Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Inicjatywa Polska startuje z projektem świeckiego państwa

2019-01-09 03:33:00 Ala za Inicjatywy Polska
Stowarzyszenie Inicjatywa Polska rozpoczyna zbiórkę podpisów pod petycją w sprawie podjęcia prac legislacyjnych zmierzających do uchwalenia ustawy o świeckim państwie. Podpisy będą zbierane przez cały styczeń.

 

 Przedstawiciele organizacji zaprezentowali główne założenia do projektu ustawy o świeckim państwie 6 stycznia, w Święto Trzech Króli. Celem ustawy jest wprowadzenie rzeczywistego rozdziału kościołów i związków wyznaniowych od państwa. Ma to się odbyć poprzez: 

  • • zaprzestanie finansowania lekcji religii ze środków publicznych, precyzyjne uregulowanie jej obecności w publicznych szkołach oraz wzmocnienie neutralności światopoglądowej systemu edukacji w Polsce; 
  • • zaprzestanie finansowania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych oraz likwidacja Funduszu Kościelnego; 
  • • likwidację wspólnych komisji rządowo - kościelnych i ustanowienie jednej komisji złożonej z przedstawicieli rządu, kościołów, związków wyznaniowych oraz organizacji świeckich skupiających agnostyków i ateistów. 

 

Artykuł 25 Konstytucji stanowi, że władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym. Praktyka pokazuje tymczasem, że kościoły, w szczególności Kościół katolicki, wywierają realny nacisk na władze publiczne w sferze materialnej i niematerialnej. Państwo polskie finansuje naukę religii w szkołach, czyli naukę wiary bez naukowych podstaw, finansuje składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych, eksponuje symbole religijne w sferze publicznej, przedstawiciele władzy publicznej uczestniczą, a także organizują obrzędy religijne przy okazji świąt państwowych. 

Taki stan rzeczy i takie zachowania naruszają neutralność światopoglądową państwa. Przedstawiciele władz publicznych nie powinni eksponować swoich przekonań religijnych. Powinni za to zachowywać realną neutralność wobec wszelkich religijnych przekonań. 

 

Petycję w sprawie podjęcia prac legislacyjnych celem uchwalenia ustawy o świeckim państwie można podpisywać za pośrednictwem strony internetowej projektu: www.inicjatywa25.pl

 

 

 

 

UZASADNIENIE

page1image592655728

Celem ustawy jest wprowadzenie rzeczywistego rozdziału kościołów związków wy- znaniowych od państwa. Konstytucja RP stanowi w art. 1, że Rzeczpospolita Polska jest do- brem wspólnym wszystkich obywateli, natomiast w art. 25 ust. 2 stanowi, że władze pu- bliczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religij- nych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania życiu pu- blicznym. Praktyka pokazuje tymczasem, że kościoły, w szczególności Kościół katolicki, wy-wierają realny nacisk na władze publiczne w sferze materialnej i niematerialnej. Państwo pol- skie finansuje naukę religii w szkołach, czyli naukę wiary bez naukowych podstaw, finansujeskładki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych. Taki stan rzeczy i takie zacho- wania naruszają neutralność światopoglądową państwa. Przedstawiciele władz publicznych nie powinni eksponować swoich przekonań religijnych. Powinni zachowywać realną neutral-ność wobec wszelkich religijnych przekonań.

Celem ustawy jest:

  • -  zaprzestaniefinansowanialekcjireligiiześrodkówpublicznych,precyzyjneuregulowanie jej obecności w publicznych szkołach oraz wzmocnienie neutralności światopoglądowejsystemu edukacji w Polsce;

  • -  zaprzestanie finansowania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych oraz likwidacja Funduszu Kościelnego;

  • -  likwidacjęwspólnychkomisjirządowo-kościelnychiustanowieniejednejkomisjizłożo-nej z przedstawicieli rządu, kościołów, związków wyznaniowych oraz organizacji świec-kich skupiających agnostyków i ateistów.

    Religia w szkołach.

    Sprawa obecności lekcji religii w polskich szkołach jest istotnym problemem społecz-nym, instytucjonalnym i politycznym, który wymaga pilnej interwencji ustawodawcy. Lekcje religii w formie katolickiej katechezy (a taką formę ma przytłaczająca ich większość) są ele- mentem systemu edukacji, którego funkcjonowanie budzi poważne wątpliwości. Lekcje te nie mają obecnie wiele wspólnego z nauką i rozwojem intelektualnym - ich charakter jest zreguły czysto konfesyjny. Służą one w przeważającym zakresie formowaniu wiernych. Co

gorsza, ich prowadzenie jest wyłączone spod nadzoru kuratoryjnego i realizowane są tam programy, które nie są ani zatwierdzane, ani kontrolowane przez władze publiczne - chociaż są przez nie finansowane. Lekcje katechezy wymagają zatrudniania ok. 30 tys. nauczycieli ikosztują rocznie ok. 1,4 miliarda złotych budżetu. Środki te w cierpiącej na poważne nie- dobory finansowe polskiej szkole powinno się przeznaczyć na dużo bardziej pożyteczne cele (np. program obiadów w szkole w celu zwalczenia niedożywienia wśród dzieci albo zajęćwyrównawczych dla uczniów, którzy dziś są zmuszeni do masowego korzystania z prywat- nych korepetycji). Lekcje religii to także ponad 800 godzin w całym cyklu nauczania, więcej niż lekcji biologii, historii czy geografii. Ta sytuacja musi ulec zmianie, zwłaszcza świetle przeciążenia planów lekcji uczniów spowodowanego tzw. reformą edukacji. Program lekcji religii skupiony na katolickiej katechezie, umieszczanie religii w planach lekcji między obo-wiązkowymi zajęciami i brak zapewnienia w tych godzinach alternatywnych zajęć z etyki w praktyce wyklucza osoby innych wyznań oraz niewierzących, co jest szczególnie dotkliwe wmałych środowiskach.

Przedstawiony projekt przewiduje w szczególności:
- likwidacja op
łacania nauczycieli religii ze środków publicznych;

- przyznanie dziecku, które ukończyło szkołę podstawową, prawa do decyzji o zakończeniu uczęszczania na lekcje religii;

- organizowanie lekcji religii wyłącznie przed albo po obowiązkowych zajęciach szkolnych;

- zatrzymanie umieszczania oceny z lekcji religii na świadectwie i wliczania jej do średniejocen.

Wprowadzenie powyższych zmian rozwiąże znaczącą większość kontrowersji zwią-zanych z organizowaniem w polskich szkołach lekcji religii i pozwoli przywrócić w tym ob- szarze równowagę, zbliżając Polskę do realizacji art. 25 Konstytucji stanowiącego, że władzepubliczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań reli- gijnych.

Wejście życie ustawy spowoduje konieczność zmiany przez Kościół katolicki spo- sobu finansowania i organizacji lekcji religii. Kościół katolicki nie jest jednak ubogą instytu-cją. Byłby w stanie udźwignąć finansowy ciężar prowadzenia katolickiej katechezy w roz-sądnym wymiarze godzinowym. Alternatywnie, Kościół w nowym stanie prawnym będzie

mógł, w celu zapewnienia pożądanych przez swoich wiernych lekcji, wprowadzić za nie od-płatność albo sfinansować je z ogólnej puli datków, jakie otrzymuje od wiernych.

Skutki finansowe:

Ustawa przyniesie liczne pozytywne skutki bez generowania jakichkolwiek kosztów dla budżetu państwa.

Po pierwsze, będzie mieć pozytywne skutku społeczne. Ustawa zakończy konflikto- genne i niesprawiedliwe finansowanie z pieniędzy wszystkich podatnikódziałalności kate- chetycznej, z którą wielu z nich się otwarcie nie zgadza i której ich dzieci w żaden sposób nie korzystają. Dodatkowo, przyczyni się do rozluźnienia relacji między państwem Kościo-łem katolickim, dla którego struktur opłacanie pensji katechetów jest dodatkowym źródłemdochodów. Pokrywanie przez państwo wynagrodzeń nauczycieli religii ma liczne negatywne skutki: z jednej strony uzależnia Kościół od środkópaństwowych, z drugiej - demotywuje go do pozyskiwania środków na działanie od wiernych będących jego członkami.

Jednocześnie, nie ma powodów, by uważać, że zmiany odbędą się ze szkodą dla po- ziomu lekcji w kształcie, w jakim chciałby je prowadzić Kościół. Dzięki zaproponowanym zmianom na katolicką katechezę uczęszczać będą tylko uczniowie naprawdę zainteresowaninauką Kościoła. Rodzice, jeśli będą w formie innej niż finansowana z ich podatków subwen- cja finansować lekcje religii, także poświęcą więcej uwagi kształtowi katechezy.

Po drugie, projekt będzie mieć pozytywne skutki finansowe. Przyniesie ona oszczęd- ności wysokości ok. 1,4 mld złotych rocznie w związku z zaprzestaniem finansowania lek- cji religii ze środkóbudżetowych, które będzie można przeznaczyć na inne pilne potrzebypaństwa. związku wąskim zakresem regulacji oraz brakiem bezpośredniego przełożeniana kwestie ekonomiczne skutki prawne oraz gospodarcze ustawy będą ograniczone i zależnieprzeważającej mierze od strategii finansowania lekcji religii na wniosek rodziców w szko-łach przez Kościół.

Źródła finansowania, jeżeli projekt niesie obciążenia dla budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego

Projekt nie będzie stanowił dodatkowego obciążenia dla budżetu państwa. Wręcz prze- ciwnie, przyniesie oszczędności wysokości ok. 1,4 mld złotych związku z zaprzestaniem finansowania lekcji religii ze środkóbudżetowych.

Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych

Projekt przewiduje wydania nowych aktów wykonawczych:

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie wa- runków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych,

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świa-dectw, dyplomópaństwowych i innych druków szkolnych.

