Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Inicjatywa Polska startuje z projektem świeckiego państwa

2019-01-09 03:33:00 Ala za Inicjatywy Polska
Stowarzyszenie Inicjatywa Polska rozpoczyna zbiórkę podpisów pod petycją w sprawie podjęcia prac legislacyjnych zmierzających do uchwalenia ustawy o świeckim państwie. Podpisy będą zbierane przez cały styczeń.

 

 Przedstawiciele organizacji zaprezentowali główne założenia do projektu ustawy o świeckim państwie 6 stycznia, w Święto Trzech Króli. Celem ustawy jest wprowadzenie rzeczywistego rozdziału kościołów i związków wyznaniowych od państwa. Ma to się odbyć poprzez: 

  • • zaprzestanie finansowania lekcji religii ze środków publicznych, precyzyjne uregulowanie jej obecności w publicznych szkołach oraz wzmocnienie neutralności światopoglądowej systemu edukacji w Polsce; 
  • • zaprzestanie finansowania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych oraz likwidacja Funduszu Kościelnego; 
  • • likwidację wspólnych komisji rządowo - kościelnych i ustanowienie jednej komisji złożonej z przedstawicieli rządu, kościołów, związków wyznaniowych oraz organizacji świeckich skupiających agnostyków i ateistów. 

 

Artykuł 25 Konstytucji stanowi, że władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym. Praktyka pokazuje tymczasem, że kościoły, w szczególności Kościół katolicki, wywierają realny nacisk na władze publiczne w sferze materialnej i niematerialnej. Państwo polskie finansuje naukę religii w szkołach, czyli naukę wiary bez naukowych podstaw, finansuje składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych, eksponuje symbole religijne w sferze publicznej, przedstawiciele władzy publicznej uczestniczą, a także organizują obrzędy religijne przy okazji świąt państwowych. 

Taki stan rzeczy i takie zachowania naruszają neutralność światopoglądową państwa. Przedstawiciele władz publicznych nie powinni eksponować swoich przekonań religijnych. Powinni za to zachowywać realną neutralność wobec wszelkich religijnych przekonań. 

 

Petycję w sprawie podjęcia prac legislacyjnych celem uchwalenia ustawy o świeckim państwie można podpisywać za pośrednictwem strony internetowej projektu: www.inicjatywa25.pl

 

 

 

 

UZASADNIENIE

page1image592655728

Celem ustawy jest wprowadzenie rzeczywistego rozdziału kościołów związków wy- znaniowych od państwa. Konstytucja RP stanowi w art. 1, że Rzeczpospolita Polska jest do- brem wspólnym wszystkich obywateli, natomiast w art. 25 ust. 2 stanowi, że władze pu- bliczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religij- nych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania życiu pu- blicznym. Praktyka pokazuje tymczasem, że kościoły, w szczególności Kościół katolicki, wy-wierają realny nacisk na władze publiczne w sferze materialnej i niematerialnej. Państwo pol- skie finansuje naukę religii w szkołach, czyli naukę wiary bez naukowych podstaw, finansujeskładki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych. Taki stan rzeczy i takie zacho- wania naruszają neutralność światopoglądową państwa. Przedstawiciele władz publicznych nie powinni eksponować swoich przekonań religijnych. Powinni zachowywać realną neutral-ność wobec wszelkich religijnych przekonań.

Celem ustawy jest:

  • -  zaprzestaniefinansowanialekcjireligiiześrodkówpublicznych,precyzyjneuregulowanie jej obecności w publicznych szkołach oraz wzmocnienie neutralności światopoglądowejsystemu edukacji w Polsce;

  • -  zaprzestanie finansowania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych oraz likwidacja Funduszu Kościelnego;

  • -  likwidacjęwspólnychkomisjirządowo-kościelnychiustanowieniejednejkomisjizłożo-nej z przedstawicieli rządu, kościołów, związków wyznaniowych oraz organizacji świec-kich skupiających agnostyków i ateistów.

    Religia w szkołach.

    Sprawa obecności lekcji religii w polskich szkołach jest istotnym problemem społecz-nym, instytucjonalnym i politycznym, który wymaga pilnej interwencji ustawodawcy. Lekcje religii w formie katolickiej katechezy (a taką formę ma przytłaczająca ich większość) są ele- mentem systemu edukacji, którego funkcjonowanie budzi poważne wątpliwości. Lekcje te nie mają obecnie wiele wspólnego z nauką i rozwojem intelektualnym - ich charakter jest zreguły czysto konfesyjny. Służą one w przeważającym zakresie formowaniu wiernych. Co

gorsza, ich prowadzenie jest wyłączone spod nadzoru kuratoryjnego i realizowane są tam programy, które nie są ani zatwierdzane, ani kontrolowane przez władze publiczne - chociaż są przez nie finansowane. Lekcje katechezy wymagają zatrudniania ok. 30 tys. nauczycieli ikosztują rocznie ok. 1,4 miliarda złotych budżetu. Środki te w cierpiącej na poważne nie- dobory finansowe polskiej szkole powinno się przeznaczyć na dużo bardziej pożyteczne cele (np. program obiadów w szkole w celu zwalczenia niedożywienia wśród dzieci albo zajęćwyrównawczych dla uczniów, którzy dziś są zmuszeni do masowego korzystania z prywat- nych korepetycji). Lekcje religii to także ponad 800 godzin w całym cyklu nauczania, więcej niż lekcji biologii, historii czy geografii. Ta sytuacja musi ulec zmianie, zwłaszcza świetle przeciążenia planów lekcji uczniów spowodowanego tzw. reformą edukacji. Program lekcji religii skupiony na katolickiej katechezie, umieszczanie religii w planach lekcji między obo-wiązkowymi zajęciami i brak zapewnienia w tych godzinach alternatywnych zajęć z etyki w praktyce wyklucza osoby innych wyznań oraz niewierzących, co jest szczególnie dotkliwe wmałych środowiskach.

Przedstawiony projekt przewiduje w szczególności:
- likwidacja op
łacania nauczycieli religii ze środków publicznych;

- przyznanie dziecku, które ukończyło szkołę podstawową, prawa do decyzji o zakończeniu uczęszczania na lekcje religii;

- organizowanie lekcji religii wyłącznie przed albo po obowiązkowych zajęciach szkolnych;

- zatrzymanie umieszczania oceny z lekcji religii na świadectwie i wliczania jej do średniejocen.

Wprowadzenie powyższych zmian rozwiąże znaczącą większość kontrowersji zwią-zanych z organizowaniem w polskich szkołach lekcji religii i pozwoli przywrócić w tym ob- szarze równowagę, zbliżając Polskę do realizacji art. 25 Konstytucji stanowiącego, że władzepubliczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań reli- gijnych.

Wejście życie ustawy spowoduje konieczność zmiany przez Kościół katolicki spo- sobu finansowania i organizacji lekcji religii. Kościół katolicki nie jest jednak ubogą instytu-cją. Byłby w stanie udźwignąć finansowy ciężar prowadzenia katolickiej katechezy w roz-sądnym wymiarze godzinowym. Alternatywnie, Kościół w nowym stanie prawnym będzie

mógł, w celu zapewnienia pożądanych przez swoich wiernych lekcji, wprowadzić za nie od-płatność albo sfinansować je z ogólnej puli datków, jakie otrzymuje od wiernych.

Skutki finansowe:

Ustawa przyniesie liczne pozytywne skutki bez generowania jakichkolwiek kosztów dla budżetu państwa.

Po pierwsze, będzie mieć pozytywne skutku społeczne. Ustawa zakończy konflikto- genne i niesprawiedliwe finansowanie z pieniędzy wszystkich podatnikódziałalności kate- chetycznej, z którą wielu z nich się otwarcie nie zgadza i której ich dzieci w żaden sposób nie korzystają. Dodatkowo, przyczyni się do rozluźnienia relacji między państwem Kościo-łem katolickim, dla którego struktur opłacanie pensji katechetów jest dodatkowym źródłemdochodów. Pokrywanie przez państwo wynagrodzeń nauczycieli religii ma liczne negatywne skutki: z jednej strony uzależnia Kościół od środkópaństwowych, z drugiej - demotywuje go do pozyskiwania środków na działanie od wiernych będących jego członkami.

Jednocześnie, nie ma powodów, by uważać, że zmiany odbędą się ze szkodą dla po- ziomu lekcji w kształcie, w jakim chciałby je prowadzić Kościół. Dzięki zaproponowanym zmianom na katolicką katechezę uczęszczać będą tylko uczniowie naprawdę zainteresowaninauką Kościoła. Rodzice, jeśli będą w formie innej niż finansowana z ich podatków subwen- cja finansować lekcje religii, także poświęcą więcej uwagi kształtowi katechezy.

Po drugie, projekt będzie mieć pozytywne skutki finansowe. Przyniesie ona oszczęd- ności wysokości ok. 1,4 mld złotych rocznie w związku z zaprzestaniem finansowania lek- cji religii ze środkóbudżetowych, które będzie można przeznaczyć na inne pilne potrzebypaństwa. związku wąskim zakresem regulacji oraz brakiem bezpośredniego przełożeniana kwestie ekonomiczne skutki prawne oraz gospodarcze ustawy będą ograniczone i zależnieprzeważającej mierze od strategii finansowania lekcji religii na wniosek rodziców w szko-łach przez Kościół.

Źródła finansowania, jeżeli projekt niesie obciążenia dla budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego

Projekt nie będzie stanowił dodatkowego obciążenia dla budżetu państwa. Wręcz prze- ciwnie, przyniesie oszczędności wysokości ok. 1,4 mld złotych związku z zaprzestaniem finansowania lekcji religii ze środkóbudżetowych.

Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych

Projekt przewiduje wydania nowych aktów wykonawczych:

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie wa- runków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych,

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świa-dectw, dyplomópaństwowych i innych druków szkolnych.

Treść rozporządzeń należy dostosować do projektowanych zmian przepisów obejmu-jących: organizację lekcji religii tylko przez szkoły podstawowe na pisemny wniosek rodzi- ców, umieszczenie lekcji religii wyłącznie przed rozpoczęciem albo po zakończeniu innychzajęć obowiązkowych, braku umieszczania oceny z lekcji religii na świadectwie i niewlicza- nia jej do średniej ocen oraz zakazu pokrywania kosztózwiązanych organizacją nauki religii ze środków publicznych.

Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie dotyczy kwestii regulowanych prawem Unii Europejskiej.

Likwidacja Funduszu Kościelnego opłacania przez państwo składek na ubezpieczeniaspołeczne i zdrowotne duchownych.

Celem likwidacji Funduszu Kościelnego oraz opłacania składek przez państwo na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych jest likwidacja przywilejów finansowychwąskiej grupy społecznej, która nie powinna korzystać z takich przywilejów kosztem całego

społeczeństwa. państwie neutralnym światopoglądowo państwo nie powinno finansowaćutrzymania funkcjonariuszy organizacji, która posiada olbrzymie dochody własne i którą staćna opłacania składek na ubezpieczenia społeczne swoich członków.

Fundusz Kościelny stanowi jedną z dotacji na rzecz kościołów i innych związków wy- znaniowych. Nie ma potrzeby, aby ją nadal utrzymywać. Kościoły związku wyznanioweotrzymują w Polsce dotacje na utrzymanie zabytkowych miejsc kultu, są dotowane przez sa-morządy oraz spółki prawa handlowego należące do państwa samorządów poprzez darowi- zny. Dotacje otrzymują też organizacje tworzone przez kościoły związki wyznaniowe.

Konkordat z dnia 28 lipca 1993r., jako umowa międzynarodowa, nie zawiera przepi- sódotyczących Funduszu Kościelnego i finansowania składek nna ubezpieczenia społecznei zdrowotne duchownych. Art. 22 przewiduje jedynie celowość uregulowania na nowo spraw finansókościelnych. Konkordat jako umowa międzynarodowa pozostawiła zatem państwupolskiemu prawo korzystnego dla budżetu Polski uregulowania finansókościelnych. Ko-ściół, który prowadzi oprócz działalności duszpasterskiej także działalność komercyjną i go-spodarczą, stać na zabezpieczenia społeczne swoich funkcjonariuszy, którzy poprzez działal- ność pracują na rzecz dochodów tej instytucji. W każdej organizacji, firmie, stowarzyszeniu czy fundacji, w kosztach prowadzonej działalności ujęte są wynagrodzenia osób w nich pra-cujących oraz składki na ich ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Nie ma żadnych przesła-nek społecznych, aby w państwie neutralnym światopoglądowo, państwo miało nadawaćuprzywilejowany status funkcjonariuszom jednej organizacji wyznaniowej. Instytucje te po- winny samodzielnie finansować ubezpieczenia społeczne i zdrowotne swoich pracowników, tak, jak robią to wszystkie świeckie organizacje.

Skutki finansowe.

Projekt będzie mieć pozytywne skutki finansowe. Przyniesie ona oszczędności w wy-sokości ok. 400 mln złotych rocznie w związku z zaprzestaniem finansowania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych przez państwo, które będzie można prze-znaczyć na inne pilne potrzeby państwa. związku wąskim zakresem regulacji oraz bra- kiem bezpośredniego przełożenia na kwestie ekonomiczne skutki prawne oraz gospodarcze

ustawy będą ograniczone i zależnie przeważającej mierze od strategii finansowania składekprzez Kościół.

Źródła finansowania, jeżeli projekt niesie obciążenia dla budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego

Projekt nie będzie stanowił dodatkowego obciążenia dla budżetu państwa. Wręcz prze- ciwnie, przyniesie oszczędności wysokości ok. 400 mln złotych w związku z zaprzestaniem finansowania składek ze środkóbudżetowych.

Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie dotyczy kwestii regulowanych prawem Unii Europejskiej.

Utworzenie Komisji Wspólnej Rządu Kościołów, Związków Wyznaniowych oraz Organizacji Świeckich oraz likwidacja wspólnych komisji rządowo kościelnych.

W chwili obecnej w Polsce działają wspólne komisjo rządowo kościelne, którymi są:Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu i Konferencji Episkopatu Polski, Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu RP i Polskiej Rady Ekumenicznej, Komisja Wspólna PrzedstawicieliRządu RP i Aliansu Ewangelicznego w RP, Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu RP orazKościoła Ewangelicko - Augsburskiego w RP, Komisja Wspólna Rządu RP i Świętego So- boru Biskupów. W świeckim państwie nie ma żadnego uzasadnienia, aby rząd państwa neu- tralnego światopoglądowo uzgadniał swoje działania z wybranymi kościołami związkamiwyznaniowymi. Władze publiczne świeckiego państwa powinni samodzielnie stanowićprawo oraz stać na straży poszanowania autonomii państwa, kościołów związków wyzna- niowych.

Dlatego też wnioskodawcy proponują likwidację wspólnych komicji rządowo - ko-ścielnych powołania w jej miejsce jednej komisji zrzeszającej przedstawicieli kościołów, związków wyznaniowych oraz organizacji świeckich skupiających osoby przyznające się do ateizmu lub agnostycyzmu. Komisja będzie miała na celu łagodzeniu spraw spornych na tle realizacji przepisów ustawowych, będzie służyła dialogowi między wyznaniami oraz oso- bami niewierzącymi oraz będzie komisją konsultacyjną dla rządu w sprawach świeckości

państwa. Komisja ta realizuje zasadę dialogu społecznego w poszanowaniu równości osóbwierzących niewierzących.

Skutki finansowe.

Projekt będzie mieć neutralne skutki finansowe. Może on nawet przynieść oszczędno- ści w sferze publicznej, skoro w miejsce kilku komisji powstanie jedna.

Źródła finansowania, jeżeli projekt niesie obciążenia dla budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego

Projekt nie będzie stanowił dodatkowego obciążenia dla budżetu państwa. Ocenazgodności projektu z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie dotyczy kwestii regulowanych prawem Unii Europejskiej.

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Wszczęto śledztwo w sprawie przekroczenia uprawnień przez koszalińską prokurator Ewelinę O.-K. i koszalińskich policjantów i nakłanianie podejrzanego do składania fałszywych zeznań mających obciążyć Krzysztofa Rutkowskiego!

