Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

36. MiF: W hołdzie Andrzejowi Wajdzie

2017-05-18 05:02:00 ekoszalin za mat. prasowe
Organizatorzy 36. edycji Festiwalu „Młodzi i Film” pragną oddać hołd Andrzejowi Wajdzie i zwrócić uwagę młodych widzów na dorobek wybitnego Reżysera. W tym roku Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych otworzy "Przekładaniec" – krótkometrażowy film Andrzeja Wajdy z 1968 roku. Odbędzie się również retrospektywa filmów reżysera, w ramach której zostanie pokazanych pięć pełnometrażowych produkcji z jego dorobku ("Pokolenie", "Niewinni czarodzieje", "Wszystko na sprzedaż", "Danton" i "Powidoki") oraz wystawa fotograficzna: Andrzej Wajda 40/90. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie filmy fabularne nagrodzonego Oscarem reżysera.
Z kolei Szkoła Wajdy w związku z obchodami 15. urodzin, przygotowała okolicznościowy zestaw filmów wyreżyserowanych przez jej absolwentów. Dodatkowo odbędzie się panel: „Wspólna realizacja. Producent kreatywny – partner czy tylko sprawny organizator?” O roli i zadaniach producenta kreatywnego oraz reżysera w procesie powstawania filmów rozmawiać będą kursanci programów edukacyjnych Fundacji Szkoły Wajdy. 
Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. 
 

RETROSPEKTYWA ANDRZEJA WAJDY

 

DANTON

Polska, Francja 1982/130 min

 

Wielcy aktorzy i ważny temat, wykraczający poza czas i miejsce akcji. Ceniona na świecie adaptacja dramatu Stanisławy Przybyszewskiej – „Sprawa Dantona”.

Pierwotnie film miał powstać w Polsce, ale po ogłoszeniu stanu wojennego produkcja została przeniesiona do Francji. Zanim padł pierwszy klaps na planie, Andrzej Wajda zmierzył się z dziełem Przybyszewskiej w spektaklu na deskach Teatru Powszechnego w Warszawie (premiera miała miejsce 25 stycznia 1975 roku, a w roli Dantona wystąpił Bronisław Pawlik).

Rok 1794 roku. Rewolucja francuska. W kraju szaleje terror. Na posiedzeniu Komitetu Ocalenia Publicznego Billaud Varenne oskarża Dantona i jego przyjaciół o działalność kontrrewolucyjną. Jednocześnie dochodzi do konfiskaty gazety dantonistów „Vieux Cordelier”. Wkrótce Danton otrzymuje poufne ostrzeżenie, że rząd nosi się z zamiarem aresztowania go. Z inicjatywy Robespierre'a dochodzi do spotkania obu przywódców, ale nie udaje im się osiągnąć porozumienia. W Komitecie Ocalenia Robespierre domaga się aresztowania Dantona.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Jean-Claude Carrière

pierwowzór literacki: „Sprawa Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej

zdjęcia: Igor Luther

scenografia: Allan Starski

dekoracja wnętrz: Maria Kuminek-Osiecka

kostiumy: Yvonne Sassinot de Nesle

charakteryzacja: Jackie Reynal

muzyka: Jean Prodromidès

dźwięk: Jean-Pierre Ruh, Dominique Hennequin, Piotr Zawadzki

montaż: Halina Prugar-Ketling

obsada: Gérard Depardieu (Danton), Wojciech Pszoniak (Robespierre), Krzysztof Globisz (Amar), Tadeusz Huk (Couthon), Marek Kondrat (Barere de Vieusac), Bogusław Linda (Louis Antoine Saint-Just), Andrzej Seweryn (Bourdon)

 

produkcja: Les Films du Losagne

kierownictwo produkcji: Alain Depardieu

 

Nagroda „Louis Delluc”, 1982

Nagroda „Unifrance Film”, 1982

Cezar, 1983: Nagroda dla Andrzeja Wajdy za reżyserię

MFF Montreal, 1984: Nagroda dla Wojciecha Pszoniaka i Gérarda Depardieu

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Gdańsk, 1984: Nagroda Dziennikarzy

 

NIEWINNI CZARODZIEJE

Polska 1960/83 min

 

Kameralna opowieść o parze romantyków, lekarzu Bazylim i studentce Pelagii, którzy poznają się przez przypadek w klubie. Spędzają razem noc, w trakcie której jednak spontaniczne uczucie ukrywają pod pozorem gry, cynizmu, nonszalancji i obojętności. Zilustrowany muzyką Krzysztofa Komedy portret młodzieży lat 50. nie wzbudził entuzjazmu cenzorów, którzy mieli wiele zastrzeżeń i wymusili na twórcy pewne zmiany. „Zrobiłem ten film, żeby pokazać, że »idzie młodość«, ale nie taka, jaką chciał widzieć rząd, nie ta z Nowej Huty, a właśnie taka, zupełnie inna, patrząca na Zachód, słuchająca jazzu, w kolorowych strojach, w dwóch różnych skarpetkach” – w 2015 roku Andrzej Wajda opowiadał o „Niewinnych czarodziejach” po specjalnej projekcji w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. „A władza z jazzem walczyła. Walczyła z takim kostiumem. Wszystko musiało być przecież do siebie podobne. Młodzież szukająca własnej osobowości bardzo od tego odstawała”. Film zachwycił Martina Scorsese, który wybrał go do swojego zestawu „Masterpieces of Polish Cinema” (m.in. obok „Wesela”, „Popiołu i diamentu”, „Ziemi obiecanej” i „Człowieka z żelaza”).

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Jerzy Andrzejewski, Jerzy Skolimowski

zdjęcia: Krzysztof Winiewicz

scenografia: Leszek Wajda

charakteryzacja: Zdzisław Papierz

muzyka: Krzysztof Komeda

dźwięk: Leszek Wronko

montaż: Wiesława Otocka

obsada: Tadeusz Łomnicki (Bazyli), Krystyna Stypułkowska (Pelagia), Kalina Jędrusik (dziennikarka), Zbigniew Cybulski (Edmund), Roman Polański (Dudek)

 

produkcja: Zespół Filmowy Kadr

kierownictwo produkcji: Stanisław Adler

 

MFF Edynburg, 1961: Dyplom

 

POKOLENIE

Polska 1954/83 min

 

Debiut Andrzeja Wajdy. Opowieść o dwudziestolatkach w okupowanej Warszawie – ich wyborach i dylematach, odpowiedzialności i ofiarności.

O ile fabularnie czuć w filmie jeszcze czasy, w których powstał, realizacyjnie zwiastuje zmianę i to rewolucyjną. To koniec realizmu socjalistycznego i początek nowego sposobu budowania narracji i inscenizacji, opowiadania obrazem i gry aktorskiej. „Pokolenie” zapisało się w historii naszego kina jako dzieło przełomu i początek polskiej szkoły filmowej. Dało nam całą grupę filmowców, którzy w kolejnych latach mieli stworzyć arcydzieła.

„Pokolenie, które opisał w swej powieści Bohdan Czeszko, nie było moim pokoleniem. A jednak tytuł filmu w jakiś sposób kojarzył mi się z pierwszym pokoleniem filmowców polskich, którzy wyszli z łódzkiej Szkoły Filmowej. Wszyscy w tym filmie byliśmy debiutantami” – mówił sam Wajda (cyt. za: www.wajda.pl). Asystentem reżysera był Kazimierz Kutz. Drugim reżyserem – Konrad Nałęcki. Zdjęcia zrealizował Jerzy Lipman. Scenografię stworzył Jerzy Szeski. Nowych twarzy nie zabrakło w obsadzie.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Bohdan Czeszko

pierwowzór literacki: „Pokolenie” Bohdana Czeszko

zdjęcia: Jerzy Lipman

scenografia: Roman Mann

dekoracja wnętrz: Jerzy Skrzepiński, Józef Galewski

kostiumy: Jerzy Szeski

charakteryzacja: Zdzisław Papierz

muzyka: Andrzej Markowski

dźwięk: Józef Koprowicz

montaż: Czesław Raniszewski

obsada: Tadeusz Łomnicki (Stanisław Mazur „Bartek”), Urszula Modrzyńska (Ewa „Dorota”) Tadeusz Janczar (Jasio Krone), Roman Polański (Mundek), Zbigniew Cybulski (Kostek)


produkcja: Wytwórnia Filmów Fabularnych

kierownictwo produkcji: Ignacy Taub

 

Lubuskie Lato Filmowe, Łagów, 1974: Nagroda za debiut XXX-lecia dla Andrzeja Wajdy

 

POWIDOKI

Polska 2016/100 min

 

Film wieńczący dorobek Andrzeja Wajdy. Opowieść o Władysławie Strzemińskim, malarzu i teoretyku sztuki, pionierze awangardy, pedagogu, współzałożycielu Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, inicjatorze akcji pozyskania dzieł do Muzeum Sztuki w Łodzi. „Powidoki” są intymnym zapisem ostatniego okresu życia niepokornego twórcy, który za swój sprzeciw wobec komunistycznej władzy zapłacił najwyższą cenę.

„Minęło 20 lat, odkąd po raz pierwszy przymierzyłem się do filmu o Władysławie Strzemińskim, wielkim malarzu, który zmagał się z komunistycznym systemem. Dopiero teraz dojrzałem do tego, by ten film nakręcić” – mówił Andrzej Wajda tuż przed rozpoczęciem zdjęć. „Początkowo miałem pomysł, by zrobić kino psychologiczne – opowieść o trudnych relacjach małżeństwa pary artystów: Władysława Strzemińskiego i jego żony, wybitnej rzeźbiarki Katarzyny. Pomyślałem jednak, że aby to pokazać w sposób przekonujący, musiałbym mieć Dostojewskiego za scenarzystę (...). Zrozumiałem, że aby zrobić rzecz prawdziwą, muszę tę parę rozdzielić. Zrobiłem więc film polityczny o artyście, który wchodzi w konflikt z władzą i zostaje usunięty z uczelni pod zarzutem »nierespektowania norm doktryny realizmu socjalistycznego«. Broni się do samego końca i nie odpuszcza, mimo nędzy i upokorzeń”.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Andrzej Mularczyk wg pomysłu Andrzeja Wajdy

zdjęcia: Paweł Edelman

casting (reżyseria obsady): Ewa Brodzka

scenografia: Marek Warszewski

kostiumy: Katarzyna Lewińska

charakteryzacja: Janusz Kaleja

muzyka: Andrzej Panufnik

dźwięk: Maria Hilarecka, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński

montaż: Grażyna Gradoń

obsada: Bogusław Linda (Władysław Strzemiński), Zofia Wichłacz (Hania), Bronisława Zamachowska (Nika Strzemińska), Krzysztof Pieczyński (Julian Przyboś), Szymon Bobrowski (Minister Sokorski)

 

produkcja: Akson Studio

producent: Michał Kwieciński

koprodukcja: TVP, EC1 Łódź – Miasto Kultury, Narodowy Instytut Audiowizualny, Fundacja Tumult

kierownictwo produkcji: Paweł Gabryś

dystrybucja: Akson Dystrybucja

współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej

 

FF w Gdyni, 2016: Nagroda Pozaregulaminowa Jury

Film był polskim kandydatem do nominacji oscarowej

 

PRZEKŁADANIEC
Polska 1968/35 min

 

Wajda i Lem, wspierani przez Kobielę, dali nam jedną z najbardziej zaskakujących komedii science fiction w historii polskiego kina.

Na torze rajdowym dochodzi do wypadku z udziałem mistrza kierownicy Richarda i jego brata – Thomasa. Richard odnosi liczne obrażenia. Thomas umiera. Genialny doktor Burton z dwóch braci „skleja” jednego. Operację można byłoby uznać za sukces, gdyby nie jej ubezpieczeniowe reperkusje. Skoro organy Thomasa „żyją” w Richardzie, to czy można go uznać za zmarłego? Wkrótce sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej...

„Drogi Panie, Przedwczoraj oglądałem w telewizji film »Przekładaniec«. Zarówno robota Pana, jak dzieło aktorów oraz wystrój scenograficzny wydały mi się bardzo dobre” – w liście do reżysera film ocenił Lem (cyt. za „Wajda – Filmy”, 1996). „Zwłaszcza już dobry był w swojej roli adwokat, sympatyczny bardzo chirurg, no a Kobiela nie wymaga pochwał specjalnych. Jedyne zastrzeżenia moje merytoryczne dotyczyły niepewności, czy wskutek bardzo szybkiego tempa całości rzecz nie jest aby dla przeciętnego widza trudno zrozumiała? Ale nie jestem w stanie osądzać tego, ponieważ ja znałem przecież scenariusz. »Przyszłość« bliska a nieokreślona została zrobiono bardzo pomysłowo, biorąc pod uwagę to zwłaszcza, jak szczupłymi środkami Pan tego dokonał”.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Stanisław Lem

pierwowzór literacki: „Czy pan istnieje Mr. Jones?” Stanisława Lema

zdjęcia: Wiesław Zdort

scenografia: Teresa Barska

dekoracja wnętrz: Maciej Maria Putowski

kostiumy: Barbara Hoff

charakteryzacja: Krystyna Chmielewska

muzyka: Andrzej Markowski

dźwięk: Wiesława Dembińska

montaż: Halina Prugar, Grażyna Pliszczyńska

obsada: Bogumił Kobiela (Richard Fox), Ryszard Filipski (adwokat), Jerzy Zelnik (doktor Burton), Anna Prucnal (żona/bratowa Foxa)


produkcja: Zespół Filmowy Kamera

kierownictwo produkcji: Barbara Pec-Ślesicka

 

Złoty Ekran, 1969: Nagroda dla filmu telewizyjnego

MFF Fantastycznych i Grozy, Sitges, 1970: Medal Specjalny

 

WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ

Polska 1968/94 min

 

Na dworzec wbiega mężczyzna. Nie widać jego twarzy, tylko sylwetkę. Pociąg już ruszył, ale on próbuje go dogonić. Wyciąga rękę. Skacze... Chwilę potem okazuje się, że była to tylko inscenizacja. Wszystko rejestrowała kamera. Nie, dwie kamery: jedna, prowadzona przez Witolda Sobocińskiego i druga – Kostka (Andrzej Kostenko), operatora „filmu w filmie”. Życie przeplata się ze śmiercią, fikcja z prawdą.

Film „Wszystko na sprzedaż” powstał niedługo po śmierci Zbigniewa Cybulskiego, z którym Andrzej Wajda się przyjaźnił i z którym chciał dalej pracować. Zamiast nowego ujęcia z jego udziałem, przedstawił opowieść, która wykracza poza wspomnienie. Duch Cybulskiego unosi się nad całością, ale nie jest to film o nim. To autotematyczna opowieść o kinie i o ludziach, którzy je robią. We „Wszystko na sprzedaż” przeglądają się sami sobie Wajda i jego aktorzy, współpracownicy. Aktorzy grają pod własnymi imionami. Czy jednak wszystko zostało tu „sprzedane”? Czy kamera potrafi zarejestrować prawdę? Na planie powstał dokument-reportaż „Na planie” Jerzego Ziarnika. Wajda przez jakiś czas nosił się z pomysłem włączenia go do filmu, ale ostatecznie zrezygnował.

 

scenariusz i reżyseria: Andrzej Wajda

zdjęcia: Witold Sobociński

scenografia: Wiesław Śniadecki

dekoracja wnętrz: Wiesław Śniadecki

kostiumy: Katarzyna Chodorowicz

charakteryzacja: Jadwiga Świętosławska

muzyka: Andrzej Korzyński

dźwięk: Wiesława Dembińska

montaż: Halina Prugar

obsada: Beata Tyszkiewicz (Beata, żona reżysera), Elżbieta Czyżewska (Ela, żona aktora), Andrzej Łapicki (Andrzej, reżyser), Daniel Olbrychski (Daniel), Bogumił Kobiela (Bobek)

 

produkcja: Zespół Filmowy Kamera

kierownictwo produkcji: Barbara Pec-Ślesicka

 

Syrenka Warszawska, 1969: Nagroda w kategorii filmu fabularnego

 

 

 

 15/15 JUBILEUSZ SZKOŁY WAJDY

 

W roku 2017 Szkoła Wajdy obchodzi 15-lecie swojego istnienia. Jej misją od początku było kształcenie nowej generacji polskich filmowców. Stworzona przez Andrzeja Wajdę i Wojciecha Marczewskiego szkoła zawsze proponowała i nieustannie oferuje najbardziej nowatorskie metody w przekazywaniu wiedzy o warsztacie i sztuce filmowej. Od początku też koncentruje się na integracji środowiska filmowego – w duchu zespołów filmowych, gdzie w proces twórczy zaangażowana była zawsze grupa osób.

W związku z obchodami 15. urodzin, Szkoła Wajdy przygotowała specjalny, okolicznościowy pakiet filmów wyreżyserowanych przez jej absolwentów, którzy już odnieśli międzynarodowy sukces.

„Jubileusz to jednak nie tylko okazja do świętowania” – podkreślają szefowie szkoły. „Niezmiennie zależy nam na rozpowszechnianiu naszego sposobu edukacji, szczególnie obejmującej w swoim zakresie development kreatywny. Tym samym chcemy przybliżać naszą szkołę – jej historię i założenia – środowisku filmowemu na całym świecie. Pragniemy docierać do młodych twórców, pomagać im w rozwijaniu pomysłów, wspierać ich realizację. Już od chwili powstania Szkoły Wajdy było to, jest i zawsze będzie naszą misją”.

 

3 DNI WOLNOŚCI

Polska 2011/27 min


Bohaterem nagrodzonego m.in. na Etiudzie i Animie oraz 11. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty dokumentu jest Piotr. Po 15 latach w więzieniu wychodzi na przepustkę. Co zrobi z trzema dniami wolności? Kto czeka na niego za murami?

 

scenariusz i reżyseria: Łukasz Borowski

zdjęcia: Michał Stajniak, Magdalena Kowalczyk, Filip Drożdż

 

ANDRZEJ WAJDA: RÓBMY ZDJĘCIE!

Polska 2008/54 min

 

Światowa premiera tego niezwykłego filmu odbyła się w Locarno. Powstał, gdy Andrzej Wajda realizował „Katyń”. Młodzi twórcy towarzyszyli swojemu bohaterowi w momentach radości, ale i zmęczenia, podczas rozmów z ludźmi. Powstał szczery i wzruszający portret Mistrza polskiego kina, jego pasji, zaangażowania, poczucia odpowiedzialności i wrażliwości.

 

scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Maciej Cuske, Thierry Paladino, Marcin Sauter, Piotr Stasik

 

ARIA DIVA

Polska 2007/30 min

Program 30 Minut Studia Munka – SFP

 

Nagrodzony m.in. w Krakowie i Gdyni, pokazywany i doceniany w Koszalinie i Cannes film o zaskakującym uczuciu. Wydaje się, że Basi niczego do szczęścia nie brakuje – do czasu, aż jej sąsiadką zostaje diwa operowa. Między kobietami zawiązuje się przyjaźń.

 

reżyseria: Agnieszka Smoczyńska

scenariusz: Agnieszka Smoczyńska, Robert Bolesto

zdjęcia: Przemysław Kamiński

obsada: Katarzyna Figura, Gabriela Muskała

 

DECRESCENDO
Polska 2011/27 min

 

Muzyka Bacha w wykonaniu młodego terapeuty wprowadza nas w świat mieszkańców domu spokojnej starości. Jego towarzystwo sprawia, że czują się znów potrzebni i wysłuchani. Dokument doceniony m.in. w Zagrzebiu i Krakowie.

 

scenariusz i reżyseria: Marta Minorowicz

zdjęcia: Paweł Chorzępa

 

GDZIE JEST SONIA?

Polska 2012/50 min

 

Nagrodzona m.in. Brązowym Gronem w Łagowie dokumentalna opowieść o niezwykłej kobiecie, która w murach cerkwi próbuje odbudować wartości, jakie rosyjskie społeczeństwo utraciło pod rządami kolejnych politycznych reżimów.

 

scenariusz i reżyseria: Radka Franczak

zdjęcia: Radka Franczak, Michael Ackerman, Ita Zbroniec-Zajt, Anna Wydra, Małgorzata Szyłak

 

JOANNA
Polska 2013/40 min

 

Polski kandydat do Oscara 2015. Andrzej Wajda pisał o nim: „(...) niepowtarzalny film o odchodzeniu z tego świata z całą świadomością, że jesteśmy tylko jego częścią. (...) Tak wyrazistej współczesnej postaci młodej kobiety świadomej tego, że są to ostatnie dni jej życia, a tam po drugiej stronie nie ma już nic, polskie kino nie stworzyło od lat”.

reżyseria: Aneta Kopacz

scenariusz: Aneta kopacz, Tomasz Średniawa

zdjęcia: Łukasz Żal

 

KONIEC ŚWIATA

Polska 2015/40 min

 

Nagradzany na festiwalach w Polsce i na świecie (Kijów, Tirana, Hot Springs) kameralny dokument, w którym kilka historii spotyka się w czasie jednej nocy. W tę jedną noc, podobną do wielu innych, ludzie w dużym mieście, nękani samotnością, chcą z kimś porozmawiać.

 

scenariusz i reżyseria: Monika Pawluczuk

zdjęcia: Małgorzata Szyłak, Szymon Lenkowski, Jakub Giza, Michał Dymek

MIEJSCY KOWBOJE

Polska 2016/30 min

 

Czy koń może uratować życie? W Dublinie z pewnością. W dzielnicy, w której łatwo o kłopoty, a trudno o perspektywy, nastoletni Dylan zaprzyjaźnia się z białą klaczą Shelly. Jest jednym z dzieciaków, które oswajają dzikie konie i stają się... miejskimi kowbojami.

 

scenariusz i reżyseria: Paweł Ziemilski

zdjęcia: Maciej Twardowski

 

MLECZNY BRAT

Polska, Armenia 2014/30 min

Program 30 Minut Studia Munka – SFP

 

Nagrody w Koszalinie, Krakowie, Gdyni, Bratysławie... Bohaterem opowieści jest 10-letni Seto. Chłopiec marzy o rodzeństwie. Niestety, nowonarodzone niemowlę umiera. Jego miejsce w rodzinie wypełnia mały baranek, karmiony piersią przez matkę Seto...

 

reżyseria: Vahram Mkhitaryan

scenariusz: Vahram Mkhitaryan, Aleksandra Majdzińska

zdjęcia: Marcin Sauter

obsada: Lusine Avanesyan, Manuk Qishmishyan, Arthur Papikyan

 

MÓJ DOM

Polska, Wielka Brytania 2012/29 min


Impresja o wysiedleniach i paradoksach historii, w której tradycyjna dokumentacja przeplata się z eksperymentalnie przetwarzanymi archiwaliami. Jeden dom, dwie kobiety: Polka i Niemka. Dokument zdobył nagrody m.in. w Sydney, Rochester i wielu festiwalach w Polsce.

 

scenariusz i reżyseria: Magdalena Szymków

zdjęcia: Paweł Chorzępa, Kurt Moser

 

PAPARAZZI
Polska 2011/33 min

 

Dokument o świecie pogubionych wartości i nagiętych zasad – pokazuje jednak, że zawsze mamy szansę, aby zdecydować, jakim człowiekiem będziemy jutro. Wśród wielu nagród znalazła się statuetka EFA (Kraków). „Po obejrzeniu tego filmu może nawet Polański pozwoli się sfotografować” – pisali jurorzy.

 

scenariusz i reżyseria: Piotr Bernaś

zdjęcia: Łukasz Żal, Piotr Bernaś

 

ŚLIMAKI
Polska 2015/29 min


Nagrody w Polsce i na świecie. Andrzej wraz z kolegą chce założyć hodowlę ślimaków. W przerwach w pracy mężczyźni prowadzą rozmowy o poważnych tematach, które stają się kwintesencją filmu. Ślimak zaś... urasta do roli symbolu odradzania się i życia wiecznego.

 

scenariusz i reżyseria: Grzegorz Szczepaniak

zdjęcia: Daniel Wawrzyniak, Marek Kozakiewicz

 

TELEFONO
Polska 2004/3 min

 

Film powstał dla Europejskiej Akademii Filmowej. Wymyślona przez Pedro Almodóvara Patty Diphusa, gwiazda filmów erotycznych, przyjeżdża do Warszawy...

 

scenariusz i reżyseria: Marcin Wrona

zdjęcia: Paweł Fils

obsada: Ewa Kasprzyk, Marcin Kwaśny

 

TRÓJKA DO WZIĘCIA

Polska 2006/37 min

Program 30 Minut Studia Munka – SFP

 

Film nagrodzony m.in. w Koszalinie, Krakowie, Warszawie, Breście i Petersburgu. Śmiertelnie chora kobieta wychowuje samotnie trójkę dzieci. Zanim odejdzie, chce znaleźć dla nich nowy dom. Córka Inga zrobi wszystko, żeby nie rozdzielono jej z rodzeństwem.

 

reżyseria: Bartek Konopka

scenariusz: Piotr Borkowski, Bartek Konopka

zdjęcia: Piotr Rosołowski

obsada: Klaudia Barcik, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Krzysztof Czeczot

 

ZA PŁOTEM

Polska 2005/12 min

 

Film, który pozwala oderwać się na chwilę od codzienności i zaprasza do przypomnienia sobie czasów młodości, wiecznych wakacji i gorącego lata, kiedy wszystko było na wyciągnięcie ręki... Dokument nagrodzony m.in. w Londynie, Paryżu i Wilnie.

 

reżyseria: Marcin Sauter

zdjęcia: Dawid Sokołowski

 

 

 

 

WSPÓLNA REALIZACJA. PRODUCENT KREATYWNY – PARTNER CZY TYLKO SPRAWNY ORGANIZATOR? PANEL

 

Ten aspekt branżowych relacji obrósł już legendą. Producent kontra reżyser? Czy tak musi być? Czy tak być powinno? A może to mit, niesprawiedliwy stereotyp, fałszywy trop? Jaka faktycznie rola spoczywa na producencie? Czego oczekuje od niego reżyser? Czego spodziewają się po sobie obie strony? Partnerstwo czy przeciąganie liny? To kwestie i zagadnienia, które właściwie od początku reformy kinematografii nie znikają z publicznych, i nie tylko, dyskusji oraz sporów. Jak naprawdę zrobić wspólnie film? Jak pomóc sobie nawzajem, zachowując tożsamość, twórczą niezależność, szacunek oraz zrozumienie? O roli i zadaniach producenta kreatywnego oraz reżysera w procesie powstawania filmów – odwołując się do własnych doświadczeń, a także prezentując rozwijane w Szkole Wajdy projekty – rozmawiać będą kursanci programów edukacyjnych Fundacji Szkoła Wajdy: autorka poświęconego Zdzisławowi Beksińskiemu „Pars pro toto” Katarzyna Łęcka, a także Marta Szarzańska, Natalia Łodygowska, Maciej Marczewski oraz Artur Wyrzykowski.

 

Rozmowę poprowadzi Artur Cichmiński.

 

 

WYSTAWA FOTOGRAFICZNA: ANDRZEJ WAJDA 40/90

Rynek Staromiejski/6-26 czerwca

Wernisaż wystawy „Andrzej Wajda 40/90” miał miejsce 1 września 2016 roku, kilka miesięcy po 90. urodzinach Mistrza. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie jego filmy fabularne: od „Pokolenia”, debiutu z 1954 roku, aż do jego ostatniego dzieła – „Powidoków”. Na planszach obok fotosów, werków i plakatów, znajdują się fotokody, odsyłające do fragmentów filmów i zwiastunów.

Nad wystawą pracowali m.in. Natalia Chojna, Robert Jaczewski i Ola Kot. Autorem tekstów jest prof. Krzysztof Kornacki. 

Wystawa powstała z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, zrealizowana została przez Filmotekę Narodową we współpracy z wieloma instytucjami – przede wszystkim studiami filmowymi: Kadr, Zebra, Tor, a także CRF, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha i Muzeum Kinematografii w Łodzi.

 

 

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Jaka jest przyszłość zawodu pielęgniarki?

4 Października 2017 godz. 14:06 Ekoszalin z mat. informacyjnych
Przyszłość pielęgniarstwa to jeden z najważniejszych tematów w kraju – wg danych z CRPiP w Polsce na koniec 2016 roku zarejestrowanych było 288 tys. pielęgniarek, z czego aż 69,5% jest w wieku powyżej 45 lat. Problem wymiany pokoleniowej będzie się pogłębiać, ponieważ zbyt mało młodych osób podejmuje pracę w zawodzie, aby zastąpić odchodzący personel. Dlatego bardzo istotne jest prowadzenie dialogu o sposobach naprawienia obecnej, dramatycznej sytuacji.   „Współczesne pielęgniarstwo stoi przed szeregiem wyzwań – od kryzysu w branży, zbyt niskich zarobków w zawodzie, przez starzejące się społeczeństwo, po adaptację do coraz szybciej postępujących zmian technologicznych. Wszystko to wymaga opracowania jasnej i wyraźnej strategii działania. Przy jej tworzeniu musimy bazować na własnych doświadczeniach oraz korzystać z wiedzy i rozwiązań wypracowanych w innych krajach na świecie – powiedziała Zofia Małas, prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych.   O konieczności prowadzenia ciągłego dialogu na temat sytuacji pielęgniarek w Polsce świadczą dane nt. branży – na 1 tys. mieszkańców średnio przypada jedynie 5,2 pielęgniarki i położnej, natomiast wskaźnik ten w Unii Europejskiej wynosi 9,8. Dodatkowo, niski jest odsetek osób, które – po ukończeniu studiów na kierunkach pielęgniarskich – wystąpiły do Okręgowych Izb Pielęgniarek i Położnych po prawo wykonywania zawodu. Stanowią one jedynie 46,7% ogółu absolwentów studiów – na 21,07 tys. osób, które ukończyły w tej dziedzinie studia I i II stopnia jedynie 4,02 tys. zwróciło się do Okręgowych Izb po prawo wykonywania zawodu. ...
 

55 nauczycieli z nagrodami

12 Października 2017 godz. 14:35 Ekoszalin z mat. informacyjnych
W sobotę Dzień Edukacji Narodowej, a tym samym okazja do podziękowań, gratulacji i wyróżnień nauczycieli i pedagogów. Z uwagi na to, iż nauczycielskie święto w tym roku  przypada w weekend  Prezydenta Koszalina wręczy nagrody nauczycielom koszalińskich szkół już jutro 13 października, o godz. 13:30 w sali 300 Urzędu Miejskiego.Rozpatrzone zostały 104 zgłoszone wnioski, z których pozytywnie zaopiniowano 55. Nagroda Prezydenta Koszalina wynosi w tym roku 2.700 zł brutto. Poniżej lista nauczycieli, którzy otrzymają nagrodę. Lp. Imię i nazwisko nauczyciela Nazwa placówki   Małgorzata Marianna Kowalska Sportowa Szkoła Podstawowa nr 1   Kamilla Sylwia Derlatka Szkoła Podstawowa nr 3   Renata Wilant Szkoła Podstawowa nr 4   Jolanta Barbara Mikołajczak Szkoła Podstawowa nr 5   Dorota Gabriela Grundkowska Szkoła Podstawowa nr 5   Wiktor Butrym Szkoła Podstawowa nr 7   Renata Agata Jankowska-Szwej Szkoła Podstawowa nr 9   Ewa Irena Markes Szkoła Podstawowa nr 13   Rafał Marciniak Szkoła Podstawowa nr 17   Małgorzata Panasowiec Szkoła Podstawowa nr 17   Elżbieta Teresa Ruchwa Szkoła Podstawowa nr 18   Katarzyna Dagmara Jagiełło Szkoła Podstawowa nr 18   Jolanta Anna Szlachcikowska Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 21   Anna Kowalczyk Szkoła Podstawowa nr 23   Agnieszka Świdroń Szkoła Podstawowa nr 23   Mariola Włodarczyk Gimnazjum nr 6   Maria Biernacka Gimnazjum nr 6   Kinga Adamska Zespół Szkół nr 1   Magdalena Michałowska-Karaczewska Zespół Szkół nr 7   Anna Szynkiewicz Zespół Szkół nr 7   Joanna Hałasa Zespół Szkół nr 8   Małgorzata Madej Zespół Szkół nr 9   Henryk Adam Piask Zespół Szkół nr 10   BogdanWitek Zespół Szkół nr 10   Liliana Małgorzata Gogolewska Zespół Szkół nr 12   Danuta Miotk I Liceum Ogólnokształcące   Joanna Sosnowska I Liceum Ogólnokształcące   Anna Gromadzka I Liceum Ogólnokształcące   Małgorzata Kulik II Liceum Ogólnokształcące   Małgorzata Pietraś II Liceum Ogólnokształcące   Danuta Sawczyńska VI Liceum Ogólnokształcące   Barbara Drzewiecka Centrum Kształcenia Ustawicznego   Elżbieta Malczewska-Giemza Pałac Młodzieży   Anna Strukiel Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy   Małgorzata Anna Grellus Przedszkole nr 7   Urszula Kura Przedszkole nr 9   Magdalena Chechlińska Przedszkole nr 10   Barbara Ozymko-Galińska Przedszkole nr 12   Lucyna Martynowska Przedszkole nr 13   Stela Radzewicz Przedszkole nr 14   Małgorzata Wasiak Przedszkole nr 19   Krystyna Halina Klimek Przedszkole nr 21   Anetta Ślusarz Przedszkole nr 22   Ewelina Żaneta Gołębiewska Przedszkole nr 35   Beata Czapla * Szkoła Podstawowa nr 10   Agata Wolska* Szkoła Podstawowa nr 13   Jolanta Kowalska* Gimnazjum nr 6   Grażyna Budzik* Przedszkole nr 8   Danuta Salacha* Przedszkole nr 15   Hanna Thomas Przedszkole nr 22   Zenona Kwiatkowska* Przedszkole Integracyjne   Tomasz Lampkowski* Zespół Szkół nr 10   Wojciech Rzemieniewski* Zespół Szkół nr 12   Rafał Janus* I Liceum Ogólnokształcące   Jerzy Wrutniak* Bursa Międzyszkolna *nagrody przyznane dyrektorom koszalińskich szkół, przedszkoli i placówek oświatowych...
 

Ksawery nad Polską

6 Października 2017 godz. 3:52 Ala za Energa, PSP, fot. archiwum
W nocy orkan Ksawery dał się nam we znaki. Koszalinianie co prawda mieli noc spokojną, ale w regionie powiało… Dwie osoby zginęły, a 12 zostało rannych w wyniku silnej wichury, która przeszła nad Polską dzisiejszej nocy. Wczoraj tylko do godz. 23 strażacy interweniowali 6300 razy. Wiatr uszkodził linie energetyczne - bez prądu pozostaje ponad 840 tys. odbiorców. Wichury spowodowały również duże utrudnienia na torach. W pociągach Intercity i Przewozów Regionalnych utknęło łącznie 1400 podróżnych.   W naszym województwie strażacy musieli interweniować 460 razy. Energa podaje, że wyłączenia awaryjne prądu nastąpiły w dwóch ośrodkach: regionie Bytówi Drawsko Pomorskie. Wyłączenia masowe nastąpiły w regionie Kalisz. Trwają przerwy w dostawach energii elektrycznej. Bez zasilania pozostaje ok. 105821 odbiorców i 3649 stacji transformatorowych w powiatach: jarociński, kaliski, Kalisz, kępiński, Konin, koniński, krotoszyński, ostrowski, ostrzeszowski, pleszewski, słupecki, turecki, wieruszowski. Przypominamy: jeszcze dziś do godz. 12.00  będzie bardzo silnie wiało na północy Polski. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenia drugiego stopnia dla nadmorskiej części województw zachodniopomorskiego i pomorskiego. Według synoptyków wiatr może wiać z prędkością od 35 do 50 kilometrów na godzinę, w porywach do 130 kilometrów na godzinę. Ponadto spodziewane są też silne opady deszczu.     ...
 

Wiemy kto i kiedy zamontuje w Koszalinie pojemniki półpodziemne

wczoraj, 11:09 Ala za Urząd Miejski, Swiatpojemników
Urząd Miejski rozstrzygnął właśnie przetarg na zakup, dostawę i montaż na terenie miasta Koszalina fabrycznie nowych pojemników półpodziemnych na odpady komunalne segregowane oraz zmieszane. Wygrało go KONSORCJUM FIRM: Świat Pojemników i NBR Rudi Joris. Konsorcjum Firm zaproponowało za dostarczenie i montaż 525 szt. pojemników półpodziemnych kwotę 3.995.773,26 zł. Dodajmy, że miasto pozyskało na ten cel z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie ponad 2,8 mln zł.  Termin realizacji zamówienia: do 30.6.2019 r., w tym: I etap – 3 miesiące od dnia podpisania umowy II etap – od 1.7.2018 r. do 30.9.2018 r. III etap – od 1.4.2019 r. do 30.6.2019 r.  I etap obejmujący dostawę i montaż 175 szt. pojemników półpodziemnych, — II etap obejmujący dostawę i montaż 175 szt. pojemników półpodziemnych, — III etap obejmujący dostawę i montaż 175 szt. pojemników półpodziemnych. W ramach zamówienia przewiduje się dostarczenie i montaż 525 szt. pojemników półpodziemnych.Zamówienie obejmuje pojemniki półpodziemne przeznaczone do gromadzenia odpadów komunalnychzmieszanych oraz selektywnych (papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło, biodegradowalne) o następującychpojemnościach: — Pojemniki półpodziemne przeznaczone na odpady komunalne zmieszane o pojemności 5 m³ w ilości 105 szt. — Pojemniki półpodziemne przeznaczone na odpady z papieru o pojemności 3 m³ w ilości 105 szt. — Pojemniki półpodziemne przeznaczone na odpady z metalu i tworzyw sztucznych o pojemności 3 m³ w ilości105 szt. — Pojemniki półpodziemne przeznaczone na odpady ze szkła o pojemności 3 m³ w ilości 105 szt. — Pojemniki półpodziemne przeznaczone na odpady biodegradowalne o pojemności 3 m³ w ilości 105 szt. 2. Pojemniki półpodziemne montowane będą w tzw. EKOpunkty. EKOpunkt składał się będzie z 5 pojemników na następujące rodzaje odpadów: zmieszane, papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło oraz biodegradowalne.             ...
 

Super oferta karnetów Parku Wodnego Koszalin

wczoraj, 06:06 Ekoszalin z mat. informacyjnych
Warunki atmosferyczne nie sprzyjają aktywności fizycznej oraz relaksowi na świeżym powietrzu. Dlatego chcemy zainteresować Państwa możliwością ćwiczeń i odpoczynku przy zachowaniu niskiej ceny w Parku Wodnym Koszalin, bo karnety do koszalińskiego aquaparku dostępne są już od 65 złotych za miesiąc. Park Wodny Koszalin w swojej ofercie ma szeroki wachlarz karnetów dostosowanych na każdą kieszeń. W każdym segmencie karnetów (oprócz karnetu indywidualnego Platynowego) klienci do wyboru mają cztery rodzaje karnetów: VIP, Premium, Standard, Basic. Rodzaj karnetu decyduje o dostępie do stref, dziennym czasie pobytu oraz cenie.     Dużą popularnością wśród mieszkańców Koszalina cieszy się karnet Rodzinny Błękitny, z którego bardzo chętnie korzystają rodziny. Posiadanie karnetu Rodzinnego na okaziciela pozwala na dużą dowolność w dysponowaniu wejściami do Parku Wodnego Koszalin. Karnet Rodzinny Błękitny w zależności od opcji to koszt od 82 do   195 złotych. Warto zaznaczyć, że w opcji VIP klient zapłaci jedynie 8 zł za godzinę pobytu i korzystania ze wszystkich stref aquaparku!   Dla osób, które chciałyby regularnie uczęszczać do aquaparku, mamy w ofercie karnet indywidualny Brązowy, który kosztuje od 65 do 140 złotych lub karnet indywidualny Srebrny, którykosztuje od 110 do 210 złotych w zależności od wybranej opcji. Karnetyróżnicuje ilość dostępnych wejść. Karnet Brązowy oferuje 8 wejść w miesiącu, natomiast karnet Srebrny 15 wejść.   Dla pasjonatów aktywności fizycznej w wodzie i relaksu w saunarium koszalińskiego aquaparku, którzy chcieliby uprawiać sport codziennie mamy karnet indywidualny Złoty, który kosztuje od 160 do 270 złotych wzależności od wybranej opcji.Przyzakupie tej opcji ilość wejść w miesiącu jest bez ograniczeń.   Natomiast karnet indywidualny Platynowy upoważnia do korzystania ze wszystkich stref Parku Wodnego Koszalin tj. strefy saun, strefy rekreacyjnej i basenu sportowego   7 dni w tygodniu w godzinach otwarcia poszczególnych stref obiektu. Karnet, dzięki któremu możemy korzystać z obiektu bez ograniczeń czasowych to koszt 380 złotych.   Więcej informacji na stronie aquapark.koszalin.pl lub pod numerem telefonu 94 721 60 06.  ...