Treść rozporządzeń należy dostosować do projektowanych zmian przepisów obejmu-jących: organizację lekcji religii tylko przez szkoły podstawowe na pisemny wniosek rodzi- ców, umieszczenie lekcji religii wyłącznie przed rozpoczęciem albo po zakończeniu innychzajęć obowiązkowych, braku umieszczania oceny z lekcji religii na świadectwie i niewlicza- nia jej do średniej ocen oraz zakazu pokrywania kosztózwiązanych organizacją nauki religii ze środków publicznych.

Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie dotyczy kwestii regulowanych prawem Unii Europejskiej.

Likwidacja Funduszu Kościelnego opłacania przez państwo składek na ubezpieczeniaspołeczne i zdrowotne duchownych.

Celem likwidacji Funduszu Kościelnego oraz opłacania składek przez państwo na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych jest likwidacja przywilejów finansowychwąskiej grupy społecznej, która nie powinna korzystać z takich przywilejów kosztem całego

społeczeństwa. państwie neutralnym światopoglądowo państwo nie powinno finansowaćutrzymania funkcjonariuszy organizacji, która posiada olbrzymie dochody własne i którą staćna opłacania składek na ubezpieczenia społeczne swoich członków.

Fundusz Kościelny stanowi jedną z dotacji na rzecz kościołów i innych związków wy- znaniowych. Nie ma potrzeby, aby ją nadal utrzymywać. Kościoły związku wyznanioweotrzymują w Polsce dotacje na utrzymanie zabytkowych miejsc kultu, są dotowane przez sa-morządy oraz spółki prawa handlowego należące do państwa samorządów poprzez darowi- zny. Dotacje otrzymują też organizacje tworzone przez kościoły związki wyznaniowe.

Konkordat z dnia 28 lipca 1993r., jako umowa międzynarodowa, nie zawiera przepi- sódotyczących Funduszu Kościelnego i finansowania składek nna ubezpieczenia społecznei zdrowotne duchownych. Art. 22 przewiduje jedynie celowość uregulowania na nowo spraw finansókościelnych. Konkordat jako umowa międzynarodowa pozostawiła zatem państwupolskiemu prawo korzystnego dla budżetu Polski uregulowania finansókościelnych. Ko-ściół, który prowadzi oprócz działalności duszpasterskiej także działalność komercyjną i go-spodarczą, stać na zabezpieczenia społeczne swoich funkcjonariuszy, którzy poprzez działal- ność pracują na rzecz dochodów tej instytucji. W każdej organizacji, firmie, stowarzyszeniu czy fundacji, w kosztach prowadzonej działalności ujęte są wynagrodzenia osób w nich pra-cujących oraz składki na ich ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Nie ma żadnych przesła-nek społecznych, aby w państwie neutralnym światopoglądowo, państwo miało nadawaćuprzywilejowany status funkcjonariuszom jednej organizacji wyznaniowej. Instytucje te po- winny samodzielnie finansować ubezpieczenia społeczne i zdrowotne swoich pracowników, tak, jak robią to wszystkie świeckie organizacje.

Skutki finansowe.

Projekt będzie mieć pozytywne skutki finansowe. Przyniesie ona oszczędności w wy-sokości ok. 400 mln złotych rocznie w związku z zaprzestaniem finansowania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych przez państwo, które będzie można prze-znaczyć na inne pilne potrzeby państwa. związku wąskim zakresem regulacji oraz bra- kiem bezpośredniego przełożenia na kwestie ekonomiczne skutki prawne oraz gospodarcze

ustawy będą ograniczone i zależnie przeważającej mierze od strategii finansowania składekprzez Kościół.

Źródła finansowania, jeżeli projekt niesie obciążenia dla budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego

Projekt nie będzie stanowił dodatkowego obciążenia dla budżetu państwa. Wręcz prze- ciwnie, przyniesie oszczędności wysokości ok. 400 mln złotych w związku z zaprzestaniem finansowania składek ze środkóbudżetowych.

Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie dotyczy kwestii regulowanych prawem Unii Europejskiej.

Utworzenie Komisji Wspólnej Rządu Kościołów, Związków Wyznaniowych oraz Organizacji Świeckich oraz likwidacja wspólnych komisji rządowo kościelnych.

W chwili obecnej w Polsce działają wspólne komisjo rządowo kościelne, którymi są:Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu i Konferencji Episkopatu Polski, Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu RP i Polskiej Rady Ekumenicznej, Komisja Wspólna PrzedstawicieliRządu RP i Aliansu Ewangelicznego w RP, Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu RP orazKościoła Ewangelicko - Augsburskiego w RP, Komisja Wspólna Rządu RP i Świętego So- boru Biskupów. W świeckim państwie nie ma żadnego uzasadnienia, aby rząd państwa neu- tralnego światopoglądowo uzgadniał swoje działania z wybranymi kościołami związkamiwyznaniowymi. Władze publiczne świeckiego państwa powinni samodzielnie stanowićprawo oraz stać na straży poszanowania autonomii państwa, kościołów związków wyzna- niowych.

