Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Koszalin: IV sesja Rady Miejskiej

2019-03-18 02:11:00 Ala za UM Koszalin
IV sesja Rady Miejskiej

BRM-3.0002.2.2019.MK

PORZĄDEK OBRAD

IV sesji Rady Miejskiej w Koszalinie

w dniu 28 marca 2019 roku

Miejsce obrad:

sala konferencyjna Nr 300 w Urzędzie Miejskim w Koszalinie.

Rozpoczęcie sesji o godz. 9:00.

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

3. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej z działalności międzysesyjnej.

4. Informacja z prac komisji w okresie międzysesyjnym.

5. Informacja Prezydenta Miasta z działań podjętych między sesjami.

6. Informacja z działalności Placówki Straży Granicznej w Kołobrzegu na terenie

Miasta Koszalin w 2018 r

7. Informacja z działalności Straży Miejskiej w Koszalinie w 2018 roku.

8. Rozpatrzenie projektów uchwał:

1. w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Koszalina

na 2019 r.:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

2. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Koszalina na lata

2019-2033:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

3. w sprawie emisji obligacji komunalnych:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

4. w sprawie trybu prac na projektem uchwały budżetowej:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

5. w sprawie określenia zasad, sposobu, trybu oraz organów i osób uprawnionych do

umarzania, odraczania oraz rozkładania na raty należności pieniężnych

o charakterze cywilnoprawnym, przypadających Gminie Miastu Koszalin lub jej

jednostkom organizacyjnym oraz warunków dopuszczalności pomocy publicznej:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

6. w sprawie odwołania Skarbnika Miasta Koszalina:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

7. w sprawie powołania Skarbnika Miasta Koszalina:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

8. w sprawie przyjęcia sprawozdania Prezydenta Miasta Koszalina i Starosty

Koszalińskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta

Koszalina i Powiatu Koszalińskiego za 2018 r.:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

9. w sprawie przyjęcia „Sprawozdania z działalności Komendanta Miejskiego Policji

w Koszalinie oraz informacji o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego

na terenie miasta w 2018 roku”:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

2

10. w sprawie przyjęcia „Informacji Komendanta Miejskiego Państwowej Straży

Pożarnej w Koszalinie o stanie bezpieczeństwa miasta Koszalina w zakresie ochrony

przeciwpożarowej w 2018 roku”:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

11. w sprawie przyjęcia informacji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego

o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Koszalina za 2018 rok :

- opinia Komisji Spraw Społecznych

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

12. w sprawie przyjęcia raportu Prezydenta Miasta Koszalina z realizacji za 2018 r.

Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2015-2018:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

13. w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Opieki

nad Zabytkami na lata 2014-2018:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

14. w sprawie przyjęcia informacji z realizacji „Miejskiego Programu Wspierania

Rodziny i Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2016-2018” za 2018 rok:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

15. w sprawie przyjęcia „Miejskiego Programu Wspierania Rodziny i Rozwoju Pieczy

Zastępczej na lata 2019-2021:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

16. w sprawie uchwalenia programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony

bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2019 - 2023 pn.

"Bezpieczny Koszalin":

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

17. w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi

oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Koszalina w 2019 roku:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

18. o zmianie uchwały w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Koszalina” i niektórych

innych uchwał:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

- opinia Komisji Kultury

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

19. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Programu gospodarowania

mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Koszalin na lata 2017-2021:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

20. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Zachodniopomorskiemu:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

21. w sprawie bonifikaty od jednorazowej opłaty za przekształcenie prawa użytkowania

wieczystego gruntów stanowiących własność Gminy Miasto Koszalin zabudowanych

na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (projekt uchwały wniesiony

przez Prezydenta Miasta):

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

3

22. w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty osobom fizycznym będącym

właścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych lub

spółdzielniom mieszkaniowym od jednorazowej opłaty za przekształcenie prawa

użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (projekt uchwały

wniesiony przez KR Prawo i Sprawiedliwość):

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

23. w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie

Gminy Miasto Koszalin:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

24. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru

położonego w rejonie ulic: Władysława IV, Akademickiej, Staszica i Jana Pawła II

w Koszalinie:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

25. w sprawie odmowy ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej na działce nr

649/2 w obrębie ewidencyjnym nr 0020, przy Al. Monte Cassino w Koszalinie;

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

26. w sprawie wprowadzenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych

dotyczących Koszalińskiego Budżetu Obywatelskiego oraz zmiany uchwały

w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji

z mieszkańcami miasta Koszalin:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

27. w sprawie przyjęcia od Wojewody Zachodniopomorskiego zadań publicznych

z zakresu administracji rządowej:

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

28. w sprawie określenia formy, wysokości i trybu przyznawania pomocy dla repatrianta

i członków jego najbliższej rodziny zaproszonych przez Gminę Miasto Koszalin do

osiedlenia się na terenie Koszalina:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

29. w sprawie przyznania z komunalnego zasobu mieszkaniowego lokalu mieszkalnego

dla rodziny Ostrovskiy:

- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej

30. w sprawie: określenia zadań finansowanych ze środków Państwowego Funduszu

Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2019 roku:

- opinia Komisji Spraw Społecznych

- opinia Komisji Budżetu i Finansów

31. w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie przez Gminę Miasto Koszalin współdziałania

z Samorządem Województwa Zachodniopomorskiego w zakresie wspólnej realizacji

projektu partnerskiego w ramach Działania 2.10 Programu Operacyjnego Wiedza

Edukacja Rozwój:

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

32. w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie przez Gminę Miasto Koszalin współdziałania

z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie wspólnej realizacji projektu

partnerskiego w ramach Działania 8.4 Regionalnego Programu Operacyjnego

Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020:

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

4

33. w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za doskonalenie

zawodowe nauczycieli oraz ustalenia specjalności i form kształcenia , na które

dofinansowanie jest przyznawane:

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

34. w sprawie przyjęcia sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli

na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach

prowadzonych przez Gminę Miasto Koszalin w 2018 roku:

- opinia Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki

35. w sprawie przyjęcia planu pracy, tematyki oraz terminarza posiedzeń Rady

Miejskiej i Komisji Rady Miejskiej w Koszalinie na 2019 rok:

- opinia Komisji Porządku Prawnego i Publicznego

36. w sprawie rozpatrzenia petycji (projekt uchwały zostanie przesłany elektronicznie

po posiedzeniu Komisji w dniu 26.03.2019 r.) :

- opinia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

37. w sprawie rozpatrzenia petycji (projekt uchwały zostanie przesłany elektronicznie

po posiedzeniu Komisji w dniu 26.03.2019 r.) :

- opinia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

9. Interpelacje i zapytania radnych.

10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

11. Wolne wnioski i oświadczenia.

12. Czas dla Rad Osiedli.

 

13. Zamknięcie sesji.

 

UZASADNIENIE

DO PROJEKTU UCHWAŁY RADY MIEJSKIEJ W KOSZALINIE

z dnia 28 marca 2019 roku

w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Koszalina na 2019 rok

Projekt uchwały Rady Miejskiej zawiera propozycję zmniejszenia planu dochodów

o 173.509 zł oraz zwiększenia planu wydatków o 16.597.991 zł. Zmiana budżetu wynika

z wprowadzenia do planu danych po uchwaleniu budżetu państwa (subwencje oświatowe)

oraz dodatkowych środków, przeznaczonych głównie na inwestycje 11.426,5 tys. zł i remonty

1.869 tys. zł. Źródłem pokrycia tych wydatków będą wolne środki pieniężne na rachunku

bieżącym budżetu na koniec 2018 roku.

I. Załącznik Nr 1 do projektu uchwały dotyczący zadań gminy zawiera propozycję

zwiększenia planu dochodów o 908.817 zł i wydatków o 11.648.481 zł,

DOCHODY - zwiększenie o 908.817 tys. zł (zmniejszenie 300 zł, zwiększenie 909.117 zł)

w następujących działach klasyfikacji budżetowej:

Dział 758 Różne rozliczenia

Zwiększenie planu o 881.217 zł wynika z pisma Ministerstwa Finansów informującego

o wysokościach subwencji ogólnej w części oświatowej dla Miasta Koszalina, ustalonych po

uchwaleniu budżetu państwa - wzrost o 880.817 zł oraz zaplanowania wpływów z tytułu

terminowych wpłat na ubezpieczenie chorobowe w wysokości 400 zł.

Dział 801 Oświata i wychowanie

Proponowane zwiększenie planu dochodów o 15,6 tys. zł dotyczy:

- opłat za duplikaty legitymacji szkolnych - 300 zł,

zawarcia umowy przez SPI Nr 21 na wynajem pomieszczeń 11.000 zł,

- sprzedaży złomu 1.600 zł,

projektu dofinansowanego ze środków zewnętrznych „Sport i zdrowie" 3.000 zł.

Zmniejszenie planu dochodów o 300 zł dotyczy wpływów z opłat egzaminacyjnych.

852 Pomoc społeczna - zwiększenie o 9.800 zł

Na podstawie decyzji Krajowego Funduszu Szkoleniowego o przyznaniu środków na

kształcenie zawodowe pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie proponuje się

zwiększenie planu o 9.800 zł.

855 Rodzina - zwiększenie o 2.200 zł

Proponuje się zwiększenie planu dochodów o 2.200 zł, stanowiące wpływy ze zwrotu

świadczeń nienależnie pobranych przez podopiecznych MOPR w ubiegłym roku. Środki te

będą przekazane do budżetu Wojewody.

2

WYDATKI zwiększenie o 11.648.481 zł (zmniejszenie o 3.678.853 zł, zwiększenie o

15.327.334 zł),

Dział 600 Transport i łączność - zwiększenie planu o 6.198.630 zł (zmniejszenie planu o

2.777,0 tys. zł, zwiększenie o 8.975.630 zł)

Proponowane zwiększenie planu wydatków dotyczy następujących zadań:

- zakup usług od Miejskiego Zakładu Komunikacji sp. z.o.o. dotyczących darmowych

przejazdów dla uczniów - 970,0 tys. zł; łącznie plan zakupu usług na przejazdy

w bieżącym roku wyniesie 14,0 min zł,

- utrzymanie dróg i mostów - remonty dróg tymczasowych, remonty cząstkowe

i bieżące na drogach gminnych 260,0 tys. zł, na drogach wewnętrznych 450,0 tys. zł

oraz na remonty rowów i przepustów 10,0 tys. zł, łącznie 720,0 tys. zł,

- „ul. Krańcowa" zwiększenie planu o 1.000,0 tys. zł do wysokości 1.117,0 tys. zł

(dotyczy budowy ścieżek rowerowych) w związku ze złożeniem wniosku

o dofinansowanie ze środków zewnętrznych,

- „Os. Unii Europejskiej - drogi - ul. Holenderska" - zwiększenie planu o 1.200,0 tys. zł,

z tego dokumentacja projektowa (200,0 tys. zł) i budowa odcinka ulicy wraz ze

skrzyżowaniami - 1.000,0 tys. zł, łącznie plan wydatków na ten cel w roku bieżącym

wyniesie 1.700,0 tys. zł,

- zmiana nazwy inwestycji z „ul. Władysława IV - Strefa Zorganizowanej Działalności

Gospodarczej" (zmniejszenie środków w kwocie 2.750,0 tys. zł) na „Budowa drogi

gminnej ul. Władysława IV -go w Koszalinie", z planowanymi wydatkami

zwiększonymi o 1.600,0 tys. zł do wysokości 4.350,0 tys. zł, w związku z planowanym

dofinansowaniem inwestycji ze środków zewnętrznych,

- „Przebudowa drogi publicznej przy ul. Spasowskiego wraz z przebudową boiska na

ogólnodostępny parking" - 40.630 zł (drogi gminne 1.270 zł , drogi wewnętrzne

39.360 zł). W celu wyboru najkorzystniejszej oferty na dokumentację projektową

(99.630 zł) Zarząd Dróg i Transportu przeznaczył brakującą kwotę 40.630 zł ze

środków własnych. Jest to inwestycja zaplanowana na pięć lat na łączną kwotę

8.200,0 tys. zł,

- modernizacja chodnika przy ul. Rybackiej - 9,0 tys. zł - zadanie realizowane będzie w

ramach środków RO „Morskie",

urządzanie dróg płytami, gdyż dotychczasowe utwardzanie dróg kruszywem nie daje

długotrwałych efektów - 300,0 tys. zł,

- ul. Rycerska" -uwzględnienie nowego przebiegu drogi na skutek konieczności

ominięcia drzewa stanowiącego pomnik przyrody - 300,0 tys. zł; zwiększenie planu

do kwoty 1.500,0 tys. zł,

- odprawa i dodatek emerytalny pracownika ZDiT - 86,0 tys. zł.

3

Zmniejszenie planu wydatków w tym dziale o 2.777,0 tys. zł wynika ze zmiany nazwy zadania

inwestycyjnego, dotyczącego ul. Władysława IV (2.750,0 tys. zł) oraz przeniesienia przez

RO „Śródmieścia" kwoty 27,0 tys. do Działu 900 na inne zadania.

Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa - zwiększenie o 812,0 tys. zł dotyczy:

- odszkodowań z tytułu przejęcia gruntów pod budowę ul. Żytniej i ul. Różanej, zgodnie

z wydanymi decyzjami administracyjnymi 452,0 tys. zł,

nabycia nieruchomości do zasobów gminy - 360,0 tys. zł.

Dział 750 Administracja publiczna - zwiększenie planu o 586,2 tys. zł (zwiększenie o

601,3 tys. zł, zmniejszenie o 15,1 tys. zł)

Proponowane zwiększenie planu wydatków o 601,3 tys. zł dotyczy następujących zadań:

- opłaty sądowe za wniesienie pozwów - 100,0 tys. zł,

- modernizacja pomieszczeń w budynku Ratusza - 300,0 tys. zł na,

promocja Koszalina podczas meczu piłki halowej Polska- Brazylia - 40,0 tys. zł oraz

promocja wydarzeń kulturalnych i sportowych w witrynach na przystankach

autobusowych 90,0 tys. zł,

płatności za czynsze i media dotyczące pomieszczeń użytkowanych przez Urząd

Miejski, będących w zasobie Zarządu Budynków Mieszkalnych 64,0 tys. zł

- pozostałe zmiany wynikają z wniosków Rad Osiedli-zwiększenie planu w tym dziale

o 7,3 tys. zł dotyczy zakupu krzeseł do nowej siedziby RO „Śródmieście" i drobnych

remontów w RO „Tysiąclecie".

Zgodnie z wnioskami Rad Osiedli o zmianę przeznaczenia środków proponuje się

przeniesienie kwoty 15,1 tys. zł do innych działów klasyfikacji budżetowej na remonty

placów zabaw oraz na imprezy kulturalne (Dział 900 oraz 921).

801 Oświata i wychowanie - zwiększenie planu o 368.327 zł (zmniejszenie planu

o 209.993 zł, zwiększenie o 578.320 zł)

Zmiany planu w tym dziale dotyczą:

1. zmniejszenia planu wydatków o 209.993 zł na skutek:

- otrzymania niższej o 355.709 zł subwencji oświatowej dla szkół powiatowych

od zaplanowanej w budżecie na 2019 rok, co powoduje zmniejszenie planu wydatków

o 171.673 zł,

- zmiany przeznaczenia wydatków bieżących w kwocie 38.320 zł na majątkowe,

dotyczące remontów w przedszkolach,

2. zwiększenia planu wydatków o 575.320 zł z przeznaczeniem na:

- wydatki inwestycyjne na modernizację pomieszczeń i zakupy majątkowe 575.320 zł

w następujących placówkach:

Przedszkole Nr 21 - przebudowa pomieszczeń piwnicznych - 28,0 tys. zł,

4

Przedszkole Nr 10 - przebudowa sieci elektrycznej - 15.420 zł,

remont dachu w Przedszkolu Nr 8 - 120,0 tys. zł,

modernizacja instalacji wodnych i c.o. w Przedszkolu Nr 9 - 200,0 tys. zł,

SPI Nr 21 - wymiana instalacji elektrycznej -190,0 tys. zł,

zakupy zmywarek kuchennych w przedszkolach - 21,9 tys. zł,

- realizację projektu „STEM - kluczem do sukcesu...", dofinansowanego ze środków

zewnętrznych 3.000 zł.

Dział 851 Ochrona zdrowia - zwiększenie planu o 432.524 zł (zmniejszenie o 137.880 zł

zwiększenie o 570.404 zł),

Proponuje się przeznaczyć 50,0 tys. zł na szczepienia 13 letnich dziewczynek przeciw

wirusowi HPV oraz na szczepienia przeciwko grypie dla mieszkańców Koszalina - 42,0 tys. zł.

Łącznie zaplanowane środki w roku bieżącym na realizację programów zdrowotnych wyniosą

206,0 tys. zł.

Ponadto proponuje się przeznaczyć 340.524 zł na realizację Miejskiego Programu Profilaktyki

i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Środki te stanowią różnicę wynikającą

z rozliczenia za 2018 rok wpływów za wydawanie koncesji na sprzedaż napojów alkoholowych

(203.147 zł ponad plan) oraz niewykonanego w 2018 roku planu wydatków na realizację tego

Programu. Nadwyżka środków z roku ubiegłego zwiększa plan wydatków roku bieżącego.

Zmniejszenie planu o 137.880 zł wynika ze zmiany klasyfikacji budżetowej wydatków z dotacji

na zakup usług. Razem na zakup usług proponuje się przeznaczyć 447.404 zł, a na wydatki

inwestycyjne 31.000 zł. Środki te zostaną przeznaczone m.in. na organizację imprez dla dzieci

i młodzieży oraz na remonty placów zabaw.

Dział 852 Pomoc społeczna - zwiększenie planu o 564,4 tys. tys. zł na następujące

zadania:

kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie pracowników MOPR - środki uzyskane

z Krajowego Funduszu Szkoleniowego - 9,8 tys. zł,

- zwiększenie nakładów na modernizację pomieszczeń biurowych w budynku przy

ul. Monte Cassino 2 - 80,0 tys. zł do wysokości 375,0 tys. zł. Pomieszczenia te

zostały użyczone przez Urząd Marszałkowski na siedzibę MOPR. Dodatkowe

pomieszczenia zostaną przeznaczone dla pracowników MOPR, natomiast przy

ul. Morskiej 43 i przy ul. Podgórnej dotychczas zajmowane przez MOPR zostaną

przeznaczone na inne cele.

- zakup usług opiekuńczych świadczonych przez firmę zewnętrzną dla mieszkańców

Koszalina - zwiększenie planu o 410,0 tys. zł wynika ze wzrostu stawek godzinowych

za świadczenie usług w dni robocze o 8,3 % do kwoty 26 zł i w dni wolne od pracy o

7 % do kwoty 30 zł. Ponadto wzrost ten wynika ze zwiększenie ilości godzin (o ok.

10%) do wysokości 93 tysięcy dla ok. 400 podopiecznych. Roczny plan na to zadanie

wynosił będzie 1.300,0 tys. zł.

5

„Teleopieka domowa" za pośrednictwem centrum monitoringu - kontynuacja

w 2019 roku dla osób 75 + z terenu Koszalina - 33,6 tys. zł,

- „Rozwój usług opiekuńczych w Gminie Miasto Koszalin" kontynuacja zadania w roku

bieżącym - 31,0 tys. zł, realizowanego przez pracowników MOPR. Jest to dwuletni

program dofinansowany w 98 % z Regionalnego Programu Operacyjnego

Województwa Zachodniopomorskiego.

Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza

Na wniosek Rad Osiedli proponuje się zmianę przeznaczenia kwoty 4,5 tys. zł - przeniesienie

planu wydatków do Działu 921 na imprezy kulturalne.

855 Rodzina

Proponuje się zwiększenie planu wydatków w tym dziale o 2.200 zł. Kwota ta stanowi zwrot

nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej, które następnie zostaną przekazane

do budżetu Wojewody.

Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona dziedzictwa narodowego (zmniejszenie o

380.980 zł, zwiększenie o 2.860.980 zł)

Proponuje się zwiększenie planu wydatków o 2.480,0 tys. zł na następujące zadania:

1) dotyczące gospodarki odpadami 2.111,0 tys. zł z przeznaczeniem na:

- zakup usług - 1.100,0 tys. zł w związku ze wzrostem opłaty za odbiór i

zagospodarowanie odpadów komunalnych od 1 lutego br., w wyniku zmiany

przepisów dotyczących skrócenia okresu magazynowania odpadów z 3 lat do

jednego roku oraz zmniejszenia dopuszczalnej ilości magazynowanych

odpadów. Skutkiem tych zmian jest zwiększenie ilości dostaw odpadów do

Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK),

- montaż pojemników półpodziemnych - 1.011,0 tys. zł zadanie to będzie

kontynuowane w bieżącym roku,

2) wyłapywanie dzikich zwierząt - zwiększenie planu o 91,0 tys. zł, gdyż za 2 miesiące br.

zaplanowane na ten cel środki zostały wykorzystane w 50 %,

3) „Zagospodarowanie Góry Chełmskiej - zrównoważona trasa rowerowa „Single Track"

180,0 tys. zł - zwiększenie wartości zadania do wysokości 780,0 tys. zł.

4) remont kładki przez rzekę na wysokości Os. Unii Europejskiej, w ramach projektu

„Zagospodarowanie brzegów rzeki Dzierżęcinki..." 70,0 tys. zł, wartość całego zadania

w roku bieżącym wyniesie 2.557,0 tys. zł,

Pozostałe zmiany w tym dziale wynikają z przesunięć planu pomiędzy paragrafami

klasyfikacji budżetowej z bieżących na majątkowe, dotyczących zadań realizowanych

w ramach Budżetu Obywatelskiego - 351.180 zł oraz w ramach środków w dyspozycji Rad

Osiedli - zmniejszenie planu o 29.800 zł i zwiększenie o 57.800 zł.

6

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - zwiększenie o 202,7 tys. zł

(zmniejszenie o 153,4 tys. zł oraz zwiększenie o 356,1 tys. zł)

Proponowane zmiany w tym dziale dotyczą następujących instytucji:

1. Centrum Kultury 105 proponuje się przenieść kwotę 153,4 tys. zł z wydatków

będących w dyspozycji KS na dotację podmiotową dla CK 105. W wyniku tej zmiany

dotacja podmiotowa dla CK 105 zwiększy się o 335,8 tys. zł. Środki te zostaną

przeznaczone na działalność bieżącą, w tym:

na zadania w ramach „Budżetu Obywatelskiego" - 34,0 tys. zł (przeniesienie środków

pomiędzy paragrafami klasyfikacji budżetowej),

nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne 111,0 tys. zł oraz zmiana paragrafu

z bieżących na dotację podmiotową w wysokości 104,4 tys. zł,

- wymianę serwera w CK 105 do obsługi księgowości, kadr i wynagrodzeń oraz na

remont instalacji wodnej i cyrkulacji powietrza - 76,4 tys. zł,

na zadania Rad Osiedli zlecone do realizacji przez CK 105 - (prowadzenie chóru) -

10,0 tys. zł,

2. Koszalińska Biblioteka Publiczna - 13,0 tys. zł na nagrody jubileuszowe,

Pozostałe zmiany w tym dziale wynikają z wniosków Rad Osiedli i związane

są z przeznaczeniem ich na inne cele, niż pierwotnie zaplanowano - zmniejszenie

o 15,0 tys. zł oraz zwiększenie wydatków na imprezy kulturalne o 7.300 zł.

Dział 926 Kultura fizyczna - zwiększenie o 6,0 tys. zł

Proponuje się zwiększenie planu wydatków o 6,0 tys. zł na wynagrodzenia dotyczące

zarządzania Halą Widowiskowo- Sportową, na skutek podwyższenia najniższego

wynagrodzenia.

II. Załącznik Nr 2 do projektu uchwały dotyczący zadań powiatu zawiera propozycję

zmniejszenia planu dochodów o 1.082.326 zł i zwiększenia planu wydatków

o 4.949.510 zł

DOCHODY - zmniejszenie o 1.082.326 zł (zwiększenie o 154.200 zł, zmniejszenie

o 1.236.526 zł) i w następujących działach klasyfikacji budżetowej:

Dział 600 Transport i łączność

Zwiększenie planu o 119,0 tys. zł wynika ze zmiany harmonogramu płatności w ramach

projektu „Inwestycje w zintegrowaną infrastrukturę związaną z transportem

niskoemisyjnym...".

7

Dział 758 Różne rozliczenia

Zmniejszenie planu w tym dziale o 1.236.526 zł dotyczy subwencji oświatowej ustalonej dla

Koszalina, po uchwaleniu budżetu państwa.

Dział 801 Oświata i wychowanie (zwiększenie planu o 29,7 tys. zł) oraz Dział 854

Edukacyjna opieka wychowawcza (zwiększenie o 5,5 tys. zł)

Proponowane zwiększenie planu w tych działach o 35.200 zł wynika z: uzyskanych wpływów

z najmu pomieszczeń - 7.000 zł, darowizn - 1.500 zł, wpływów z usług - 4,0 tys. zł, zwrotów

środków z roku poprzedniego - 5.100 zł, kar wynikających z umów - 1.600 zł, sprzedaży

składników majątkowych 2.500 zł, ujęcia w planie projektów dofinansowanych z programu

„Erasmus+" 12.900 zł i innych wpływów 600 zł.

WYDATKI - zwiększenie planu o 4.949.510 zł (zmniejszenie o 665.543 zł, zwiększenie

o 5.615.053 zł), w następujących działach klasyfikacji budżetowej:

Dział 600 Transport i łączność zwiększenie planu wydatków o 2.399.470 zł

(zmniejszenie o 40.630 zł i zwiększenie o 2.440.100 zł)

Zmniejszenie planu o 40.630 zł dotyczy środków przeznaczonych na dokumentacje, które

można przeznaczyć na inne cele.

Zwiększenie planu wydatków o 2.440.100 zł dotyczy następujących zadań:

bieżące remonty dróg, utrzymanie dróg i mostów, utrzymanie trwałości projektów

1.130,0 tys. zł,

kontynuacja budowy ścieżki rowerowej przy ul. Wojska Polskiego 1,2 min zł,

remont schodów przy wiadukcie przy Al. Monte Cassino - 22,1 tys. zł,

„Inwestycje w zintegrowaną infrastrukturę związaną z transportem niskoemisyjnym..."

(zmiana harmonogramu realizacji tego projektu) - 88,0 tys. zł.

Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - zwiększenie planu

0 220,0 tys. zł

Proponuje się przeznaczyć kwotę 120,0 tys. zł na Fundusz Wsparcia Policji dla Komendy

Miejskiej Policji na utrzymanie funkcjonariuszy Oddziału Prewencji (zakwaterowanie

1 wyżywienie) oraz dla Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej na wydatki bieżące

dotyczące funkcjonowania jednostki (zakup paliwa, remonty, szkolenia) 100,0 tys. zł.

801 Oświata i wychowanie zwiększenie planu o 2.034.500 zł (zmniejszenie

o 42.813 zł, zwiększenie o 2.077.313 zł) Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza

zwiększenie planu o 700 zł

Proponowane zwiększenie planu w tym dziale o 2.034,5 tys. zł dotyczy głównie wydatków na

następujące inwestycje:

8

- izolacja pionowa budynku I LO - 500,0 tys. zł; zadanie realizowane będzie

w latach 2019-2020, łączna wartość zadania wyniesie 1.450,0 tys. zł. Prace będą

polegały na osuszeniu fundamentów i ścian przyziemia budynku,

modernizacja obiektu ZS Nr 1 - 1,5 min zł; inwestycja realizowana będzie w latach

2019-2020 na łączną kwotę 2.500,0 tys. zł. Planowany jest remont dachu budynku

głównego, sali gimnastycznej i budynku sanitariatów szkolnych, wykonanie wentylacji

w sanitariatach uczniowskich, przebudowa układu wentylacyjno - klimatyzacyjnego

hali sportowej oraz zmiana sposobu użytkowania pomieszczenia maszynowni

wentylacyjnej na pracownię gastronomiczną.

Pozostałe zmiany planu wydatków związane są realizacją projektów z udziałem środków

zewnętrznych z programu edukacyjnego „Erasmus+" 55.713 zł, zgodnie z harmonogramem

ich realizacji w roku bieżącym; pozostałe zwiększenie planu dotyczy bieżącego

funkcjonowania placówek szkolnych - 21,6 tys. zł.

Dział 855 Rodzina

Zwiększenie planu o 12.540 zł dotyczy placówek opiekuńczo - wychowawczych i związane

jest ze wzrostem kosztów funkcjonowania (POW Nr 2 wzrost o 1.940 zł) oraz z przyjęciem

przez POW Nr 1 jednego dziecka ponad limit, określony w regulaminie, kierując się zasadą

nierozłączności 6-ga rodzeństwa - wzrost kosztów utrzymania o 10,6 tys. zł.

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - zwiększenie planu o 282,3 tys. zł

(zmniejszenie o 582,1 tys. zł, zwiększenie o 864,4 tys. zł)

Proponowane zwiększenie planu o 864.400 zł wynika głównie ze zmiany paragrafów

określających wydatki bieżące na dotacje podmiotowe dla instytucji kultury na łączną kwotę

582.100 zł. Pozostałe zwiększenie planu dotacji na kwotę 282,3 tys. zł dotyczy

następujących instytucji kultury:

1. Bałtycki Teatr Dramatyczny - remont pomieszczeń teatru i zakup mebli - 50,0 tys. zł,

2. Filharmonia Koszalińska - ofoliowanie okien Filharmonii, ze względu na ochronę

ptactwa 200,0 tys. zł,

3. Koszalińska Biblioteka Publiczna - zwiększenie dotacji o 32,3 tys. zł na wydruk książki

„Koszalin współczesny" 21,0 tys. zł, nagrody jubileuszowe - 5,3 tys. zł oraz wydanie

książki, będącej wydawnictwem pokonferencyjnym z okazji 100 - lecia odzyskania

przez Polskę niepodległości 6,0 tys. zł.

W wyniku dokonanych zmian budżet Koszalina na 2019 rok wynosił będzie : plan

dochodów 598.073.128,75 zł, plan wydatków 634.873.128,75 zł, deficyt budżetowy

36.800.000 zł. Deficyt będzie sfinansowany przychodami, na które składają się wolne

środki na koniec roku 2018 oraz planowana emisja obligacji

 

 

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Koszalin: Prezydent po naszej publikacji ma zmienić zarządzenie

17 Maj 2022 godz. 12:10 eWok, fot. archiwum
Spore zamieszanie wywołała nasza informacja o działającej przy prezydencie Koszalina, Piotrze Jedlińskim Radzie Sportu. A dokładniej jej skład osobowy. Okazało się, że od stycznia ubr., aż do dziś (17.05.2022) na oficjalnej stronie urzędu zamieszczony był błędny wykaz członków Rady Sportu. Na dodatek, prezydent Koszalina nie dokonał w nim zmian... W opublikowanym dziś materiale " Koszalin: Będą "majstrowali" przy sportowym budżecie" poinformowaliśmy, że działająca przy prezydencie Koszalina Rada Sportu składa się z 12 osób. Informację podaliśmy za oficjalną stroną Urzędu Miejskiego w Koszalinie:    Szybko skontaktowała się z nami Oliwia Skórka, która zarzuciła nam napisanie nieprawdy i zażądała sprostowania: Nie przesądzając sprawy poprosiliśmy radną o stosowną decyzję prezydenta Piotra Jedlińskiego. Zamiast tego na stronie UM Koszalin pojawił się dodatkowy wpis, który wykluczył z Rady Sportu Sebastiana Tałaja i umieścił w niej Oliwię Skórkę:    Na podstawie tej uchwały (na dodatek podanej z błędną datą 27.07.2022 roku, a faktycznie została podjęta 27.01.2022 r) radna Oliwią Skórka została tylko lub aż przewodniczącą resortowej komisji. O tym, że powinna ona znaleźć się w Radzie Sportu - jak wyjaśnił nam Robert Grabowski, rzecznik ratusza - stanowi zarządzenie nr 116/588/11 Prezydenta Miasta Koszalina z dnia 30 września 2011 r., które mówi o tym, że "przewodniczący komisji, niejako z automatu wchodzi do Rady Sportu" - i dodał, że oczywiście prezydent Piotr Jedliński wkrótce dokona stosownych zmian w swoim zarządzeniu powołującym Radę Sportu.  Nas ciekawi, czy prezydent Koszalina usankcjonuje wpis (samowolny, czy skonsultowany?) urzędnika, który dokonał zmian w składzie Rady Sportu, i w miejsce Sebastiana Tałaja wpisze Oliwię Skórkę, czy może zdecyduje, że Tałaj także będzie mógł nadal zasiadać w tym gremium. Dziwi nas także i to, że radna od podjęcia uchwały przez kilka miesięcy -  nie zadbała o stosowne zmiany, a na nasz artykuł zareagowała tak gwałtownie. Oczywiście do żądania radnej się zastosowaliśmy publikując niniejszy materiał.   ...
 

Szpital Wojewódzki w Koszalinie przywraca od 1 czerwca porody rodzinne

15 Maj 2022 godz. 5:06 Ala za SWK
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przyszłych mam i ich bliskich, Szpital Wojewódzki w Koszalinie przywraca od 1 czerwca 2022 porody rodzinne. Jednakże, mając na uwadze stan zagrożenia epidemicznego i konieczność zachowania reżimu sanitarnego, możliwość skorzystania z porodu rodzinnego będzie dostępna po spełnieniu określonych warunków. - Przed pandemią, która doprowadziła do wielu ograniczeń, porody rodzinne były u nas bardzo częste – przyznaje dr n. med. Przemysław Kaczanowski, Koordynator Oddziału Położniczo – Ginekologicznego w Szpitalu Wojewódzkim w Koszalinie. - Niestety, z powodu pandemii, mając na uwadze bezpieczeństwo zdrowotne pacjentek i personelu, byliśmy zmuszeni z nich zrezygnować. Teraz, od 1 czerwca, wracamy do porodów rodzinnych. Ta wiadomość z pewnością wielu ucieszy. Nas również cieszy, że możemy pozwolić, by w tym szczególnym i tak ważnym wydarzeniu mogli uczestniczyć bliscy naszych pacjentek. Z tym, że z powodu warunków lokalowych, do dyspozycji pacjentek zainteresowanych porodem rodzinnym, będzie dostępny tylko jeden boks.    Szczegóły dotyczące regulaminu, który został przygotowany we współpracy z Działem Epidemiologii SWK, będą dostępne od 1 czerwca na Oddziale Położniczo – Ginekologicznym. Możliwość skorzystania z porodu rodzinnego będzie ustalana przez lekarza dyżurnego z pacjentką podczas jej przyjęcia do Szpitala.    Od 1 czerwca w porodzie rodzinnym w Szpitalu Wojewódzkim w Koszalinie, poza personelem medycznym, będzie mogła uczestniczyć jedna osoba towarzysząca, bez objawów infekcji, która przez 7 ostatnich dni przed porodem nie miała kontaktu z chorym lub podejrzanym o zakażenie Covid -19 (w sytuacjach budzących wątpliwości, lekarz dyżurny zdecyduje o wykonaniu testu w kierunku Covid-19).    Na miejscu w Szpitalu osoba towarzysząca otrzyma odzież ochronną oraz ochraniacze na buty, a także maseczkę, którą należy skutecznie zasłonić usta oraz nos.    Osoba towarzysząca będzie mogła przebywać na sali porodowej od momentu rozpoczęcia porodu do chwili, gdy pacjentka opuści blok porodowy i trafi na salę Oddziału Położniczo – Ginekologicznego.  ...
 

Zajmujesz pas drogowy bez pozwolenia? Zapłacisz karę!

16 Maj 2022 godz. 8:39 Ala za NIK, fot. archiwum
Kontrola NIK wykazała, że Zarząd Dróg i Transportu w Koszalinie przez dziewięć lat wydawał kolejne decyzje zezwalające temu samemu podmiotowi na zajęcie pasa drogowego mimo tego, że wnioskodawca był dłużnikiem zarządcy z tytułu opłaty za zajęcie pasa drogowego, a zaległości w płatnościach ww. dłużnika na dzień 30 czerwca 2021 r. wynosiły ogółem 61 tys. zł. Na dodatek wszystko odbywało się zgodnie z prawem. Dlaczego? Bo jak się okazuje zarządca nie ma żadnych narzędzi prawnych pozwalających na niewyrażenie zgody na zajęcie pasa drogowego dłużnikowi. Może za to podejmować działania windykacyjne. A jest o co zabiegać. Dochody z tego tytułu rocznie wynoszą niemal 2  mln złotych.   Kontrola NIK nie dotyczyła tylko koszalińskiego ZDiT, ale objęła 15 zarządców dróg w 13 miastach. I choć główne ustalenie pokontrolnego raportu stwierdza, że „zarządzający drogami w miastach nie radzą sobie z monitoringiem zajętości pasa drogowego i nakładaniem kar z tego tytułu” to w Koszalinie nie było z tym żadnego problemu.   NIK bowiem pozytywnie ocenił działania ZDiT w zakresie naliczania i pobierania opłat i kar za zajęcie pasa drogowego. Były one zgodne z zasadami i odpowiadały stawkom ustalonym przez Radę Miejską w Koszalinie. Decyzje administracyjne były wydawane bezzwłocznie, zawierały wymagane elementy.  Długość zarządzanej przez ZDiT sieci dróg w latach 2019 – 2021 (do czasu zakończenia kontroli NIK) wynosiła 237,102 km. W zarządzie znajdowało się 11 ulic w ciągu dwóch dróg krajowych o łącznej długości 19.719 km, osiem ulic w ciągu trzech dróg wojewódzkich o łącznej długości 17,313 km, 55 ulic w ciągu 54 dróg powiatowych o łącznej długości 68,696 km oraz 328 ulic w ciągu dróg gminnych o łącznej długości 131,374 km.  ZDiT monitorował sieć drogową, jednak działania w tym zakresie dotyczyły głównie odbiorów pasa drogowego po zakończeniu jego zajęcia. W takich przypadkach każdorazowo egzekwowano przywrócenie go do poprzedniego stanu użyteczności. Monitoring zajęcia pasa drogowego był nierzetelny, gdyż nie pozwolił na wykrycie wszystkich przypadków jego nielegalnego zajęcia. Ustalono, że 48,6% obiektów (34 z 70) usytuowanych w ciągu 15 odcinków pasa drogowego ulic poddanych oględzinom funkcjonowało bez wymaganego zezwolenia na zajęcie pasa drogowego. Ponadto ujawniono trzy przypadki dopuszczenia przez ZDiT do zajęcia pasa drogowego o powierzchni większej niż określone w zezwoleniu. W okresie 2019-2021 (do 30 czerwca) za samowolne zajęcie pasa drogowego ZDiT nałożył 77 kar na kwotę ogółem 216 414,94 zł32 Łączna kwota naliczonych opłat (dochody) z tytułu zajęcia pasa drogowego wyniosła w okresie objętym kontrolą 4 636 795 zł, w tym w: 2019 r. - 1 871 656 zł, 2020 r. - 1 778 104 zł, 2021 r. (do 30.06) - 987 035 zł. Łączna kwota naliczonych kar nałożonych za zajęcie pasa drogowego wynosiła w ww. okresie 634 393 zł, w tym w: 2019 r. - 119 448 zł, 2020 r. - 432 759 zł, 2021 r. (do 30.06) - 82 186 zł. W latach 2019-2021 (I półrocze) łączna kwota wniesionych opłat za zajęcie pasa drogowego wynosiła 4 244 838 zł, w tym w: 2019 r. - 1 844 397 zł, 2020 r. -1 393 236 zł, 2021 r. (do 30.06) - 1 007 205 zł. Łączna kwota wniesionych kar z tytułu opłat za zajęcie pasa drogowego w ww. okresie wynosiła 181 517 zł, w tym w: 2019 r. - 59 251 zł, 2020 r. - 44 633 zł, w 2021 r (do 30.06) - 77 633 zł. Analiza 23 spraw 46 dłużników nieregulujących terminowo należności wykazała, że ZDiT podejmował wobec nich działania windykacyjne tj. wystawił 23 upomnienia oraz 15 tytułów wykonawczych. Link do raportu...
 