27 Maj 2020 godz. 5:40 Ala za Biuro Rutkowski
Wszczęto śledztwo w sprawie przekroczenia uprawnień przez koszalińską prokurator Ewelinę O.-K. i koszalińskich policjantów i nakłanianie podejrzanego do składania fałszywych zeznań mających obciążyć Krzysztofa Rutkowskiego! Dodatkowo Prokuratura w Myśliborzu uznała za wiarygodne zeznania, które Krzysztof Rutkowski złożył podczas przesłuchania w dniu 12 maja 2020 r. Po wyjściu z budynku Prokuratury przekazał krótki komunikat, który zamieszczamy w formie video wraz z niniejszym tekstem. Dzień później, 13 maja 2020 r., Prokuratura Rejonowa w Myśliborzu wydała decyzję o wszczęciu śledztwa wobec koszalińskiej prokurator Eweliny O.-K. oraz koszalińskich policjantów. Z informacji, którą otrzymał Krzysztof Rutkowski, wynika, że chodzi o przekroczenie uprawnień oraz nakłanianie zatrzymanego Dawida K. do złożenia fałszywych zeznań obciążających Krzysztofa Rutkowskiego. W zamian za to zatrzymany miał otrzymać złagodzenie sankcji. - "...Areszt dostałem, ponieważ nie chciałem na ciebie zeznawać. Pani Prokurator była wściekła, wstała przy świadkach policjantach i mec. Andrysiaku i zażądała bym na ciebie zeznawał cytuje bo jesteś bandytą i jeżeli na ciebie nie zeznam to składa wniosek o areszt. Ja odmówiłem i dlatego jestem tutaj. Zapytaj mec. To był szantaż..." - napisał w liście do Krzysztofa Rutkowskiego podejrzany Dawid K. - "...Ja na ciebie nie miałbym co zeznać, chyba, że pomagasz ludziom i łapiesz bandziorów więcej niż Prokuratura i Policja. Domniemam, że coś jest nie tak tu z organami ścigania za dużo manipulacji, świadkami itd...." - dodaje w liście wysłanym z koszalińskiego aresztu. Do zdarzenia doszło w lutym br., podczas przesłuchania, w obecności gorzowskiego adwokata Patryka Andrysiaka. Po nagłośnieniu tego skandalu przez naszą redakcję i powiadomieniu Prokuratora Generalnego Zbigniewa Ziobro, została wszczęta przez Prokuraturę Krajową kontrola w koszalińskiej Prokuraturze Rejonowej, dotycząca tej sprawy. W jej wyniku sprawa została przekazana do Prokuratury Okręgowej w Szczecinie, która wydelegowała Prokuraturę Rejonową w Myśliborzu do jej prowadzenia. Czekamy na wyniki zarówno tego śledztwa, jak i pozostałych dwóch kontroli, prowadzonych przez Prokuraturę Krajową dotyczących zaniechań, których dopuścili się koszalińscy prokuratorzy. Chodzi o zaniechanie ścigania porywacza dzieci Sebastiana J. oraz Andrzeja B., co do którego złożono zawiadomienie o podejrzeniu usiłowania zabójstwa.  ...
 

Rzecznik MŚP interweniuje do Inspektora Sanitarnego w Koszalinie

21 Maj 2020 godz. 5:45 Ala za Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
Rzecznik MŚP interweniuje do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie w związku z budzącą wątpliwości co do zgodności z prawem praktyką wydawania decyzji nakładających bardzo wysokie kary pieniężne za rzekome naruszenie przez mikroprzedsiębiorcę ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Zgodnie z podstawowymi zasadami Konstytucji Biznesu, organ prowadzący postępowanie względem przedsiębiorcy powinien kierować się zasadą proporcjonalności, zasadą zaufania do przedsiębiorcy, zakładając, że działa on zgodnie z prawem oraz zasadą działania w sposób budzący zaufanie do władz publicznych. Przedsiębiorca może podejmować wszelkie działania, z wyjątkiem tych, których zakazują przepisy prawa. Przedsiębiorca może być obowiązany do określonego zachowania tylko na podstawie przepisów prawa, mając na uwadze zasadę przyjaznej interpretacji przepisów. Część z tych fundamentalnych zasad znajduje również oparcie w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego.   Tym niemniej, do Rzecznika MŚP wpłynęła skarga od mikroprzedsiębiorcy, który został ukarany karą w wysokości 10.000 zł za rzekome naruszenie ograniczenia prowadzenia działalności w zakresie usług kosmetycznych na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r. poz. 697, ze zm.). Co istotne, z treści decyzji administracyjnej Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie wynikało, że organ oparł się w swym rozstrzygnięciu na podstawie notatki policyjnej, z której w dodatku wynikało, że przedsiębiorca kwestionował fakt wykonywania działalności podlegającej ograniczeniom. Pomimo tego, organ całkowicie pominął udział przedsiębiorcy tym postępowaniu, uniemożliwiając wyjaśnienie wątpliwości i nadając karze rygor natychmiastowej wykonalności.   Mając powyższe na uwadze, pismem z dnia 19 maja 2020 r., Rzecznik MŚP wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie, wnosząc odwołanie od tej budzącej wątpliwości decyzji. W ocenie Rzecznika MŚP, nawet w sytuacji zagrożenia epidemicznego czy stanu epidemii organy władzy publicznej winny przestrzegać podstawowych zasad Konstytucji Biznesu, a przy podejmowaniu decyzji, w szczególności o charakterze represyjnym, gwarantować przedsiębiorcom przestrzeganie ich praw, w tym prawa do czynnego udziału w postępowaniu.  ...
 