Dlatego też wnioskodawcy proponują likwidację wspólnych komicji rządowo - ko-ścielnych powołania w jej miejsce jednej komisji zrzeszającej przedstawicieli kościołów, związków wyznaniowych oraz organizacji świeckich skupiających osoby przyznające się do ateizmu lub agnostycyzmu. Komisja będzie miała na celu łagodzeniu spraw spornych na tle realizacji przepisów ustawowych, będzie służyła dialogowi między wyznaniami oraz oso- bami niewierzącymi oraz będzie komisją konsultacyjną dla rządu w sprawach świeckości

państwa. Komisja ta realizuje zasadę dialogu społecznego w poszanowaniu równości osóbwierzących niewierzących.

Skutki finansowe.

Projekt będzie mieć neutralne skutki finansowe. Może on nawet przynieść oszczędno- ści w sferze publicznej, skoro w miejsce kilku komisji powstanie jedna.

Źródła finansowania, jeżeli projekt niesie obciążenia dla budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego

Projekt nie będzie stanowił dodatkowego obciążenia dla budżetu państwa. Ocenazgodności projektu z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie dotyczy kwestii regulowanych prawem Unii Europejskiej.

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Sklepy SANO w Koszalinie pod szyldem Stokrotki

13 Marca 2019 godz. 5:48 Alla za Stokrotka
Od 14.03 br. pierwsze cztery sklepy SANO w Koszalinie będą działać oficjalnie pod nowym szyldem STOKROTKA. Rebranding obejmie w pierwszej kolejności sklepy przy ul. E. Gierczaka, J. Fałata, Łużyckiej oraz Władysława IV. Sieć sklepów Stokrotka, należąca do Maxima Grupė, to jedna z najszybciej i najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych w Polsce.Po połączeniu z Sano,  sieć Stokrotka prowadzi ponad 550 sklepów różnych formatów i wielkości, zatrudniając ponad 10 000 pracowników. Rebranding wszystkich sklepów Sano działających na terenie Koszalina zakończy się 4 kwietnia br.                Stokrotka to sieć o ogólnopolskim zasięgu i znacznej skali działania, w odróżnieniu jednak od wielu dużych operatorów – stawia na lokalne dostosowanie swojej oferty do potrzeb Klienta. Sieć Sano idealnie wpisuje się w tę koncepcję, od lat pracując nad ofertą odpowiadającą potrzebom klientów w swoim regionie. Zdajemy sobie sprawę z wartości, jaką wypracowało Sano. Chcemy utrzymać wysokie standardy i unikalne wartości tych sklepów. Mimo, że oficjalnie zmieni się ich nazwa to jednak zależy nam na tym, aby pozostawić w tych sklepach wszystko, co dotychczas najbardziej cenili klienci – podkreśla Mirosław Wawryszczuk, Dyrektor Handlowy i Członek Zarządu Stokrotka Sp. z o.o.               Hasłem przewodnim rebrandingu jest „Teraz Sano = Stokrotka”, które oznacza, że klienci którzy do tej pory robili zakupy w sieci SANO, po rebrandingu sklepów nadal będą mogli liczyć na bogatą ofertę produktów obejmujących m.in. pieczywo  wypiekane ze świeżego ciasta na miejscu w sklepach, codzienne dostawy świeżego mięsa i wędlin od najlepszych, zaufanych ogólnopolskich i lokalnych producentów oraz szeroki wybór owoców i warzyw. Stokrotka będzie chciała również rozwijać bardzo dobrze prosperujący obszar e-commerce.    Z myślą o wygodzie tych klientów, którzy często robią zakupy przez internet pozostawimy prężnie działający sklep internetowy SANO pod dotychczasową nazwą – dodaje Mirosław Wawryszczuk....
 

ZNP: Mobilizacja nauczycieli z Koszalina

13 Marca 2019 godz. 6:07 Ala fot. Dominik Wasilewski, ZNP
- Wszystkie placówki z terenu Koszalina, w tym sześć przedszkoli - w którym nie mieliśmy ani jednego członka - są w sporze zbiorowym. Pracownicy z tych placówek wystąpili do nas z prośbą o objęcie ich ochroną oraz wstąpieniem w spór zbiorowy - mówiła podczas spotkania z dziennikarzami Małgorzata Chyła, prezes oddziału ZNP w Koszalinie (w środku). Obok siedzą: Anna Grabowska , wiceprezes oddziału ZNP i Emilia Kijko wiceprzewodnicząca Rady Powiatów Koszalińskiego i Sławieńskiego OPZZ (z prawej). - Chcemy sensownych rozwiązań, aby pracownicy oświaty zarabiali godnie – dodała Chyła. - Jesteśmy zdeterminowani do bezterminowego strajku, ale teraz wszystko zależy od działań rządu - zapewniała prezes oddziału ZNP w Koszalinie. Płace na poziomie 1751 zł netto powodują, że część nauczycieli zmienia zawód, a następcy nie garną się do pracy w szkołach. Równocześnie ZNP poinformował o tym, jak MEN zaciemnia sytuację finansową nauczycieli.  W ostatnich dniach ministerstwo edukacji posługuje się kwotami średnich wynagrodzeń. W ten sposób próbuje zamaskować mizerię nauczycielskich wynagrodzeń. Resort Anny Zalewskiej operuje tzw. średnim nauczycielskim wynagrodzeniem, które tak naprawdę istnieje tylko na papierze (nie jest to średnia znana z lekcji matematyki tylko konstrukcja prawna). To pojęcie stworzone po to, by księgowi w gminach i powiatach mogli rozliczać się z MEN i Ministerstwem Finansów z subwencji oświatowej wypłaconej samorządom na utrzymanie szkół. Stawki te nie mają wiele wspólnego z realnymi zarobkami nauczycieli. Do średniej płacy wlicza się np. dodatek za pełnienie funkcji kierowniczej, nagrodę jubileuszową, dodatkowe wynagrodzenie za pracę w porze nocnej czy odprawę emerytalną.   Prawo Tzw. średnie wynagrodzenie, jest skomplikowaną, teoretyczną konstrukcją prawną, a nie realną pensją, wypłacaną co miesiąc nauczycielom, o czym przesądza art. 30 ust. 1 pkt 3 i 4 i art. 30a ustawy Karta Nauczyciela. Składa się ono z wielu składników, których znaczna część w świetle przepisów prawa pracy nie jest wynagrodzeniem i nie może być utożsamiane z comiesięcznymi zarobkami (pensją). Tego rodzaju świadczeniem jest np. odprawa emerytalna (rentowa). Jak wskazuje Sąd Najwyższy, odprawa taka ma charakter świadczenia socjalnego związanego z przejściem pracownika na emeryturę lub rentę inwalidzką i ma na celu ułatwienie mu przystosowania się do nowych warunków. Taki sam socjalny charakter ma odprawa z tytułu rozwiązania stosunku pracy. W skład tzw. średniego wynagrodzenia wlicza się również dodatki funkcyjne i motywacyjne należne nie nauczycielom, a kadrze kierowniczej – dyrektorom i wicedyrektorom szkół, za pracę nienauczycielską. Tzw. średnie wynagrodzenie obejmuje ponadto świadczenia niewypłacane co miesiąc, takie jak dodatkowe wynagrodzenie roczne, świadczenia wypłacane raz na 5 lat, jak nagroda jubileuszowa, czy też świadczenia wypłacane incydentalnie, jak nagrody za osiągnięcia w pracy. Jednocześnie tzw. średnie wynagrodzenie jest obliczane dla nauczyciela zatrudnionego w średnim wymiarze ok. 1,15 – 1,2 etatu, gdyż wlicza się do niego wynagrodzenie za pracę ponad ustawowe normy przewidziane dla nauczyciela zatrudnionego na „gołym” etacie. Oto struktura średniego wynagrodzenia nauczyciela kontraktowego. W jego skład wchodzą: – wynagrodzenie zasadnicze: 76,69% – dodatek za wysługę lat: 4,98% (152 zł) – dodatek wynikający z pełnienia funkcji kierowniczej: 0,08% (2,31 zł) – dodatek dla opiekuna stażu: 0,01% (0,22 zł) – dodatek dla wychowawcy klasy: 1,90% (58,16 zł) – dodatek dla nauczyciela doradcy: 0% (0 zł) – dodatek dla nauczyciela konsultanta: 0% (0 zł) – dodatek za warunki pracy: 1,30% (39,72 zł) – dodatek za uciążliwość pracy: 0,14% (4,38 zł) – nagroda jubileuszowa: 0,10% (2,92 zł), – zasiłek na zagospodarowanie: 0,06% (1,75 zł), – nagroda ze specjalnego funduszu nagród: 0,99% (30,32 zł), – dodatkowe wynagrodzenie za pracę w porze nocnej: 0,05% (1,43 zł), – dodatek motywacyjny: 4,41% (134,78 zł), – dodatkowe wynagrodzenie roczne: 6,27% (191,66 zł), – odprawa emerytalno-rentowa oraz odprawy z tytułu rozwiązywania stosunku pracy: 0% (0 zł), – godziny ponadwymiarowe (czyli praca ponad jeden etat): 10,39% (317 zł). Płace zasadnicze nauczycieli Mówiąc o zarobkach nauczycieli podajemy wynagrodzenia zasadnicze określane co roku przez MEN. Po styczniowej podwyżce wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela dyplomowanego wzrośnie o 115 zł netto – tak wynika z podpisanego w lutym 2019 r. przez minister edukacji Annę Zalewską rozporządzenia w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Zgodnie z tym dokumentem, od 1 stycznia 2019 r. stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z tytułem magistra z przygotowaniem pedagogicznym wynoszą (BRUTTO) w przypadku: stażysty – 2538 zł, czyli o 121 zł więcej niż w 2018 roku kontraktowego – 2611 zł, czyli o 124 zł więcej mianowanego – 2965 zł, czyli o 141 zł więcej dyplomowanego – 3483 zł, czyli o 166 zł więcej Co oznacza, że do nauczycieli NETTO (czyli “na rękę”) trafi w przypadku: stażysty – 1834 zł, tj. o 83 zł więcej niż w 2018 roku kontraktowego – 1885 zł, tj. o 87 zł więcej niż mianowanego – 2132 zł, tj. o 99 zł więcej dyplomowanego – 2492 zł, tj. o 115 zł więcej Cięcia autorstwa Anny Zalewskiej W 2018 roku wszedł w życie pakiet cięć w oświacie autorstwa Anny Zalewskiej. Nauczyciele stracili: – prawo do lokalu mieszkalnego na terenie gminy – dotyczyło to nauczycieli zatrudnionych na wsi i w miastach do 5 tys. mieszkańców; – dodatek mieszkaniowy – korzystało z niego 186 tys. pedagogów mieszkających na wsi i w małych miastach (MEN oszczędziło 129 mln zł rocznie); – możliwość korzystania z urlopu dla poratowania zdrowia na dotychczasowych zasadach – oszczędności wyniosą 137 mln zł rocznie (od 2019 r.). – dodatek na zagospodarowanie w wysokości dwumiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego – dotyczy to nauczycieli kontraktowych, a więc początkujących w zawodzie (ministerstwo zaoszczędzi ok. 5 mln zł rocznie); – dotychczasowe możliwości awansowania w zawodzie. Według nowych zasad uzyskanie najwyższego stopnia awansu (nauczyciel dyplomowany) będzie trwać średnio o pięć lat dłużej (wydłużenie ścieżki awansu z 10 do 15 lat). To oznacza, że dłużej trzeba będzie czekać na zwiększenie wynagrodzenia w związku z uzyskaniem kolejnego stopnia awansu. Budżet państwa już w 2019 r. zaoszczędzi na tym 23 mln zł, od 2021 r. – setki milionów złotych rocznie, a od 2023 r. co roku oszczędności z powodu zmian w awansie zawodowym wyniosą około 1 mld zł! Te wszystkie ciecia sprawiają, że podwyżki dla nauczycieli zostaną w pewnej części sfinansowane przez samych nauczycieli z pieniędzy, które zabrano pedagogom. Raport Głównego Urzędu Statystycznego „Struktura wynagrodzeń według zawodów” pokazuje natomiast, że nauczyciele to jedna z najgorzej wynagradzanych profesji wśród specjalistów. „Specjaliści przeciętnie osiągnęli wynagrodzenie o 22,9 proc. wyższe od średniego” – czytamy w dokumencie GUS.      ...
 

Drogowcy wrócili na budowy. W maju pojedziemy S6, ale tylko w Koszalinie

19 Marca 2019 godz. 4:10 Ala za GDDKiA
 

Prokuratura Okręgowa w Koszalinie poszukuje świadków, którzy korzystali z usług escape room’u „To Nie Pokój”.

14 Marca 2019 godz. 7:49 Ala za Prokuratura Okręgowa Koszalin, fot. archiwum
Prokuratura Okręgowa w Koszalinie, w związku z nadzorowanym śledztwem w sprawie zaistniałego w dniu 4 stycznia 2019 roku pożaru budynku escape room’u „To Nie Pokój” przy ul. Piłsudskiego 88 w Koszalinie, w którym śmierć poniosło pięć małoletnich pokrzywdzonych, poszukuje świadków, którzy w okresie od lutego 2018 roku do 4 stycznia 2019 roku korzystali z usług wskazanego escape room’u, posiadają wiedzę na temat scenariuszy poszczególnych gier, wyposażenia pomieszczeń, a także działań osób odpowiedzialnych za kontakt z klientami i ich obsługę w trakcie realizowania usług. W związku z powyższym Prokuratura Okręgowa w Koszalinie prosi o kontakt wszystkie osoby, które we wskazanym wyżej okresie brały udział w grach oferowanych przez escape room „To Nie Pokój” w Koszalinie, dysponują stosowną wiedzą w tym zakresie lub też dysponują nagraniami z przebiegu gier lub ich fragmentów albo zdjęciami zarejestrowanymi przy pomocy telefonów komórkowych, aparatów lub innych nośników informatycznych. W przypadku, gdy z usług escape room’u korzystały osoby małoletnie, prosi się o ich kontakt wraz z opiekunami prawnymi. Świadkowie mogą zgłaszać się do Prokuratury Okręgowej w Koszalinie przy ul. Władysława Andersa 34A, 75-950 Koszalin, do Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie przy ul. Małopolskiej 47, 70-001 Szczecin lub do Komendy Miejskiej Policji w Koszalinie przy ul. Słowackiego 11, 75-950 Koszalin. Informacje można też przekazywać pocztą pod wskazane wyżej adresy lub telefonicznie pod numery: Prokuratura Okręgowa w Koszalinie – (094) 34-28-697, Komenda Wojewódzka Policji w Szczecinie – (091) 82-11-900, Komenda Miejska Policji w Koszalinie – (094) 34-29-102.  Informacje można także przekazać drogą elektroniczną na adres: po.koszalin@prokuratura.koszalin.pl...
 

Koszalin: Rusza kolejny etap budowy Targowiska Miejskiego

17 Marca 2019 godz. 3:41 Ala za Urząd Miejski Koszalin
Koszalińskie Przedsiębiorstwo Inżynieryjno-Budowlane „MAGRO” inż. Andrzeja Grochowina złożyło najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na: Etap przygotowawczy w ramach zadania inwestycyjnego „Targowisko miejskie przy ulicy Połczyńskiej”. O realizację tego etapu inwestycji ubiegały się jeszcze dwie inne firmy. „MAGRO" za cenę 643.713,66 zł   ma do 30. września br. wykonać:   1. Roboty rozbiórkowe m.innymi:nawierzchnie utwardzone, - istniejący budynek administracji o kubaturze ok. 550 m3, - istniejący budynek toalet publicznych o kubaturze ok. 325 m3, - słupki, barierki, kosze na śmieci itp.  2. Utwardzenia placu targowiska – powierzchnia 605m2 3. Dostawa i montaż 2 kompletnych (wyposażonych) tymczasowych kontenerów oraz ich podłączenie do sieci wod-kan i instalacji elektrycznej: • kontener sanitarny o wymiarach ok. 3,0 x 6,0 m w skład którego wchodzi : - toaleta dla osób niepełnosprawnych wyposażona w: 1 miskę ustępową oraz 1 umywalkę z ciepłą i zimną wodą; - toaleta męska wyposażona w 2 pisuary i 1 kabinę ustępową i 1 umywalkę z zimną i ciepłą wodą; - toaleta damska wyposażona w: 2 kabiny ustępowe i 1 umywalkę z ciepłą i zimną wodą; • kontener biurowo-socjalny o wymiarach ok. 3,0 x 6,0 m, składający się z: 2 pomieszczeń biurowych z oknami i WC (1 kabina ustępowa, 1 umywalka z ciepłą i zimną wodą). Uwaga : 1. Kontenery muszą być ocieplane (ścianka gr. min 15 cm), posiadać ogrzewanie grzejnikami elektrycznymi, oświetlenie, wentylację, wyposażone w komplet urządzeń sanitarnych, ciepła woda przy umywalkach z elektrycznych przepływowych podgrzewaczy wody o mocy 3,5 kW każdy. 4.  Trawnik: - 20 cm humus wraz z obsianiem trawą o pow. 150 m2 5. Kanalizacja deszczowa • odwodnienie 6.  Kanalizacja sanitarna • Podłączenie pawilonów handlowych i kontenerów 7. Branża elektryczna: • demontaż istniejącego oświetlenia drogowego  - Z uwagi na to, by nie paraliżować w tym miejscu handlu, by handlowcy mogli nadal tutaj pracować, a mieszkańcy robić zakupy, podzieliliśmy prace na kilka etapów – mówi prezydent Piotr Jedliński.  Przypomnijmy, że wielobranżową dokumentację targowiska za 300 tys. złotych wykonała  Pracownia Architektoniczna Jacka Bułata z Poznania. Ta sama, która  wcześniej projektowała wraz z zespołem m.in. Filharmonię Koszalińską, Rynek Staromiejski, Obserwatorium oraz amfiteatr.  Następnie  Przedsiębiorstwa Usługowo-Wykonawcze Tokada z Koszalina wykonało przyłącza oraz instalacje (woda, kanalizacja sanitarna i deszczowa). Ten etap kosztował prawie 200 tys. złotych.   Docelowo plan przewiduje na targowisku 115 stanowisk do handlu z samochodów (107 zadaszonych i 8 niezadaszonych); 38 straganów, 14 pawilonów handlowych, budynek administracyjny i 132 miejsca do parkowania na parkingu podziemnym, pod targowiskiem. Powierzchnia zadaszenia targowiska wyniesie ok. 5 tys. m kw.            ...
 

Koszalin: Bonifikaty za przekształcenie użytkowania wieczystego. Komu i za ile grunt na własność