MKKS Żak Koszalin: 20. Festiwal „Wielka Przygoda z minikoszykówką 2022”

16 Maj 2022 godz. 14:47 Art za WZP, PZkosz
Od 26 czerwca do 8 lipca w Koszalinie odbędzie się jubileuszowy 20. Festiwal „Wielka Przygoda z minikoszykówką 2022”. Urząd Marszałkowski od wielu lat wspiera wydarzenie. Tym razem przekaże na jej przeprowadzenie 25 tys. zł. W poniedziałek w Koszalinie przedstawiciele MKKS „Żak” oraz wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj podpisali umowę przyznającą dofinansowanie. Podczas kilkudniowej imprezy zorganizowane zostaną wewnętrzne gry pomiędzy uczestnikami festiwalu, warsztaty szkoleniowe oraz wykłady dla trenerów. Polski Związek Koszykówki ogłasza nabór trenerów chętnych do odbycia stażu podczas festiwalu. W dwudziestej edycji imprezy udział ma wziąć od 30 do 40 dwunastoosobowych drużyn dziewcząt i chłopców z całej Polski. To blisko pół tysiąca młodych sportowców z roczników 2010/2011 i młodszych, dla których koszykówka jest ulubioną dyscypliną sportu. Obóz zaplanowano od 26 czerwca do 7 lipca br. na obiektach sportowych Szkoły Podstawowej nr 3 w Koszalinie. Czas ten wypełnią gry i zabawy, mecz „all stars”, konkursy z nagrodami, pogadanki z dietetykiem oraz lekarzem sportowym, a także wycieczki nad morze do Kołobrzegu i Mielna, rejs statkiem czy pobyt w koszalińskim parku wodnym.    Organizatorem wydarzenia jest MKKS „Żak” Koszalin”. To jedna z szesnastu organizacji sportowych, jakim Urząd Marszałkowski przyznał w 2022 roku w ramach otwartego konkursu ofert fundusze na imprezy sportowe o charakterze międzynarodowym, ogólnopolskim i regionalnym. Do podziału było 200 tys. zł. Koszaliński Żak skorzysta z dotacji w wysokości 25 tys. zł. Polski Związek Koszykówki zaprasza chętnych trenerów pracujących z dziećmi na staż podczas Festiwalu Mini-Koszykówki w Koszalinie. Istotną częścią będą warsztaty szkoleniowe oraz wykłady dla trenerów z zakresu koszykówki, motoryki oraz psychologii. PZKosz w ramach stażu pokryje koszty pobytu (nocleg i wyżywienie), po stronie stażystów pozostaje sfinansowanie dojazdu do Koszalina. Zgłoszenie chętnych trenerów powinno zawierać CV z uzasadnieniem swojej kandydatury. Prosimy o przesłanie aplikacji w wersji elektronicznej do 22 maja 2022 r.na adres m.szelagowski@pzkosz.pl Ostatecznego wyboru uczestników stażu dokona Komisja Szkoleniowa ds. Mini - Koszykówki PZKosz....
 

Mała domowa bimbrownia zamknięta

24 Maj 2022 godz. 9:41 Ala za KAS
Zachodniopomorska KAS zlikwidowała nielegalne miejsce produkcji alkoholu. • Zabezpieczono 85 l alkoholu oraz „linię produkcyjną". • Mężczyźnie może grozić kara grzywny, ograniczenia wolności, a nawet pozbawienie wolności do 1 roku. Kilka dni temu funkcjonariusze zachodniopomorskiej Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) przeprowadzili kontrolę skierowaną na zwalczanie produkcji nielegalnego alkoholu. Działania prowadzone były w wiosce w powiecie sławieńskim. Nielegalna bimbrownia znajdowała się na prywatnej posesji. Podczas  przeszukania ujawniono oraz zabezpieczono linię produkcyjną do wytwarzania alkoholu. Zabezpieczyliśmy prawie 6,5 l alkoholu etylowego o różnej mocy wytworzonego w tej bimbrowni:- 0,9 l o mocy 70%- 1,59 l o mocy 40%- 2,13 l o mocy 80%- 1,75 l o mocy 30%Funkcjonariuszy Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie wspierali policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Sławnie.Teraz wyjaśniamy co mężczyna robił z wyprodukowanym alkoholem. Gotowy już wyrób trafi do biegłego, który zbada, czy zabezpieczona substancja nie jest niebezpieczna dla zdrowia.Mężczyźnie zajmującemu się tym nielegalnym procederem grozi postępowanie karne. Może mu grozić kara grzywny, ograniczenia wolności, a nawet pozbawieniem wolności do 1 roku. O wysokości kary w tych przypadkach zadecyduje sąd.Ustawa o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych przewiduje sankcje karne. Za wytwarzanie alkoholu etylowego bez wymaganego wpisu do rejestrów grozi kara grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Jeśli wytwarzany alkohol jest znacznej wartości, osoba go produkująca może zostać również ukarana grzywną, karą ograniczenia wolności albo karą pozbawienia wolności nawet do lat 2. Natomiast uczynienie stałego źródła dochodu z domowego wytwarzania alkoholu etylowego grozi jeszcze surowszą karą - pozbawieniem wolności do lat 3....