Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland

Karniszewice: Tak wygląda budowa S6

2017-12-31 04:05:00 ekoszalin za Turbo dron
Firma Turbo dron przysłała nam film przedstawiający aktualny postęp prac przy początku/końcu drogi S6 w Karnieszewicach.

Czytaj też

S6: Trzeba wzmocnić podłoże

Ala, fot. Piotr Walendziak - 29 Grudnia 2017 godz. 6:16
Wykonawca obwodnicy Koszalin - Sianów (konsorcjum firm PORR Polska Infrastructure i Polbud - Pomorze) dostarczył do GDDKiA dokumentację z propozycją wykonania zamiennej technologii budowy drogi pomiędzy budowanym węzłem „Koszalin Wschód”, który ma połączyć S6 z ul. Władysława IV i węzłem „Sianów Wschód”. – Wystąpiły problemy z gruntem. Na głębokości 12 m i więcej znajdują się rozległe warstwy wodne. Na etapie projektowym były one niewykryte, bo standardowo badania geologiczne wykonuje się do czterech metrów. Sytuacja, z jaką mamy do czynienia na tej budowie, przytrafia się niezmiernie rzadko – wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.Po dokładnych analizach wykonawca przedstawił alternatywną technologię - na tym trudnym terenie należy umieścić tzw. pale przemieszczeniowe.  - Będzie to technologia pali formowanych w gruncie. Długości tych pali będą tak dobrane, by nie przebić się do tej warstwy wodonośnej. Zastosowanie tej technologii wpłynie zarówno na koszty, jak i termin realizacji inwestycji - twierdzi Grzeszczuk z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.  

Ważny odcinek S6 z unijnym dofinansowaniem

Ala za GDDKiA - 22 Listopada 2017 godz. 10:52
Ponad pół miliarda złotych z Programu Infrastruktura i Środowisko wesprze budowę drogi ekspresowej S6 na Pomorzu Zachodnim. W Szczecinie umowę w tej sprawie podpisali przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Umowa o dofinansowanie dotyczy prawie 55 - kilometrowego odcinka Goleniów – Kiełpino. – Droga już jest budowana, a podpisane dzisiaj dokumenty potwierdzają przyznanie dotacji. Dofinansowanie unijne jest pewne – wyjaśnia obecny na podpisaniu wiceminister rozwoju Witold Słowik. Umowę podpisali Jacek Gryga p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz Przemysław Gorgol p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.   - W realizacji bardzo ambitnego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, którego wartość decyzją rządu została zwiększona do 135 mld zł, ważną rolę odgrywają fundusze europejskie. Jesteśmy dumni, że Polska jest dziś liderem we wdrażaniu środków Unii Europejskiej z perspektywy 2014-2020, a spośród wszystkich sektorów najbardziej zaawansowany jest sektor transportu – ocenia wiceminister infrastruktury i budownictwa Marek Chodkiewicz. Przypomina również o realizowanym połączeniu zespołu portów Szczecin - Świnoujście z południową granicą Polski.   - Jesteśmy zdeterminowani by cała trasa funkcjonowała w 2022 r., a już z końcem 2018 r. na odcinku Szczecin - autostrada A4- wskazuje. Dofinansowanie unijne dla budowy odcinka S6 - Goleniów - Kiełpino wyniesie 537,7 mln złotych przy całkowitej wartości projektu 1,181 mln złotych.   - Po podpisaniu tej umowy będziemy mieli zakontraktowane w umowach o dofinansowanie 57 proc. całej alokacji na obecną perspektywę wydatkową UE. Potwierdza to, że GDDKiA jest liderem w wykorzystywaniu środków unijnych.   Obecnie w realizacji i przetargu jest około 2000 km dróg,  z tego ponad 1000 km ma już umowy o dofinansowanie - mówi Jacek Gryga p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.   To już czwarta umowa o dofinansowanie podpisana w tym roku dla inwestycji GDDKiA w województwie zachodniopomorskim. - Środki unijne wspierają również realizację pozostałych odcinków S6 i obwodnicy Wałcza w ciągu S10, czyli niemal wszystkich naszych dużych inwestycji, łącznie to ponad 1,8 miliarda złotych dofinansowania - dodaje Łukasz Lendner Dyrektor GDDKiA O/Szczecin. W województwie zachodniopomorskim GDDKiA realizuje obecnie ponad 180 km dróg o łącznej wartości ponad 4,6 miliarda złotych.   Droga ekspresowa S6 od Goleniowa do Kiełpina podzielona jest na 3 odcinki realizacyjne: Goleniów - Nowogard, Nowogard - Płoty i od Płoty - Kiełpino. Łącznie to 54,5 kilometra dwujezdniowej drogi ekspresowej z 6 węzłami drogowymi, parą Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwodem Utrzymania drogi ekspresowej.   Wymienione powyżej odcinki to część drogi S6 Goleniów - Koszalin budowanej w województwie zachodniopomorskim. Cała trasa ma długość 140 km i rozpoczyna się od drogi S3 (węzeł Goleniów Północ), a kończy na wschód od Koszalina (za Sianowem). Wartość inwestycji, które składają się na te 140 km to około 3,5 mld zł, a dofinansowania unijnego - 1,5 mld zł. Nowa droga ekspresowa będzie miała częściowo zupełnie nowy przebieg i będzie prowadziła w pobliżu Kołobrzegu. S6 wyprowadzi ruch tranzytowy ze wszystkich miejscowości, przez które prowadzi obecna droga krajowa. Droga będzie bezkolizyjna i zapewni znacznie większy komfort jazdy kierowcom, przy krótszym czasie przejazdu.   Budowa drogi S6 Goleniów - Koszalin rozpoczęła się wiosną tego roku, a w ubiegłym ruszyły roboty na obwodnicy Koszalina i Sianowa. Obecnie na całej trasie trwają już zasadnicze roboty budowlane. Prowadzone są prace ziemne, wznoszone są wiadukty, mosty i estakady. Wzmacniane jest podłoże, a na niektórych fragmentach wykonano już pierwsze warstwy nawierzchni drogi (podbudowy bitumiczne). Zakończenie realizacji drogi S6 Goleniów-Koszalin planowane jest w 2019 roku.  

S6 rośnie w oczach

ekoszalin za GDDKiA, fot. Piotr Walendziak, GDDKiA - 26 Października 2017 godz. 6:07
Trwa budowa drogi ekspresowej S6. I to na całym odcinku od Szczecina do Sianowa. Wykonawca drogi S6 na odcinku Goleniów – Nowogard wykonał już 1,8 km kilometra podbudowy z betonu asfaltowego na obu jezdniach drogi ekspresowej w rejonie lotniska Szczecin Goleniów. – To pierwszy fragment z warstwą bitumiczną na trasie zasadniczej na S6 od Goleniowa do Koszalina, sukcesywnie również na następnych fragmentach budowanej S6 będzie się rozpoczynało rozkładanie mas bitumicznych – podkreśla Łukasz Lendner Dyrektor GDDKiA O/Szczecin. Budowa drogi S6 trwa obecnie na wszystkich 6 odcinkach od Goleniowa do Koszalina o łącznej długości 120 km. Siły wykonawców zaangażowane obecnie w realizację tej drogi to 2 200 pracowników i ponad 1000 maszyn. Drogą S6 powinniśmy pojechać w 2019 roku. Budowa drogi ekspresowej S6 Goleniów-Koszalin rozpoczęła się wiosną tego roku. Na początku były wykonywane roboty przygotowawcze obejmujące wycinkę drzew, rozpoznanie saperskie i prace geodezyjne. Następnie ruszyły zasadnicze roboty budowlane. Trwają roboty ziemne, wzmocnienie gruntu, formowanie nasypów i wykopów. Po zakończeniu prac ziemnych na odpowiednio przygotowanym podłożu jest wykonywana podbudowa z kruszywa łamanego. Po wykonaniu tego etapu prac wykonuje się już warstwy bitumiczne. Konstrukcja nawierzchni zakłada wykonanie 3 warstw bitumicznych – podbudowy, warstwy wiążącej i warstwy ścieralnej. Masy bitumiczne są produkowane w specjalnych wytwórniach, postawionych na placu budowy. Łącznie na S6 od Goleniowa do Koszalina zostanie wbudowanych ponad 1,5 miliona ton mas bitumicznych.

S6: Najdłuższy plac budowy

Ala za GDDKiA - 12 Kwietnia 2017 godz. 4:43
Z każdym tygodniem budowa największej inwestycji infrastrukturalnej w województwie staje się coraz bardziej widoczna. Rozpoczęły się już roboty na 6 odcinkach S6 od Goleniowa do Koszalina o łącznej długości 120 kilometrów. Wykonawcy uzyskiwali decyzje ZRID i wchodzili na plac budowy od grudnia 2016 do marca 2017 roku. Ponadto od wiosny ubiegłego roku w budowie jest obwodnica Koszalina i Sianowa o długości 20,1 km. Zakres robót jest cały czas rozszerzany, prowadzone są roboty ziemne i ruszają prace przy obiektach mostowych. Najdłuższy plac budowy w województwie (łącznie to 140 km) zaczyna coraz bardziej tętnić życiem. Przed wykonawcami pełne dwa sezony robót budowlanych, podczas których powinni zakończyć realizację tej inwestycji, tak aby w 2019 roku kierowcy mogli pojechać drogą ekspresową z Goleniowa do Koszalina. Rok wcześniej powinna być gotowa obwodnica Koszalina i Sianowa. Budowa drogi nieuchronnie wiąże się z utrudnieniami w ruchu w miejscach, w których nowa inwestycja koliduje z istniejącym układem drogowym i w miejscach, w których poruszają się pojazdy budowy. W przypadku tej inwestycji utrudnienia będą największe na odcinku od Goleniowa do rejonu miejscowości Modlimowo (na tym fragmencie nowa droga biegnie blisko obecnej DK nr 6). Na odcinku Goleniów – Nowogard i Płoty – Kiełpino zostały już oznakowane wjazdy na budowę. Wraz z postępem robót będą pojawiały się kolejne zmiany w organizacji ruchu.

S6: Mandaty zamiast donosów

Art, fot FB/Leszek Doliński - 13 Września 2016 godz. 4:57
Wykonawca S6 świadomie i z premedytacją niszczy powiatowe drogi - twierdzą urzędnicy Starostwa Powiatowego w Koszalinie. Kategorycznie zaprzeczamy, że nasze pojazdy przewożą cięższe ładunki niż dopuszczalne. Postępujemy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – odpowiada wykonawca. Wykonawca budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa na S6 wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód niszczy drogi, a „inwestorGDDKiA świadomie i z premedytacją pozwala na to wyrządzając szkody rzędu setek tysięcy złotych na rzecz Skarbu Państwa“ – uważają urzędnicy Starostwa Powiatowego w Koszalinie i skarżą się do ministra Infrastruktury i Budownictwa. „Z dróg publicznych może korzystać każdy zgodnie z ich przeznaczeniem“ – odpowiada  wykonawca konsorcjum firm PORR Polska  Infrastructure i Polbud Pomorze i inwestor Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie. Urzędniczy ping-pong trwa w najlepsze.    „Wzrost natężenia ruchu drogowego tego typu pojazdów doprowadza do sukcesywnego niszczenia dróg powiatowych, których stan techniczny pogorszył się już po krótkim czasie eksploatowania przez Wykonawcę – napisali m.in. w skardze do ministra Infrastruktury i Budownictwa powiatowi urzędnicy. „Zgromadzona dokumentacja ukazuje liczne zniszczenia pasa drogowego, na które między innymi składają się świadome ingerencje polegające na podkopywaniu nawierzchni jezdni stwarzając ogromne niebezpieczeństwo ruchu drogowego i kompletne zniszczenie nawierzchni i podbudowy wraz z naruszeniem całej konstrukcji jak i liczne: spękania poprzeczne i podłużne, ubytki, obłamane krawędzie jezdni, zapadnięcia nawierzchni jezdni, zniszczenia ciągów pieszych, przełomy, spękania przepustów, rozjeżdżone odcinki dróg o nawierzchni nieulepszonej powodujące brak przejezdności dla pojazdów osobowych oraz lokalizacja zjazdów bez zezwolenia zarządcy i wymaganych uzgodnień. Wykorzystywane drogi powiatowe są nadmiernie zanieczyszczane materiałem transportowanym do placu budowy wraz z zanieczyszczaniem oznakowania pionowego czyniąc go nieczytelnym“ - uważają. Natomiast GDDKiA O. Szczecin odpowiada: „Wykonawca będzie stosować się do ustawowych ograniczeń nacisków osi na drogach publicznych przy transporcie materiałów i wyposażenia na i z terenu Robót. Wykonawca uzyska wszelkie niezbędne zezwolenia i uzgodnienia od właściwych władz co do przewozu nietypowo wagowo ładunków (ponadnormatywnych) i o każdym takim przewozie będzie powiadamiał Inżyniera. Inżynier może polecić, aby pojazdy nie spełniające tych warunków zostały usunięte z Terenu Budowy. Wykonawca poniesie wszelkie koszty związane z naprawami dróg publicznych, które zostały uszkodzone przez transport Wykonawcy. Wykonawca będzie usuwać na bieżąco, na własny koszt, wszelkie zanieczyszczenia, uszkodzenia spowodowane jego pojazdami na drogach publicznych oraz dojazdach do Terenu Budowy”. Dodatkowo w Szczególnych Warunkach Kontraktu zapisano: ”Wykonawca przed rozpoczęciem robót budowlanych na własny koszt, dokona inwentaryzacji fotograficznej i opisowej obiektów budowlanych na terenach przyległych oraz dróg, tras dostępu i urządzeń  na Placu Budowy, jak i w jego otoczeniu, których stan może ulec pogorszeniu w wyniku prowadzenia robót budowlanych. O terminie przeprowadzenia inwentaryzacji Wykonawca powiadomi Inżyniera i gestorów lub zarządców takich dróg lub urządzeń obcych lub obiektów budowlanych. Z czynności inwentaryzacyjnych sporządza protokół. Inżynier dokona weryfikacji protokołu, a w przypadku braku zastrzeżeń co do jego treści zatwierdzi taka inwentaryzacje. Podmiotom i osobom zawiadomionym a nieobecnym przy wykonaniu inwentaryzacji Wykonawca przesyła kopię protokołu. Wykonawca jest zobowiązany na własny koszt utrzymać istniejący stały dostęp do wszystkich nieruchomości położonych na terenach przyległych do Placu Budowy przez cały okres trwania robót. Wykonawca nie będzie uprawniony do żadnych roszczeń o przedłużenie Czasu na Ukończenie lub dodatkowego Kosztu z tego tytułu.” W związku z przytoczonymi warunkami realizacji Kontraktu Zamawiający uważa, że przy przestrzeganiu powyższych zapisów, a także przy czynnym udziale zarządców dróg w ich egzekwowaniu, interesy wszystkich stron związanych z inwestycją są należycie zabezpieczone“ Wykonawca twierdzi podobnie:  “Podpisany przez nas kontrakt z GDDKiA na budowę trasy o znaczeniu ogólnokrajowym, mającej poprawić tranzyt w regionie oraz odciążyć drogi powiatowe oraz trasy lokalne, tym samym – zwiększyć bezpieczeństwo na drogach – wymaga od Wykonawcy dużej mobilizacji na placu budowy. Ta mobilizacja i efektywne dążenie do możliwie szybkiego zakończenia budowy wiąże się z ruchem pojazdów budowy na drogach lokalnych, znajdujących się w jej okolicach. Infrastruktura ta jest w ramach obowiązującego prawa wykorzystywaną przez nas na potrzeby dojazdu do budowy. Kategorycznie zaprzeczamy, że pojazdy Wykonawcy przewożą cięższe ładunki niż dopuszczalne. Na przekazanym przez Zamawiającego terenie stanowiącym plac budowy gromadzimy materiały,  odbywa się to również w miejscach, które sąsiadują z drogami publicznymi, w tym drogami powiatowymi. Roboty budowlane prowadzone są przez Wykonawcę na podstawie Umowy zawartej ze Skarbem Państwa –Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad, na terenie objętym Decyzją ZRID Nr 8/2015 wydaną przez Wojewodę Zachodniopomorskiego, w oparciu o przekazaną przez Zamawiającego dokumentację projektową. Korzystanie z dróg publicznych, w tym, o ile istnieje taka potrzeba również z dróg powiatowych, będących w zarządzie ZDP w Koszalinie odbywa się na podstawie art. 1 Ustawy o drogach publicznych  z dnia 21.03.1985 r. w dopuszczalnym Ustawą zakresie: art. 1 „Drogą publiczną jest droga zaliczana na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem (…). Zgodnie z Kontraktem została wykonana dokumentacja inwentaryzacyjna tras dostępu do placu budowy, w tym dróg publicznych i to te drogi stanowią główne dojazdy do placu budowy. Czy zatem w takiej sytuacji można mówić o „dzikich” dojazdach do placu budowy?       Od redakcji: Urzędnicy jedno, inwestor i wykonawca drugie. Każda ze stron ma swoje argumenty i przekonuje, że “moja racja jest najmojsza”. A w  tle tego konfliktu pieniądze. Duże pieniądze. Cierpi na tym tempo prac.  Naszym zdaniem policja oraz Inspektorat Transportu Drogowego powinny zwiększyć kontrole wykonawcy i traktować go jak zwykłego użytkownika dróg, który gdy łamie prawo zostaje ukarany mandatem.