Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Spójny, sprawny transport nad morzem – to możliwe

Autor Ekoszalin z mat. informacyjnych 23 Października 2017 godz. 13:32
Nadmorski autobus turystyczny, systemowe parkingi połączone z wypożyczalniami rowerów, a nawet transport wodny. To tylko niektóre z pomysłów jak dowieźć mieszkańców i turystów na ich ostatnim etapie podróży nad morze. Tzw. „ostatnia mila”, nie musi bowiem być pokonywana w samochodzie. Po ponad rocznych analizach i ocenie sytuacji w dziedzinie transportu na terenie gmin Międzyzdroje, Wolin, Kamień Pomorski i Dziwnów, Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego przystąpiło do opracowania tzw. planu działania. Instytucja wskaże jak pomóc w opracowaniu elastycznych systemów transportowych na obszarze czterech gmin. Wskazane będą niezbędne zmiany organizacyjne i legislacyjne, potencjalne źródła ich finansowania.

Rewalski pomysł na połączenie kolei wąskotorowej z turystyką rowerową oraz integrowanie oferty turystycznej poprzez system transportowy – to zdaniem uczestników projektu LAST MILE - jeden z ciekawszych sposobów na rozwiązanie problemów komunikacyjnych nadmorskich miejscowości. Podczas wizyty na Pomorzu Zachodnim, nie zabrakło dyskusji i pomysłów, które przybliżą nas do nowoczesnych rozwiązań transportowych.

 

- Kiedyś niedoceniana, dziś jedno z kół napędowych regionu. Turystyka, odgrywa coraz większe znaczenie dla gospodarki Pomorza Zachodniego, dlatego konsekwentnie staramy się ją wspierać. Oczywiście jednym z głównych wyzwań jest wydłużanie sezonu, stawiamy więc m.in. na turystykę aktywną i inwestujemy w Zachodniopomorski Szlak Żeglarski czy Trasy Rowerowe. Nie zapominamy jednak o tych najprostszych problemach jak np. komunikacja. Projekty takie jak „Ostatnia Mila”, to przyczynki do zmian systemowych. Wierzę, że wypracowane przez ekspertów rozwiązania będą zachęcały także kolejne samorządy do pójścia tym śladem. – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

 

Wstępne koncepcje wskazywały, że najbardziej efektywnym dla nadmorskich gmin rozwiązaniem mogło by być uruchomienie turystycznej linii autobusowej, dodatkowo wzmocniona przez parkingi typu Park&Ride czy Park&Bike umiejscowione w pobliżu linii kolejowych. M.in. dyskusji na temat tych rozwiązań służyła wizyta w naszym regionie partnerów projektu LAST MILE z Austrii, Bułgarii, Luksemburga, Słowacji i Hiszpanii, którego organizatorem było Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie, reprezentujące w projekcie Województwo Zachodniopomorskie. Spotkanie służyło także poznaniu uwarunkowań turystycznych i transportowych regionu, prezentacji przykładów dobrych praktyk systemów transportowych oraz wymianie doświadczeń. Wizyty studyjne obejmowały takie gminy nadmorskie jak Rewal, Dziwnów, Kamień Pomorski, Wolin i Międzyzdroje. Uczestnicy projektu docenili Nadmorską Kolej Wąskotorową w Rewalu i podkreślali, że całościowe podejście do tworzenia produktów turystycznych powinno być powielanym przykładem nie tylko regionalnie, lecz we wszystkich krajach partnerów projektu LAST MILE.

 

Istotną częścią wizyty na Pomorzu Zachodnim było spotkanie i rozmowa z samorządowcami, którzy w bezpośredniej rozmowie przybliżyli uczestnikom projektu problem sezonowości w turystyce i transporcie, fluktuacji sezonowej oraz problemów infrastrukturalnych, z jakimi muszą się borykać gminy turystyczne pasa nadmorskiego.

 

Projekt Last Mile rozpoczął się w kwietniu 2016 r. od dogłębnych analiz i możliwości wdrożenia projektu. Opracowanie planu działania powinno się zakończyć we wrześniu przyszłego roku. Do końca 2020 r. przewiduje się realizację planu działań, a także monitorowanie, nadzór i ocenę rezultatów. Oprócz walorów stricte transportowych, projekt ma olbrzymi potencjał ekologiczny czy ekonomiczny.