21 Marca 2019 godz. 3:18 Ala za UM Koszalin
60% ma wynosić w Koszalinie wysokość bonifikaty od jednorazowej opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego – tak wynika z przygotowanego przez ratusz projektu uchwały. Radni o wysokości bonifikaty dyskutować będą podczas najbliższej, zaplanowanej na czwartek, 28 bm. sesji. Opozycyjny Klub Radnych PiS chce by wysokość bonifikaty wynosiła 98%, a nawet dla tych, którzy wnosili opłaty za użytkowanie wieczyste przez minimum 50 lat 99%. 1 stycznia 2019 roku z mocy prawa nastąpi przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów. Musi być odpłatne, ale samorządy mają możliwość wprowadzenia upustów (na gruntach Skarbu Państwa ustawowo obowiązuje bonifikata 60 proc.). Najczęściej samorządy przegłosowują 60 proc. bonifikaty - tyle, ile obowiązuje ustawowo na gruntach Skarbu Państwa. Taka stawka bonifikaty ma obowiązywać także w Koszalinie - wynika z przygotowanego  projektu uchwały.   Bonifikata udzielana będzie na pisemny wniosek osób fizycznych i spółdzielni mieszkaniowych tylko gdy nieruchomość jest wykorzystywana wyłącznie na własne cele mieszkaniowe wnioskodawcy i nie jest miejscem prowadzenia działalności gospodarczej.  W uzasadnieniu do tej uchwały czytamy m.in.: "w Koszalinie ok. 11 tys. właścicieli (dotychczasowych użytkowników wieczystych) gruntów wykorzystywanych na cele mieszkaniowe skorzysta z przekształcenia z mocy prawa, większość z tych osób skorzysta z bonifikaty. Osoby te winny wnieść opłaty przekształceniowe w łącznej kwocie ok. 1.8 min zł rocznie. Jednorazowo wniesione opłaty za przekształcenie gruntów wykorzystywanych na cele mieszkaniowe (za 20 lat z góry) bez zastosowania bonifikaty winny wynieść ok. 36 min zł. Miasto nie przeprowadziło aktualizacji opłat rocznych, stąd opłaty te na dzień wejścia w życie ustawy nie były wysokie i kształtowały się w przedziale od 6 zł (budynki komunalne i lokale o nieuregulowanym stanie prawnym ) do 300 zł (budynki spółdzielcze i deweloperskie) za udział w prawie użytkowania wieczystego związany z lokalem mieszkalnym oraz ok. 900 zł za grunty zabudowane domami jednorodzinnymi. Osoba uzyskująca bonifikatę z tytułu opłaty jednorazowej zapłaci za grunt jedynie 40 % sumy należnych opłat, co oznacza, ze np. właściciele domów jednorodzinnych w zabudowie szeregowej zapłacą jednorazowo 6.400,00 zł zamiast 16.000, a właściciele mieszkań tylko 48 zł zamiast 120 zł. W odniesieniu do gruntów zabudowanych garażami z mocy ustawy od 2019 r. zmniejszono stawki procentowe opłat rocznych z 3% lub 5 % na 1 %. Obniżona opłata roczna jest podstawą naliczenia opłaty za przekształcenie. W stosunku do tych gruntów na mocy niniejszej uchwały stosuje się również bonifikatę 60 %. Taka różnica w opłatach to istotne zmniejszenie wpływów do budżetu Miasta. Zakładając, że określona niżej grupa beneficjentów (właścicieli lokali mieszkalnych i domów jednorodzinnych) wniesie opłaty jednorazowe, w pierwszym roku tj. do 29 lutego 2020 r. wpływy do budżetu Miasta wyniosą odpowiednio: - ok. 14,5 min jeżeli zapłaty dokona 100 % właścicieli , powyższe skutkować będzie brakiem wpływów w następnych latach, - ok. 10,8 min jeżeli zapłaty dokona 75 % właścicieli, powyższe skutkować będzie zmniejszeniem wpływów w następnych latach, - ok. 8,6 min jeżeli zapłaty dokona 60 % właścicieli, powyższe skutkować będzie zmniejszeniem wpływów w następnych latach, - ok. 7,2 min jeżeli zapłaty dokona 50 % właścicieli, powyższe skutkować będzie zmniejszeniem wpływów w następnych latach. Docelowo, po zakończeniu procesu przekształcenia i po spłacie przez beneficjentów ustawy dochody z opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości mieszkaniowych będą mniejsze o ok. 1,5 min - 1,8 min zł rocznie. W uzasadnieniu przytoczono także i to, iż "z uwagi na fakt, iż sprzedaż nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz użytkowników wieczystych wymaga zgody wojewody, w latach 2015-2018 złożono do Wojewody Zachodniopomorskiego 8 wniosków o sprzedaż nieruchomości. W żadnym przypadku Wojewoda Zachodniopomorski nie wyraził zgody na dokonanie tej czynności prawnej, z uwagi na brak uzasadnienia gospodarczego. Innego zdania jest Klub Radnych PiS, który  złożył swój projekt uchwały , w którym przewiduje przyjęcie 98, a nawet 99% bonifikaty. W uzasadnieniu czytamy m.in. „Uzasadniając zaś skutki finansowe realizacji uchwały wraz z określeniem źródeł ich finansowania należy przytoczyć zapisy ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, w szczególności art. 20 ust. 1, który mówi o tym, że opłatą za rok 2019 wnosi się w terminie do dnia 29 lutego 2020 r. Należy zatem przyjąć, iż w roku 2019 podjęcie przez Radę Miejską projektu uchwały Klubu Radnych PiS, nie przełoży się na utratę dochodów w budżecie miasta. Ewentualna strata wpływów do budżetu w wysokości około 4 mln zł będzie pochodną przyjętej przez Sejm RP w/w ustawy. Strata ta może zostać pokryta ze zwiększonych niż planowano pierwotnie wpływów do budżetu z udziału w podatkach PiT i CiT (w przyjętej zmianie budżetowej w styczniu 2019 r jest to kwota prawie 10 min zł) lub z rezerwy budżetowej. Określenie skutków finansowych przyjęcia przedstawionego projektu uchwały w roku 2020, a zwłaszcza wskazanie źródeł finansowania ewentualnej utraty wpływów do budżetu miasta, w sytuacji gdy nie jest znany projektu budżetu na 2020 rok, jest niemożliwe.      ...