Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

36. MiF: W hołdzie Andrzejowi Wajdzie

2017-05-18 05:02:00 ekoszalin za mat. prasowe
Organizatorzy 36. edycji Festiwalu „Młodzi i Film” pragną oddać hołd Andrzejowi Wajdzie i zwrócić uwagę młodych widzów na dorobek wybitnego Reżysera. W tym roku Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych otworzy "Przekładaniec" – krótkometrażowy film Andrzeja Wajdy z 1968 roku. Odbędzie się również retrospektywa filmów reżysera, w ramach której zostanie pokazanych pięć pełnometrażowych produkcji z jego dorobku ("Pokolenie", "Niewinni czarodzieje", "Wszystko na sprzedaż", "Danton" i "Powidoki") oraz wystawa fotograficzna: Andrzej Wajda 40/90. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie filmy fabularne nagrodzonego Oscarem reżysera.
Z kolei Szkoła Wajdy w związku z obchodami 15. urodzin, przygotowała okolicznościowy zestaw filmów wyreżyserowanych przez jej absolwentów. Dodatkowo odbędzie się panel: „Wspólna realizacja. Producent kreatywny – partner czy tylko sprawny organizator?” O roli i zadaniach producenta kreatywnego oraz reżysera w procesie powstawania filmów rozmawiać będą kursanci programów edukacyjnych Fundacji Szkoły Wajdy. 
Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. 
 

RETROSPEKTYWA ANDRZEJA WAJDY

 

DANTON

Polska, Francja 1982/130 min

 

Wielcy aktorzy i ważny temat, wykraczający poza czas i miejsce akcji. Ceniona na świecie adaptacja dramatu Stanisławy Przybyszewskiej – „Sprawa Dantona”.

Pierwotnie film miał powstać w Polsce, ale po ogłoszeniu stanu wojennego produkcja została przeniesiona do Francji. Zanim padł pierwszy klaps na planie, Andrzej Wajda zmierzył się z dziełem Przybyszewskiej w spektaklu na deskach Teatru Powszechnego w Warszawie (premiera miała miejsce 25 stycznia 1975 roku, a w roli Dantona wystąpił Bronisław Pawlik).

Rok 1794 roku. Rewolucja francuska. W kraju szaleje terror. Na posiedzeniu Komitetu Ocalenia Publicznego Billaud Varenne oskarża Dantona i jego przyjaciół o działalność kontrrewolucyjną. Jednocześnie dochodzi do konfiskaty gazety dantonistów „Vieux Cordelier”. Wkrótce Danton otrzymuje poufne ostrzeżenie, że rząd nosi się z zamiarem aresztowania go. Z inicjatywy Robespierre'a dochodzi do spotkania obu przywódców, ale nie udaje im się osiągnąć porozumienia. W Komitecie Ocalenia Robespierre domaga się aresztowania Dantona.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Jean-Claude Carrière

pierwowzór literacki: „Sprawa Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej

zdjęcia: Igor Luther

scenografia: Allan Starski

dekoracja wnętrz: Maria Kuminek-Osiecka

kostiumy: Yvonne Sassinot de Nesle

charakteryzacja: Jackie Reynal

muzyka: Jean Prodromidès

dźwięk: Jean-Pierre Ruh, Dominique Hennequin, Piotr Zawadzki

montaż: Halina Prugar-Ketling

obsada: Gérard Depardieu (Danton), Wojciech Pszoniak (Robespierre), Krzysztof Globisz (Amar), Tadeusz Huk (Couthon), Marek Kondrat (Barere de Vieusac), Bogusław Linda (Louis Antoine Saint-Just), Andrzej Seweryn (Bourdon)

 

produkcja: Les Films du Losagne

kierownictwo produkcji: Alain Depardieu

 

Nagroda „Louis Delluc”, 1982

Nagroda „Unifrance Film”, 1982

Cezar, 1983: Nagroda dla Andrzeja Wajdy za reżyserię

MFF Montreal, 1984: Nagroda dla Wojciecha Pszoniaka i Gérarda Depardieu

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Gdańsk, 1984: Nagroda Dziennikarzy

 

NIEWINNI CZARODZIEJE

Polska 1960/83 min

 

Kameralna opowieść o parze romantyków, lekarzu Bazylim i studentce Pelagii, którzy poznają się przez przypadek w klubie. Spędzają razem noc, w trakcie której jednak spontaniczne uczucie ukrywają pod pozorem gry, cynizmu, nonszalancji i obojętności. Zilustrowany muzyką Krzysztofa Komedy portret młodzieży lat 50. nie wzbudził entuzjazmu cenzorów, którzy mieli wiele zastrzeżeń i wymusili na twórcy pewne zmiany. „Zrobiłem ten film, żeby pokazać, że »idzie młodość«, ale nie taka, jaką chciał widzieć rząd, nie ta z Nowej Huty, a właśnie taka, zupełnie inna, patrząca na Zachód, słuchająca jazzu, w kolorowych strojach, w dwóch różnych skarpetkach” – w 2015 roku Andrzej Wajda opowiadał o „Niewinnych czarodziejach” po specjalnej projekcji w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. „A władza z jazzem walczyła. Walczyła z takim kostiumem. Wszystko musiało być przecież do siebie podobne. Młodzież szukająca własnej osobowości bardzo od tego odstawała”. Film zachwycił Martina Scorsese, który wybrał go do swojego zestawu „Masterpieces of Polish Cinema” (m.in. obok „Wesela”, „Popiołu i diamentu”, „Ziemi obiecanej” i „Człowieka z żelaza”).

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Jerzy Andrzejewski, Jerzy Skolimowski

zdjęcia: Krzysztof Winiewicz

scenografia: Leszek Wajda

charakteryzacja: Zdzisław Papierz

muzyka: Krzysztof Komeda

dźwięk: Leszek Wronko

montaż: Wiesława Otocka

obsada: Tadeusz Łomnicki (Bazyli), Krystyna Stypułkowska (Pelagia), Kalina Jędrusik (dziennikarka), Zbigniew Cybulski (Edmund), Roman Polański (Dudek)

 

produkcja: Zespół Filmowy Kadr

kierownictwo produkcji: Stanisław Adler

 

MFF Edynburg, 1961: Dyplom

 

POKOLENIE

Polska 1954/83 min

 

Debiut Andrzeja Wajdy. Opowieść o dwudziestolatkach w okupowanej Warszawie – ich wyborach i dylematach, odpowiedzialności i ofiarności.

O ile fabularnie czuć w filmie jeszcze czasy, w których powstał, realizacyjnie zwiastuje zmianę i to rewolucyjną. To koniec realizmu socjalistycznego i początek nowego sposobu budowania narracji i inscenizacji, opowiadania obrazem i gry aktorskiej. „Pokolenie” zapisało się w historii naszego kina jako dzieło przełomu i początek polskiej szkoły filmowej. Dało nam całą grupę filmowców, którzy w kolejnych latach mieli stworzyć arcydzieła.

„Pokolenie, które opisał w swej powieści Bohdan Czeszko, nie było moim pokoleniem. A jednak tytuł filmu w jakiś sposób kojarzył mi się z pierwszym pokoleniem filmowców polskich, którzy wyszli z łódzkiej Szkoły Filmowej. Wszyscy w tym filmie byliśmy debiutantami” – mówił sam Wajda (cyt. za: www.wajda.pl). Asystentem reżysera był Kazimierz Kutz. Drugim reżyserem – Konrad Nałęcki. Zdjęcia zrealizował Jerzy Lipman. Scenografię stworzył Jerzy Szeski. Nowych twarzy nie zabrakło w obsadzie.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Bohdan Czeszko

pierwowzór literacki: „Pokolenie” Bohdana Czeszko

zdjęcia: Jerzy Lipman

scenografia: Roman Mann

dekoracja wnętrz: Jerzy Skrzepiński, Józef Galewski

kostiumy: Jerzy Szeski

charakteryzacja: Zdzisław Papierz

muzyka: Andrzej Markowski

dźwięk: Józef Koprowicz

montaż: Czesław Raniszewski

obsada: Tadeusz Łomnicki (Stanisław Mazur „Bartek”), Urszula Modrzyńska (Ewa „Dorota”) Tadeusz Janczar (Jasio Krone), Roman Polański (Mundek), Zbigniew Cybulski (Kostek)


produkcja: Wytwórnia Filmów Fabularnych

kierownictwo produkcji: Ignacy Taub

 

Lubuskie Lato Filmowe, Łagów, 1974: Nagroda za debiut XXX-lecia dla Andrzeja Wajdy

 

POWIDOKI

Polska 2016/100 min

 

Film wieńczący dorobek Andrzeja Wajdy. Opowieść o Władysławie Strzemińskim, malarzu i teoretyku sztuki, pionierze awangardy, pedagogu, współzałożycielu Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, inicjatorze akcji pozyskania dzieł do Muzeum Sztuki w Łodzi. „Powidoki” są intymnym zapisem ostatniego okresu życia niepokornego twórcy, który za swój sprzeciw wobec komunistycznej władzy zapłacił najwyższą cenę.

„Minęło 20 lat, odkąd po raz pierwszy przymierzyłem się do filmu o Władysławie Strzemińskim, wielkim malarzu, który zmagał się z komunistycznym systemem. Dopiero teraz dojrzałem do tego, by ten film nakręcić” – mówił Andrzej Wajda tuż przed rozpoczęciem zdjęć. „Początkowo miałem pomysł, by zrobić kino psychologiczne – opowieść o trudnych relacjach małżeństwa pary artystów: Władysława Strzemińskiego i jego żony, wybitnej rzeźbiarki Katarzyny. Pomyślałem jednak, że aby to pokazać w sposób przekonujący, musiałbym mieć Dostojewskiego za scenarzystę (...). Zrozumiałem, że aby zrobić rzecz prawdziwą, muszę tę parę rozdzielić. Zrobiłem więc film polityczny o artyście, który wchodzi w konflikt z władzą i zostaje usunięty z uczelni pod zarzutem »nierespektowania norm doktryny realizmu socjalistycznego«. Broni się do samego końca i nie odpuszcza, mimo nędzy i upokorzeń”.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Andrzej Mularczyk wg pomysłu Andrzeja Wajdy

zdjęcia: Paweł Edelman

casting (reżyseria obsady): Ewa Brodzka

scenografia: Marek Warszewski

kostiumy: Katarzyna Lewińska

charakteryzacja: Janusz Kaleja

muzyka: Andrzej Panufnik

dźwięk: Maria Hilarecka, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński

montaż: Grażyna Gradoń

obsada: Bogusław Linda (Władysław Strzemiński), Zofia Wichłacz (Hania), Bronisława Zamachowska (Nika Strzemińska), Krzysztof Pieczyński (Julian Przyboś), Szymon Bobrowski (Minister Sokorski)

 

produkcja: Akson Studio

producent: Michał Kwieciński

koprodukcja: TVP, EC1 Łódź – Miasto Kultury, Narodowy Instytut Audiowizualny, Fundacja Tumult

kierownictwo produkcji: Paweł Gabryś

dystrybucja: Akson Dystrybucja

współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej

 

FF w Gdyni, 2016: Nagroda Pozaregulaminowa Jury

Film był polskim kandydatem do nominacji oscarowej

 

PRZEKŁADANIEC
Polska 1968/35 min

 

Wajda i Lem, wspierani przez Kobielę, dali nam jedną z najbardziej zaskakujących komedii science fiction w historii polskiego kina.

Na torze rajdowym dochodzi do wypadku z udziałem mistrza kierownicy Richarda i jego brata – Thomasa. Richard odnosi liczne obrażenia. Thomas umiera. Genialny doktor Burton z dwóch braci „skleja” jednego. Operację można byłoby uznać za sukces, gdyby nie jej ubezpieczeniowe reperkusje. Skoro organy Thomasa „żyją” w Richardzie, to czy można go uznać za zmarłego? Wkrótce sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej...

„Drogi Panie, Przedwczoraj oglądałem w telewizji film »Przekładaniec«. Zarówno robota Pana, jak dzieło aktorów oraz wystrój scenograficzny wydały mi się bardzo dobre” – w liście do reżysera film ocenił Lem (cyt. za „Wajda – Filmy”, 1996). „Zwłaszcza już dobry był w swojej roli adwokat, sympatyczny bardzo chirurg, no a Kobiela nie wymaga pochwał specjalnych. Jedyne zastrzeżenia moje merytoryczne dotyczyły niepewności, czy wskutek bardzo szybkiego tempa całości rzecz nie jest aby dla przeciętnego widza trudno zrozumiała? Ale nie jestem w stanie osądzać tego, ponieważ ja znałem przecież scenariusz. »Przyszłość« bliska a nieokreślona została zrobiono bardzo pomysłowo, biorąc pod uwagę to zwłaszcza, jak szczupłymi środkami Pan tego dokonał”.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Stanisław Lem

pierwowzór literacki: „Czy pan istnieje Mr. Jones?” Stanisława Lema

zdjęcia: Wiesław Zdort

scenografia: Teresa Barska

dekoracja wnętrz: Maciej Maria Putowski

kostiumy: Barbara Hoff

charakteryzacja: Krystyna Chmielewska

muzyka: Andrzej Markowski

dźwięk: Wiesława Dembińska

montaż: Halina Prugar, Grażyna Pliszczyńska

obsada: Bogumił Kobiela (Richard Fox), Ryszard Filipski (adwokat), Jerzy Zelnik (doktor Burton), Anna Prucnal (żona/bratowa Foxa)


produkcja: Zespół Filmowy Kamera

kierownictwo produkcji: Barbara Pec-Ślesicka

 

Złoty Ekran, 1969: Nagroda dla filmu telewizyjnego

MFF Fantastycznych i Grozy, Sitges, 1970: Medal Specjalny

 

WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ

Polska 1968/94 min

 

Na dworzec wbiega mężczyzna. Nie widać jego twarzy, tylko sylwetkę. Pociąg już ruszył, ale on próbuje go dogonić. Wyciąga rękę. Skacze... Chwilę potem okazuje się, że była to tylko inscenizacja. Wszystko rejestrowała kamera. Nie, dwie kamery: jedna, prowadzona przez Witolda Sobocińskiego i druga – Kostka (Andrzej Kostenko), operatora „filmu w filmie”. Życie przeplata się ze śmiercią, fikcja z prawdą.

Film „Wszystko na sprzedaż” powstał niedługo po śmierci Zbigniewa Cybulskiego, z którym Andrzej Wajda się przyjaźnił i z którym chciał dalej pracować. Zamiast nowego ujęcia z jego udziałem, przedstawił opowieść, która wykracza poza wspomnienie. Duch Cybulskiego unosi się nad całością, ale nie jest to film o nim. To autotematyczna opowieść o kinie i o ludziach, którzy je robią. We „Wszystko na sprzedaż” przeglądają się sami sobie Wajda i jego aktorzy, współpracownicy. Aktorzy grają pod własnymi imionami. Czy jednak wszystko zostało tu „sprzedane”? Czy kamera potrafi zarejestrować prawdę? Na planie powstał dokument-reportaż „Na planie” Jerzego Ziarnika. Wajda przez jakiś czas nosił się z pomysłem włączenia go do filmu, ale ostatecznie zrezygnował.

 

scenariusz i reżyseria: Andrzej Wajda

zdjęcia: Witold Sobociński

scenografia: Wiesław Śniadecki

dekoracja wnętrz: Wiesław Śniadecki

kostiumy: Katarzyna Chodorowicz

charakteryzacja: Jadwiga Świętosławska

muzyka: Andrzej Korzyński

dźwięk: Wiesława Dembińska

montaż: Halina Prugar

obsada: Beata Tyszkiewicz (Beata, żona reżysera), Elżbieta Czyżewska (Ela, żona aktora), Andrzej Łapicki (Andrzej, reżyser), Daniel Olbrychski (Daniel), Bogumił Kobiela (Bobek)

 

produkcja: Zespół Filmowy Kamera

kierownictwo produkcji: Barbara Pec-Ślesicka

 

Syrenka Warszawska, 1969: Nagroda w kategorii filmu fabularnego

 

 

 

 15/15 JUBILEUSZ SZKOŁY WAJDY

 

W roku 2017 Szkoła Wajdy obchodzi 15-lecie swojego istnienia. Jej misją od początku było kształcenie nowej generacji polskich filmowców. Stworzona przez Andrzeja Wajdę i Wojciecha Marczewskiego szkoła zawsze proponowała i nieustannie oferuje najbardziej nowatorskie metody w przekazywaniu wiedzy o warsztacie i sztuce filmowej. Od początku też koncentruje się na integracji środowiska filmowego – w duchu zespołów filmowych, gdzie w proces twórczy zaangażowana była zawsze grupa osób.

W związku z obchodami 15. urodzin, Szkoła Wajdy przygotowała specjalny, okolicznościowy pakiet filmów wyreżyserowanych przez jej absolwentów, którzy już odnieśli międzynarodowy sukces.

„Jubileusz to jednak nie tylko okazja do świętowania” – podkreślają szefowie szkoły. „Niezmiennie zależy nam na rozpowszechnianiu naszego sposobu edukacji, szczególnie obejmującej w swoim zakresie development kreatywny. Tym samym chcemy przybliżać naszą szkołę – jej historię i założenia – środowisku filmowemu na całym świecie. Pragniemy docierać do młodych twórców, pomagać im w rozwijaniu pomysłów, wspierać ich realizację. Już od chwili powstania Szkoły Wajdy było to, jest i zawsze będzie naszą misją”.

 

3 DNI WOLNOŚCI

Polska 2011/27 min


Bohaterem nagrodzonego m.in. na Etiudzie i Animie oraz 11. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty dokumentu jest Piotr. Po 15 latach w więzieniu wychodzi na przepustkę. Co zrobi z trzema dniami wolności? Kto czeka na niego za murami?

 

scenariusz i reżyseria: Łukasz Borowski

zdjęcia: Michał Stajniak, Magdalena Kowalczyk, Filip Drożdż

 

ANDRZEJ WAJDA: RÓBMY ZDJĘCIE!

Polska 2008/54 min

 

Światowa premiera tego niezwykłego filmu odbyła się w Locarno. Powstał, gdy Andrzej Wajda realizował „Katyń”. Młodzi twórcy towarzyszyli swojemu bohaterowi w momentach radości, ale i zmęczenia, podczas rozmów z ludźmi. Powstał szczery i wzruszający portret Mistrza polskiego kina, jego pasji, zaangażowania, poczucia odpowiedzialności i wrażliwości.

 

scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Maciej Cuske, Thierry Paladino, Marcin Sauter, Piotr Stasik

 

ARIA DIVA

Polska 2007/30 min

Program 30 Minut Studia Munka – SFP

 

Nagrodzony m.in. w Krakowie i Gdyni, pokazywany i doceniany w Koszalinie i Cannes film o zaskakującym uczuciu. Wydaje się, że Basi niczego do szczęścia nie brakuje – do czasu, aż jej sąsiadką zostaje diwa operowa. Między kobietami zawiązuje się przyjaźń.

 

reżyseria: Agnieszka Smoczyńska

scenariusz: Agnieszka Smoczyńska, Robert Bolesto

zdjęcia: Przemysław Kamiński

obsada: Katarzyna Figura, Gabriela Muskała

 

DECRESCENDO
Polska 2011/27 min

 

Muzyka Bacha w wykonaniu młodego terapeuty wprowadza nas w świat mieszkańców domu spokojnej starości. Jego towarzystwo sprawia, że czują się znów potrzebni i wysłuchani. Dokument doceniony m.in. w Zagrzebiu i Krakowie.

 

scenariusz i reżyseria: Marta Minorowicz

zdjęcia: Paweł Chorzępa

 

GDZIE JEST SONIA?

Polska 2012/50 min

 

Nagrodzona m.in. Brązowym Gronem w Łagowie dokumentalna opowieść o niezwykłej kobiecie, która w murach cerkwi próbuje odbudować wartości, jakie rosyjskie społeczeństwo utraciło pod rządami kolejnych politycznych reżimów.

 

scenariusz i reżyseria: Radka Franczak

zdjęcia: Radka Franczak, Michael Ackerman, Ita Zbroniec-Zajt, Anna Wydra, Małgorzata Szyłak

 

JOANNA
Polska 2013/40 min

 

Polski kandydat do Oscara 2015. Andrzej Wajda pisał o nim: „(...) niepowtarzalny film o odchodzeniu z tego świata z całą świadomością, że jesteśmy tylko jego częścią. (...) Tak wyrazistej współczesnej postaci młodej kobiety świadomej tego, że są to ostatnie dni jej życia, a tam po drugiej stronie nie ma już nic, polskie kino nie stworzyło od lat”.

reżyseria: Aneta Kopacz

scenariusz: Aneta kopacz, Tomasz Średniawa

zdjęcia: Łukasz Żal

 

KONIEC ŚWIATA

Polska 2015/40 min

 

Nagradzany na festiwalach w Polsce i na świecie (Kijów, Tirana, Hot Springs) kameralny dokument, w którym kilka historii spotyka się w czasie jednej nocy. W tę jedną noc, podobną do wielu innych, ludzie w dużym mieście, nękani samotnością, chcą z kimś porozmawiać.

 

scenariusz i reżyseria: Monika Pawluczuk

zdjęcia: Małgorzata Szyłak, Szymon Lenkowski, Jakub Giza, Michał Dymek

MIEJSCY KOWBOJE

Polska 2016/30 min

 

Czy koń może uratować życie? W Dublinie z pewnością. W dzielnicy, w której łatwo o kłopoty, a trudno o perspektywy, nastoletni Dylan zaprzyjaźnia się z białą klaczą Shelly. Jest jednym z dzieciaków, które oswajają dzikie konie i stają się... miejskimi kowbojami.

 

scenariusz i reżyseria: Paweł Ziemilski

zdjęcia: Maciej Twardowski

 

MLECZNY BRAT

Polska, Armenia 2014/30 min

Program 30 Minut Studia Munka – SFP

 

Nagrody w Koszalinie, Krakowie, Gdyni, Bratysławie... Bohaterem opowieści jest 10-letni Seto. Chłopiec marzy o rodzeństwie. Niestety, nowonarodzone niemowlę umiera. Jego miejsce w rodzinie wypełnia mały baranek, karmiony piersią przez matkę Seto...

 

reżyseria: Vahram Mkhitaryan

scenariusz: Vahram Mkhitaryan, Aleksandra Majdzińska

zdjęcia: Marcin Sauter

obsada: Lusine Avanesyan, Manuk Qishmishyan, Arthur Papikyan

 

MÓJ DOM

Polska, Wielka Brytania 2012/29 min


Impresja o wysiedleniach i paradoksach historii, w której tradycyjna dokumentacja przeplata się z eksperymentalnie przetwarzanymi archiwaliami. Jeden dom, dwie kobiety: Polka i Niemka. Dokument zdobył nagrody m.in. w Sydney, Rochester i wielu festiwalach w Polsce.

 

scenariusz i reżyseria: Magdalena Szymków

zdjęcia: Paweł Chorzępa, Kurt Moser

 

PAPARAZZI
Polska 2011/33 min

 

Dokument o świecie pogubionych wartości i nagiętych zasad – pokazuje jednak, że zawsze mamy szansę, aby zdecydować, jakim człowiekiem będziemy jutro. Wśród wielu nagród znalazła się statuetka EFA (Kraków). „Po obejrzeniu tego filmu może nawet Polański pozwoli się sfotografować” – pisali jurorzy.

 

scenariusz i reżyseria: Piotr Bernaś

zdjęcia: Łukasz Żal, Piotr Bernaś

 

ŚLIMAKI
Polska 2015/29 min


Nagrody w Polsce i na świecie. Andrzej wraz z kolegą chce założyć hodowlę ślimaków. W przerwach w pracy mężczyźni prowadzą rozmowy o poważnych tematach, które stają się kwintesencją filmu. Ślimak zaś... urasta do roli symbolu odradzania się i życia wiecznego.

 

scenariusz i reżyseria: Grzegorz Szczepaniak

zdjęcia: Daniel Wawrzyniak, Marek Kozakiewicz

 

TELEFONO
Polska 2004/3 min

 

Film powstał dla Europejskiej Akademii Filmowej. Wymyślona przez Pedro Almodóvara Patty Diphusa, gwiazda filmów erotycznych, przyjeżdża do Warszawy...

 

scenariusz i reżyseria: Marcin Wrona

zdjęcia: Paweł Fils

obsada: Ewa Kasprzyk, Marcin Kwaśny

 

TRÓJKA DO WZIĘCIA

Polska 2006/37 min

Program 30 Minut Studia Munka – SFP

 

Film nagrodzony m.in. w Koszalinie, Krakowie, Warszawie, Breście i Petersburgu. Śmiertelnie chora kobieta wychowuje samotnie trójkę dzieci. Zanim odejdzie, chce znaleźć dla nich nowy dom. Córka Inga zrobi wszystko, żeby nie rozdzielono jej z rodzeństwem.

 

reżyseria: Bartek Konopka

scenariusz: Piotr Borkowski, Bartek Konopka

zdjęcia: Piotr Rosołowski

obsada: Klaudia Barcik, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Krzysztof Czeczot

 

ZA PŁOTEM

Polska 2005/12 min

 

Film, który pozwala oderwać się na chwilę od codzienności i zaprasza do przypomnienia sobie czasów młodości, wiecznych wakacji i gorącego lata, kiedy wszystko było na wyciągnięcie ręki... Dokument nagrodzony m.in. w Londynie, Paryżu i Wilnie.

 

reżyseria: Marcin Sauter

zdjęcia: Dawid Sokołowski

 

 

 

 

WSPÓLNA REALIZACJA. PRODUCENT KREATYWNY – PARTNER CZY TYLKO SPRAWNY ORGANIZATOR? PANEL

 

Ten aspekt branżowych relacji obrósł już legendą. Producent kontra reżyser? Czy tak musi być? Czy tak być powinno? A może to mit, niesprawiedliwy stereotyp, fałszywy trop? Jaka faktycznie rola spoczywa na producencie? Czego oczekuje od niego reżyser? Czego spodziewają się po sobie obie strony? Partnerstwo czy przeciąganie liny? To kwestie i zagadnienia, które właściwie od początku reformy kinematografii nie znikają z publicznych, i nie tylko, dyskusji oraz sporów. Jak naprawdę zrobić wspólnie film? Jak pomóc sobie nawzajem, zachowując tożsamość, twórczą niezależność, szacunek oraz zrozumienie? O roli i zadaniach producenta kreatywnego oraz reżysera w procesie powstawania filmów – odwołując się do własnych doświadczeń, a także prezentując rozwijane w Szkole Wajdy projekty – rozmawiać będą kursanci programów edukacyjnych Fundacji Szkoła Wajdy: autorka poświęconego Zdzisławowi Beksińskiemu „Pars pro toto” Katarzyna Łęcka, a także Marta Szarzańska, Natalia Łodygowska, Maciej Marczewski oraz Artur Wyrzykowski.

 

Rozmowę poprowadzi Artur Cichmiński.

 

 

WYSTAWA FOTOGRAFICZNA: ANDRZEJ WAJDA 40/90

Rynek Staromiejski/6-26 czerwca

Wernisaż wystawy „Andrzej Wajda 40/90” miał miejsce 1 września 2016 roku, kilka miesięcy po 90. urodzinach Mistrza. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie jego filmy fabularne: od „Pokolenia”, debiutu z 1954 roku, aż do jego ostatniego dzieła – „Powidoków”. Na planszach obok fotosów, werków i plakatów, znajdują się fotokody, odsyłające do fragmentów filmów i zwiastunów.

Nad wystawą pracowali m.in. Natalia Chojna, Robert Jaczewski i Ola Kot. Autorem tekstów jest prof. Krzysztof Kornacki. 

Wystawa powstała z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, zrealizowana została przez Filmotekę Narodową we współpracy z wieloma instytucjami – przede wszystkim studiami filmowymi: Kadr, Zebra, Tor, a także CRF, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha i Muzeum Kinematografii w Łodzi.

 

 

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Koszalin Opolem?

23 Maj 2017 godz. 10:08 Ala, fot. archiwum
Koszalin ma szansę zostać Opolem. Przynajmniej na czas trwania Festiwalu Opolskiego. A może samorządowcy śladem aktorów zbojkotują propozycję bycia organizatorem tej tak prestiżowej, ważnej dla polskiej kultury, ale związanej z Opolem imprezy? Jacek Kurski, dyrektor TVP po tym, jak prezydent Opola, Arkadiusz Wiśniewski wypowiedział umowę Telewizji Polskiej zapowiedział, że TVP zorganizuje festiwal w innym mieście. W grę wchodzą Kielce i... Koszalin! Wiśniewski o swoich powodach wypowiedzenia umowy poinformował na portalu społecznościowym: „Powodem tej sytuacji jest niewywiązywanie się Telewizji z zapisów umowy. Niemożność zrealizowania niniejszej umowy wynika, chociażby z faktu, że z udziału w 54.KFPP wycofała się Maryla Rodowicz, a do zorganizowania jej Złotego Jubileuszu w umowie zobowiązuje się Telewizja. Publiczne wycofanie się wielu artystów z udziału w festiwalowych koncertach obniżyłoby znacząco rangę. Skandal wokół festiwalu Opole 2017 rozpoczął się od informacji w mediach o zablokowaniu występu Kayah. Piosenkarka miała wystąpić w jubileuszowym koncercie Maryli Rodowicz. Występ Kayah - z powodu angażowania się piosenkarki w czarny protest i marsze KOD - miał zablokować prezes TVP Jacek Kurski. TVP rozesłała do mediów oświadczenie, w którym zapewniała, że nie ingeruje w dobór artystów. Mimo wszystko Kayah z występu zrezygnowała. Do bojkotu tegorocznego Festiwalu w dołączyła też Katarzyna Nosowska. Dzień później zrezygnowała sama Rodowicz. Lista artystów, którzy ostatecznie w Opolu nie zagrają, dzień po dniu się poszerza. Z udziału w festiwalu zrezygnowali: Michał Szpak, Kasia Popowska, Grzegorz Hyży, Lanberry, Kasia Cerekwicka, Mesajah, Kasia Kowalska, Szymon Wydra & Carpe Diem, Urszula, Arek Kłusowski, Kombii, Papa D Cafe i Pectus. A to może nie być koniec. TVP odwołała też występ zespołu Dr Misio. Powód? „Nieemisyjny” charakter teledysku „Pismo”, w którym Arkadiusz Jakubik i reszta kapeli przebrani są za... księży. Razem to już ponad 20 artystów zrezygnowało z udziału w 54. Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej 'Opole 2017'. Czy Kurskiemu w ogóle uda się zorganizować festiwal?  Czy teraz w obliczu tak zdecydowanej postawy artystów także i samorządowcy powiedzą „nie” Kurskiemu?  ...
 

Pierwszy etap budowy Osiedla Norweskiego zakończony

11 Maj 2017 godz. 15:07 eWok
Sześć pierwszych z 48 zaplanowanych domów Osiedla Norweskiego jest już w stanie deweloperskim, gotowych do wykończenia. Właśnie uzyskały one pozwolenie na użytkowanie. Zgodnie z obietnicą dewelopera każda z posesji otoczona jest urządzonym ogródkiem i do każdej jest wygodny dojazd, bo całe osiedle ma już wewnętrzną ulicę wraz z chodnikami, oświetleniem i ogrodzeniem całości. Rusza budowa drugiego etapu inwestycji – kolejnych 4 domów. Osiedle Norweskie to pierwsze przedsięwzięcie Firmus Group w granicach Koszalina, przy tym pierwsze typowo mieszkaniowe. Deweloper znany był dotychczas z apartamentowców budowanych nad morzem. W Mielnie finalizuje budowę spektakularnego Dune Resort – kompleksu blisko 330 luksusowych apartamentów wraz z zapleczem gastronomicznym, basenami kąpielowymi, SPA. Osiedle Norweskie zlokalizowane jest w Jamnie, najmłodszej części Koszalina, przy ulicy Gradowej. W tej części miasta będzie to pierwsza całościowo zaplanowana enklawa nowoczesnej zabudowy jednorodzinnej. Klienci mają do wyboru cztery projekty domów wolno stojących o powierzchni użytkowej od 125,72 m2 do 178,7 m2 usytuowanych na dużych działkach gruntowych (od prawie 700 do ponad 1200 m2). Osiedle nosi nazwę „Norweskie”, gdyż poszczególne projekty domów zostały oznaczone nazwami norweskich miast: Alesund, Bergen, Oslo i Trondheim. W pierwszym etapie zbudowanych zostało sześć domów (trzy typu Alesund, dwa typu Oslo, jeden – typu Bergen). Do kupienia są jeszcze dwa – typu Alesund i Oslo. Warto podkreślić kluczowe założenie dewelopera, które wyraźnie wyróżnia jego ofertę na tle konkurencji. Nabywcy nieruchomości w ramach poszczególnych etapów budowy będą się wprowadzać do domów z urządzoną docelowo zielenią i zapewnionym wygodnym dojazdem. To ważny element komfortu. Bywa bowiem, że na nowo powstających osiedlach domy buduje się jednocześnie w wielu punktach, wskutek czego pierwsi mieszkańcy mogą przez długi czas odczuwać rozmaite niedogodności. Tutaj jest inaczej. Dopiero po zakończeniu budowy określonej grupy domów, rozpoczynają się prace przy kolejnej. Koszalin prze na północ Włączenie sołectw Jamno i Łabusz w granice Koszalina było naturalną konsekwencją strategii rozwojowej miasta, która zakłada intensywną rozbudowę w kierunku północnym. Tym samym obszar Koszalina sięgnął południowego brzegu jeziora Jamno. W pewnym sensie jest to powrót do sytuacji historycznej, bowiem od średniowiecza do początków XIX wieku wieś Jamno należała do Koszalina, a pobliski Łabusz pełnił przed wiekami funkcję koszalińskiego portu handlowego. Koszalin dynamicznie rozbudowuje się w kierunku północnym już od kilkunastu lat. Powstało dzięki temu Osiedle Unii Europejskiej. Zasób terenów pod budownictwo mieszkaniowe w jego ramach praktycznie się wyczerpał. Oznacza to, że zabudowa przesuwa się sukcesywnie jeszcze dalej na północ, w kierunku jeziora Jamno. Powstanie Osiedla Norweskiego naturalnie wtapia się w ten proces. Osiedle Norweskie, choć położone niedaleko od centrum miasta, zapewni swoim mieszkańcom warunki, jakich nie znajdą oni w żadnym innym miejscu w Koszalinie. Dookoła zieleń, bliskość jeziora, świeże powietrze. Od Bałtyku miejsce to dzieli zaledwie jezioro i wąska mierzeja. Dla osób preferujących aktywny wypoczynek to lokalizacja idealna. Urozmaicone trasy znajdą tu dla siebie biegacze i zwolennicy marszów z kijkami. Ze ścieżek rowerowych okalających Jamno mogą korzystać zarówno zwolennicy krótkich przejażdżek, jak i wypraw parogodzinnych. Najdłuższa z tras liczy 46 km. Dom pokazowy i biuro sprzedaży Aby ułatwić klientom podjęcie decyzji o zakupie nieruchomości na Osiedlu Norweskim deweloper zdecydował się na urządzenie domu pokazowego. Odpowiedzialna za jego powstanie Michalina Okrutna, projekt manager w Firmus Group, informuje: - Dom jest kompletnie urządzony, a więc ze wszelkimi sprzętami i meblami. To pozwala naszym klientom od razu wyobrazić sobie, jak może wyglądać przestrzeń ich własnego domu. Jak podkreśla pani Michalina, w budowanych przez Firmus Group obiektach urządzane są mieszkania pokazowe: - Klienci to cenią i chętnie umawiają się na prezentacje. Urządzona część domu na Osiedlu Norweskim posłuży także za biuro sprzedaży dostępne dla wszystkich chętnych siedem dni w tygodniu. Niewątpliwą atrakcją będzie z pewnością zaplanowane Rodzinne Otwarcie Osiedla Norweskiego,  zaplanowane na sobotę, 13 maja br. (godz. 11). Szczegóły znajdą Państwo na stronie www.osiedlenorweskie.pl.   Informacje dodatkowe Powierzchnia poszczególnych domów  ALESUND – powierzchnia użytkowa domu: 125,72 m2 (w tym garaż 21,8 m2); powierzchnia użytkowa działki: 648 m2 BERGEN - powierzchnia użytkowa domu: 136,34 m2 (w tym garaż 22,25 m2); powierzchnia użytkowa działki: 834  m2 OSLO - powierzchnia użytkowa domu: 152,12 m2 (w tym garaż 20,28 m2); powierzchnia użytkowa działki: 834 m2 TRONDHEIM - powierzchnia użytkowa domu: 178,7 m2 (w tym garaż dwustanowiskowy 31,72 m2); powierzchnia użytkowa działki: 648 m2...
 

Zupełnie nowe osiedle w Koszalinie

17 Maj 2017 godz. 8:30 Ekoszalin z mat. informacyjnych Firmus Group
Firmus Group zakończył I etap Osiedla Norweskiego w Koszalinie. W ramach inwestycji ukończono pierwszych 6 domów jednorodzinnych, a docelowo będzie ich 48. Osiedle realizowane jest według projektu nawiązującego stylem do skandynawskiego designu. Jest to pierwsza typowo mieszkaniowa inwestycja Firmus Group w Koszalinie. W oficjalnym otwarciu wziął udział Prezydent Koszalina i przedstawiciele władz lokalnych. W ramach pierwszego etapu Osiedla Norweskiego powstało sześć domów jednorodzinnych. Inwestycja uzyskała pozwolenie na użytkowanie, domy będą wkrótce przekazywane nabywcom. Deweloper zadbał także o części wspólne osiedla i zapewnił mieszkańcom rozbudowaną infrastrukturę towarzyszącą. Zaprojektowano drogi dojazdowe do poszczególnych budynków, chodniki, zatoczki i oświetlenie. Zaplanowano także dwie bramy wjazdowe na pilota, tereny zielone i małą architekturę. Wszystkie domy powstałe w ramach osiedla posiadają trawniki i są ogrodzone.   Inwestycja powstaje w zielonej i spokojnej okolicy w północnej części Koszalina, w dzielnicy Jamno. Lokalizacja osiedla idealnie odpowiada potrzebom miłośników aktywnego wypoczynku oraz wszystkich, którzy pragną uciec od zgiełku miasta. Dzielnica jest także doskonale skomunikowana z pozostałymi częściami Koszalina i regionu.    W oficjalnym otwarciu pierwszego etapu wzięli udział przedstawiciele władz lokalnych, w tym Prezydent Miasta Koszalina Piotr Jedliński, który zwrócił uwagę na wyjątkowość projektu:   „Wiele osób, które oglądało koncepcję związaną z rozwojem i zagospodarowaniem tych terenów mówiło, że jest to niemożliwe. Dzisiaj można ich serdecznie zaprosić, powiedzieć że warto tutaj przyjechać, spędzić kilka chwil i zobaczyć, że ten proces jednak się rozpoczął. Gratuluję serdecznie inwestorowi, gratuluję wykonawcom. Życzę, żeby nie skończyło się tylko na 48 budynkach i Osiedlu Norweskim, tylko żeby to była wręcz dzielnica norweska.” – powiedział Prezydent.   Inwestor zorganizował także piknik rodzinny, podczas którego zaplanowano liczne atrakcje dla najmłodszych i ich rodziców. Zaprezentowano na nim umeblowany i wyposażony dom pokazowy, dzięki któremu przyszli mieszkańcy będą mogli lepiej poznać zalety i możliwości aranżacji przyszłego domu.   W ramach Osiedla Norweskiego powstanie w sumie 48 wolnostojących domów jednorodzinnych o zróżnicowanej powierzchni i na zróżnicowanych działkach. Deweloper oferuje budynki zrealizowane według 4 różnych projektów: Alesund (125,72 mkw.), Bergen (136,34 mkw.), Oslo (152,12 mkw.) i Trondheim (178,70 mkw.) – ich nazwy nawiązują do nazw norweskich miast. Domy powstaną na działkach o wielkości od 650 mkw. do 1200 mkw. Wszystkie będą doskonale doświetlone, ustalone na osi wschód-zachód, tak by wykorzystać obecność słońca do maksimum. Wszystkie z nich swoją koncepcją nawiązują do skandynawskiego designu, dającego poczucie ładu i uporządkowania przestrzeni. Dzięki odpowiednio dobranym pastelowym kolorom elewacji, wielkościom budynków i zadbanym zielonym otoczeniu cała inwestycja tworzy eleganckie i przyjazne miejsce do zamieszkania.   Rozpoczęła się już budowa kolejnych budynków na Osiedlu Norweskim. W ramach I etapu inwestycji w ofercie pozostały jeszcze 2 domy. ...
 

Trzeszczące wieżowce

23 Maj 2017 godz. 7:18 Ala
Ponad tysiąc osób musiało w pośpiechu opuścić swoje mieszkania. Wychodząc, nie wiedzieli czy do nich jeszcze wrócą. To nie były ćwiczenia służb ratowniczych. Takie chwile grozy wczoraj wieczorem rozegrały się w Koszalinie. Mieszkańcy trzech wieżowców przy ul. Władysława IV zostali ewakuowani na kilka godzin po tym, jak zauważyli przesuwające się meble w ich mieszkaniach. Dziwne ruchy, „chodzenie” budynków mieszkańcy odczuwali już od dłuższego czasu. Poinformowali nawet o tych swoich spostrzeżeniach spółdzielnię. Dopiero jednak telefon do straży pożarnej i stwierdzenie: „Czy musi wydarzyć się tragedia, byście zareagowali” spowodowało akcję straży pożarnej. Przybyłe na miejsce dwa zastępy straży pożarnej potwierdziły to zdarzenie. Strażacy nie odnotowali pęknięć zewnętrznych ścian, ale stwierdzili, że "budynek pracuje". Zarządzono ewakuację. - Proszę wszystkich ewakuowanych mieszkańców o to, by wsiedli do autobusów – nawoływał przez megafon Eugeniusz Rybakowski, szef zarządzania kryzysowego w Koszalinie. – Wyniki pomiarów sejsmiczanych, które były prowadzone we wszystkich klatkach schodowych nie wykazały zagrożenia – poinformował Tomasz Kubiak, oficer prasowy KW PSP w Szczecinie.  Niewykluczone, że drgania odczuwalne w wieżowcach są efektem prac prowadzonych na pobliskim placu budowy obwodnicy S6. Dziś od rana, gdy prowadzone są prace związane m. in. z zagęszczaniem terenu, badania sejsmiczne wznowiono. - Jeżeli zostaną stwierdzone drgania, wówczas roboty zostaną wstrzymane. Konieczne będzie zastosowanie innej, mniej inwazyjnej technologii – zapowiedział Bogdan Siudowski, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Koszalinie.  ...
 

Perspektywy 2017. Ranking studiów inżynierskich. Jak wypada Politechnika Koszalińska?

19 Maj 2017 godz. 4:39 Ala, fot. archiwum
Mechanika i budowa maszyn, budownictwo oraz inżynieria środowiska to kierunki, w których Politechnika Koszalińska radzi sobie najlepiej. Tak wynika z rankingu „Perspektyw”. Do oceny studiów użyto 13 wskaźników pogrupowanych w sześć kryteriów. Są to: - PRESTIŻ - mierzony poprzez: badanie opinii kadry akademickiej; - ABSOLWENCI NA RYNKU PRACY - mierzone poprzez: badanie opinii pracodawców (realizowane przez "IBM Indicator") oraz badanie "Ekonomiczne Losy Absolwentów" (realizowane przez MNiSW); - POTENCJAŁ AKADEMICKI - wskaźniki: ocena parametryczna MNiSW, uprawnienia do nadawania stopni naukowych, nadane stopnie naukowe; - EFEKTYWNOŚĆ NAUKOWA - wskaźniki: publikacje, cytowania, indeks Hirsha; - POTENCJAŁ DYDAKTYCZNY - wskaźniki: jakość przyjętych na studia, dostępność kadr wysokokwalifikowanych dla studentów, wyróżniająca ocena PKA oraz akredytacje środowiskowe; - INNOWACYJNOŚĆ - wskaźnik: patenty i prawa ochronne.    - Nasz ranking należałoby raczej nazwać elitarnym, bowiem poprzeczka wejścia jest ustawiona wysoko - stwierdza, dodając, że ma tutaj na myśli zarówno wymóg posiadania przez jednostkę pełnych uprawnień akademickich, jak i wysokiego poziomu studiów, kończących się tytułami inżyniera i magistra inżyniera-mówi Prezes Fundacji Edukacyjnej Perspektywy Waldemar Siwiński    Siwiński zwraca uwagę na dwa z 13 kryteriów, które brała pod uwagę kapituła. Po pierwsze, na wskaźnik przygotowany w oparciu o ogólnopolskie badanie "Ekonomiczne Losy Absolwentów" (ELA) przeprowadzone przez resort nauki z wykorzystaniem danych ZUS. Wskaźnik wykorzystuje dla danego kierunku studiów: procent absolwentów w rejestrach ZUS, ryzyko bezrobocia na tle stopy bezrobocia w powiecie zamieszkania absolwentów, oraz wysokość zarobków absolwentów w odniesieniu do zarobków w powiecie ich zamieszkania. Po drugie, na wskaźnik "Jakość przyjętych na studia". Jest on mierzony wynikami egzaminów maturalnych osób, które 1 października 2016 r. podjęły studia na I roku studiów stacjonarnych na określonym kierunku studiów w danej jednostce (dotyczy maturzystów 2016 r.).   W rankingu sklasyfikowane zostały więc wszystkie oferujące dany kierunek wydziały uczelni, które spełniają wstępne wymogi postawione przez kapitułę. RANKING PERSPEKTYW ZNAJDZIESZ  TUTAJ Najlepsze studia w Polsce dające tytuł inżyniera oraz magistra inżyniera wskazał pierwszy Ranking Studiów Inżynierskich Perspektywy 2017. Oceniono 21 najpopularniejszych dyscyplin studiów technicznych. Ranking prezentuje 311 najlepszych programów studiów, które są prowadzone na 288 wydziałach w 26 polskich uczelniach akademickich.  Wśród uczelni, których studia zajęły pierwsze miejsca w poszczególnych dyscyplinach na czele jest Politechnika Warszawska (13 najlepszych programów), przed Akademią Górniczo-Hutniczą i Politechniką Wrocławską (po 3 programy) oraz Politechniką Śląską (2 programy).   Oto miejsca, które w rankingu zajęły wydziały Politechniki Koszalińskiej. Dalej podano liczbę sklasyfikowanych uczelni.     Budownictwo 20/23 Energetyka 16/16 Geodezja i kartografia 6/6 Informatyka 29/30 Inżynieria materiałowa 18/18 Inżynieria środowiska 23/25 Mechanika i budowa maszyn 22/26 Mechatronika 16/16      ...