Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

36. MiF: W hołdzie Andrzejowi Wajdzie

2017-05-18 05:02:00 ekoszalin za mat. prasowe
Organizatorzy 36. edycji Festiwalu „Młodzi i Film” pragną oddać hołd Andrzejowi Wajdzie i zwrócić uwagę młodych widzów na dorobek wybitnego Reżysera. W tym roku Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych otworzy "Przekładaniec" – krótkometrażowy film Andrzeja Wajdy z 1968 roku. Odbędzie się również retrospektywa filmów reżysera, w ramach której zostanie pokazanych pięć pełnometrażowych produkcji z jego dorobku ("Pokolenie", "Niewinni czarodzieje", "Wszystko na sprzedaż", "Danton" i "Powidoki") oraz wystawa fotograficzna: Andrzej Wajda 40/90. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie filmy fabularne nagrodzonego Oscarem reżysera.
Z kolei Szkoła Wajdy w związku z obchodami 15. urodzin, przygotowała okolicznościowy zestaw filmów wyreżyserowanych przez jej absolwentów. Dodatkowo odbędzie się panel: „Wspólna realizacja. Producent kreatywny – partner czy tylko sprawny organizator?” O roli i zadaniach producenta kreatywnego oraz reżysera w procesie powstawania filmów rozmawiać będą kursanci programów edukacyjnych Fundacji Szkoły Wajdy. 
Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. 
 

RETROSPEKTYWA ANDRZEJA WAJDY

 

DANTON

Polska, Francja 1982/130 min

 

Wielcy aktorzy i ważny temat, wykraczający poza czas i miejsce akcji. Ceniona na świecie adaptacja dramatu Stanisławy Przybyszewskiej – „Sprawa Dantona”.

Pierwotnie film miał powstać w Polsce, ale po ogłoszeniu stanu wojennego produkcja została przeniesiona do Francji. Zanim padł pierwszy klaps na planie, Andrzej Wajda zmierzył się z dziełem Przybyszewskiej w spektaklu na deskach Teatru Powszechnego w Warszawie (premiera miała miejsce 25 stycznia 1975 roku, a w roli Dantona wystąpił Bronisław Pawlik).

Rok 1794 roku. Rewolucja francuska. W kraju szaleje terror. Na posiedzeniu Komitetu Ocalenia Publicznego Billaud Varenne oskarża Dantona i jego przyjaciół o działalność kontrrewolucyjną. Jednocześnie dochodzi do konfiskaty gazety dantonistów „Vieux Cordelier”. Wkrótce Danton otrzymuje poufne ostrzeżenie, że rząd nosi się z zamiarem aresztowania go. Z inicjatywy Robespierre'a dochodzi do spotkania obu przywódców, ale nie udaje im się osiągnąć porozumienia. W Komitecie Ocalenia Robespierre domaga się aresztowania Dantona.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Jean-Claude Carrière

pierwowzór literacki: „Sprawa Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej

zdjęcia: Igor Luther

scenografia: Allan Starski

dekoracja wnętrz: Maria Kuminek-Osiecka

kostiumy: Yvonne Sassinot de Nesle

charakteryzacja: Jackie Reynal

muzyka: Jean Prodromidès

dźwięk: Jean-Pierre Ruh, Dominique Hennequin, Piotr Zawadzki

montaż: Halina Prugar-Ketling

obsada: Gérard Depardieu (Danton), Wojciech Pszoniak (Robespierre), Krzysztof Globisz (Amar), Tadeusz Huk (Couthon), Marek Kondrat (Barere de Vieusac), Bogusław Linda (Louis Antoine Saint-Just), Andrzej Seweryn (Bourdon)

 

produkcja: Les Films du Losagne

kierownictwo produkcji: Alain Depardieu

 

Nagroda „Louis Delluc”, 1982

Nagroda „Unifrance Film”, 1982

Cezar, 1983: Nagroda dla Andrzeja Wajdy za reżyserię

MFF Montreal, 1984: Nagroda dla Wojciecha Pszoniaka i Gérarda Depardieu

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Gdańsk, 1984: Nagroda Dziennikarzy

 

NIEWINNI CZARODZIEJE

Polska 1960/83 min

 

Kameralna opowieść o parze romantyków, lekarzu Bazylim i studentce Pelagii, którzy poznają się przez przypadek w klubie. Spędzają razem noc, w trakcie której jednak spontaniczne uczucie ukrywają pod pozorem gry, cynizmu, nonszalancji i obojętności. Zilustrowany muzyką Krzysztofa Komedy portret młodzieży lat 50. nie wzbudził entuzjazmu cenzorów, którzy mieli wiele zastrzeżeń i wymusili na twórcy pewne zmiany. „Zrobiłem ten film, żeby pokazać, że »idzie młodość«, ale nie taka, jaką chciał widzieć rząd, nie ta z Nowej Huty, a właśnie taka, zupełnie inna, patrząca na Zachód, słuchająca jazzu, w kolorowych strojach, w dwóch różnych skarpetkach” – w 2015 roku Andrzej Wajda opowiadał o „Niewinnych czarodziejach” po specjalnej projekcji w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. „A władza z jazzem walczyła. Walczyła z takim kostiumem. Wszystko musiało być przecież do siebie podobne. Młodzież szukająca własnej osobowości bardzo od tego odstawała”. Film zachwycił Martina Scorsese, który wybrał go do swojego zestawu „Masterpieces of Polish Cinema” (m.in. obok „Wesela”, „Popiołu i diamentu”, „Ziemi obiecanej” i „Człowieka z żelaza”).

