Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland

Więcej kamer na przejazdach kolejowych

2018-02-01 03:08:00 Ala za PKP PLK S.A.
99 proc. wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych spowodowali w 2017 roku nieostrożni kierowcy. Ich błędy pokazuje monitoring. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. coraz więcej przejazdów wyposażają w kamery. Urządzenia zwiększają poziom bezpieczeństwa, a nagrania są wykorzystywane w prewencji i na szkoleniach kierowców. W mediach społecznościowych filmy ostrzegają przed brawurą.

Modernizacje linii kolejowych zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Budowane są bezkolizyjne skrzyżowania, które wykluczają niebezpieczne zdarzenia samochodów i pociągów. Remontowane przejazdy kolejowo-drogowe i montowane nowe urządzenia sygnalizacji oraz rogatki dodatkowo ostrzegają o przejeździe pociągów. 

Monitoring pozwala kolejarzom obserwować na bieżąco pole przejazdu i odpowiednio reagować. W 2017 roku o 120 wzrosła liczba przejazdów kolejowo-drogowych na, których PLK zamontowały kamery. W 2016 r. były 1052 skrzyżowania z monitoringiem, a w 2017 r. już 1170 obiektów „strzeżonych” kamerami.

Nagrania są materiałami potrzebnymi w postępowaniach, dotyczących łamania zasad bezpieczeństwa na przejazdach i ustalania danych nierozważnych kierowców. Filmy wykorzystywane są również w akcji na rzecz zwiększania bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. To ilustracja zachowań, które trzeba eliminować: omijania rogatek, wjeżdżania pod opadające rogatki, ignorowania znaków stop.

- Na przejazdach kolejowo-drogowych coraz mniej osób łamiących przepisy może zachować anonimowość. Nagrania z monitoringu pokazujące m.in. uszkodzenia urządzeń zapewniających bezpieczeństwo i nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego trafiają do policji, która ustala sprawców. W 2017 roku było 977 wniosków w sprawie ukarania nieostrożnych kierowców - powiedział Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.

Kampania społeczna Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko!” wykorzystuje nagrania z kamer podczas warsztatów z instruktorami jazdy oraz w procesie szkolenia nowych kierowców. W 2017 roku seminaria były zorganizowane w dziesięciu miastach. Materiały trafiły do blisko 800 ośrodków szkolenia kierowców. Pomogą przygotować w 2018 r. około 50 tysięcy przyszłych kierowców. 

W ramach kampanii Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko!” prowadzone są działania, by zwiększyć odpowiedzialność kierowców i ograniczyć liczbę zdarzeń na przejazdach. Kierowcy i piesi otrzymali 256 tys. ulotek o zasadach bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Na skrzyżowaniach torów i dróg są akcje  pracowników PLK, Straży Ochrony Kolei oraz policji. 103 tys. materiałów dydaktycznych zostało rozdanych dzieciom podczas spotkań na temat bezpieczeństwa w szkołach i przedszkolach. W zeszłym roku było prawie 1000 spotkań, z ponad 50 tys. dzieci.

W 2017 roku 99% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych było spowodowanych zlekceważeniem zasad ruchu drogowego przez kierowców. Łącznie doszło do 183 zdarzeń z udziałem pojazdów na przejazdach kolejowo-drogowych. Zginęło w nich 29 osób (2016 r. – 30).

„Bezpieczny Przejazd” w 2017 roku w liczbach:

  • 994 prelekcji edukacyjnych na temat bezpieczeństwa kolejowego (w tym 580 w ramach projektu „Październik miesiącem edukacji”);
  • ponad 103 000 materiałów dydaktycznych (zeszytów edukacyjnych i kolorowanek) rozdystrybuowanych wśród dzieci;
  • 609 akcji ulotkowych i prewencyjnych na przejazdach/przejściach (w tym 545 w ramach projektu „Bezpieczny piątek”);
  • 75 imprez plenerowych;
  • 10 warsztatów dla ośrodków szkoleń kierowców z zasad bezpieczeństwa na terenach kolejowych
  • 6 symulacji zderzenia lokomotywy z samochodem
  • kampanie spotowe na ekranach LCD w placówkach pocztowych i w pociągach przewoźników
  • 496 000 wyświetleń odcinka o bezpieczeństwie programu MaturaToBzdura.tv
  • 11 przewoźników kolejowych zaangażowanych w akcję ulotkową w pociągach
  • 86 000 ulotek rozdystrybuowanych wśród pasażerów pociągów
  • blisko 170 000 ulotek i poradników ze wskazówkami dystrybuowanych wśród pieszych i kierowców
  • 800 000 wyświetleń na Youtube filmów pokazujących niewłaściwe zachowanie kierowców w Czerwionce