Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Nad morzem stawiają na elastyczny transport

2017-09-14 05:57:00 Ala za Urząd Marszałkowski
Nadmorski autobus turystyczny, systemowe parkingi połączone z wypożyczalniami rowerów, a nawet transport wodny. To tylko niektóre z pomysłów jak dowieźć mieszkańców i turystów na ich ostatnim etapie podróży nad morze. Tzw. „ostatnia mila”, nie musi bowiem być pokonywana w samochodzie. Marszałek Olgierd Geblewicz podpisał list intencyjny w ramach projektu „Last Mile”, by wraz z samorządami Dziwnowa, Międzyzdrojów, Kamienia Pomorskiego i Wolina opracować działania, które przybliżą nas do nowoczesnych rozwiązań transportowych.

Dobry plan, sprawdzenie wszelkich możliwości, wnikliwe przeanalizowanie problemu, to podstawa późniejszego sukcesu. Prace nad „ostatnią milą” mogą przynieść nie tylko realne i codzienne udogodnienie dla mieszkańców Pomorza Zachodniego, ale i wyjść naprzeciw potrzeb przebywających u nas turystów. To także szansa na zbudowanie spójnej i bardzo bogatej oferty turystycznej, już nie tylko jednej, ale przynajmniej 4 gmin. – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicza.

Ponad rok trwały głębokie i wnikliwe analizy obecnej sytuacji w dziedzinie transportu na terenie gmin Międzyzdroje, Wolin, Kamień Pomorski i Dziwnów. Teraz przyszedł czas na opracowanie tzw. planu działania, za który będzie odpowiedzialne Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego. Instytucja wskaże jak pomóc w opracowaniu elastycznych systemów transportowych na obszarze czterech gmin. Dokument wypunktuje niezbędne zmiany organizacyjne i legislacyjne, a także przedstawi potencjalne źródła finansowania tych zadań. Podpisany list intencyjny zapewni zaangażowanie i współpracę ze strony gmin partnerskich projektu. Dokument pozwoli również na wskazanie możliwych rekomendacji do instrumentów polityk i dokumentów strategicznych na poziomie lokalnym i regionalnym.

Wstępna koncepcja możliwych działań przewiduje, że zrównoważoną mobilność na obszarze ostatniej mili w regionach turystycznych (tak brzmi pełna nazwa projektu) można osiągnąć poprzez m.in. powołanie wspólnego koordynatora transportowego, którego głównym zadaniem było by koordynowanie i zarządzanie wspólnym transportem zbiorowym. Najbardziej efektywnym dla nadmorskich gmin rozwiązaniem wydaje się uruchomienie turystycznej linii autobusowej jeżdżącej po zapętlonej trasie w obu kierunkach. Znaczącym ułatwieniem mogą być również parkingi typu Park&Ride czy Park&Bike umiejscowione w pobliżu linii kolejowych. Ich oferta z pewnością wpłynęła by pozytywnie na zatłoczenie nadmorskich miejscowości, czy problemy z miejscami parkingowymi. Specyfika położenia gmin wskazuje także na wykorzystanie potencjału jaki niesie transport wodny, np. z Kamienia Pomorskiego do Dziwnowa czy Międzywodzia. Oprócz potencjału transportowego, takie np. tramwaje wodne stanowiły by również sporą atrakcję dla odwiedzających Pomorze Zachodnie turystów. Każdy z projektów mógł by być realizowany czy to przez samorządy czy we współpracy z podmiotami prywatnymi.

Projekt Last Mile rozpoczął się w kwietniu 2016 r. od dogłębnych analiz i możliwości wdrożenia projektu. Opracowanie planu działania powinno się zakończyć we wrześniu przyszłego roku. Do końca 2020 r. przewiduje się realizację planu działań, a także monitorowanie, nadzór i ocenę rezultatów. Oprócz walorów stricte transportowych, projekt ma olbrzymi potencjał ekologiczny czy ekonomiczny.

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Droga S6 wykreślona z listy inwestycji. Komisja Europejska zaniepokojona działaniami rządu

20 Września 2017 godz. 6:28 Ala za Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Głosami swoich przedstawicieli na posiedzeniu Komitetu Monitorującego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, rząd PiS wykreślił projekt budowy Obwodnicy Metropolitalnej z listy dużych projektów. Ważą się też losy pozostałych odcinków S6 Koszalin-Słupsk oraz Słupsk-Lębork. Droga ekspresowa S6, łącząca Trójmiasto ze Szczecinem, ma strategiczne znaczenie dla Polski Północnej. Jej budowa ma służyć m.in. aktywizacji społeczno-gospodarczej ziemi słupskiej oraz koszalińskiej, które  również w ocenie rządu Prawa i Sprawiedliwości należą do skrajnie peryferyjnych obszarów Polski. Jej budowa w niekompletnym przebiegu budzi zastrzeżenia  także przedstawicieli Komisji Europejskiej.   Rząd przeciwko drodze Budowa ekspresówki przez Pomorze jest jednym z priorytetów dla samorządu województwa pomorskiego. Niestety, obecny rząd Prawa i Sprawiedliwości odmawia finansowania budowy części drogi S6 – Obwodnicy Metropolitalnej oraz odcinków Koszalin – Słupsk i Słupsk – Lębork. Zdaniem rządu brak jest możliwości sfinansowania tych inwestycji, pomimo że poprzedni rząd koalicji PO-PSL takie finansowanie zapewnił. Kwestia unijnego dofinansowania również była uzgodniona z Komisją Europejską. W sprawę budowy drogi zaangażowali się samorządowcy z miejscowości leżących przy drodze krajowej 6. Z inicjatywy marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka  powstała samorządowa koalicja „Tak dla S6 w województwie pomorskim", dążąca do realizacji tej ważnej drogi. W maju 2017 r. w czterech miejscowościach powiatu wejherowskiego i lęborskiego odbyły się pikiety mieszkańców wspierających działania samorządów. Działana te również polska komisarz ds. rynku wewnętrznego i usług Elżbieta Bieńkowska. Jej interwencja w Brukseli spowodowała, że Unia Europejska zażądała od polskich władz wyjaśnień.   List z Komisji W liście Komisji Europejskiej wysłanym do Ministerstwa Rozwoju zaznaczono, że położony na uboczu ważnych centrów gospodarczych i edukacyjnych, pozbawiony dostępu do lotnisk, szybkich połączeń drogowych i kolejowych, region Pomorza Środkowego jest jednym z najbardziej wykluczonych transportowo obszarów Polski. Projekt budowy drogi S6 został zapisany w Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020. Jednocześnie trwa budowa zachodniopomorskiego odcinka tej trasy pomiędzy Goleniowem a Koszalinem. Tym bardziej niezrozumiałe jest zaniechanie prac wobec pomorskich odcinków drogi. Komisja Europejska wyraża zaniepokojenie zaistniałą sytuacją, wskazując, że ta luka zdecydowanie negatywnie wpłynie na ekonomiczną opłacalność drogi S6 na całym jej przebiegu, także odcinków już realizowanych i może doprowadzić do podważenia zasadności wydania środków publicznych.     ...
 

Złote Gody państwa Funke

14 Września 2017 godz. 14:51 Ekoszalin z mat. informacyjnych
W sobotę, 16 września o godz. 14.00 w koszalińskim Pałacu Ślubów odbędzie się jubileusz długoletniego pożycia małżeńskiego - Złotych Godów państwa Krystyny i Edwarda Grzegorza Funke. Edward Grzegorz Funke urodził  się   czerwcu  1944 roku w Swisłoczy, powiat wołkowyski w województwie białystockim. Gdy miał sześć tygodni  rodzina  musiała uciekać ze Swisłoczy przed Armią Czerwoną. Po  przystankach w Białkowie koło Płocka i Kowarach w 1951 roku  przyjechała  do Koszalina. W  Koszalinie Edward Grzegorz Funke uczęszczał i ukończył Szkołę Podstawową nr 1. Przez całą szkołę podstawową był gorliwym ministrantem w kościele pw. św. Marii, dziś będącym Katedrą.   W 1956 roku rozpoczął naukę w Technikum Łączności, gdzie w 1961 roku,  będąc uczniem trzeciej klasy, prowadząc wieczorek taneczny w klubie internackim poznał Krystynę Ujmę, uczennicę  drugiej klasy Technikum  Przemysłu Spożywczego. Pani Krystyna  urodziła się w Sopocie  październiku 1945 r., gdzie się uczyła i mieszkała.   16 września 1967 r. o godzinie 14.00 w Urzędzie Stanu Cywilnego w Sopocie Dostojni Jubilaci zawarli  związek małżeński, a o godzinie 17.00 w kościele parafialnym pod wezwaniem św. Michała w Spocie, który budował między innymi ojciec pani Krystyny, Kazimierz Ujma, przyjęli sakrament małżeństwa.   22 czerwca 1968 r. w Gdańsku, w czasie  pisania pracy magisterskiej na Politechnice przez  Dostojnego Jubilata, na świat przyszedł syn Dariusz.   W 1969 r. rodzina przeprowadziła się do Koszalina, a rok później otrzymała pierwsze mieszkanie w wieżowcu przy ulicy Fałata. 3 marca 1976 r. w Koszalinie na świat przyszła córka Dorota. W 1982 r. Edward Grzegorz Funke wyjechał  do Paryża, a następnie do Gabonu (Afryka Równikowa)  na dziewięciomiesięczny kontrakt. Pani  Krystyna została w Koszalinie, gdzie pracowała i wychowywała dzieci. W 1984 r. Dostojni Jubilaci zmieniają  mieszkanie (ul. Lelewela), a w 1988 r. przeprowadzają się  do własnego domu na Rokosowie. W 2008 r. odbyli kolejną przeprowadzkę do nowego domu, także na Rokosowie.   Dostojni Jubilaci doczekali się trojga wnucząt:  dwoje wnuków (Sary i Wojciecha) od syna Dariusza oraz Natalii od córki Doroty. Od 1998 roku Krystyna i Edward Grzegorz Funke realizują autorski projekt „Portret Świata", w czasie którego odwiedzili sześć kontynentów ....