Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Będzie budowa S11!

Autor Ala, za gddkia.gov.pl, mapa: gddkia.gov.pl 25 Sierpnia 2015 godz. 6:00
Wczoraj rząd ogłosłi listę inwestycji Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 roku. - Na głównej liście znajdzie się droga ekspresowa S11 - zapowiada Stanisław Gawłowski, poseł i szef zachodniopomorskiej PO. - Program ulegał zmianom dzięki m.in. konsultacjom społecznym. Po to są konsultacje, by wsłuchiwać się w głosy społeczeństwa, lokalnych środowisk - dodał Gawłowski.

Projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 pojawił się w listopadzie 2014 roku. Wówczas umieszczono w nim kilkadziesiąt inwestycji o łącznej wartości niemal 93 mld zł i zakładających wybudowanie 2227,9 km dróg. Od kilku miesięcy politycy obiecywali, że do projektu PBDK zostaną

dodane nowe inwestycje. I zostały. Na liście głównej znalazła się m.in.  tak ważna dla naszego regionu droga ekspresowa S11. Łączna wartość Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 r. będzie określona decyzją Rady Ministrów. - Będzie to kwota nie mniejsza niż 100 mld zł, w tym łącznie pieniądze z budżetu państwa i środki unijne. Oprócz tego będą też dodatkowe źródła, które w tym programie wskażemy - powiedział Paweł Olszewski, wiceszef Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju .  Przypomnijmy, że trwa już realizacja budowy drogi ekspresowej S6, która połączy Szczecin z Gdańskiem. 

Droga krajowa S 11 Kołobrzeg – Bytom to jedna z podstawowych tras komunikacji drogowej na terenie województwa zachodniopomorskiego i jedna z głównych tras drogowych Polski. Łączy Środkowe i Wschodnie Wybrzeże Bałtyku poprzez tereny Wielkopolski ze Śląskiem, a poprzez autostradę A-4 z Małopolską i Podkarpaciem. 

W GDDKiA otwarto oferty cenowe w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi S11. 

Obecnie DK nr 11 przebiega przez miasto Szczecinek. Natężenie ruchu na przejściu przez Szczecinek wynosi 12,7 tys. pojazdów na dobę (GPR 2010). Ze względu na stale rosnący ruch pojazdów konieczna jest budowa obwodnicy, która wyprowadzi ze Szczecinka uciążliwy ruch tranzytowy.

Ze względu na usytuowanie miasta na względnie wąskim pasie terenu pomiędzy jeziorami Trzesiecko po stronie zachodniej i Wielimie po stronie wschodniej oraz obszary objęte ochroną na podstawie ustawy o ochronie przyrody. Wytyczenie trasy obwodnicy po zachodniej stronie jeziora Trzesiecko lub omijającej po stronie wschodniej jezioro Wielimie wiązałoby się ze znaczącym wydłużeniem drogi i dużą ingerencją w obszary cenne przyrodniczo. Dlatego planowana obwodnica w ciągu DK nr 11 będzie omijać Szczecinek od wschodu.  

Obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11 łączącej środkową część Pomorza z Poznaniem i południową Polską ominie miasto od wschodu, będzie miała długość 12 kilometrów. Na trasie powstaną dwa węzły drogowe oraz 2 ronda na początku i końcu obwodnicy.

Otwarto oferty cenowe w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi S11. Wpłynęło łącznie 7 ofert, najniższą cenę 322 817 734,32 zł zaoferowało konsorcjum firm Eurovia Polska S.A. i Warbud S.A. Kryteriami przetargu są w 90 % cena, w 5 % czas realizacji (od 34 do 37 miesięcy) i również w 5 % okres gwarancji (od 5 do 10 lat). Teraz rozpocznie się badanie złożonych ofert cenowych, po czym nastąpi wybór najkorzystniejszej oferty. Postępowanie przetargowe dla tej inwestycji jest prowadzone przez krakowski oddział GDDKIA.

Czytaj też

S11 w rządowym dokumencie

Ala za mir.gov.pl, fot. Projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) - 26 Sierpnia 2015 godz. 13:56
Projekt Programu Budowy Dróg i Autostrad przeszedł już uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje publiczne. Kolejnym etapem będzie rozpatrzenie dokumentu przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego na najbliższym posiedzeniu – 27 sierpnia 2015 r. Przyjęcie nowego programu drogowego przez rząd jest planowane we wrześniu 2015 r. Na realizację ujętych w Programie nowych zadań drogowych w latach 2014-2025 trafi 107 mld zł. Środki te będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji środków pochodzących z funduszy UE. - Dzięki jego realizacji kierowcy będą mogli korzystać z pełnej, funkcjonalnej sieci bezpiecznych dróg szybkiego ruchu. Zgodnie z projektem Programu powstanie 3900 km nowych dróg oraz 57 obwodnic" – powiedziała minister Maria Wasiak. - W ramach PBDK będzie dodatkowo realizowany Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na drogach krajowych. Zostaną przebudowane najbardziej niebezpieczne miejsca na drogach krajowych, wybudowane lub przebudowane skrzyżowania, chodniki, przejścia dla pieszych, drogi rowerowe, zatoki autobusowe. Na ten cel możemy przeznaczyć nawet 4,8 mld zł – podkreśliła minister Wasiak.   Rozwój dróg krajowych nie może być rozpatrywany autonomicznie, tj. w oderwaniu od innych rodzajów transportu i zobowiązań międzynarodowych. Transport drogowy generuje relatywnie dużą zajętość terenu pod budowę dróg oraz wysoki poziom kosztów zewnętrznych (obciążenie środowiska hałasem, emisjami, kosztami społecznymi w związku z kolizjami i wypadkami). Uwzględniając pełne koszty transportu drogowego konkurencyjność przewozów drogowych ogranicza się do średnich dystansów. Wobec powyższego oraz z uwagi na zapewnienie pewności transportu należy rozpatrywać rozwój dróg krajowych komplementarnie z pozostałymi gałęziami transportu, w szczególności z transportem kolejowym. Podejście tego rodzaju jest obecnie jednym z fundamentów polityki transportowej UE. Budowa sieci TEN-T zakłada integrację różnych rodzajów transportu, której pełne wdrożenie wiąże się z odpowiednim planowaniem połączeń drogowych, jako spójnych elementów systemu transportowego kraju, w tym takich które zapewniają efektywne powiązania z terminalami intermodalnymi na sieci TEN-T. Ponadto w ramach sieci TEN-T istnieje zobowiązanie państw członkowskich do wybudowania sieci bazowej TEN-T do 2030 r. oraz sieci kompleksowej TEN-T do 2050 r. Uwzględniając termin 2030 r. należy zauważyć, iż już w 2020 r. sieć bazowa powinna być wysoko zaawansowana, aby wypełnić przedmiotowe zobowiązanie. Całkowita długość drogowej sieci TEN-T w Polsce wynosi ok. 7 400 km, z czego ok. 3 890 km stanowi sieć bazowa, w skład której wchodzą następujące ciągi drogowe:  A1 Gdańsk – Łódź – Gorzyczki – Czechy,  A2 Niemcy – Świecko – Łódź – Warszawa – Kukuryki – Białoruś,  A4 Niemcy – Jędrzychowice – Wrocław – Kraków – Przemyśl – w. Korczowa – Ukraina,  A6 Niemcy – w. Klucz – w. Rzęśnica,  A8 Autostradowa Obwodnica Wrocławia,  S1 Lotnisko Pyrzowice (A1) – Tychy – Bielsko-Biała,  S2 Warszawa (w. Konotopa – w. Puławska – w. Lubelska),  S3 Czechy – Lubawka – Legnica – Szczecin (w. Klucz) – Świnoujście,  S7 Gdańsk (Południowa obwodnica Gdańska) – Warszawa,  S8 Wrocław – Łódź (w. Łódź Południe),  S8 Warszawa (w. Drewnica) – Ostrów Mazowiecka,  S17 Warszawa (w. Drewnica) – Lublin (w. Dąbrowica),  S19 Lublin (w. Dąbrowica) – Kraśnik – Rzeszów (w. Rzeszów Wschód),  S22 Elbląg – Grzechotki – Rosja,  S61 Ostrów Mazowiecka – obwodnica Augustowa – Suwałki – Litwa,  S69 Bielsko – Biała – Zwardoń – Słowacja.   Pozostałe ok. 3 460 km stanowi sieć kompleksowa, do której należą:    A18 Niemcy – Olszyna – Golnice,  S1 Bielsko-Biała – Cieszyn – Czechy,  S5 Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Nowe Marzy,  S6 Goleniów – obwodnica Trójmiasta,  S7 Warszawa – Rabka – Chyżne – Słowacja,  S8 Ostrów Mazowiecka – Białystok,  S8 Piotrków Trybunalski – Warszawa,  S10 Szczecin – Płońsk,  S11 Koszalin – Piła – Pyrzowice,  S12 A1 (Piotrków Trybunalski) Radom – obwodnica Puław, Piaski – Dorohusk – Ukraina,  DK 16 Nowe Marzy – Olsztyn – S61,  S17 Lublin (w. Dąbrowica) – Piaski – Hrebenne – Ukraina,  S19 gr. państwa – Kuźnica – Białystok – Lublin (w. Dąbrowica),  S19 Rzeszów (w. Rzeszów Wschód) – Barwinek – Słowacja,  DK 52 Głogoczów – Wadowice – Bielsko-Biała,  S74Sulejów (S12) – Cedzyna – Nisko (S19). Aktualnie odcinkom dróg wyższych kategorii, wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej TEN-T brakuje ciągłości. Planowane jest, aby przedsięwzięcia przewidziane do realizacji w okresie 2014 – 2023 przyczyniły się w jak największym stopniu do zakończenia sieci bazowej TEN-T i istotnego uzupełniania sieci kompleksowej. 17