Nowe parkomaty to efekt zmiany administratora Strefy Płatnego Parkowania. W wyniku przetargu zostało nim konsorcjum firm Projekt Parking Sp. z o.o. i Mobile Traffic Data Sp. z o.o. z Poznania. Ich oferta wynosiła niewiele ponad 4,5 mln zł., a zadanie organizacji, administrowania i serwisu Strefy Płatnego Parkowania realizować będzie przez cztery lata. Sęk w tym, że koszalinianie byli przyzwyczajeni do prostego, łatwego korzystania z parkometrów. Teraz trzeba nie tylko wpisać numer rejestracyjny pojazdu to na dodatek każdą kolejną funkcję zatwierdzić "zielonym guziczkiem". Te czynności znacznie skomplikowały korzystanie z tych urządzeń oraz wydłużyły czas potrzebny na wydrukowanie biletu postojowego.
Czy wpisywanie numeru rejestracyjnego pojazdu jest potrzebne? Tak. W stolicy wprowadzono ten obowiązek ze względu na to, że zdarzało się parkowanie na ten sam bilet różnych aut. Po przyłapaniu na braku dowodu opłaty za szybą kierowcy bronili w postępowaniu reklamacyjnym, przedstawiając cudzy bilet. Można było np. powiedzieć, że bilet był wykupiony, tylko przez podmuch wiatru przy zamykaniu drzwi samochodu spadł w niewidoczne miejsce. W sprawie konieczności wpisywania numerów rejestracyjnych aut w parkometrach odbył się cały przewód sądowy. Mieszkaniec Warszawy uznał bowiem, że "nakaz ten narusza przepisy ustawy o ochronie danych osobowych, a także ustawy o drogach publicznych. Te regulacje nie dają bowiem podstaw do żądania ujawniania takich danych w postaci numeru rejestracyjnego parkującego pojazdu ani uprawnienia czy obowiązku ich przetwarzania. Skarżący przekonywał, że przyjęte w stolicy rozwiązanie dotyczące parkometrów łamie również konstytucyjne prawo do prywatności". NSA w prawomocnym wyroku wydanym w ubr. roku uznał, że "numer rejestracyjny jest związany przede wszystkim z samochodem. A samo to, że rejestracja jest umieszczana na tablicy auta, powoduje, że jej numer jest znany iluś osobom, zwłaszcza gdy auto jest parkowane w jednym miejscu, np. pod domem. Ponadto, jak tłumaczył sąd, w parkomacie wpisuje go kierowca, który nie musi być właścicielem auta. To może być przecież użyczone, w leasingu czy na kredyt. NSA uznał więc, że numer rejestracyjny nie jest daną osobową".
Ceny parkowania w Koszalinie
Opłaty jednorazowe:
1,00 zł za pierwsze pół godziny parkowania,
2,00 zł za pierwszą godzinę parkowania,
2,40 zł za drugą godzinę parkowania,
2,80 zł za trzecią godzinę parkowania,
2,00 zł za czwartą i każda następną godzinę parkowania
0,00 zł – osoby niepełnosprawne kierujące pojazdami samochodowymi oraz osoby przewożące osoby niepełnosprawne o ile posiadają kartę parkingową osoby niepełnosprawnej wydaną na podstawie odrębnych przepisów – jedynie w miejscach oznaczonych i przeznaczanych na postój pojazdów osób niepełnosprawnych lub pojazdów przewożących osoby niepełnosprawne.
Opłaty dodatkowe, kary w Strefie Płatnego Parkowania w Koszalinie:
200,00 zł – opłata dodatkowa za nieuiszczenie opłaty parkingowej.
80,00 zł – opłata dodatkowa za nieuiszczenie opłaty parkingowej po upływie czasu określonego na wydruku z parkomatu lub po upływie czasu opłaconego aplikacją mobilną.
Cena abonamentu w Strefie Płatnego Parkowania w Koszalinie:
200,00 zł – abonament miesięczny podstawowy uprawniający do parkowania pojazdów na wszystkich płatnych miejscach postojowych (bez możliwości zastrzeżenia miejsca na wyłączność).
50,00 zł – abonament roczny ECO dla pojazdów z napędem hybrydowym.
Cena abonamentu w Strefie Płatnego Parkowania w Koszalinie:
200,00 zł – abonament miesięczny podstawowy uprawniający do parkowania pojazdów na wszystkich płatnych miejscach postojowych (bez możliwości zastrzeżenia miejsca na wyłączność).
50,00 zł – abonament roczny ECO dla pojazdów z napędem hybrydowym.