Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland

MiF 2017 Film to Przestrzeń

2017-05-26 13:04:00 ekoszalin za CK 105
Film to przestrzeń, w której toczy się życie...

Czytaj też

36 MiF: 11 filmów w konkursie, 3 polskie premiery

Ala za 36 MiF - 22 Maj 2017 godz. 12:43
Do tegorocznego Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych zostało zgłoszonych dziewiętnaście filmów. Ostatecznie zakwalifikowało się jedenaście tytułów – w załączeniu wysyłam pełną listę produkcji, które powalczą w tym roku o nagrody podczas 36. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych. Trzy spośród konkursowych filmów, będą miały polską premierę podczas Festiwalu „Młodzi i Film”. KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FABULARNYCH   1.    Butterfly Kisses, reż. Rafael Kapelinski 2.    Diversion End, reż. Michał Krzywicki     {premiera polska} 3.    Fale, reż. Grzegorz Zariczny 4.    Kamper , reż. Łukasz Grzegorzek 5.    Kosmos , reż. Marcin Kamiński    {premiera polska} 6.    Królewicz Olch, reż. Kuba Czekaj 7.    Ostatnia rodzina, reż. Jan P. Matuszyński 8.    Plac zabaw, reż. Bartosz M. Kowalski 9.    Solace, reż. Wojtek Wojtczak jr   {premiera polska} 10.Wieża, reż. Karolina Breguła 11.Wszystkie nieprzespane noce, reż. Michał Marczak  Or.Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.              

36. MiF: W hołdzie Andrzejowi Wajdzie

ekoszalin za mat. prasowe - 18 Maj 2017 godz. 5:02
Organizatorzy 36. edycji Festiwalu „Młodzi i Film” pragną oddać hołd Andrzejowi Wajdzie i zwrócić uwagę młodych widzów na dorobek wybitnego Reżysera. W tym roku Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych otworzy "Przekładaniec" – krótkometrażowy film Andrzeja Wajdy z 1968 roku. Odbędzie się również retrospektywa filmów reżysera, w ramach której zostanie pokazanych pięć pełnometrażowych produkcji z jego dorobku ("Pokolenie", "Niewinni czarodzieje", "Wszystko na sprzedaż", "Danton" i "Powidoki") oraz wystawa fotograficzna: Andrzej Wajda 40/90. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie filmy fabularne nagrodzonego Oscarem reżysera. Z kolei Szkoła Wajdy w związku z obchodami 15. urodzin, przygotowała okolicznościowy zestaw filmów wyreżyserowanych przez jej absolwentów. Dodatkowo odbędzie się panel: „Wspólna realizacja. Producent kreatywny – partner czy tylko sprawny organizator?” O roli i zadaniach producenta kreatywnego oraz reżysera w procesie powstawania filmów rozmawiać będą kursanci programów edukacyjnych Fundacji Szkoły Wajdy.  Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.    RETROSPEKTYWA ANDRZEJA WAJDY   DANTON Polska, Francja 1982/130 min   Wielcy aktorzy i ważny temat, wykraczający poza czas i miejsce akcji. Ceniona na świecie adaptacja dramatu Stanisławy Przybyszewskiej – „Sprawa Dantona”. Pierwotnie film miał powstać w Polsce, ale po ogłoszeniu stanu wojennego produkcja została przeniesiona do Francji. Zanim padł pierwszy klaps na planie, Andrzej Wajda zmierzył się z dziełem Przybyszewskiej w spektaklu na deskach Teatru Powszechnego w Warszawie (premiera miała miejsce 25 stycznia 1975 roku, a w roli Dantona wystąpił Bronisław Pawlik). Rok 1794 roku. Rewolucja francuska. W kraju szaleje terror. Na posiedzeniu Komitetu Ocalenia Publicznego Billaud Varenne oskarża Dantona i jego przyjaciół o działalność kontrrewolucyjną. Jednocześnie dochodzi do konfiskaty gazety dantonistów „Vieux Cordelier”. Wkrótce Danton otrzymuje poufne ostrzeżenie, że rząd nosi się z zamiarem aresztowania go. Z inicjatywy Robespierre'a dochodzi do spotkania obu przywódców, ale nie udaje im się osiągnąć porozumienia. W Komitecie Ocalenia Robespierre domaga się aresztowania Dantona.   reżyseria: Andrzej Wajda scenariusz: Jean-Claude Carrière pierwowzór literacki: „Sprawa Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej zdjęcia: Igor Luther scenografia: Allan Starski dekoracja wnętrz: Maria Kuminek-Osiecka kostiumy: Yvonne Sassinot de Nesle charakteryzacja: Jackie Reynal muzyka: Jean Prodromidès dźwięk: Jean-Pierre Ruh, Dominique Hennequin, Piotr Zawadzki montaż: Halina Prugar-Ketling obsada: Gérard Depardieu (Danton), Wojciech Pszoniak (Robespierre), Krzysztof Globisz (Amar), Tadeusz Huk (Couthon), Marek Kondrat (Barere de Vieusac), Bogusław Linda (Louis Antoine Saint-Just), Andrzej Seweryn (Bourdon)   produkcja: Les Films du Losagne kierownictwo produkcji: Alain Depardieu   Nagroda „Louis Delluc”, 1982 Nagroda „Unifrance Film”, 1982 Cezar, 1983: Nagroda dla Andrzeja Wajdy za reżyserię MFF Montreal, 1984: Nagroda dla Wojciecha Pszoniaka i Gérarda Depardieu Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Gdańsk, 1984: Nagroda Dziennikarzy   NIEWINNI CZARODZIEJE Polska 1960/83 min   Kameralna opowieść o parze romantyków, lekarzu Bazylim i studentce Pelagii, którzy poznają się przez przypadek w klubie. Spędzają razem noc, w trakcie której jednak spontaniczne uczucie ukrywają pod pozorem gry, cynizmu, nonszalancji i obojętności. Zilustrowany muzyką Krzysztofa Komedy portret młodzieży lat 50. nie wzbudził entuzjazmu cenzorów, którzy mieli wiele zastrzeżeń i wymusili na twórcy pewne zmiany. „Zrobiłem ten film, żeby pokazać, że »idzie młodość«, ale nie taka, jaką chciał widzieć rząd, nie ta z Nowej Huty, a właśnie taka, zupełnie inna, patrząca na Zachód, słuchająca jazzu, w kolorowych strojach, w dwóch różnych skarpetkach” – w 2015 roku Andrzej Wajda opowiadał o „Niewinnych czarodziejach” po specjalnej projekcji w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. „A władza z jazzem walczyła. Walczyła z takim kostiumem. Wszystko musiało być przecież do siebie podobne. Młodzież szukająca własnej osobowości bardzo od tego odstawała”. Film zachwycił Martina Scorsese, który wybrał go do swojego zestawu „Masterpieces of Polish Cinema” (m.in. obok „Wesela”, „Popiołu i diamentu”, „Ziemi obiecanej” i „Człowieka z żelaza”).   reżyseria: Andrzej Wajda scenariusz: Jerzy Andrzejewski, Jerzy Skolimowski zdjęcia: Krzysztof Winiewicz scenografia: Leszek Wajda charakteryzacja: Zdzisław Papierz muzyka: Krzysztof Komeda dźwięk: Leszek Wronko montaż: Wiesława Otocka obsada: Tadeusz Łomnicki (Bazyli), Krystyna Stypułkowska (Pelagia), Kalina Jędrusik (dziennikarka), Zbigniew Cybulski (Edmund), Roman Polański (Dudek)   produkcja: Zespół Filmowy Kadr kierownictwo produkcji: Stanisław Adler   MFF Edynburg, 1961: Dyplom   POKOLENIE Polska 1954/83 min   Debiut Andrzeja Wajdy. Opowieść o dwudziestolatkach w okupowanej Warszawie – ich wyborach i dylematach, odpowiedzialności i ofiarności. O ile fabularnie czuć w filmie jeszcze czasy, w których powstał, realizacyjnie zwiastuje zmianę i to rewolucyjną. To koniec realizmu socjalistycznego i początek nowego sposobu budowania narracji i inscenizacji, opowiadania obrazem i gry aktorskiej. „Pokolenie” zapisało się w historii naszego kina jako dzieło przełomu i początek polskiej szkoły filmowej. Dało nam całą grupę filmowców, którzy w kolejnych latach mieli stworzyć arcydzieła. „Pokolenie, które opisał w swej powieści Bohdan Czeszko, nie było moim pokoleniem. A jednak tytuł filmu w jakiś sposób kojarzył mi się z pierwszym pokoleniem filmowców polskich, którzy wyszli z łódzkiej Szkoły Filmowej. Wszyscy w tym filmie byliśmy debiutantami” – mówił sam Wajda (cyt. za: www.wajda.pl). Asystentem reżysera był Kazimierz Kutz. Drugim reżyserem – Konrad Nałęcki. Zdjęcia zrealizował Jerzy Lipman. Scenografię stworzył Jerzy Szeski. Nowych twarzy nie zabrakło w obsadzie.   reżyseria: Andrzej Wajda scenariusz: Bohdan Czeszko pierwowzór literacki: „Pokolenie” Bohdana Czeszko zdjęcia: Jerzy Lipman scenografia: Roman Mann dekoracja wnętrz: Jerzy Skrzepiński, Józef Galewski kostiumy: Jerzy Szeski charakteryzacja: Zdzisław Papierz muzyka: Andrzej Markowski dźwięk: Józef Koprowicz montaż: Czesław Raniszewski obsada: Tadeusz Łomnicki (Stanisław Mazur „Bartek”), Urszula Modrzyńska (Ewa „Dorota”) Tadeusz Janczar (Jasio Krone), Roman Polański (Mundek), Zbigniew Cybulski (Kostek) produkcja: Wytwórnia Filmów Fabularnych kierownictwo produkcji: Ignacy Taub   Lubuskie Lato Filmowe, Łagów, 1974: Nagroda za debiut XXX-lecia dla Andrzeja Wajdy   POWIDOKI Polska 2016/100 min   Film wieńczący dorobek Andrzeja Wajdy. Opowieść o Władysławie Strzemińskim, malarzu i teoretyku sztuki, pionierze awangardy, pedagogu, współzałożycielu Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, inicjatorze akcji pozyskania dzieł do Muzeum Sztuki w Łodzi. „Powidoki” są intymnym zapisem ostatniego okresu życia niepokornego twórcy, który za swój sprzeciw wobec komunistycznej władzy zapłacił najwyższą cenę. „Minęło 20 lat, odkąd po raz pierwszy przymierzyłem się do filmu o Władysławie Strzemińskim, wielkim malarzu, który zmagał się z komunistycznym systemem. Dopiero teraz dojrzałem do tego, by ten film nakręcić” – mówił Andrzej Wajda tuż przed rozpoczęciem zdjęć. „Początkowo miałem pomysł, by zrobić kino psychologiczne – opowieść o trudnych relacjach małżeństwa pary artystów: Władysława Strzemińskiego i jego żony, wybitnej rzeźbiarki Katarzyny. Pomyślałem jednak, że aby to pokazać w sposób przekonujący, musiałbym mieć Dostojewskiego za scenarzystę (...). Zrozumiałem, że aby zrobić rzecz prawdziwą, muszę tę parę rozdzielić. Zrobiłem więc film polityczny o artyście, który wchodzi w konflikt z władzą i zostaje usunięty z uczelni pod zarzutem »nierespektowania norm doktryny realizmu socjalistycznego«. Broni się do samego końca i nie odpuszcza, mimo nędzy i upokorzeń”.   reżyseria: Andrzej Wajda scenariusz: Andrzej Mularczyk wg pomysłu Andrzeja Wajdy zdjęcia: Paweł Edelman casting (reżyseria obsady): Ewa Brodzka scenografia: Marek Warszewski kostiumy: Katarzyna Lewińska charakteryzacja: Janusz Kaleja muzyka: Andrzej Panufnik dźwięk: Maria Hilarecka, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński montaż: Grażyna Gradoń obsada: Bogusław Linda (Władysław Strzemiński), Zofia Wichłacz (Hania), Bronisława Zamachowska (Nika Strzemińska), Krzysztof Pieczyński (Julian Przyboś), Szymon Bobrowski (Minister Sokorski)   produkcja: Akson Studio producent: Michał Kwieciński koprodukcja: TVP, EC1 Łódź – Miasto Kultury, Narodowy Instytut Audiowizualny, Fundacja Tumult kierownictwo produkcji: Paweł Gabryś dystrybucja: Akson Dystrybucja współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej   FF w Gdyni, 2016: Nagroda Pozaregulaminowa Jury Film był polskim kandydatem do nominacji oscarowej   PRZEKŁADANIEC Polska 1968/35 min   Wajda i Lem, wspierani przez Kobielę, dali nam jedną z najbardziej zaskakujących komedii science fiction w historii polskiego kina. Na torze rajdowym dochodzi do wypadku z udziałem mistrza kierownicy Richarda i jego brata – Thomasa. Richard odnosi liczne obrażenia. Thomas umiera. Genialny doktor Burton z dwóch braci „skleja” jednego. Operację można byłoby uznać za sukces, gdyby nie jej ubezpieczeniowe reperkusje. Skoro organy Thomasa „żyją” w Richardzie, to czy można go uznać za zmarłego? Wkrótce sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej... „Drogi Panie, Przedwczoraj oglądałem w telewizji film »Przekładaniec«. Zarówno robota Pana, jak dzieło aktorów oraz wystrój scenograficzny wydały mi się bardzo dobre” – w liście do reżysera film ocenił Lem (cyt. za „Wajda – Filmy”, 1996). „Zwłaszcza już dobry był w swojej roli adwokat, sympatyczny bardzo chirurg, no a Kobiela nie wymaga pochwał specjalnych. Jedyne zastrzeżenia moje merytoryczne dotyczyły niepewności, czy wskutek bardzo szybkiego tempa całości rzecz nie jest aby dla przeciętnego widza trudno zrozumiała? Ale nie jestem w stanie osądzać tego, ponieważ ja znałem przecież scenariusz. »Przyszłość« bliska a nieokreślona została zrobiono bardzo pomysłowo, biorąc pod uwagę to zwłaszcza, jak szczupłymi środkami Pan tego dokonał”.   reżyseria: Andrzej Wajda scenariusz: Stanisław Lem pierwowzór literacki: „Czy pan istnieje Mr. Jones?” Stanisława Lema zdjęcia: Wiesław Zdort scenografia: Teresa Barska dekoracja wnętrz: Maciej Maria Putowski kostiumy: Barbara Hoff charakteryzacja: Krystyna Chmielewska muzyka: Andrzej Markowski dźwięk: Wiesława Dembińska montaż: Halina Prugar, Grażyna Pliszczyńska obsada: Bogumił Kobiela (Richard Fox), Ryszard Filipski (adwokat), Jerzy Zelnik (doktor Burton), Anna Prucnal (żona/bratowa Foxa) produkcja: Zespół Filmowy Kamera kierownictwo produkcji: Barbara Pec-Ślesicka   Złoty Ekran, 1969: Nagroda dla filmu telewizyjnego MFF Fantastycznych i Grozy, Sitges, 1970: Medal Specjalny   WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ Polska 1968/94 min   Na dworzec wbiega mężczyzna. Nie widać jego twarzy, tylko sylwetkę. Pociąg już ruszył, ale on próbuje go dogonić. Wyciąga rękę. Skacze... Chwilę potem okazuje się, że była to tylko inscenizacja. Wszystko rejestrowała kamera. Nie, dwie kamery: jedna, prowadzona przez Witolda Sobocińskiego i druga – Kostka (Andrzej Kostenko), operatora „filmu w filmie”. Życie przeplata się ze śmiercią, fikcja z prawdą. Film „Wszystko na sprzedaż” powstał niedługo po śmierci Zbigniewa Cybulskiego, z którym Andrzej Wajda się przyjaźnił i z którym chciał dalej pracować. Zamiast nowego ujęcia z jego udziałem, przedstawił opowieść, która wykracza poza wspomnienie. Duch Cybulskiego unosi się nad całością, ale nie jest to film o nim. To autotematyczna opowieść o kinie i o ludziach, którzy je robią. We „Wszystko na sprzedaż” przeglądają się sami sobie Wajda i jego aktorzy, współpracownicy. Aktorzy grają pod własnymi imionami. Czy jednak wszystko zostało tu „sprzedane”? Czy kamera potrafi zarejestrować prawdę? Na planie powstał dokument-reportaż „Na planie” Jerzego Ziarnika. Wajda przez jakiś czas nosił się z pomysłem włączenia go do filmu, ale ostatecznie zrezygnował.   scenariusz i reżyseria: Andrzej Wajda zdjęcia: Witold Sobociński scenografia: Wiesław Śniadecki dekoracja wnętrz: Wiesław Śniadecki kostiumy: Katarzyna Chodorowicz charakteryzacja: Jadwiga Świętosławska muzyka: Andrzej Korzyński dźwięk: Wiesława Dembińska montaż: Halina Prugar obsada: Beata Tyszkiewicz (Beata, żona reżysera), Elżbieta Czyżewska (Ela, żona aktora), Andrzej Łapicki (Andrzej, reżyser), Daniel Olbrychski (Daniel), Bogumił Kobiela (Bobek)   produkcja: Zespół Filmowy Kamera kierownictwo produkcji: Barbara Pec-Ślesicka   Syrenka Warszawska, 1969: Nagroda w kategorii filmu fabularnego        15/15 JUBILEUSZ SZKOŁY WAJDY   W roku 2017 Szkoła Wajdy obchodzi 15-lecie swojego istnienia. Jej misją od początku było kształcenie nowej generacji polskich filmowców. Stworzona przez Andrzeja Wajdę i Wojciecha Marczewskiego szkoła zawsze proponowała i nieustannie oferuje najbardziej nowatorskie metody w przekazywaniu wiedzy o warsztacie i sztuce filmowej. Od początku też koncentruje się na integracji środowiska filmowego – w duchu zespołów filmowych, gdzie w proces twórczy zaangażowana była zawsze grupa osób. W związku z obchodami 15. urodzin, Szkoła Wajdy przygotowała specjalny, okolicznościowy pakiet filmów wyreżyserowanych przez jej absolwentów, którzy już odnieśli międzynarodowy sukces. „Jubileusz to jednak nie tylko okazja do świętowania” – podkreślają szefowie szkoły. „Niezmiennie zależy nam na rozpowszechnianiu naszego sposobu edukacji, szczególnie obejmującej w swoim zakresie development kreatywny. Tym samym chcemy przybliżać naszą szkołę – jej historię i założenia – środowisku filmowemu na całym świecie. Pragniemy docierać do młodych twórców, pomagać im w rozwijaniu pomysłów, wspierać ich realizację. Już od chwili powstania Szkoły Wajdy było to, jest i zawsze będzie naszą misją”.   3 DNI WOLNOŚCI Polska 2011/27 min Bohaterem nagrodzonego m.in. na Etiudzie i Animie oraz 11. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty dokumentu jest Piotr. Po 15 latach w więzieniu wychodzi na przepustkę. Co zrobi z trzema dniami wolności? Kto czeka na niego za murami?   scenariusz i reżyseria: Łukasz Borowski zdjęcia: Michał Stajniak, Magdalena Kowalczyk, Filip Drożdż   ANDRZEJ WAJDA: RÓBMY ZDJĘCIE! Polska 2008/54 min   Światowa premiera tego niezwykłego filmu odbyła się w Locarno. Powstał, gdy Andrzej Wajda realizował „Katyń”. Młodzi twórcy towarzyszyli swojemu bohaterowi w momentach radości, ale i zmęczenia, podczas rozmów z ludźmi. Powstał szczery i wzruszający portret Mistrza polskiego kina, jego pasji, zaangażowania, poczucia odpowiedzialności i wrażliwości.   scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Maciej Cuske, Thierry Paladino, Marcin Sauter, Piotr Stasik   ARIA DIVA Polska 2007/30 min Program 30 Minut Studia Munka – SFP   Nagrodzony m.in. w Krakowie i Gdyni, pokazywany i doceniany w Koszalinie i Cannes film o zaskakującym uczuciu. Wydaje się, że Basi niczego do szczęścia nie brakuje – do czasu, aż jej sąsiadką zostaje diwa operowa. Między kobietami zawiązuje się przyjaźń.   reżyseria: Agnieszka Smoczyńska scenariusz: Agnieszka Smoczyńska, Robert Bolesto zdjęcia: Przemysław Kamiński obsada: Katarzyna Figura, Gabriela Muskała   DECRESCENDO Polska 2011/27 min   Muzyka Bacha w wykonaniu młodego terapeuty wprowadza nas w świat mieszkańców domu spokojnej starości. Jego towarzystwo sprawia, że czują się znów potrzebni i wysłuchani. Dokument doceniony m.in. w Zagrzebiu i Krakowie.   scenariusz i reżyseria: Marta Minorowicz zdjęcia: Paweł Chorzępa   GDZIE JEST SONIA? Polska 2012/50 min   Nagrodzona m.in. Brązowym Gronem w Łagowie dokumentalna opowieść o niezwykłej kobiecie, która w murach cerkwi próbuje odbudować wartości, jakie rosyjskie społeczeństwo utraciło pod rządami kolejnych politycznych reżimów.   scenariusz i reżyseria: Radka Franczak zdjęcia: Radka Franczak, Michael Ackerman, Ita Zbroniec-Zajt, Anna Wydra, Małgorzata Szyłak   JOANNA Polska 2013/40 min   Polski kandydat do Oscara 2015. Andrzej Wajda pisał o nim: „(...) niepowtarzalny film o odchodzeniu z tego świata z całą świadomością, że jesteśmy tylko jego częścią. (...) Tak wyrazistej współczesnej postaci młodej kobiety świadomej tego, że są to ostatnie dni jej życia, a tam po drugiej stronie nie ma już nic, polskie kino nie stworzyło od lat”. reżyseria: Aneta Kopacz scenariusz: Aneta kopacz, Tomasz Średniawa zdjęcia: Łukasz Żal   KONIEC ŚWIATA Polska 2015/40 min   Nagradzany na festiwalach w Polsce i na świecie (Kijów, Tirana, Hot Springs) kameralny dokument, w którym kilka historii spotyka się w czasie jednej nocy. W tę jedną noc, podobną do wielu innych, ludzie w dużym mieście, nękani samotnością, chcą z kimś porozmawiać.   scenariusz i reżyseria: Monika Pawluczuk zdjęcia: Małgorzata Szyłak, Szymon Lenkowski, Jakub Giza, Michał Dymek MIEJSCY KOWBOJE Polska 2016/30 min   Czy koń może uratować życie? W Dublinie z pewnością. W dzielnicy, w której łatwo o kłopoty, a trudno o perspektywy, nastoletni Dylan zaprzyjaźnia się z białą klaczą Shelly. Jest jednym z dzieciaków, które oswajają dzikie konie i stają się... miejskimi kowbojami.   scenariusz i reżyseria: Paweł Ziemilski zdjęcia: Maciej Twardowski   MLECZNY BRAT Polska, Armenia 2014/30 min Program 30 Minut Studia Munka – SFP   Nagrody w Koszalinie, Krakowie, Gdyni, Bratysławie... Bohaterem opowieści jest 10-letni Seto. Chłopiec marzy o rodzeństwie. Niestety, nowonarodzone niemowlę umiera. Jego miejsce w rodzinie wypełnia mały baranek, karmiony piersią przez matkę Seto...   reżyseria: Vahram Mkhitaryan scenariusz: Vahram Mkhitaryan, Aleksandra Majdzińska zdjęcia: Marcin Sauter obsada: Lusine Avanesyan, Manuk Qishmishyan, Arthur Papikyan   MÓJ DOM Polska, Wielka Brytania 2012/29 min Impresja o wysiedleniach i paradoksach historii, w której tradycyjna dokumentacja przeplata się z eksperymentalnie przetwarzanymi archiwaliami. Jeden dom, dwie kobiety: Polka i Niemka. Dokument zdobył nagrody m.in. w Sydney, Rochester i wielu festiwalach w Polsce.   scenariusz i reżyseria: Magdalena Szymków zdjęcia: Paweł Chorzępa, Kurt Moser   PAPARAZZI Polska 2011/33 min   Dokument o świecie pogubionych wartości i nagiętych zasad – pokazuje jednak, że zawsze mamy szansę, aby zdecydować, jakim człowiekiem będziemy jutro. Wśród wielu nagród znalazła się statuetka EFA (Kraków). „Po obejrzeniu tego filmu może nawet Polański pozwoli się sfotografować” – pisali jurorzy.   scenariusz i reżyseria: Piotr Bernaś zdjęcia: Łukasz Żal, Piotr Bernaś   ŚLIMAKI Polska 2015/29 min Nagrody w Polsce i na świecie. Andrzej wraz z kolegą chce założyć hodowlę ślimaków. W przerwach w pracy mężczyźni prowadzą rozmowy o poważnych tematach, które stają się kwintesencją filmu. Ślimak zaś... urasta do roli symbolu odradzania się i życia wiecznego.   scenariusz i reżyseria: Grzegorz Szczepaniak zdjęcia: Daniel Wawrzyniak, Marek Kozakiewicz   TELEFONO Polska 2004/3 min   Film powstał dla Europejskiej Akademii Filmowej. Wymyślona przez Pedro Almodóvara Patty Diphusa, gwiazda filmów erotycznych, przyjeżdża do Warszawy...   scenariusz i reżyseria: Marcin Wrona zdjęcia: Paweł Fils obsada: Ewa Kasprzyk, Marcin Kwaśny   TRÓJKA DO WZIĘCIA Polska 2006/37 min Program 30 Minut Studia Munka – SFP   Film nagrodzony m.in. w Koszalinie, Krakowie, Warszawie, Breście i Petersburgu. Śmiertelnie chora kobieta wychowuje samotnie trójkę dzieci. Zanim odejdzie, chce znaleźć dla nich nowy dom. Córka Inga zrobi wszystko, żeby nie rozdzielono jej z rodzeństwem.   reżyseria: Bartek Konopka scenariusz: Piotr Borkowski, Bartek Konopka zdjęcia: Piotr Rosołowski obsada: Klaudia Barcik, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Krzysztof Czeczot   ZA PŁOTEM Polska 2005/12 min   Film, który pozwala oderwać się na chwilę od codzienności i zaprasza do przypomnienia sobie czasów młodości, wiecznych wakacji i gorącego lata, kiedy wszystko było na wyciągnięcie ręki... Dokument nagrodzony m.in. w Londynie, Paryżu i Wilnie.   reżyseria: Marcin Sauter zdjęcia: Dawid Sokołowski         WSPÓLNA REALIZACJA. PRODUCENT KREATYWNY – PARTNER CZY TYLKO SPRAWNY ORGANIZATOR? PANEL   Ten aspekt branżowych relacji obrósł już legendą. Producent kontra reżyser? Czy tak musi być? Czy tak być powinno? A może to mit, niesprawiedliwy stereotyp, fałszywy trop? Jaka faktycznie rola spoczywa na producencie? Czego oczekuje od niego reżyser? Czego spodziewają się po sobie obie strony? Partnerstwo czy przeciąganie liny? To kwestie i zagadnienia, które właściwie od początku reformy kinematografii nie znikają z publicznych, i nie tylko, dyskusji oraz sporów. Jak naprawdę zrobić wspólnie film? Jak pomóc sobie nawzajem, zachowując tożsamość, twórczą niezależność, szacunek oraz zrozumienie? O roli i zadaniach producenta kreatywnego oraz reżysera w procesie powstawania filmów – odwołując się do własnych doświadczeń, a także prezentując rozwijane w Szkole Wajdy projekty – rozmawiać będą kursanci programów edukacyjnych Fundacji Szkoła Wajdy: autorka poświęconego Zdzisławowi Beksińskiemu „Pars pro toto” Katarzyna Łęcka, a także Marta Szarzańska, Natalia Łodygowska, Maciej Marczewski oraz Artur Wyrzykowski.   Rozmowę poprowadzi Artur Cichmiński.     WYSTAWA FOTOGRAFICZNA: ANDRZEJ WAJDA 40/90 Rynek Staromiejski/6-26 czerwca Wernisaż wystawy „Andrzej Wajda 40/90” miał miejsce 1 września 2016 roku, kilka miesięcy po 90. urodzinach Mistrza. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie jego filmy fabularne: od „Pokolenia”, debiutu z 1954 roku, aż do jego ostatniego dzieła – „Powidoków”. Na planszach obok fotosów, werków i plakatów, znajdują się fotokody, odsyłające do fragmentów filmów i zwiastunów. Nad wystawą pracowali m.in. Natalia Chojna, Robert Jaczewski i Ola Kot. Autorem tekstów jest prof. Krzysztof Kornacki.  Wystawa powstała z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, zrealizowana została przez Filmotekę Narodową we współpracy z wieloma instytucjami – przede wszystkim studiami filmowymi: Kadr, Zebra, Tor, a także CRF, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha i Muzeum Kinematografii w Łodzi.    

MiF: Szczerość za szczerość

Ala za CK105 - 9 Maj 2017 godz. 13:59
Znamy już osoby, które w tym roku poprowadzą dyskusje "Szczerość za szczerość" podczas 36. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych. Dyskusje „Szczerość za szczerość” są tradycją Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych. Spotkania twórców z publicznością odbywają się po projekcjach filmów z obydwu konkursów festiwalu „Młodzi i Film” (Konkurs Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych i Konkurs Krótkometrażowych Debiutów Filmowych). W tym roku dyskusje „Szczerość za szczerość” poprowadzą dla Państwa dziennikarze i krytycy filmowi: Patrycja Wanat, Max Cegielski i Adam Kruk. MAX CEGIELSKI Dziennikarz, pisarz. W TVP Kultura współprowadził „Halę odlotów” uhonorowaną nagrodą Grand Press w 2015 roku. Autor między innymi książek „Oko świata. Od Konstantynopola do Stambułu” (Nagroda imienia Beaty Pawlak, 2009), „Mozaika. Śladami Rechowiczów” (2011) oraz „Wielki gracz. Ze Żmudzi na Dach Świata” (2015). Twórca i kurator projektów artystycznych: „Migrujący Uniwersytet Mickiewicza” (Stambuł), „Global Prosperity” (Gdańsk, Warszawa). Współautor (wraz z Anną Zakrzewską) wielu reportaży i dokumentów telewizyjnych o sztuce współczesnej. ADAM KRUK Krytyk filmowy, publicysta, animator kultury. Absolwent filmoznawstwa UAM w Poznaniu, laureat Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2012), członek FIPRESCI, Stowarzyszenia Dante Alighieri i Wrocławskiej Fundacji Filmowej. Publikował w „Dwutygodniku”, „Kinie”, „Ekranach”, „Filmie”, „Kwartalniku Filmowym”, „Filmwebie”. Prowadzi wykłady, warsztaty i projekcje filmowe m.in. w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, Akademii Filmowej, Nowych Horyzontach Edukacji Filmowej i Filmotece Szkolnej. Kurator przeglądu BRAVE Cinema i Polish Cinema for Beginners, wyróżnionego Nagrodą PISF (2016) w kategorii edukacja filmowa. PATRYCJA WANAT Dziennikarka, szefowa działu kultury w Radiu TOK FM, laureatka nagrody PISF. Prowadzi audycje „Kultura osobista” i „Kultura domowa”, a także program poświęcony filmom dokumentalnym DOK TOK i magazyn filmowy „Do zobaczenia”. Autorka videobloga „Wybór Patrycji Wanat”. Słucha, czyta, ogląda, a następnie doradza, po co sięgnąć, a co omijać z daleka.  Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego