Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Nad morzem stawiają na elastyczny transport

2017-09-14 05:57:00 Ala za Urząd Marszałkowski
Nadmorski autobus turystyczny, systemowe parkingi połączone z wypożyczalniami rowerów, a nawet transport wodny. To tylko niektóre z pomysłów jak dowieźć mieszkańców i turystów na ich ostatnim etapie podróży nad morze. Tzw. „ostatnia mila”, nie musi bowiem być pokonywana w samochodzie. Marszałek Olgierd Geblewicz podpisał list intencyjny w ramach projektu „Last Mile”, by wraz z samorządami Dziwnowa, Międzyzdrojów, Kamienia Pomorskiego i Wolina opracować działania, które przybliżą nas do nowoczesnych rozwiązań transportowych.

Dobry plan, sprawdzenie wszelkich możliwości, wnikliwe przeanalizowanie problemu, to podstawa późniejszego sukcesu. Prace nad „ostatnią milą” mogą przynieść nie tylko realne i codzienne udogodnienie dla mieszkańców Pomorza Zachodniego, ale i wyjść naprzeciw potrzeb przebywających u nas turystów. To także szansa na zbudowanie spójnej i bardzo bogatej oferty turystycznej, już nie tylko jednej, ale przynajmniej 4 gmin. – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicza.

Ponad rok trwały głębokie i wnikliwe analizy obecnej sytuacji w dziedzinie transportu na terenie gmin Międzyzdroje, Wolin, Kamień Pomorski i Dziwnów. Teraz przyszedł czas na opracowanie tzw. planu działania, za który będzie odpowiedzialne Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego. Instytucja wskaże jak pomóc w opracowaniu elastycznych systemów transportowych na obszarze czterech gmin. Dokument wypunktuje niezbędne zmiany organizacyjne i legislacyjne, a także przedstawi potencjalne źródła finansowania tych zadań. Podpisany list intencyjny zapewni zaangażowanie i współpracę ze strony gmin partnerskich projektu. Dokument pozwoli również na wskazanie możliwych rekomendacji do instrumentów polityk i dokumentów strategicznych na poziomie lokalnym i regionalnym.

Wstępna koncepcja możliwych działań przewiduje, że zrównoważoną mobilność na obszarze ostatniej mili w regionach turystycznych (tak brzmi pełna nazwa projektu) można osiągnąć poprzez m.in. powołanie wspólnego koordynatora transportowego, którego głównym zadaniem było by koordynowanie i zarządzanie wspólnym transportem zbiorowym. Najbardziej efektywnym dla nadmorskich gmin rozwiązaniem wydaje się uruchomienie turystycznej linii autobusowej jeżdżącej po zapętlonej trasie w obu kierunkach. Znaczącym ułatwieniem mogą być również parkingi typu Park&Ride czy Park&Bike umiejscowione w pobliżu linii kolejowych. Ich oferta z pewnością wpłynęła by pozytywnie na zatłoczenie nadmorskich miejscowości, czy problemy z miejscami parkingowymi. Specyfika położenia gmin wskazuje także na wykorzystanie potencjału jaki niesie transport wodny, np. z Kamienia Pomorskiego do Dziwnowa czy Międzywodzia. Oprócz potencjału transportowego, takie np. tramwaje wodne stanowiły by również sporą atrakcję dla odwiedzających Pomorze Zachodnie turystów. Każdy z projektów mógł by być realizowany czy to przez samorządy czy we współpracy z podmiotami prywatnymi.

Projekt Last Mile rozpoczął się w kwietniu 2016 r. od dogłębnych analiz i możliwości wdrożenia projektu. Opracowanie planu działania powinno się zakończyć we wrześniu przyszłego roku. Do końca 2020 r. przewiduje się realizację planu działań, a także monitorowanie, nadzór i ocenę rezultatów. Oprócz walorów stricte transportowych, projekt ma olbrzymi potencjał ekologiczny czy ekonomiczny.

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Służbę w koszalińskim Centrum zakończył major Jacek Chorzępa

11 Listopada 2017 godz. 3:43 Ala za CSSP, fot. st. chor. Tomasz Zatorski/CSSP
Centrum pożegnało pana majora Jacka Chorzępę – znakomitego oficera, niezwykłego sprzętowca, specjalistę radiolokacji, radiotechnika szczerze z serca i powołania. Po niezwykle aktywnym okresie służby w Koszalinie wraca do Wrocławia. Podczas ostatniego spotkania w Muzeum Obrony Przeciwlotniczej wzruszony podziękował za uznanie wyrażane w pełnych szacunku słowach przełożonych i okolicznościowych upominkach od kolegów. Zaznaczył jednak, że najwyższą dla Niego nagrodą jest powrót do rodziny.   Zwracając się do zebranych podziękował przełożonym za stworzenie warunków dla swojej aktywności. Major Jacek Chorzępa był motorem napędowym takich projektów, jak m.in.: laboratorium NUR – 15M, „radiotechniczny” e-learning oraz szeregu innych oczekujących na realizację. Major wyraźnie zaznaczył, że jego ofensywność i sukces mierzony jest pracą, mądrością, doświadczeniem i zaangażowaniem wszystkich żołnierzy i pracowników Cyklu Radiolokacji. W Księdze Pamiątkowej Centrum pozostawił słowa: „W dniu pożegnania z Centrum Szkolenia Sił Powietrznych wszystkim żołnierzom i pracownikom Resortu Obrony Narodowej składam serdeczne podziękowania za dar wspólnie spędzonej służby i pracy. Pobyt  w Centrum pozwolił mi na jeszcze inne i jeszcze lepsze spojrzenie na służbę wojskową. Spędzony tutaj czas pozostanie w mej pamięci na zawsze.” Major Jacek Chorzępajest absolwentem Wyższej Szkoły Radiotechnicznej oraz Politechniki Rzeszowskiej. Ukończył studia podyplomowe w Wyższej Szkole Oficerskiej Wojsk Lądowych oraz szereg kursów doskonalących i specjalistycznych. Służbę pełnił na stanowiskach dowódczych i specjalistycznych w jednostkach i dowództwie 3 Brygady Radiotechnicznej. Kierownikiem Cyklu Radiolokacji w koszalińskim Centrum był od marca 2015 roku. Kolejny etap to służba w 4. Regionalnej Bazie Logistycznej we Wrocławiu. ...
 

Ważny odcinek S6 z unijnym dofinansowaniem

22 Listopada 2017 godz. 10:52 Ala za GDDKiA
Ponad pół miliarda złotych z Programu Infrastruktura i Środowisko wesprze budowę drogi ekspresowej S6 na Pomorzu Zachodnim. W Szczecinie umowę w tej sprawie podpisali przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Umowa o dofinansowanie dotyczy prawie 55 - kilometrowego odcinka Goleniów – Kiełpino. – Droga już jest budowana, a podpisane dzisiaj dokumenty potwierdzają przyznanie dotacji. Dofinansowanie unijne jest pewne – wyjaśnia obecny na podpisaniu wiceminister rozwoju Witold Słowik. Umowę podpisali Jacek Gryga p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz Przemysław Gorgol p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.   - W realizacji bardzo ambitnego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, którego wartość decyzją rządu została zwiększona do 135 mld zł, ważną rolę odgrywają fundusze europejskie. Jesteśmy dumni, że Polska jest dziś liderem we wdrażaniu środków Unii Europejskiej z perspektywy 2014-2020, a spośród wszystkich sektorów najbardziej zaawansowany jest sektor transportu – ocenia wiceminister infrastruktury i budownictwa Marek Chodkiewicz. Przypomina również o realizowanym połączeniu zespołu portów Szczecin - Świnoujście z południową granicą Polski.   - Jesteśmy zdeterminowani by cała trasa funkcjonowała w 2022 r., a już z końcem 2018 r. na odcinku Szczecin - autostrada A4- wskazuje. Dofinansowanie unijne dla budowy odcinka S6 - Goleniów - Kiełpino wyniesie 537,7 mln złotych przy całkowitej wartości projektu 1,181 mln złotych.   - Po podpisaniu tej umowy będziemy mieli zakontraktowane w umowach o dofinansowanie 57 proc. całej alokacji na obecną perspektywę wydatkową UE. Potwierdza to, że GDDKiA jest liderem w wykorzystywaniu środków unijnych.   Obecnie w realizacji i przetargu jest około 2000 km dróg,  z tego ponad 1000 km ma już umowy o dofinansowanie - mówi Jacek Gryga p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.   To już czwarta umowa o dofinansowanie podpisana w tym roku dla inwestycji GDDKiA w województwie zachodniopomorskim. - Środki unijne wspierają również realizację pozostałych odcinków S6 i obwodnicy Wałcza w ciągu S10, czyli niemal wszystkich naszych dużych inwestycji, łącznie to ponad 1,8 miliarda złotych dofinansowania - dodaje Łukasz Lendner Dyrektor GDDKiA O/Szczecin. W województwie zachodniopomorskim GDDKiA realizuje obecnie ponad 180 km dróg o łącznej wartości ponad 4,6 miliarda złotych.   Droga ekspresowa S6 od Goleniowa do Kiełpina podzielona jest na 3 odcinki realizacyjne: Goleniów - Nowogard, Nowogard - Płoty i od Płoty - Kiełpino. Łącznie to 54,5 kilometra dwujezdniowej drogi ekspresowej z 6 węzłami drogowymi, parą Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwodem Utrzymania drogi ekspresowej.   Wymienione powyżej odcinki to część drogi S6 Goleniów - Koszalin budowanej w województwie zachodniopomorskim. Cała trasa ma długość 140 km i rozpoczyna się od drogi S3 (węzeł Goleniów Północ), a kończy na wschód od Koszalina (za Sianowem). Wartość inwestycji, które składają się na te 140 km to około 3,5 mld zł, a dofinansowania unijnego - 1,5 mld zł. Nowa droga ekspresowa będzie miała częściowo zupełnie nowy przebieg i będzie prowadziła w pobliżu Kołobrzegu. S6 wyprowadzi ruch tranzytowy ze wszystkich miejscowości, przez które prowadzi obecna droga krajowa. Droga będzie bezkolizyjna i zapewni znacznie większy komfort jazdy kierowcom, przy krótszym czasie przejazdu.   Budowa drogi S6 Goleniów - Koszalin rozpoczęła się wiosną tego roku, a w ubiegłym ruszyły roboty na obwodnicy Koszalina i Sianowa. Obecnie na całej trasie trwają już zasadnicze roboty budowlane. Prowadzone są prace ziemne, wznoszone są wiadukty, mosty i estakady. Wzmacniane jest podłoże, a na niektórych fragmentach wykonano już pierwsze warstwy nawierzchni drogi (podbudowy bitumiczne). Zakończenie realizacji drogi S6 Goleniów-Koszalin planowane jest w 2019 roku.  ...
 

Budżet Obywatelski: Zapraszamy na miejską leżankę

20 Listopada 2017 godz. 5:45 Ala z mat. inf.
Zapraszamy na miejską leżankę"- podesty do leżenia w parku - głosowanie trwa - zaprasza do głosowania Greta Grabowska. - Pragnieniem moim i Dobrosławy Mateli Łapczuk - współautorki jest aby przywrócić mieszkańcom niewielki park znajdujący się przy ulicy Piłsudskiego przy skrzyżowaniu z ul Sportową. Park jest okupowany przez lokalnych koneserów tanich win, których obecność zniechęca mieszkańców Koszalina do korzystania z jego uroków. Pragnieniem naszym jest aby Koszalinianie na powrót zagościli w paku. W punktach przedstawię nasz projekt. - budowa systemu drewnianych podestów służących do siedzenia, leżenia... - darmowe wi-fi  = hot spot i energy, zasilana z baterii słonecznych umieszczonych na maszcie - monitoring - rozświetlenie parku - lampy = większe poczucie bezpieczeństwa, podświetlenie drzew lampami z gruntu - uporządkowanie zieleni, nowe nasadzenia - oczyszczenie ścieżek - konserwacja ławek, krawężników, ogrodzenia.... Proszę o wsparcie w głosowaniu - projekt nr 34   Głosuj  online Głównym elementem projektowanej przestrzeni będzie system podestów oraz trapu komunikacyjnego wykonane z deski kompozytowej ( duża wytrzymałość na warunki atmosferyczne ) Podesty będą miały funkcję rekreacyjną ( Miejska Leżanka) . Umieszczone zostaną w centralnej części parku i "zaopatrzone" w wi-fi oraz możliwość zasilenia laptopa . Oś parku stanowić będą : stary gazon na kwiaty, podesty, dereń pagodowy (element zieleni w podestach) oraz fontanna. Planuje się przycięcie i uformowanie cisów rosnących wzdłuż krótszych boków parku oraz uzupełnienie roślinności roślinami : wysokimi, średniowysokimi oraz okrywowymi. W miejscu spróchniałych pni drzew ( wzdłuż ul.J.Piłsudskiego) projektujemy stalowe trejaże po których wspinać się będą rosnące już i obficie kwitnące pnącza.Przewidujemy wymianę zniszczonych obrzeży trawnika oraz naprawę zniszczonych schodów i ogrodzenia. Celem podkreślenia walorów estetycznych parku oraz poprawienia bezpieczeństwa użytkownika wprowadzamy oświetlenie w postaci lamp o zróżnicowanej wysokości i formie.Całość parku będzie monitorowana . Park jest zapomnianą przestrzenią wewnątrzmiejską . Naszym celem jest jej uspołecznienie i przywrócenie mieszkańcom miasta.Chcemy spowodować aby zaczął żyć i został miejscem do , którego z przyjemnością można pójść poczytać, pouczyć się lub porozmawiać.  ...