Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Cała przyszła sieć drogowa na Pomorzu Zachodnim w przygotowaniu

Autor Ala za GDDKiA 23 Listopada 2020 godz. 5:34
Obecnie w trakcie prac przygotowawczych znajduje się około 346 km nowych dróg krajowych na terenie województwa zachodniopomorskiego. Szacunkowa łączna wartość tych inwestycji to 18 miliardów złotych. Wykonanie prac na tych odcinkach oznaczać będzie jednocześnie ukończenie kompletnej sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz obwodnic na drogach krajowych w województwie. Dzięki trwającym pracom przygotowawczym, pojawiające się w kolejnych latach projekty będą płynnie wchodziły w fazę realizacji. Warto przy tym wspomnieć, że obecnie w realizacji znajduje się 158 km nowych dróg o wartości ponad 5,7 miliarda złotych.

Dokończenie obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6 

Podczas realizacji obwodnicy Koszalina i Sianowa stwierdzono odmienne od wcześniej zakładanych warunki geologiczne. Napięte wody gruntowe przedzielone są warstwami nieprzepuszczalnymi, co powodowało wypływy artezyjskie. Budowa drogi zgodnie z pierwotnym projektem na odcinku o długości 7,9 km (spośród 20 km całej obwodnicy) nie była możliwa i obecnie funkcjonuje jedynie część obwodnicy. Znalezienie odpowiedniego rozwiązania dla tego problemu wymagało przeprowadzenia wielu ekspertyz i badań podłoża przez specjalistów. Biorąc pod uwagę te wyniki, projektanci zaktualizowali dotychczasowy projekt drogi na odcinku od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód. Zastosowano inne rozwiązanie projektowe na przecięciu S6 z linią kolejową Koszalin - Słupsk. Zamiast planowanego wcześniej przejścia drogi pod linią kolejową, co powodowałoby ingerencję w masyw Góry Chełmskiej, zostało zastosowane przejście estakadą o długości około 800 metrów nad linią kolejową. Zminimalizuje to ingerencję w obszar o skomplikowanej budowie podłoża. Obecnie przygotowujemy się już do ogłoszenia przetargu na dokończenie robót na brakującym odcinku obwodnicy. Postępowanie planujemy ogłosić jeszcze w tym roku. Zakończenie inwestycji planowane jest do końca 2023 roku. 

 

Droga ekspresowa S6 Koszalin - Słupsk 

Odcinek drogi S6 od końca obwodnicy Koszalina i Sianowa do początku obwodnicy Słupska o długości 46 km jest końcowym fragmentem tej trasy w województwie zachodniopomorskim. Decyzja środowiskowa dla tego odcinka została uzyskana w roku 2010. W kolejnych latach wykonano Koncepcję Programową wraz z badaniami podłoża. Prace nad finalną dokumentacją techniczną mogły ruszyć dzięki przyznaniu w roku 2019 przez Ministra Infrastruktury kwoty 120 mln złotych na prace przygotowawcze i wykup nieruchomości, co zabezpieczyło decyzję środowiskową. Prace projektowe ruszyły z końcem 2019 roku. Zadanie podzielone jest na trzy odcinki realizacyjne: Sianów - Sławno, obwodnica Sławna i Sławno - Słupsk. Projekty budowlane znajdują się już na etapie odbiorów. Na przełomie tego i następnego roku będą składane wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Tegoroczna decyzja Rady Ministrów o przyznaniu finansowania na realizację tego odcinka w kwocie 2,6 miliarda złotych umożliwi płynne przejście do fazy realizacji i po uzyskaniu decyzji ZRID ogłoszenie w III kwartale przyszłego roku przetargu na realizację tej inwestycji. Zakończenie planowane jest w 2025 roku. 

 

Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6 

Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6 o długości 51 km to droga, która w przyszłości omijać będzie miasto od strony zachodniej i północnej. Inwestycja, wraz z planowanym tunelem pod Odrą poprawi sytuacją komunikacyjną stolicy województwa i terenów położonych wokół. Trasa ta przez wiele lat pozostawała jedynie w sferze planów. Mimo uzyskanej decyzji środowiskowej, wciąż potrzebna była dalsza dokumentacja. W roku 2018 decyzją Ministra Infrastruktury przyznano finansowanie na opracowanie badań podłoża wraz z elementami Koncepcji Programowej. Łączny koszt dokumentacji i badań w terenie wyniósł 24,5 mln złotych. Środki te ulegały zwiększeniu w trakcie prac przygotowawczych ze względu na potrzebę wydłużenia tunelu pod Odrą z 3,5 do 5 km. Było to spowodowane kolizjami z infrastrukturą przemysłową w rejonie Polic. Obecnie badania podłoża, które były prowadzone nawet na głębokości 90 metrów (w związku z budową tunelu), są już zakończone. Trwa finalizowanie prac dokumentacyjnych, które zakończą się w przyszłym roku. Dzięki dokładnemu rozpoznaniu terenu i przygotowaniu bardziej szczegółowej dokumentacji  będziemy mogli dokładniej określić szacowane koszty tej inwestycji. Obecnie jej realizacja planowana jest w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. 

 

Droga ekspresowa S10 Szczecin - Piła 

Ostatnią inwestycją w zakresie dróg ekspresowych w regionie, która nie ma jeszcze decyzji środowiskowej, jest droga ekspresowa S10 łącząca Szczecin z Piłą. Przez wiele lat nie wyznaczono przebiegu tej trasy. Sytuacja zmieniła się w roku 2017, gdy zostało przyznane finansowanie na prace przygotowawcze obejmujące dokumentację niezbędną do wydania decyzji środowiskowej oraz Koncepcję Programową z badaniami podłoża. Prace nad dokumentacją ruszyły w roku 2018, obejmując odcinek o długości 6 km Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo, gdzie zostało zlecone rozszerzone Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe oraz odcinek Stargard - Piła o długości 108 km, dla którego podpisano umowę na opracowanie dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji środowiskowej. Obecnie na obu tych fragmentach trwają już procedury uzyskiwania decyzji środowiskowych. Prace nad raportami oddziaływania na środowisko były szczególnie pracochłonne na odcinku Stargard - Piła, który przechodzi przez wiele obszarów leśnych. Dla odcinka Stargard - Piła po uzyskaniu decyzji środowiskowej zostaną ogłoszone przetargi na wykonanie Koncepcji Programowych wraz z badaniami podłoża. Realizacja inwestycji przy zapewnieniu finansowania byłaby możliwa w latach 2023-2026. 

 

Droga ekspresowa S11 Bobolice - Szczecinek 

Ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S11, który pozostał do realizacji w województwie zachodniopomorskim, jest odcinek Bobolice - Szczecinek o długości 24,5 km. Fragment ten znajduje się pomiędzy realizowanymi obecnie w systemie „Projektuj i buduj” odcinkami Koszalin - Bobolice i oddaną w ubiegłym roku obwodnicą Szczecinka. Obecnie przygotowywany jest projekt budowlany dla tego odcinka. Przygotowanie dokumentacji obejmującej zarówno Koncepcję Programową, jak i również szczegółową dokumentację techniczną było możliwe dzięki decyzjom Ministra Infrastruktury z roku 2017. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID planowane jest w III kwartale przyszłego roku. Pozwoli to skonsumować uzyskaną w 2011 roku decyzję środowiskową. Budowa tego odcinka przy zapewnieniu finansowania byłaby możliwa w latach 2023-2025. 

 

Drugi etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 

Realizacja obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, po odstąpieniu od kontraktu z wykonawcą, który nie przystąpił do robót, została podzielona na dwa etapy. Trwa przetarg na roboty na etapie pierwszym o długości 4,2 km od ronda Hakena do przecięcia z DK13 w rejonie skrzyżowania do miejscowości Siadło Górne. Natomiast dla odcinka o długości 2,3 km od końca etapu pierwszego do przecięcia z autostradą A6 (nowy węzeł Szczecin Zachód) jesteśmy na końcowym etapie przetargu na aktualizację dokumentacji projektowej. Konieczność wprowadzenia zmian projektowych na etapie drugim wynikała z planów budowy obwodnicy Kołbaskowa, która realizowana będzie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Inwestycja stanowić będzie kontynuację obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz trwających prac projektowych dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina, która połączy się z DK13 w rejonie Siadła Górnego od północy. Realizacja drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic przewidywana jest na lata 2022-2025. 

 

DK31 Radziszewo - Gryfino 

Fragment DK31 od autostrady A6 (węzeł Radziszewo) do Gryfina o długości 9,6 km przebiega niemal w całości w obszarze zabudowanym, droga jest więc wąska i kręta. Dodatkowo węzeł drogowy Radziszewo na przecięciu A6 i DK31 nie posiada pasów włączeń i wyłączeń, co powoduje konieczność ograniczenia w jego obszarze prędkości na autostradzie do 90 km/h. W związku z powyższym, od 2019 roku opracowywana jest dokumentacja dla nowego przebiegu DK31 od Radziszewa do Gryfina wraz z przebudową węzła drogowego. Obecnie na ukończeniu jest dokumentacja obejmująca raport oddziaływania na środowisko. W przyszłym roku powinna ruszyć procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej. W kolejnych latach dla tej inwestycji będzie przygotowywana dalsza dokumentacja.  

 

Odcinki szlakowe DK22 

Od wiosny tego roku w przygotowaniu jest również około 40 km odcinków szlakowych DK22 w województwie. Odcinki Szwecja - Ostrowiec, Człopa - Wałcz i Człopa - granica woj. wielkopolskiego i lubuskiego planowane są do dostosowania do nacisku 115 kn/oś. W ramach przygotowywanej dokumentacji droga będzie wymagała kompleksowej przebudowy, tak aby uzyskać właściwe dla drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) parametry, w tym szerokość nawierzchni (obecnie na wielu odcinkach nie jest to wymagane 7 metrów). Przebudowywane będą również skrzyżowania i korygowane łuki.  

 

Inwestycje z Programu budowy 100 obwodnic 

W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic znajduje się dziewięć inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Są to nowe obwodnice, które dzięki temu Programowi mogły zostać skierowane do realizacji. Dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 na koniec września ogłosiliśmy przetarg na realizację. Do końca tego roku ogłosimy jeszcze przetarg na wykonanie obwodnicy Szczecinka na DK20. Będą to pierwsze obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic, które wejdą do realizacji. Dla obwodnic Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy na DK22 prace przygotowawcze już trwają. Projektanci opracowują pierwsze korytarze przebiegu, gdyż proces przygotowania tych inwestycji ruszył od podstaw. W końcu października br. rozpoczęły się prace przygotowawcze dla obwodnic Stargardu i Złocieńca na DK20. Dla tych obwodnic również niezbędne jest opracowanie kompletu dokumentacji, począwszy od wyznaczenia przebiegu. Trwa końcowy etap przetargu na dokumentację dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13. Tu opracowywany będzie projekt budowlany oraz projekty wykonawcze.