Nextbike złożył wniosek o upadłość. Co z Koszalińskim Rowerem Miejskim?

21 Maj 2020 godz. 6:03 Ala za Nextbike
W związku z obecną sytuacją wywołaną pandemią wirusa SARS-CoV-2 Zarząd Nextbike Polska S.A. podjął decyzję o złożeniu wniosku o przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego, którego celem jest umożliwienie dalszego funkcjonowania roweru miejskiego w 39 systemach w Polsce. Dla użytkowników systemu Koszaliński Rower Miejski nic się nie zmienia. System publicznego roweru miejskiego będzie funkcjonowały normalnie. Mieszkańcy miasta dalej będą mogli korzystać z rowerów na takich samych zasadach jak do tej pory. Zarząd Nextbike Polska podjął decyzję o złożeniu wniosku o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego, którego celem jest umożliwienie dalszego funkcjonowania rowerów miejskich w Polsce – poinformowała we wtorek spółka. Dodano, że firmie zagraża niewypłacalność, co jest efektem koronawirusa. Firma w komunikacie podała, że pandemia spowodowała, że boryka się obecnie z gwałtownym spadkiem przychodów w związku z obowiązującym do 1 kwietnia do 5 maja zakazem korzystania przez użytkowników z rowerów miejskich. – Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom, zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać – przekazała Paulina Wójcicka z biura prasowego Nextbike Polska....
 

Aleksandra Krebs w zespole Młyny Stoisław Koszalin!

16 Maj 2020 godz. 10:16 Art za FB/Piłka Ręczna Koszalin
Klub Piłka Ręczna Koszalin SA, prowadzący drużynę Młyny Stoisław Koszalin - występującą w rozgrywkach PGNiG Superligi Piłki Ręcznej Kobiet, podpisał dwuletni kontrakt z zawodniczką Aleksandrą Krebs. Aleksandra Krebs to (mierząca 178 cm i ważąca 72 kilogramy) 27-letnia bramkarka pochodząca z Ukrainy. W piłkę ręczną zaczęła grać już w wieku 9 lat. Swoją profesjonalną przygodę szczypiornistka zaczęła w 2009 roku w klubie Iuventa Michalovce, który występuje w rozgrywkach słowackiej ekstraklasy, grała tam do 2013 roku. Następnie sezon 2013/2014 zawodniczka spędziła w HK Slovan Duslo Sala. Potem Aleksandra powróciła jeszcze na jeden sezon do Iuventa Michalovce (2014/2015). Lata 2015-2018 zaowocowały ponowną grą w klubie HK Slovan Duslo Sala na Słowacji. Od roku 2018 do bieżącego sezonu sportowego włącznie zawodniczka występowała w DHC Sokol Poruba w Czechach.  Szczypiornistka ma na swoim koncie występy w młodzieżowej drużynie narodowej, grała także w drużynie narodowej kobiet oraz w narodowej drużynie piłki ręcznej plażowej.  Z pewnością podpisany kontrakt będzie stanowił o mocnej bramce Młynów Stoisław Koszalin. Jest to doświadczona zawodniczka, która ostatni sezon sportowy spędziła w czeskiej lidze – powiedział Roman Granosik, Prezes Piłka Ręczna Koszalin SA. Z drużyną Młyny Stoisław Koszalin rozstaje się bramkarka Izabela Prudzienica, która postanowiła wrócić w swoje rodzinne strony. Kontraktu z Klubem postanowiła nie przedłużać również bramkarka Aleksandra Sach. ...