopomorskie w obszarze małej retencji nie zrealizuje planowanego wskaźnika – mierzącego możliwą do uzyskania pojemność retencjonowania wody w wyniku budowy lub przebudowy obiektów małej retencji. Gdyby beneficjent zrealizował inwestycje jego wartość (po wprowadzonych zmianach) mogłaby wynieść 2 317 100 [m3].   Rozwiązanie dwóch ważnych umów z zakresu ochrony zasobów wodnych powoduje wątpliwości co do powodzenia zaplanowanych inwestycji związanych z projektami związanymi z zarządzaniem ryzykiem przeciwpowodziowym. W tym zakresie Wody Polskie realizują trzy projekty na łączną kwotę dofinansowania prawie 40,5 mln zł. Jeden z projektów „Zabezpieczenie przeciwpowodziowe na terenie Województwa Zachodniopomorskiego” jest znacznie opóźniony w stosunku do jego planowanej realizacji. Pierwotnie realizacja projektu miała się zakończyć 31.12.2020 r., a do dziś nie zostało rozstrzygnięte postępowanie na wybór wykonawcy robót na zadaniu „Odbudowa wału przeciwpowodziowego Miroszewo – Brzózki[1]”.   ...
 

Program Społecznik wybrał ekologicznie

15 Stycznia 2021 godz. 5:36 Ala za WZP,
Zobacz jakie podmioty w naszym regionie otrzymały w ramach programu "Społecznik" dofinansowanie. Program Społecznik otwiera się na nowe organizacje i działania. Blisko 80 procent złożonych wniosków, w rozstrzygniętym ostatnio naborze, dotyczyło działań ekologicznych! Dotacje otrzyma blisko 400 organizacji pozarządowych, kół gospodyń wiejskich, ochotniczych straży pożarnych, klubów sportowych. Na tegoroczne projekty Społeczniczek i Społeczników Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego przeznacza kwotę 1,9 mln zł. To dobre rozpoczęcie Roku Ekologicznego na Pomorzu Zachodnim! Społeczniczki i Społecznicy, w ogłaszanym pod koniec ubiegłego roku naborze, mogli starać się o środki z pierwszego i drugiego filaru programu, a więc mikrodotacji (dotacje do 4 tys. zł) oraz regionalnych inicjatyw obywatelskich (do 10 tys. zł).  Do oceny łącznie zgłoszono 973 wnioski.  W konkursie na mikrodotacje o finansową pomoc ubiegało się 839 organizacji pozarządowych i grup nieformalnych, które miały szansę na wsparcie do 4 tys. zł. Aby środki mogły trafić do każdego powiatu i gminy Pomorza Zachodniego, ten filar programu realizowany jest od samego początku w podziale na pięć subregionów. Każdy subregion miał szansę na realizację minimum 70 pomysłów. Oprócz działań organizacji, które wcześniej z powodzeniem sięgały po dotacje pojawiło się też wiele nowych, ciekawych  inicjatyw. To choćby projekt. Fundacji Co z mamą, która zwraca uwagę na pomoc osobom z chorobą otępienną czy Klubu Sportowego Energetyk, stawiający na promowanie kajakarstwa i bezpieczeństwa nad wodą.   Wśród projektów ekologicznych ciekawie zapowiada się inicjatywa Ligi Ochrony Przyrody, która zbuduje domki dla motyli. Natomiast Fundacja Mierz Wysoko chce zainteresować dzieci tematem odnawialnych źródeł energii, a Koło Gospodyń Wiejskich AKSAMITKI we Wszędzieniu zajmie się przygotowaniem  kwietnej łąki. Społeczniczki i Społecznicy chcą też  tworzyć  torby ekologiczne (Towarzystwo Przyjaciół Dzieci oddział okręgowy w Koszalinie), uczyć się prawidłowo segregować śmieci (Koszalińskie Stowarzyszenie Aktywności Lokalnej Era Kobiet),  uczestniczyć w harcerskich warsztatach ekologii (Związek Harcerstwa Rzeczpospolitej, Okręg północno-zachodni, obwód koszaliński)  czy dbać o pszczoły (Stowarzyszenie „Jedności 9”).   Organizacje ze wszystkich subregionów oprócz działań proekologicznych chętnie też zgłaszały działania dla dzieci i młodzieży, promujące zdrowy styl życia czy na rzecz osób z niepełnosprawnością. Są też projekty dotyczące szeroko pojętego zdrowia psychicznego. To m.in. działanie wspomnianej już Fundacji Co z mamą, czy projekt Fundacji na Rzecz Ochrony Zdrowia Psychicznego Pracownia „Nauczyć się żyć z ADHD”.   Kontynuacji doczekają się też dobrze znane inicjatywy takie jak Kulą w raka (Stowarzyszenie Koszaliński Klub Amazonka), nawodny ekopatrol Stowarzyszenia Wywrotka czy rajdy rowerowe organizowane przez Fundację Szczeciński Klub Rowerowy Gryfus.   Drugi filar w Programie Społecznik to wybierane w internetowym głosowaniu regionalne inicjatywy obywatelskie. W tym przypadku można było  ubiegać się o kwotę do 10 tys. zł na projekty o zasięgu powiatowym oraz regionalnym. Społeczniczki i Społecznicy złożyli ponad 120 wniosków, z czego dofinansowanie otrzymało 12 inicjatyw o zasięgu powiatowym oraz 29 inicjatyw o zasięgu regionalnym.   Najwięcej głosów internautów o zasięgu wojewódzkim zyskały projekty: Objazdowy dzień dziecka (Stowarzyszenie Razem), Animacje na wakacje (Fundacja Pokolenia Tetyń 62), Leśna gonitwa o puchar serca puszczy bukowej- wakacyjny eko-bieg (Stowarzyszenie Sportowe „Fani Formy”), Dziki turniej (klub sportowy  Orliczek),  II spartański mini bieg Gryfa (Powiatowy Ludowy Międzyszkolny Klub Sportowy „Chrobry” Klub  i świetnie zapowiadający się Tata cup (Klub sportowy Orliczek).   W ocenianie wniosków jako głos doradczy zaangażowana była Rada Młodzieży Województwa Zachodniopomorskiego, która  z dużym zaangażowanie i skrupulatnością  oceniała złożone projekty, rekomendując do dofinansowania w sumie 35 pomysłów (po 7 na każdy subregion).   Listy rankingowe z zaznaczeniem projektów rekomendowanych przez Radę: http://www.wws.wzp.pl/aktualnosci/program-spolecznik   Dofinansowane projekty będą realizowane od 1 lutego do 31 lipca 2021 r.   Kolejny nabór wniosków zaplanowany jest od 1 do  22 kwietnia 2021 r.   Dotychczas w programie zostało realizowanych 2501 pomysłów Społeczniczek i Społeczników z blisko 6 tys. złożonych ofert.   Wszelkie informacje o realizacji Programu Społecznik 2019 - 2021 znajdują się na: stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, tj.:  www.wzp.pl  w zakładce Program Społecznik stronie internetowej Operatora - Koszalińskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A www.spolecznik.karrsa.eu profilu Programu Społecznik (media społecznościowe).  ...