Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Dorzecze Parsęty z blisko 14 mln zł dotacji na zieleń miejską

2017-11-14 05:59:00 Ala z mat. inf
Dwa nowe parki, trzy skwery, uporządkowanie i renowacja terenów zielonych w sześciu lokalizacjach, a także odnowienie dwóch ciągów zieleni przyulicznej – to inwestycje, które zostaną zrealizowane na 86 hektarach w ośmiu gminach należących do Związku Miast i Gmin Dorzecza Parsęty. NFOŚiGW przekaże 13,8 mln zł unijnego wsparcia na projekt, który pochłonie 17,6 mln zł.

Umowę w sprawie dofinansowania przedsięwzięcia pn. „Poprawa jakości środowiska w miastach na terenie Związku Miast i Gmin Dorzecza Parsęty” podpisali 13 listopada br. w Szczecinku: Wiceprezes Zarządu NFOŚiGW Roman Wójcik oraz przedstawiciele Związku Miast i Gmin Dorzecza Parsęty – Przewodniczący Zarządu Waldemar Miśko, Członek Zarządu Krzysztof Bagiński i Skarbnik Związku Edyta Tomaszewska. Na uroczystości obecna była także poseł Małgorzata Golińska z okręgu koszalińskiego oraz władze samorządowe. Źródłem dotacji dla Dorzecza Parsęty będzie Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działanie 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego (typ projektów 2 Rozwój terenów zieleni w miastach i ich obszarach funkcjonalnych).

 

Przedsięwzięcie obejmie 86,82 ha na terenie ośmiu gmin: Białogard, Kołobrzeg, Szczecinek, Borne-Sulinowo, Karlino, Połczyn Zdrój, Gościno, Tychowo. Dodatkowa powierzchnia biologicznie czynna uzyskana w wyniku realizacji projektu wyniesie 14,5 ha. Unijne pieniądze zostaną wykorzystane na utworzenie dwóch nowych parków od podstaw, urządzenie trzech skwerów, uporządkowanie i renowację istniejących terenów zielonych w sześciu lokalizacjach oraz odnowienie dwóch ciągów zieleni przyulicznej. Na terenie Szczecinka projekt będzie realizowany przez dwa podmioty. Miasto Szczecinek będzie odpowiadało za stworzenie strefy aktywnego wypoczynku w postaci skweru przy osiedlu Kopernika oraz za rewitalizację lasku komunalnego. Z kolei powiat Szczecinek przygotuje rewitalizację szpaleru drzew przydrożnych w pasach zieleni przy ul. 28 Lutego.

 

Głównym celem działania 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 jest zahamowanie spadku powierzchni terenów zieleni w miastach. Zostanie to osiągnięte dzięki zwiększeniu powierzchni zielonych obszarów poprzez rekultywację terenów zdegradowanych działalnością człowieka i remediację terenów zanieczyszczonych.

 

Beneficjentami wsparcia mogą być jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych gmin, regionalne dyrekcje ochrony środowiska oraz regionalne zarządy gospodarki wodnej.

 

W ramach działania wyszczególnione zostały trzy typy projektów: 1) wsparcie dla zanieczyszczonych lub zdegradowanych terenów; 2) rozwój terenów zieleni w miastach i ich obszarach funkcjonalnych; 3) inwentaryzacja terenów zdegradowanych i terenów zanieczyszczonych.

Wsparcie dla 1 typu projektów skierowane jest przede wszystkim na rekultywację na cele środowiskowe obszarów zdegradowanych oraz remediację terenów zanieczyszczonych skutkującą usunięciem zagrożenia z ich strony dla zdrowia ludzi i środowiska. Dofinansowanie objąć może również działania prowadzące do poprawy bądź przywrócenia biologicznej aktywności zdegradowanych i zanieczyszczonych akwenów w miastach. Finansowanie aktywności związanych z rekultywacją i remediacją dotyczy również docelowego zagospodarowanie terenu, w szczególności nasadzeń i utworzenia całorocznych akwenów.

W przypadku kompleksowych projektów rekultywacji lub remediacji dopuszczalne jest sfinansowanie dodatkowej infrastruktury do udostępniania zieleni i sportu oraz działań wynikających z mocy prawa dla usunięcia lub naprawy innych cech lub elementów szkodliwych dla ludzi i środowiska. 

Projekty dofinansowane w ramach 2 typu projektów realizowane są w miastach i ich strefach funkcjonalnych na gruntach niezdegradowanych, niezagospodarowanych lub których sposób zagospodarowania ulega zmianie na tereny zieleni. Projekty dotyczą m.in. tworzenia i odnowienia parków i skwerów, klinów zieleni ciągnących się z obrzeży do centrum miast i stref przewietrzania miast. Ponadto, mogą być tworzone lub odnawiane tzw. zielone ściany, połączenia między istniejącymi terenami zieleni oraz zieleń przyuliczna – szczególnie w obszarach śródmiejskich.

W trakcie realizacji projektów dopuszczalne jest również sfinansowanie elementów dodatkowych takich jak infrastruktura do udostępniania zieleni oraz – jeżeli zachodzi taka potrzeba – niewielkich działań rekultywacyjnych bądź remediacyjnych. 

Działanie 2.5. zapewnia także możliwość dofinansowania prac związanych z inwentaryzacją terenów zdegradowanych i terenów zanieczyszczonych. Projekty dotyczyć mogą analiz degradacji i zanieczyszczenia terenu, badań zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych oraz analiz dotyczących możliwych sposobów i kosztów przeprowadzenia remediacji lub rekultywacji.

 

Wnioskodawcy aplikujący o środki mogą uzyskać na wyżej wymienione projekty dofinansowanie w formie dotacji do 85% kosztów kwalifikowanych. Beneficjenci działania 2.5 mogą także starać się o pożyczkę ze środków krajowych NFOŚiGW na współfinansowanie wkładu własnego i dzięki temu uzyskać zapewnienie źródeł finansowania dla całego kwalifikowanego zakresu projektu.

 

Dotychczas Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – jako instytucja wdrażająca POIiŚ – ogłosił cztery nabory dla działania 2.5. Wnioskodawcy złożyli 250 wniosków na kwotę dofinansowania 1 276,2 mln zł. NFOŚiGW podpisał z beneficjentami ponad 50 umów udzielając ponad 310 mln zł dotacji. Do końca 2017 r. planowane jest podpisanie kolejnych – ok. 70 umów na kwotę dofinansowania przekraczającą 450 mln zł.

 

*****

 

To już drugie dofinansowanie, które w tym roku ze środków unijnych, przyznano Związkowi Miast i Gmin Dorzecza Parsęty. W lutym Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał umowę o dofinansowanie w kwocie 11,5 mln zł budowy dziesięciu Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych oraz dwóch „gniazd” (zespołu pojemników półpodziemnych) na tamtejszym terenie. Projekt wart 16,4 mln zł jest finansowany z działania 2.2 Gospodarka odpadami komunalnymi.

 

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Służbę w koszalińskim Centrum zakończył major Jacek Chorzępa

11 Listopada 2017 godz. 3:43 Ala za CSSP, fot. st. chor. Tomasz Zatorski/CSSP
Centrum pożegnało pana majora Jacka Chorzępę – znakomitego oficera, niezwykłego sprzętowca, specjalistę radiolokacji, radiotechnika szczerze z serca i powołania. Po niezwykle aktywnym okresie służby w Koszalinie wraca do Wrocławia. Podczas ostatniego spotkania w Muzeum Obrony Przeciwlotniczej wzruszony podziękował za uznanie wyrażane w pełnych szacunku słowach przełożonych i okolicznościowych upominkach od kolegów. Zaznaczył jednak, że najwyższą dla Niego nagrodą jest powrót do rodziny.   Zwracając się do zebranych podziękował przełożonym za stworzenie warunków dla swojej aktywności. Major Jacek Chorzępa był motorem napędowym takich projektów, jak m.in.: laboratorium NUR – 15M, „radiotechniczny” e-learning oraz szeregu innych oczekujących na realizację. Major wyraźnie zaznaczył, że jego ofensywność i sukces mierzony jest pracą, mądrością, doświadczeniem i zaangażowaniem wszystkich żołnierzy i pracowników Cyklu Radiolokacji. W Księdze Pamiątkowej Centrum pozostawił słowa: „W dniu pożegnania z Centrum Szkolenia Sił Powietrznych wszystkim żołnierzom i pracownikom Resortu Obrony Narodowej składam serdeczne podziękowania za dar wspólnie spędzonej służby i pracy. Pobyt  w Centrum pozwolił mi na jeszcze inne i jeszcze lepsze spojrzenie na służbę wojskową. Spędzony tutaj czas pozostanie w mej pamięci na zawsze.” Major Jacek Chorzępajest absolwentem Wyższej Szkoły Radiotechnicznej oraz Politechniki Rzeszowskiej. Ukończył studia podyplomowe w Wyższej Szkole Oficerskiej Wojsk Lądowych oraz szereg kursów doskonalących i specjalistycznych. Służbę pełnił na stanowiskach dowódczych i specjalistycznych w jednostkach i dowództwie 3 Brygady Radiotechnicznej. Kierownikiem Cyklu Radiolokacji w koszalińskim Centrum był od marca 2015 roku. Kolejny etap to służba w 4. Regionalnej Bazie Logistycznej we Wrocławiu. ...
 

Drugim Pendolino z Kołobrzegu do stolicy i Krakowa – PKP Intercity prezentuje rozkład jazdy na sezon 2017/2018 dla woj. zachodniopomorskiego

8 Listopada 2017 godz. 17:30 Ala za Biuro Prasowe PKP Intercity
Druga para połączeń Express InterCity Premium na trasie z Kołobrzegu do Krakowa oraz nowe połączenia ze Szczecina do Wrocławia i Zielonej Góry – tak w skrócie przedstawia się nowy rozkład jazdy PKP Intercity 2017/2018 dla woj. zachodniopomorskiego. Zmiany zaczną obowiązywać od 10 grudnia br. PKP Intercity przygotowało dla pasażerów z woj. zachodniopomorskiego nowości w rozkładzie jazdy 2017/2018. W wakacje przewoźnik uruchomi drugą parę pociągów EIP relacji Kraków –  Kołobrzeg. Skład będzie wyruszać z Kołobrzegu około 8:00, a do Krakowa dotrze przed 16:00. W drugim kierunku ze stolicy Małopolski wyjedzie w południe, aby do Kołobrzegu być na godzinę 20:00.   Natomiast od grudnia pasażerowie skorzystają z dodatkowego połączenia ze Szczecina do Wrocławia (IC Pobożny) oraz do Zielonej Góry (TLK Swarożyc). Ponadto PKP Intercity uruchomi bezpośrednie połączenie do Jeleniej Góry (IC Barnim) i do Bielska Białej (TLK Klimczok). W nowym rozkładzie jazdy 2017/2018 stolica województwa zachodniopomorskiego będzie miała 3 całoroczne oraz 3 sezonowe połączenia z Wrocławiem przez Zieloną Górę. Ponadto w sezonie letnim pociąg TLK Moniuszko pojedzie z Kołobrzegu do Warszawy, po drodze zatrzymując się m.in. w Bydgoszczy.   W rozkładzie jazdy 2017/2018 na trasie Warszawa – Szczecin dla składów PKP Intercity, jadących przez Poznań, nadal będzie obowiązywać trasa objazdowa przez Gniezno i Inowrocław. Liczba połączeń między Warszawą a Szczecinem w porównaniu do obecnego rozkładu zostanie utrzymana na tym samym poziomie.   Bilety w promocyjnych cenach Na wszystkie pociągi obowiązuje oferta Wcześniej – Taniej. W jej ramach, w zależności od terminu zakupu, pasażer otrzymuje rabat w wysokości 30, 20 lub 10%. Bilety PKP Intercity można kupić przez Internet na intercity.pl, za pomocą aplikacji mobilnej IC Mobile Navigator, a także w kasach lub biletomatach.   Informacja dla pasażerów o nowym rozkładzie Więcej informacji na temat rozkładu oraz ofert PKP Intercity można znaleźć na stronie intercity.pl oraz dzwoniąc pod numer infolinii 703 200 200*. Dodatkowo 10 i 11 grudnia br., na największych dworcach pomocy udzielą informatorzy mobilni, którzy będą obecni m.in. w  Szczecinie.    ...
 

Droga S11 na odcinku Bobolice – Szczecinek będzie przygotowywana do realizacji

8 Listopada 2017 godz. 17:08 ekoszalin za GDDKiA
Wiceminister Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz zatwierdził Program Inwestycji na prace przygotowawcze dla odcinka Bobolice – Szczecinek drogi ekspresowej S11 o długości 23 km. Decyzja ta umożliwi ogłoszenie przetargu na opracowanie Koncepcji Programowej wraz z Projektem Budowlanym. Dokumentacja ta pozwoli na uzyskanie decyzji Zezwalającej na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). – Kontynuowanie procesu inwestycyjnego dla tego zadania jest konieczne, po to aby jeszcze podczas ważności Decyzji Środowiskowej złożyć wniosek o decyzję ZRID i starać się o środki na budowę tej drogi – wyjaśnia Łukasz Lendner dyrektor GDDKiA O/Szczecin. Odcinek Bobolice – Szczecinek był ostatnim odcinkiem drogi S11, który nie był jeszcze objęty realizacją, bądź trwającym przygotowaniem w woj. Zachodniopomorskim. W realizacji są odcinki wspólnego przebiegu S11 i S6 od Kołobrzegu do Koszalina i obwodnica Szczecinka, trwa również opracowywanie Koncepcji Programowej dla odcinka od Koszalina do Bobolic. – Droga S11 łączy Pomorze Środkowe z Wielkopolską i Śląskiem, to bardzo ważna trasa w skali całego kraju, dlatego tak ważne jest abyśmy domknęli jej realizację w naszym regionie – podsumowuje Łukasz Lendner. Odcinek drogi S11 Bobolice Szczecinek łączy planowany do realizacji w latach 2020-2023 w formule projektuj i buduj odcinek Koszalin – Bobolice ze znajdującą się w budowie obwodnicą Szczecinka. Ten fragment DK nr 11 ma długość 23 kilometrów. Na trasie zaplanowano 2 węzły drogowe – Wierzchowo i Szczecinek Północ. Droga przewidziana jest do realizacji jako dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę....