Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Egzamin gimnazjalny: jak wypadli nasi gimnazjaliści

Autor Ala za OKE Poznań 17 Czerwca 2017 godz. 7:47
Na podstawie wyników tegorocznego egzaminu można stwierdzić, że łatwe dla uczniów było zadanie z języka polskiego, za pomocą którego sprawdzano umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji

 

Większość gimnazjalistów poprawnie rozwiązała zadanie z wiedzy o społeczeństwie, za pomocą którego sprawdzano umiejętność wykorzystania i tworzenia informacji.  Z matematyki uczniowie na wysokim poziomie opanowali umiejętność opisywania za pomocą wyrażeń algebraicznych związków między różnymi wielkościami,  a z geografii umiejętność odczytywania danych z .

Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego, hiszpańskiego oraz włoskiego na poziomie podstawowym na najwyższym poziomie rozwiązali zadania z zakresu rozumienia ze słuchu. Dla uczniów przystępujących do egzaminu zjęzyka francuskiego najłatwiejsze były zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych. Napoziomie rozszerzonym uczniowie przystępujący do egzaminu z języka angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego oraz hiszpańskiego najwyższe średnie wyniki uzyskali za zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych, a w przypadku języka francuskiego – za zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej

 

Na podstawie wyników tegorocznego egzaminu można wskazać również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali na najniższym poziomie. W części humanistycznej z języka polskiego trudne dla uczniów było między innymi zadanie, za pomocą którego sprawdzano umiejętność funkcjonalnego wykorzystania wiadomości z zakresu świadomości językowej , a z historii i wiedzy o społeczeństwie zadanie dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze było dla uczniów zadanie geometryczne, wymagające analizy informacji zawartych w jego treści oraz

skorzystania z własności kątów wierzchołkowych i przyległych, a z fizyki zadanie dotyczące zastosowania do obliczeń związku między masą, gęstością i objętością ciała stałego. W trzeciej części egzaminu na poziomie podstawowym najtrudniejsze dla uczniów przystępujących do egzaminu z języka angielskiego, hiszpańskiego oraz włoskiego okazały się zadania, za pomocą których sprawdzano rozumienie tekstów pisanych. W przypadku egzaminów z języka rosyjskiego i niemieckiego na poziomie podstawowym były to zadania służące sprawdzeniu znajomości środków językowych. Dla uczniów przystępujących do egzaminu z języka francuskiego najtrudniejsze były zadania, poprzez które sprawdzano umiejętność stosowania środków językowych oraz rozumienia tekstów pisanych. Na poziomie rozszerzonym we wszystkich językach obcych nowożytnych gimnazjaliści opanowali na najniższym poziomie umiejętność stosowania środków językowych

Szczegółowe informacje dotyczące wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego będą dostępne w sprawozdaniu, które zostanie opublikowane na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej 21 sierpnia br. Informacja dotycząca poziomu osiągnięć uczniów bez wątpienia będzie dla nauczycieli cenną wskazówką na temat zagadnień, którym należy poświęcić więcej uwagi w pracy z kolejnymi rocznikami gimnazjalistów. Może temu służyć analiza wyników dokonywana przez zespoły nauczycielskie danej grupy przedmiotów w każdej szkole.

Do egzaminu gimnazjalnego w województwie zachodniopomorskim przystąpiło 14623 uczniów III klas gimnazjum. W TABELI 1. przedstawiono liczbę uczniów, którzy rozwiązywali zadania w arkuszach w wersji standardowej oraz w arkuszach dostosowanych do potrzeb uczniów: zautyzmem, w tym z zespołem Aspergera, niewidzących i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących oraz z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.

Trudne dla tegorocznych gimnazjalistów były zadania, które służyły do sprawdzenia umiejętności rozumienia tekstów pisanych. Średni wynik uzyskany przez nich w tym obszarze był niższy niż w obszarze rozumienia ze słuchu. W języku angielskim, niemieckim i francuskim wyniki za rozwiązanie zadań służących do sprawdzenia umiejętności globalnego rozumienie tekstów oraz za zadania za pomocą których sprawdzano umiejętność znajdowania w tekście określonych informacji były porównywalne. Dla uczniów, którzy przystąpili do egzaminu z języka hiszpańskiego, włoskiego i rosyjskiego, zadania, poprzez które sprawdzano rozumienie tekstu jako całości były łatwiejsze niż te za pomocą których sprawdzano umiejętność wyszukiwania w tekście określonych informacji.

 

Poprzez dwa pierwsze zadania w obszarze rozumienia tekstów pisanych (zadanie 7. i zadanie 8.) sprawdzano różne umiejętności z podstawy programowej. W zadaniach tych wykorzystano krótkie teksty dotyczące sfery publicznej oraz prywatnej. Dla gimnazjalistów, którzy przystąpili do egzaminu z języka niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego i hiszpańskiego, zadanie 7., w którym wykorzystano teksty dotyczące sfery publicznej, było znacznie trudniejsze niż zadanie 8., odwołujące się do tekstów ze sfery prywatnej. W przypadku języka francuskiego i niemieckiego zadanie 7. było najtrudniejsze w obszarze rozumienia tekstów pisanych.

.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł