Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Podsumowanie 2019 roku na zachodniopomorskich drogach krajowych

2019-12-30 06:17:00 Ala za GDDKiA
Rok 2019 obfitował w dobre wiadomości dla kierowców poruszających się zachodniopomorskimi drogami. Oddanie 144 km nowych dróg - S6 Goleniów-Koszalin i obwodnicy Szczecinka w ciągu S11 podwoiło długość dróg szybkiego ruchu w regionie. Ruszyły budowy odcinków S3 i S10 oraz oczekiwanych od lat obwodnic Myśliborza i Węgorzyna. Pracami projektowymi zostały objęte wszystkie planowane inwestycje.

W 2019 roku:

·         oddaliśmy do ruchu 144 km nowych dróg ekspresowych w regionie

·         rozpoczęły się roboty na S3 Brzozowo Miękowo i Miękowo-Rzęśnica oraz II jezdni obwodnicy Kobylanki

·         podpisaliśmy umowy i ruszyła budowa obwodnic Węgorzyna na DK20 i Myśliborza na DK26

·         ogłosiliśmy przetargi na realizację odcinków S3 i S11 o łącznej długości 80 km

·         podpisaliśmy umowy na dokumentacje dla 6 dużych projektów, w tym Zachodniej Obwodnicy Szczecina i S6 Koszalin-Słupsk

 

 

S6 sięgnęła do Koszalina - 130 km nowej drogi ekspresowej

Kierowcy mogą już korzystać całego ciągu drogi S6 pomiędzy Goleniowem, a Koszalinem o długości około 132 km. Nowa S6 skróciła czas przejazdu ze Szczecina do Koszalina o około 40 minut. Koszt całej S6 Goleniów-Koszalin to około 3,9 miliarda złotych, inwestycja była współfinansowana ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020, kwota dofinansowania sięgnęła 1,55 miliarda złotych.

Jako pierwszy, w maju tego roku do ruchu został oddany odcinek łączący drogę S3 w rejonie Goleniowa z obwodnicą Nowogardu. Od sierpnia na odcinku Nowogard-Płoty ruch odbywał się już jedną jezdnią nowej drogi. Kolejne odcinki zostały oddane do ruchu 30 września 2019, były to dwa odcinki łączące Płoty z Kołobrzegiem. W dniu 10 października do użytkowania oddaliśmy odcinki między Kołobrzegiem, a Koszalinem wraz z częścią obwodnicy Koszalina i Sianowa, co umożliwiło spięcie całej trasy S6 w funkcjonalną całość. Pod koniec października została udostępniona druga jezdnia od Płot do Nowogardu, a na koniec listopada odcinek obwodnicy Koszalina i Sianowa do węzła Koszalin Wschód.

Droga S6 to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Trasa jest w pełni bezkolizyjna, wjazd na drogę i zjazd z niej jest możliwy przez węzły drogowe, których powstało łącznie 16. Na całej trasie powstało 146 obiektów mostowych. Budowa drogi obejmuję również 3 pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) oraz trzy obwody utrzymania drogi ekspresowej. Zarządzanie i utrzymanie drogi umożliwią 3 obwody drogowe powstałe przy węzłach. W ramach inwestycji powstał również system zarządzania ruchem z wieloma kamerami, czujnikami i tablicami zmiennej treści, który będzie sukcesywnie wdrażany w użytkowanie.

 

Ekspresowo omijamy Szczecinek

W dniu 6 listopada 2019 roku została oddana do ruchu obwodnica Szczecinka w ciągu drogi S11. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, ma długość 12 kilometrów. Trasa składa się z 2 węzłów drogowych i 2 rond (na początku i na końcu obwodnicy) oraz  8 wiaduktów, mostu, kładki dla pieszych, estakady i przejścia ekologicznego. Obwodnica znacznie zmniejszyła ruch w Szczecinku, wyprowadzając z miasta ruch tranzytowy w ciągu DK11. Korzyści z obwodnicy będą szczególnie widoczne w okresie wakacyjnym, gdy ruch jest znacznie większy, co powodowało zatory na dotychczasowym przebiegu DK11.

 

Obwodnicę Wałcza, autostradę A6 i DK13 dokończą nowi wykonawcy

Cztery inwestycje na drogach krajowych terenie naszego regionu realizowała firma Energopol Szczecin S.A., była to przebudowa A6 na odcinku Szczecin Dąbie-Rzęśnica, rozbudowa węzła Szczecin Kijewo, budowa obwodnicy Wałcza na S10 oraz projekt i budowa obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. Energopol Szczecin od wiosny tego roku przestał płacić podwykonawcom i zaczął wstrzymywać roboty budowlane. GDDKiA wdrożyła płatności bezpośrednie i wypłaciła kilkadziesiąt milionów złotych bezpośrednio podwykonawcom, usługodawcom i dostawcom, którzy nie otrzymali należnego im wynagrodzenie od wykonawcy. Okoliczności te zmusiły GDDKiA do podjęcia kroków, które w takich wypadkach przewidują warunki zawartych kontraktów. W pierwszej kolejności były to wezwania do poprawienia zgodnie z subklauzulą 15.1, a wobec braku realizacji wezwań, odstąpienia od umów z winy wykonawcy. GDDKiA będzie dochodzić od nierzetelnego wykonawcy wszelkich kar umownych, sięgnęliśmy również po gwarancje bankowe którymi były zabezpieczone kontrakty.

Inwestycje dokończą nowi wykonawcy wybrani w sukcesywnie ogłaszanych przetargach. Pozostałe do wykonania roboty zostały podzielone na mniejsze przetargi, po to aby zapewnić możliwość startu w nich większej ilości podmiotów, a co za tym idzie i konkurencję. Obecnie w trakcie są już 4 przetargi na dokończenie robót na A6 i obwodnicy Wałcza.

 

Ruszyły budowy S3, S10 obwodnic Myśliborza i Węgorzyna oraz tunelu w Świnoujściu

W roku 2019 w etap robót budowlanych weszły 3 inwestycje realizowane w formule projektuj i buduj. Od marca rozpoczęły się roboty na II jezdni obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa o długości  6,4 km. Obecnie na niemal całej długości nowej jezdni obwodnicy są już wykonane warstwy bitumiczne, wykonana jest również konstrukcja wiaduktu w ciągu nowej jezdni, zaawansowana jest budowa drogi wspomagającej Niedźwiedź-Zdunowo. Roboty będą jeszcze obejmowały remont dotychczasowej jezdni DK10 i powinny zakończyć się w październiku przyszłego roku.

W maju ruszyły roboty na dwóch odcinkach drogi S3 Brzozowo-Miękowo i Miękowo-Rzęśnica. Trasa zmienia się z tygodnia na tydzień. Dawna DK3 przekształca się w nową S3 zgodną ze współczesnymi parametrami na łączymy odcinku 41,4 km. Prowadzone są roboty bitumiczne, wykonywane są wiadukty i mosty. Droga powinna zostać zakończona w kwietniu 2021 roku

W marcu 2019 została podpisana umowa na budowę obwodnicy Węgorzyna w ciągu DK20 o długości 1 km. Obecnie droga ma na całym przebiegu wykonane warstwy bitumiczne, zgodnie z kontraktem powinna być gotowa w październiku przyszłego roku. Trwaj również roboty na obwodnicy Myśliborza w ciągu DK26, umowę na jej budowę podpisaliśmy w maju tego roku. Na trasie o długości 3,4 km wykonywane są roboty ziemne, budowana jest kanalizacja. Zakończenie kontraktu przewidziane jest na sierpień 2021 roku.

W dniu 7 października wykonawca tunelu w Świnoujściu uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W ślad za tą decyzją został przekazany plac budowy. Zostało wykonane sprawdzanie saperskie terenu inwestycji. Prowadzone są również wycinki drzew i prace geodezyjne. Wykonawca organizuje swoje zaplecze. Z początkiem przyszłego roku ruszą zasadnicze roboty związane z wykonaniem szybu startowego tunelu po stronie wyspy Uznam. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym około 1,44 kilometra jednorurowego tunelu w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Tunel powinien być gotowy we wrześniu 2022 roku. GDDKiA jest inwestorem zastępczym dla tej inwestycji, Inwestorem jest Miasto Świnoujście.

 

Przetargi na S3 i S11 – kolejne 80 km dróg ekspresowych powstanie w regionie

Na przełomie listopada i grudnia tego roku został ogłoszony przetarg na realizację dwóch odcinków S3  Świnoujście-Dargobądz o długości 17 km i Dargobądz-Troszyn o długości 16 km. Łącznie to 33 km najbardziej wysuniętego na północ odcinka S3. W ramach robót przewidziana jest realizacja dwujezdniowej drogi ekspresowej na cały odcinku do ronda łączącego S3 z tunelem w Świnoujściu do wybudowanej kilka lat temu obwodnicy Parłówka. Na przebiegu nowej trasy powstanie łącznie 7 węzłów drogowych oraz obustronne miejsce obsługi podróżnych między Dargobądzem i Wolinem. Przy węźle Wolin Wschód, w ramach inwestycji zostanie wybudowany obwód utrzymania drogi ekspresowej. Droga powinna być gotowa w 2024 roku.

Ogłoszenie przetargów na zaprojektowanie i budowę 3 odcinków: Koszalin – Zegrze Pomorskie(dł. 16,8 km), Zegrze Pomorskie – Kłanino (węzeł Koszalin Południe) (dł. 19,3 km), Kłanino (węzeł Koszalin Południe) – Bobolice (dł. 11,6 km) nastąpiło na początku marca 2019 roku. Zainteresowanie przetargami było duże, wpłynęło po 14-15 ofert w każdym przetargu. Złożone oferty były bardzo dokładnie sprawdzane i weryfikowane. Wykonawcy byli proszeni o wyjaśnienia, niektóre oferty musiały zostać odrzucone. Ostatecznie pod koniec listopada zostały wybrane oferty najkorzystniejsze w każdym z 3 przetargów. Dokumentacja tak jak przy każdym dużym przetargu została wysłana do kontroli uprzedniej przez Urząd Zamówień Publicznych. Sąd okręgowy w Warszawie będzie rozstrzygał skargę jednego z wykonawców, którego oferty zostały odrzucone. Podpisanie umów planowane jest w I kwartale przyszłego roku. Realizacja inwestycji powinna zakończyć się w 2023 roku.

 

Wszystkie pozostałe inwestycje w przygotowaniu

Minister Infrastruktury przyznał GDDKiA kwotę około 300 mln złotych na prace przygotowawcze dla pozostałych do realizacji inwestycji. Jest to między innymi droga S10 na odcinku do Szczecina do Piły, gdzie w przyszłym roku będzie uzyskana decyzja środowiskowa. Dokumentacja jest przygotowywana również na odcinek S11 od Bobolic do Szczecinka. Nie zwykle ważnym zadaniem jest też Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6, gdzie trwają prace dokumentacyjne i badania geologiczne. Realizacja tych inwestycji planowana jest na następne lata.

Nie zapominamy o mniejszych projektach. GDDKiA przygotowuje również do realizacji obwodnice na drogach krajowych, które nie będą ekspresowymi. Takie projekty jak obwodnica Gryfina, odcinek Gryfino-Radziszewo DK31, obwodnica Szczecinka w ciągu DK20, czy przebudowa całej DK22 wraz z obwodnicami Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy Wałcza są przygotowywane i będą realizowane w najbliższych latach.

 

Nowe ronda i chodniki

GDDKiA prowadzi przy użyciu zaawansowanych technologii Diagnostykę Stanu Nawierzchni. Badania te wykonywane są w sposób zautomatyzowany przez specjalistyczne pojazdy, które podczas jazdy wykonują szereg pomiarów i zdjęć nawierzchni. Uzyskiwane są miedzy innymi dane o równości, szorstkości, nośności, występowania spękań i ubytków nawierzchni. Ten system daje nam pełną wiedzę o stanie naszych dróg, co pozwala precyzyjnie planować działania remontowe. Obecnie zaledwie 6,4 % dróg zarządzanych przez GDDKiA O/Szczecin jest w stanie złym.

W ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych zrealizowano 8 zadań poprawiających bezpieczeństwo na naszych drogach. W Stargardzie zostały wybudowane 2 ronda na skrzyżowaniach DK20 z DW106, dzięki którym poprawiła się płynność przejazdu i bezpieczeństwo. Nowe chodniki zostały wykonane w miejscowości Sitno na DK20. Zatoki autobusowe powstały w miejscowości Białe na DK11 i Jeleń oraz Przyjezierze na DK20.  W Suchaniu i Wapnicy powstały sygnalizacje świetlne na przejściach dla pieszych. 

 

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Wszczęto śledztwo w sprawie przekroczenia uprawnień przez koszalińską prokurator Ewelinę O.-K. i koszalińskich policjantów i nakłanianie podejrzanego do składania fałszywych zeznań mających obciążyć Krzysztofa Rutkowskiego!

27 Maj 2020 godz. 5:40 Ala za Biuro Rutkowski
Wszczęto śledztwo w sprawie przekroczenia uprawnień przez koszalińską prokurator Ewelinę O.-K. i koszalińskich policjantów i nakłanianie podejrzanego do składania fałszywych zeznań mających obciążyć Krzysztofa Rutkowskiego! Dodatkowo Prokuratura w Myśliborzu uznała za wiarygodne zeznania, które Krzysztof Rutkowski złożył podczas przesłuchania w dniu 12 maja 2020 r. Po wyjściu z budynku Prokuratury przekazał krótki komunikat, który zamieszczamy w formie video wraz z niniejszym tekstem. Dzień później, 13 maja 2020 r., Prokuratura Rejonowa w Myśliborzu wydała decyzję o wszczęciu śledztwa wobec koszalińskiej prokurator Eweliny O.-K. oraz koszalińskich policjantów. Z informacji, którą otrzymał Krzysztof Rutkowski, wynika, że chodzi o przekroczenie uprawnień oraz nakłanianie zatrzymanego Dawida K. do złożenia fałszywych zeznań obciążających Krzysztofa Rutkowskiego. W zamian za to zatrzymany miał otrzymać złagodzenie sankcji. - "...Areszt dostałem, ponieważ nie chciałem na ciebie zeznawać. Pani Prokurator była wściekła, wstała przy świadkach policjantach i mec. Andrysiaku i zażądała bym na ciebie zeznawał cytuje bo jesteś bandytą i jeżeli na ciebie nie zeznam to składa wniosek o areszt. Ja odmówiłem i dlatego jestem tutaj. Zapytaj mec. To był szantaż..." - napisał w liście do Krzysztofa Rutkowskiego podejrzany Dawid K. - "...Ja na ciebie nie miałbym co zeznać, chyba, że pomagasz ludziom i łapiesz bandziorów więcej niż Prokuratura i Policja. Domniemam, że coś jest nie tak tu z organami ścigania za dużo manipulacji, świadkami itd...." - dodaje w liście wysłanym z koszalińskiego aresztu. Do zdarzenia doszło w lutym br., podczas przesłuchania, w obecności gorzowskiego adwokata Patryka Andrysiaka. Po nagłośnieniu tego skandalu przez naszą redakcję i powiadomieniu Prokuratora Generalnego Zbigniewa Ziobro, została wszczęta przez Prokuraturę Krajową kontrola w koszalińskiej Prokuraturze Rejonowej, dotycząca tej sprawy. W jej wyniku sprawa została przekazana do Prokuratury Okręgowej w Szczecinie, która wydelegowała Prokuraturę Rejonową w Myśliborzu do jej prowadzenia. Czekamy na wyniki zarówno tego śledztwa, jak i pozostałych dwóch kontroli, prowadzonych przez Prokuraturę Krajową dotyczących zaniechań, których dopuścili się koszalińscy prokuratorzy. Chodzi o zaniechanie ścigania porywacza dzieci Sebastiana J. oraz Andrzeja B., co do którego złożono zawiadomienie o podejrzeniu usiłowania zabójstwa.  ...
 

Rzecznik MŚP interweniuje do Inspektora Sanitarnego w Koszalinie

21 Maj 2020 godz. 5:45 Ala za Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
Rzecznik MŚP interweniuje do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie w związku z budzącą wątpliwości co do zgodności z prawem praktyką wydawania decyzji nakładających bardzo wysokie kary pieniężne za rzekome naruszenie przez mikroprzedsiębiorcę ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Zgodnie z podstawowymi zasadami Konstytucji Biznesu, organ prowadzący postępowanie względem przedsiębiorcy powinien kierować się zasadą proporcjonalności, zasadą zaufania do przedsiębiorcy, zakładając, że działa on zgodnie z prawem oraz zasadą działania w sposób budzący zaufanie do władz publicznych. Przedsiębiorca może podejmować wszelkie działania, z wyjątkiem tych, których zakazują przepisy prawa. Przedsiębiorca może być obowiązany do określonego zachowania tylko na podstawie przepisów prawa, mając na uwadze zasadę przyjaznej interpretacji przepisów. Część z tych fundamentalnych zasad znajduje również oparcie w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego.   Tym niemniej, do Rzecznika MŚP wpłynęła skarga od mikroprzedsiębiorcy, który został ukarany karą w wysokości 10.000 zł za rzekome naruszenie ograniczenia prowadzenia działalności w zakresie usług kosmetycznych na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r. poz. 697, ze zm.). Co istotne, z treści decyzji administracyjnej Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie wynikało, że organ oparł się w swym rozstrzygnięciu na podstawie notatki policyjnej, z której w dodatku wynikało, że przedsiębiorca kwestionował fakt wykonywania działalności podlegającej ograniczeniom. Pomimo tego, organ całkowicie pominął udział przedsiębiorcy tym postępowaniu, uniemożliwiając wyjaśnienie wątpliwości i nadając karze rygor natychmiastowej wykonalności.   Mając powyższe na uwadze, pismem z dnia 19 maja 2020 r., Rzecznik MŚP wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie, wnosząc odwołanie od tej budzącej wątpliwości decyzji. W ocenie Rzecznika MŚP, nawet w sytuacji zagrożenia epidemicznego czy stanu epidemii organy władzy publicznej winny przestrzegać podstawowych zasad Konstytucji Biznesu, a przy podejmowaniu decyzji, w szczególności o charakterze represyjnym, gwarantować przedsiębiorcom przestrzeganie ich praw, w tym prawa do czynnego udziału w postępowaniu.  ...
 

Nextbike złożył wniosek o upadłość. Co z Koszalińskim Rowerem Miejskim?

21 Maj 2020 godz. 6:03 Ala za Nextbike
W związku z obecną sytuacją wywołaną pandemią wirusa SARS-CoV-2 Zarząd Nextbike Polska S.A. podjął decyzję o złożeniu wniosku o przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego, którego celem jest umożliwienie dalszego funkcjonowania roweru miejskiego w 39 systemach w Polsce. Dla użytkowników systemu Koszaliński Rower Miejski nic się nie zmienia. System publicznego roweru miejskiego będzie funkcjonowały normalnie. Mieszkańcy miasta dalej będą mogli korzystać z rowerów na takich samych zasadach jak do tej pory. Zarząd Nextbike Polska podjął decyzję o złożeniu wniosku o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego, którego celem jest umożliwienie dalszego funkcjonowania rowerów miejskich w Polsce – poinformowała we wtorek spółka. Dodano, że firmie zagraża niewypłacalność, co jest efektem koronawirusa. Firma w komunikacie podała, że pandemia spowodowała, że boryka się obecnie z gwałtownym spadkiem przychodów w związku z obowiązującym do 1 kwietnia do 5 maja zakazem korzystania przez użytkowników z rowerów miejskich. – Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom, zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać – przekazała Paulina Wójcicka z biura prasowego Nextbike Polska....
 

Aleksandra Krebs w zespole Młyny Stoisław Koszalin!

16 Maj 2020 godz. 10:16 Art za FB/Piłka Ręczna Koszalin
Klub Piłka Ręczna Koszalin SA, prowadzący drużynę Młyny Stoisław Koszalin - występującą w rozgrywkach PGNiG Superligi Piłki Ręcznej Kobiet, podpisał dwuletni kontrakt z zawodniczką Aleksandrą Krebs. Aleksandra Krebs to (mierząca 178 cm i ważąca 72 kilogramy) 27-letnia bramkarka pochodząca z Ukrainy. W piłkę ręczną zaczęła grać już w wieku 9 lat. Swoją profesjonalną przygodę szczypiornistka zaczęła w 2009 roku w klubie Iuventa Michalovce, który występuje w rozgrywkach słowackiej ekstraklasy, grała tam do 2013 roku. Następnie sezon 2013/2014 zawodniczka spędziła w HK Slovan Duslo Sala. Potem Aleksandra powróciła jeszcze na jeden sezon do Iuventa Michalovce (2014/2015). Lata 2015-2018 zaowocowały ponowną grą w klubie HK Slovan Duslo Sala na Słowacji. Od roku 2018 do bieżącego sezonu sportowego włącznie zawodniczka występowała w DHC Sokol Poruba w Czechach.  Szczypiornistka ma na swoim koncie występy w młodzieżowej drużynie narodowej, grała także w drużynie narodowej kobiet oraz w narodowej drużynie piłki ręcznej plażowej.  Z pewnością podpisany kontrakt będzie stanowił o mocnej bramce Młynów Stoisław Koszalin. Jest to doświadczona zawodniczka, która ostatni sezon sportowy spędziła w czeskiej lidze – powiedział Roman Granosik, Prezes Piłka Ręczna Koszalin SA. Z drużyną Młyny Stoisław Koszalin rozstaje się bramkarka Izabela Prudzienica, która postanowiła wrócić w swoje rodzinne strony. Kontraktu z Klubem postanowiła nie przedłużać również bramkarka Aleksandra Sach. ...