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Jerzy Andrzejewski, Jerzy Skolimowski

zdjęcia: Krzysztof Winiewicz

scenografia: Leszek Wajda

charakteryzacja: Zdzisław Papierz

muzyka: Krzysztof Komeda

dźwięk: Leszek Wronko

montaż: Wiesława Otocka

obsada: Tadeusz Łomnicki (Bazyli), Krystyna Stypułkowska (Pelagia), Kalina Jędrusik (dziennikarka), Zbigniew Cybulski (Edmund), Roman Polański (Dudek)

 

produkcja: Zespół Filmowy Kadr

kierownictwo produkcji: Stanisław Adler

 

MFF Edynburg, 1961: Dyplom

 

POKOLENIE

Polska 1954/83 min

 

Debiut Andrzeja Wajdy. Opowieść o dwudziestolatkach w okupowanej Warszawie – ich wyborach i dylematach, odpowiedzialności i ofiarności.

O ile fabularnie czuć w filmie jeszcze czasy, w których powstał, realizacyjnie zwiastuje zmianę i to rewolucyjną. To koniec realizmu socjalistycznego i początek nowego sposobu budowania narracji i inscenizacji, opowiadania obrazem i gry aktorskiej. „Pokolenie” zapisało się w historii naszego kina jako dzieło przełomu i początek polskiej szkoły filmowej. Dało nam całą grupę filmowców, którzy w kolejnych latach mieli stworzyć arcydzieła.

„Pokolenie, które opisał w swej powieści Bohdan Czeszko, nie było moim pokoleniem. A jednak tytuł filmu w jakiś sposób kojarzył mi się z pierwszym pokoleniem filmowców polskich, którzy wyszli z łódzkiej Szkoły Filmowej. Wszyscy w tym filmie byliśmy debiutantami” – mówił sam Wajda (cyt. za: www.wajda.pl). Asystentem reżysera był Kazimierz Kutz. Drugim reżyserem – Konrad Nałęcki. Zdjęcia zrealizował Jerzy Lipman. Scenografię stworzył Jerzy Szeski. Nowych twarzy nie zabrakło w obsadzie.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Bohdan Czeszko

pierwowzór literacki: „Pokolenie” Bohdana Czeszko

zdjęcia: Jerzy Lipman

scenografia: Roman Mann

dekoracja wnętrz: Jerzy Skrzepiński, Józef Galewski

kostiumy: Jerzy Szeski

charakteryzacja: Zdzisław Papierz

muzyka: Andrzej Markowski

dźwięk: Józef Koprowicz

montaż: Czesław Raniszewski

obsada: Tadeusz Łomnicki (Stanisław Mazur „Bartek”), Urszula Modrzyńska (Ewa „Dorota”) Tadeusz Janczar (Jasio Krone), Roman Polański (Mundek), Zbigniew Cybulski (Kostek)


produkcja: Wytwórnia Filmów Fabularnych

kierownictwo produkcji: Ignacy Taub

 

Lubuskie Lato Filmowe, Łagów, 1974: Nagroda za debiut XXX-lecia dla Andrzeja Wajdy

 

POWIDOKI

Polska 2016/100 min

 

Film wieńczący dorobek Andrzeja Wajdy. Opowieść o Władysławie Strzemińskim, malarzu i teoretyku sztuki, pionierze awangardy, pedagogu, współzałożycielu Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, inicjatorze akcji pozyskania dzieł do Muzeum Sztuki w Łodzi. „Powidoki” są intymnym zapisem ostatniego okresu życia niepokornego twórcy, który za swój sprzeciw wobec komunistycznej władzy zapłacił najwyższą cenę.

„Minęło 20 lat, odkąd po raz pierwszy przymierzyłem się do filmu o Władysławie Strzemińskim, wielkim malarzu, który zmagał się z komunistycznym systemem. Dopiero teraz dojrzałem do tego, by ten film nakręcić” – mówił Andrzej Wajda tuż przed rozpoczęciem zdjęć. „Początkowo miałem pomysł, by zrobić kino psychologiczne – opowieść o trudnych relacjach małżeństwa pary artystów: Władysława Strzemińskiego i jego żony, wybitnej rzeźbiarki Katarzyny. Pomyślałem jednak, że aby to pokazać w sposób przekonujący, musiałbym mieć Dostojewskiego za scenarzystę (...). Zrozumiałem, że aby zrobić rzecz prawdziwą, muszę tę parę rozdzielić. Zrobiłem więc film polityczny o artyście, który wchodzi w konflikt z władzą i zostaje usunięty z uczelni pod zarzutem »nierespektowania norm doktryny realizmu socjalistycznego«. Broni się do samego końca i nie odpuszcza, mimo nędzy i upokorzeń”.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Andrzej Mularczyk wg pomysłu Andrzeja Wajdy

zdjęcia: Paweł Edelman

casting (reżyseria obsady): Ewa Brodzka

scenografia: Marek Warszewski

kostiumy: Katarzyna Lewińska

charakteryzacja: Janusz Kaleja

muzyka: Andrzej Panufnik

dźwięk: Maria Hilarecka, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński

montaż: Grażyna Gradoń

obsada: Bogusław Linda (Władysław Strzemiński), Zofia Wichłacz (Hania), Bronisława Zamachowska (Nika Strzemińska), Krzysztof Pieczyński (Julian Przyboś), Szymon Bobrowski (Minister Sokorski)

 

produkcja: Akson Studio

producent: Michał Kwieciński

koprodukcja: TVP, EC1 Łódź – Miasto Kultury, Narodowy Instytut Audiowizualny, Fundacja Tumult

kierownictwo produkcji: Paweł Gabryś

dystrybucja: Akson Dystrybucja

współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej

 

FF w Gdyni, 2016: Nagroda Pozaregulaminowa Jury

Film był polskim kandydatem do nominacji oscarowej

 

PRZEKŁADANIEC
Polska 1968/35 min

 

Wajda i Lem, wspierani przez Kobielę, dali nam jedną z najbardziej zaskakujących komedii science fiction w historii polskiego kina.

Na torze rajdowym dochodzi do wypadku z udziałem mistrza kierownicy Richarda i jego brata – Thomasa. Richard odnosi liczne obrażenia. Thomas umiera. Genialny doktor Burton z dwóch braci „skleja” jednego. Operację można byłoby uznać za sukces, gdyby nie jej ubezpieczeniowe reperkusje. Skoro organy Thomasa „żyją” w Richardzie, to czy można go uznać za zmarłego? Wkrótce sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej...

„Drogi Panie, Przedwczoraj oglądałem w telewizji film »Przekładaniec«. Zarówno robota Pana, jak dzieło aktorów oraz wystrój scenograficzny wydały mi się bardzo dobre” – w liście do reżysera film ocenił Lem (cyt. za „Wajda – Filmy”, 1996). „Zwłaszcza już dobry był w swojej roli adwokat, sympatyczny bardzo chirurg, no a Kobiela nie wymaga pochwał specjalnych. Jedyne zastrzeżenia moje merytoryczne dotyczyły niepewności, czy wskutek bardzo szybkiego tempa całości rzecz nie jest aby dla przeciętnego widza trudno zrozumiała? Ale nie jestem w stanie osądzać tego, ponieważ ja znałem przecież scenariusz. »Przyszłość« bliska a nieokreślona została zrobiono bardzo pomysłowo, biorąc pod uwagę to zwłaszcza, jak szczupłymi środkami Pan tego dokonał”.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Stanisław Lem

pierwowzór literacki: „Czy pan istnieje Mr. Jones?” Stanisława Lema

zdjęcia: Wiesław Zdort

scenografia: Teresa Barska

dekoracja wnętrz: Maciej Maria Putowski

kostiumy: Barbara Hoff

charakteryzacja: Krystyna Chmielewska

muzyka: Andrzej Markowski

dźwięk: Wiesława Dembińska

montaż: Halina Prugar, Grażyna Pliszczyńska

obsada: Bogumił Kobiela (Richard Fox), Ryszard Filipski (adwokat), Jerzy Zelnik (doktor Burton), Anna Prucnal (żona/bratowa Foxa)


produkcja: Zespół Filmowy Kamera

kierownictwo produkcji: Barbara Pec-Ślesicka

 

Złoty Ekran, 1969: Nagroda dla filmu telewizyjnego

MFF Fantastycznych i Grozy, Sitges, 1970: Medal Specjalny

 

WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ

Polska 1968/94 min

 

Na dworzec wbiega mężczyzna. Nie widać jego twarzy, tylko sylwetkę. Pociąg już ruszył, ale on próbuje go dogonić. Wyciąga rękę. Skacze... Chwilę potem okazuje się, że była to tylko inscenizacja. Wszystko rejestrowała kamera. Nie, dwie kamery: jedna, prowadzona przez Witolda Sobocińskiego i druga – Kostka (Andrzej Kostenko), operatora „filmu w filmie”. Życie przeplata się ze śmiercią, fikcja z prawdą.

Film „Wszystko na sprzedaż” powstał niedługo po śmierci Zbigniewa Cybulskiego, z którym Andrzej Wajda się przyjaźnił i z którym chciał dalej pracować. Zamiast nowego ujęcia z jego udziałem, przedstawił opowieść, która wykracza poza wspomnienie. Duch Cybulskiego unosi się nad całością, ale nie jest to film o nim. To autotematyczna opowieść o kinie i o ludziach, którzy je robią. We „Wszystko na sprzedaż” przeglądają się sami sobie Wajda i jego aktorzy, współpracownicy. Aktorzy grają pod własnymi imionami. Czy jednak wszystko zostało tu „sprzedane”? Czy kamera potrafi zarejestrować prawdę? Na planie powstał dokument-reportaż „Na planie” Jerzego Ziarnika. Wajda przez jakiś czas nosił się z pomysłem włączenia go do filmu, ale ostatecznie zrezygnował.

 

scenariusz i reżyseria: Andrzej Wajda

zdjęcia: Witold Sobociński

scenografia: Wiesław Śniadecki

dekoracja wnętrz: Wiesław Śniadecki

kostiumy: Katarzyna Chodorowicz

charakteryzacja: Jadwiga Świętosławska

muzyka: Andrzej Korzyński

dźwięk: Wiesława Dembińska

montaż: Halina Prugar

obsada: Beata Tyszkiewicz (Beata, żona reżysera), Elżbieta Czyżewska (Ela, żona aktora), Andrzej Łapicki (Andrzej, reżyser), Daniel Olbrychski (Daniel), Bogumił Kobiela (Bobek)

 

produkcja: Zespół Filmowy Kamera

kierownictwo produkcji: Barbara Pec-Ślesicka

 

Syrenka Warszawska, 1969: Nagroda w kategorii filmu fabularnego

 

 

 

 15/15 JUBILEUSZ SZKOŁY WAJDY

 

W roku 2017 Szkoła Wajdy obchodzi 15-lecie swojego istnienia. Jej misją od początku było kształcenie nowej generacji polskich filmowców. Stworzona przez Andrzeja Wajdę i Wojciecha Marczewskiego szkoła zawsze proponowała i nieustannie oferuje najbardziej nowatorskie metody w przekazywaniu wiedzy o warsztacie i sztuce filmowej. Od początku też koncentruje się na integracji środowiska filmowego – w duchu zespołów filmowych, gdzie w proces twórczy zaangażowana była zawsze grupa osób.

W związku z obchodami 15. urodzin, Szkoła Wajdy przygotowała specjalny, okolicznościowy pakiet filmów wyreżyserowanych przez jej absolwentów, którzy już odnieśli międzynarodowy sukces.

„Jubileusz to jednak nie tylko okazja do świętowania” – podkreślają szefowie szkoły. „Niezmiennie zależy nam na rozpowszechnianiu naszego sposobu edukacji, szczególnie obejmującej w swoim zakresie development kreatywny. Tym samym chcemy przybliżać naszą szkołę – jej historię i założenia – środowisku filmowemu na całym świecie. Pragniemy docierać do młodych twórców, pomagać im w rozwijaniu pomysłów, wspierać ich realizację. Już od chwili powstania Szkoły Wajdy było to, jest i zawsze będzie naszą misją”.

 

3 DNI WOLNOŚCI

Polska 2011/27 min


Bohaterem nagrodzonego m.in. na Etiudzie i Animie oraz 11. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty dokumentu jest Piotr. Po 15 latach w więzieniu wychodzi na przepustkę. Co zrobi z trzema dniami wolności? Kto czeka na niego za murami?

 

scenariusz i reżyseria: Łukasz Borowski

zdjęcia: Michał Stajniak, Magdalena Kowalczyk, Filip Drożdż

 

ANDRZEJ WAJDA: RÓBMY ZDJĘCIE!

Polska 2008/54 min

 

Światowa premiera tego niezwykłego filmu odbyła się w Locarno. Powstał, gdy Andrzej Wajda realizował „Katyń”. Młodzi twórcy towarzyszyli swojemu bohaterowi w momentach radości, ale i zmęczenia, podczas rozmów z ludźmi. Powstał szczery i wzruszający portret Mistrza polskiego kina, jego pasji, zaangażowania, poczucia odpowiedzialności i wrażliwości.

 

scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Maciej Cuske, Thierry Paladino, Marcin Sauter, Piotr Stasik

 

ARIA DIVA

Polska 2007/30 min

Program 30 Minut Studia Munka – SFP

 

Nagrodzony m.in. w Krakowie i Gdyni, pokazywany i doceniany w Koszalinie i Cannes film o zaskakującym uczuciu. Wydaje się, że Basi niczego do szczęścia nie brakuje – do czasu, aż jej sąsiadką zostaje diwa operowa. Między kobietami zawiązuje się przyjaźń.

 

reżyseria: Agnieszka Smoczyńska

scenariusz: Agnieszka Smoczyńska, Robert Bolesto

zdjęcia: Przemysław Kamiński

obsada: Katarzyna Figura, Gabriela Muskała

 

DECRESCENDO
Polska 2011/27 min

 

Muzyka Bacha w wykonaniu młodego terapeuty wprowadza nas w świat mieszkańców domu spokojnej starości. Jego towarzystwo sprawia, że czują się znów potrzebni i wysłuchani. Dokument doceniony m.in. w Zagrzebiu i Krakowie.

 

scenariusz i reżyseria: Marta Minorowicz

zdjęcia: Paweł Chorzępa

 

GDZIE JEST SONIA?

Polska 2012/50 min

 

Nagrodzona m.in. Brązowym Gronem w Łagowie dokumentalna opowieść o niezwykłej kobiecie, która w murach cerkwi próbuje odbudować wartości, jakie rosyjskie społeczeństwo utraciło pod rządami kolejnych politycznych reżimów.

 

scenariusz i reżyseria: Radka Franczak

zdjęcia: Radka Franczak, Michael Ackerman, Ita Zbroniec-Zajt, Anna Wydra, Małgorzata Szyłak

 

JOANNA
Polska 2013/40 min

 

Polski kandydat do Oscara 2015. Andrzej Wajda pisał o nim: „(...) niepowtarzalny film o odchodzeniu z tego świata z całą świadomością, że jesteśmy tylko jego częścią. (...) Tak wyrazistej współczesnej postaci młodej kobiety świadomej tego, że są to ostatnie dni jej życia, a tam po drugiej stronie nie ma już nic, polskie kino nie stworzyło od lat”.

reżyseria: Aneta Kopacz

scenariusz: Aneta kopacz, Tomasz Średniawa

zdjęcia: Łukasz Żal

 

KONIEC ŚWIATA

Polska 2015/40 min

 

Nagradzany na festiwalach w Polsce i na świecie (Kijów, Tirana, Hot Springs) kameralny dokument, w którym kilka historii spotyka się w czasie jednej nocy. W tę jedną noc, podobną do wielu innych, ludzie w dużym mieście, nękani samotnością, chcą z kimś porozmawiać.

 

scenariusz i reżyseria: Monika Pawluczuk

zdjęcia: Małgorzata Szyłak, Szymon Lenkowski, Jakub Giza, Michał Dymek

MIEJSCY KOWBOJE

Polska 2016/30 min

 

Czy koń może uratować życie? W Dublinie z pewnością. W dzielnicy, w której łatwo o kłopoty, a trudno o perspektywy, nastoletni Dylan zaprzyjaźnia się z białą klaczą Shelly. Jest jednym z dzieciaków, które oswajają dzikie konie i stają się... miejskimi kowbojami.

 

scenariusz i reżyseria: Paweł Ziemilski

zdjęcia: Maciej Twardowski

 

MLECZNY BRAT

Polska, Armenia 2014/30 min

Program 30 Minut Studia Munka – SFP

 

Nagrody w Koszalinie, Krakowie, Gdyni, Bratysławie... Bohaterem opowieści jest 10-letni Seto. Chłopiec marzy o rodzeństwie. Niestety, nowonarodzone niemowlę umiera. Jego miejsce w rodzinie wypełnia mały baranek, karmiony piersią przez matkę Seto...

 

reżyseria: Vahram Mkhitaryan

scenariusz: Vahram Mkhitaryan, Aleksandra Majdzińska

zdjęcia: Marcin Sauter

obsada: Lusine Avanesyan, Manuk Qishmishyan, Arthur Papikyan

 

MÓJ DOM

Polska, Wielka Brytania 2012/29 min


Impresja o wysiedleniach i paradoksach historii, w której tradycyjna dokumentacja przeplata się z eksperymentalnie przetwarzanymi archiwaliami. Jeden dom, dwie kobiety: Polka i Niemka. Dokument zdobył nagrody m.in. w Sydney, Rochester i wielu festiwalach w Polsce.

 

scenariusz i reżyseria: Magdalena Szymków

zdjęcia: Paweł Chorzępa, Kurt Moser

 

PAPARAZZI
Polska 2011/33 min

 

Dokument o świecie pogubionych wartości i nagiętych zasad – pokazuje jednak, że zawsze mamy szansę, aby zdecydować, jakim człowiekiem będziemy jutro. Wśród wielu nagród znalazła się statuetka EFA (Kraków). „Po obejrzeniu tego filmu może nawet Polański pozwoli się sfotografować” – pisali jurorzy.

 

scenariusz i reżyseria: Piotr Bernaś

zdjęcia: Łukasz Żal, Piotr Bernaś

 

ŚLIMAKI
Polska 2015/29 min


Nagrody w Polsce i na świecie. Andrzej wraz z kolegą chce założyć hodowlę ślimaków. W przerwach w pracy mężczyźni prowadzą rozmowy o poważnych tematach, które stają się kwintesencją filmu. Ślimak zaś... urasta do roli symbolu odradzania się i życia wiecznego.

 

scenariusz i reżyseria: Grzegorz Szczepaniak

zdjęcia: Daniel Wawrzyniak, Marek Kozakiewicz

 

TELEFONO
Polska 2004/3 min

 

Film powstał dla Europejskiej Akademii Filmowej. Wymyślona przez Pedro Almodóvara Patty Diphusa, gwiazda filmów erotycznych, przyjeżdża do Warszawy...

 

scenariusz i reżyseria: Marcin Wrona

zdjęcia: Paweł Fils

obsada: Ewa Kasprzyk, Marcin Kwaśny

 

TRÓJKA DO WZIĘCIA

Polska 2006/37 min

Program 30 Minut Studia Munka – SFP

 

Film nagrodzony m.in. w Koszalinie, Krakowie, Warszawie, Breście i Petersburgu. Śmiertelnie chora kobieta wychowuje samotnie trójkę dzieci. Zanim odejdzie, chce znaleźć dla nich nowy dom. Córka Inga zrobi wszystko, żeby nie rozdzielono jej z rodzeństwem.

 

reżyseria: Bartek Konopka

scenariusz: Piotr Borkowski, Bartek Konopka

zdjęcia: Piotr Rosołowski

obsada: Klaudia Barcik, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Krzysztof Czeczot

 

ZA PŁOTEM

Polska 2005/12 min

 

Film, który pozwala oderwać się na chwilę od codzienności i zaprasza do przypomnienia sobie czasów młodości, wiecznych wakacji i gorącego lata, kiedy wszystko było na wyciągnięcie ręki... Dokument nagrodzony m.in. w Londynie, Paryżu i Wilnie.

 

reżyseria: Marcin Sauter

zdjęcia: Dawid Sokołowski

 

 

 

 

WSPÓLNA REALIZACJA. PRODUCENT KREATYWNY – PARTNER CZY TYLKO SPRAWNY ORGANIZATOR? PANEL

 

Ten aspekt branżowych relacji obrósł już legendą. Producent kontra reżyser? Czy tak musi być? Czy tak być powinno? A może to mit, niesprawiedliwy stereotyp, fałszywy trop? Jaka faktycznie rola spoczywa na producencie? Czego oczekuje od niego reżyser? Czego spodziewają się po sobie obie strony? Partnerstwo czy przeciąganie liny? To kwestie i zagadnienia, które właściwie od początku reformy kinematografii nie znikają z publicznych, i nie tylko, dyskusji oraz sporów. Jak naprawdę zrobić wspólnie film? Jak pomóc sobie nawzajem, zachowując tożsamość, twórczą niezależność, szacunek oraz zrozumienie? O roli i zadaniach producenta kreatywnego oraz reżysera w procesie powstawania filmów – odwołując się do własnych doświadczeń, a także prezentując rozwijane w Szkole Wajdy projekty – rozmawiać będą kursanci programów edukacyjnych Fundacji Szkoła Wajdy: autorka poświęconego Zdzisławowi Beksińskiemu „Pars pro toto” Katarzyna Łęcka, a także Marta Szarzańska, Natalia Łodygowska, Maciej Marczewski oraz Artur Wyrzykowski.

 

Rozmowę poprowadzi Artur Cichmiński.

 

 

WYSTAWA FOTOGRAFICZNA: ANDRZEJ WAJDA 40/90

Rynek Staromiejski/6-26 czerwca

Wernisaż wystawy „Andrzej Wajda 40/90” miał miejsce 1 września 2016 roku, kilka miesięcy po 90. urodzinach Mistrza. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie jego filmy fabularne: od „Pokolenia”, debiutu z 1954 roku, aż do jego ostatniego dzieła – „Powidoków”. Na planszach obok fotosów, werków i plakatów, znajdują się fotokody, odsyłające do fragmentów filmów i zwiastunów.

Nad wystawą pracowali m.in. Natalia Chojna, Robert Jaczewski i Ola Kot. Autorem tekstów jest prof. Krzysztof Kornacki. 

Wystawa powstała z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, zrealizowana została przez Filmotekę Narodową we współpracy z wieloma instytucjami – przede wszystkim studiami filmowymi: Kadr, Zebra, Tor, a także CRF, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha i Muzeum Kinematografii w Łodzi.

 

 

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Gazownia: „Bez fachowców, koszalinian”

15 Lutego 2018 godz. 7:06 Wojciech Kukliński, fot. Dominik Wasilewski
W koszalińskim Oddziale Zakładu Gazowniczego atmosfera jest napięta. Pracownicy idą na zwolnienia lekarskie, odchodzą za porozumieniem stron lub są po prostu wyrzucani z pracy. „Każde rozwiązanie umowy o pracę z pracownikiem jest poprzedzone wnikliwymi analizami i jeżeli zostaną potwierdzone przypadki dokonanych naruszeń, rozwiązanie umowy oraz tryb w jakim to następuje, są w ocenie PSG w pełni uzasadnione” – twierdzi spółka. Utworzony w styczniu ubiegłego roku w Koszalinie Oddział Zakładu Gazowniczego zatrudnia blisko ćwierć tysiąca osób. Podlegają mu gazownie w Drawsku Pomorskim, Koszalinie, Kołobrzegu, Szczecinku i Słupsku oraz Placówki Gazownicze w Bytowie i Wałczu. To jedna z największych i najbardziej stabilnych firm w regionie, której właścicielem jest Skarb Państwa.  To, że w Koszalinie utworzono 17 oddział ZG to wielka zasługa byłej już dyrektor tej placówki Magdaleny Jankowskiej oraz posła PiS Pawła Szefernakera.   - To kolejna inicjatywa zmierzająca do tego, by Koszalinowi i temu regionowi przywrócić instytucje o randze wojewódzkiej. Skoro obiecaliśmy (mowa o PiS i obecnym rządzie - dop. red.), że utworzymy województwo środkowopomorskie, to potrzebne są tu odpowiednie struktury i instytucje – powiedział obecny wiceminister MSWiA. - To także efekt naszej dobrej pracy i wysokich wskaźników oceny naszego oddziału – twierdzi z kolei Marek Kęsik, były szef ZG, który koszalińską gazownią kierował przez ponad 30 lat.  – Za moich czasów koszalinianie chcieli pracować w ZG, a konfliktów personalnych w firmie praktycznie nie było – dodaje.   Po dojściu do władzy PiS naturalną zmianą w koszalińskiej Spółce Skarbu Państwa była wymiana jej szefa. Kęsika zastąpiła zatem Magdalena Jankowska. Mimo że, w dużej mierze dzięki jej operatywności istniejąca od ponad 156 lat gazownia w Koszalinie zyskała rangę oddziału to została na fotelu zastąpiona przez Roberta Parafianowicza. To doskonale wykształcony i doświadczony „gazownik”. Na oficjalnej stronie PSG napisano o nim m.in.: „Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej, specjalność elektroautomatyka. Ukończył Podyplomowe Studium Inżynierii Gazownictwa na Politechnice Warszawskiej, studia podyplomowe w zakresie: zarządzanie operacyjne w przedsiębiorstwie, na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej”.   Wraz z pojawieniem się w spółce dyrektora Parafianowicza pojawiły się niestety także i problemy. Przynajmniej tak obecną sytuację przedstawiają niektórzy jej pracownicy. „Praca w koszalińskim Zakładzie Gazowniczym stała się wręcz traumatycznym przeżyciem. Pracownicy nie wytrzymują obciążenia psychicznego” - twierdzą. Jak ustaliliśmy, kilku pracowników przebywa obecnie na zwolnieniach lekarskich, w tym także wystawionego przez psychiatrę. Z gazownią pożegnał się już na podstawie art. 52 KP jeden z kierowników, który nienagannie przepracował w niej 22 lata. Wyjaśnijmy, art. 52 to najbardziej osławiony artykuł Kodeksu Pracy, czyli budzące grozę wśród pracowników „ostateczne rozwiązanie” umowy. To bilet w jedną stronę do Krainy Długotrwałego Bezrobocia. Potocznie zwany właśnie „dyscyplinarką” lub "wilczym biletem". Drudzy są przesuwani na inne stanowiska, co odbierają jako służbową degradację.  „W Polskiej Spółce Gazownictwa sp. z o.o. respektowane są wszystkie przepisy obowiązującego prawa, w szczególności w odniesieniu do przestrzegania praw pracowniczych. Jednym z wewnętrznych dokumentów regulujących ten obszar, obok Regulaminu Pracy, jest wewnętrzny Kodeks Etyki, który wskazuje wprost zasady postępowania, jakimi kierujemy się w miejscu pracy, a którego przestrzeganie jest podstawowym obowiązkiem każdego zatrudnionego pracownika” – zapewnia, w przesłanym do redakcji piśmie Artur Michniewcz, rzecznik prasowydepartament komunikacji PSG.   Mimo to, niemal wszyscy żegnający się z pracą w PSG pracownicy są rozżaleni, czują się skrzywdzeni i składają pozwy w Sądzie Pracy. „W przypadku toczących się przeciwko Spółce postępowań sądowych orzeczenia zostaną wydane przez niezawisły i niezależny sąd, a PSG w żaden sposób nie komentuje przebiegu procesu. Chciałbym też podkreślić, że Polska Spółka Gazownictwa w pełni respektuje prawo swoich obecnych i byłych pracowników do wystąpienia na drogę sądową” - zapewnia rzecznik PSG.    Z drugiej strony dyrektor Parafianowicz dba o relację z pracownikami. Zorganizował spotkania integracyjne (m.in. w Browar Koszalin i Dolina Charlotty) oraz spotkanie wigilijne. Była także uroczysta Barbórka i wyróżnienia dla pracowników. Były awanse na stopnie górnicze i wręczanie odznaczeń „Zasłużony dla górnictwa naftowego i gazownictwa”, „Zasłużony dla Polskiej Spółki Gazownictwa” i dyplomy za zasługi i długi staż. Na dodatek w minionym roku Parafianowicz miał szczęście i pecha. Szczęście, bo dzięki decyzji komisji socjalnej przebywał  na  finansowanych niemal w całości przez spółkę wczasach  profilaktycznych, a pecha, bo kierowany przez niego samochód uległ poważnej awarii. - Pan dyrektor jest doskonałym fachowcem. Co do tego nie ma żadnych wątpliwości – mówi Kęsik. – Z tych informacji, które do mnie docierają, wyraźnie ma jednak problem z komunikacją. Z zarządzaniem ludźmi. Do Koszalina przyjechał z Gdańska, i boję się, że wróci do Trójmiasta, a nasz jeden z najbardziej prestiżowych zakładów w mieście pozostanie. Bez fachowców, koszalinian – mówi wieloletni szef gazowni.      .   Koszaliński Oddział ZG: - powstał 1.01.2017 rok - pierwszą gazownię w Koszalinie wybudowano 3.01.1862 rok - Zatrudnia ok. 250 pracowników - Eksploatuje 2800 kilometrów sieci gazowej - Ma 144 tysięcy odbiorców.   - Najstarszy pracownik ma ponad 40-letni staż pracy.  ...
 

Każdy ma swój krzyż(yk)

17 Lutego 2018 godz. 6:03 Wojciech Kukliński, fot. Dominik Wasilewski
Postawienie tylko jednego krzyżyka w kratce kosztowało koszalinianina utratę blisko ćwierć miliona złotych. Po raz kolejny prawdziwe okazało się powiedzenie: z urzędnikiem nie wygrasz. Z wielką chęcią i, równie wielką nadzieją stawiamy krzyżyki wypełniając kupony totolotka. Tu skreślając liczby mamy nadzieję, i na szczęście, i na wygraną. Mówiąc inaczej na powiększenie swojego konta. I właśnie tym ostatnim, czyli zwiększeniem grubości portfela sugerował się rolnik z Koszalina, który w tutejszym powiatowym oddziale Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa złożył wniosek o dopłatę ekologiczną swojej uprawy. - Rolnictwo ekologiczne charakteryzuje się niskimi plonami – wyjaśnia rolnik. - Dopłata to rekompensuje i choć wydaje się dość dużą kwotą to pamiętać trzeba, że koszty też są ogromne. Jestem młodym rolnikiem, więc posiadam kredyt na zakup ziemi. Dopłata ledwo starcza na jego spłatę, a przecież są jeszcze koszty ludzi, maszyn, paliwa, podatku rolnego, materiału siewnego, remontów, suszenia, kombajnów itp. W rolnictwie nie ma też pewności, jak duży, i czy w ogóle uda się zebrać plon. Ryzyko uzyskania zysku jest duże. Dopłata jest jedyną pewną rzeczą, która stabilizuje choć trochę budżet gospodarstwa. Najgorsze w tym wszystkim jest fakt, że pomimo spełnienia wszelkich standardów rolnictwa ekologicznego, staranie wykonanych prac w polu dopłata się nie należy przez jeden krzyżyk na papierze - dodaje.     Czego…   Na szczęście minęły już czasy, w których urzędnik za biurka zdenerwowany samym widokiem petenta rzuca jakże zachęcające do przedstawienia swojego problemu pytanie „czego?” Dziś urzędnik chętnie podpowiada, doradza. Niemal jak kolega, którego poprosimy o pomoc podczas wypełniania kuponu totka. Z tym tylko, że w przeciwieństwie do kolegi, urzędnik wie - a przynajmniej powinien zdawać sobie sprawę z tego - jakie konsekwencje przyniosą jego podpowiedzi. Choć obaj – kolega i urzędnik - działają w dobrej wierze to jeden ma nadzieję, a drugi wiedzę co przyniesie wypełniony kupon, czyli wniosek.     Krzyż(yk) dopasowany   Ponoć każdy nosi krzyż dopasowany do swych ramion. W urzędowym wniosku liczy się tylko to, czy postawiony krzyżyk dopasowany jest do kratki. Rolnik składający w ARiMR wniosek o dopłatę ekologiczną korzystał z porad urzędnika. Sam nie był w stanie przebrnąć przez gąszcz urzędowych zapisów, które na dodatek co rusz dopasowuje się do zmieniającego się prawa. Jakież było jego zdziwienie, gdy wypełniony pod dyktando urzędnika wniosek został rozpatrzony odmownie. A o tym, że wniosek musi być odrzucony zadecydował jeden krzyżyk.  Zakreślone nieodpowiednie pole.   Nie, bo nie Miał jeszcze nadzieję, że zostanie wezwany do złożenia wyjaśnień i poprawy wniosku, ale nie został. W tej sytuacji postanowił walczyć o swoją dopłatę do ekologicznych upraw. W piśmie do Dyrektora Zachodniopomorskiego Oddziału Regionalnego ARiMR napisał m.in.: „Jeśli organ podejmuje się konsultacji i analizy zmian we wniosku, winien dokonywać tego uważnie, całościowo i spójnie. Wnioskodawca bowiem w takich sytuacjach wierzy, że uzgadniane modyfikacje dokonywane są przez osobę wykwalifikowaną, działającą w dobrej wierze tj. w celu przyznania wnioskowanej płatności”. Otrzymał następującą odpowiedź: „Podkreślić tu należy, że ciążący na organie obowiązek udzielenia stronom na ich żądanie niezbędnych pouczeń co do okoliczności faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalanie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania wymaga od zainteresowanego wnioskodawcy, aby zgłosił organowi taką potrzebę. Organ nie może domniemywać”. Żonglerka prawno-słowna naszego rolnika, a konkretnie już wynajętego przez niego prawnika z urzędem trwa w najlepsze, a nasz rolnik stracił dopłatę w kolejnym roku. Razem to już niemal 250 tysięcy złotych.              ...
 

ROMEX rośnie w siłę. Nowy zakład w Koszalinie

5 Lutego 2018 godz. 15:03 Ekoszalin z mat. informacyjnych
4 mln zł otrzyma koszalińska firma ROMEX. W ten sposób przedsiębiorstwo pokryje koszty nowej, innowacyjnej inwestycji. To budowa nowoczesnego zakładu do produkcji cystern i zbiorników transportowych. Unijne fundusze Urzędu Marszałkowskiego trafią do spółki na mocy umowy, którą we wtorek, 6 lutego 2018 roku podpiszą w Koszalinie, wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj oraz prezesi Aleksander i Andrzej Wasilewscy. Główne założenie inwestycji to powstanie na terenie Podstrefy Koszalin Słupskiej SSE zakładu oraz zakup innowacyjnego wyposażenia do produkcji cystern ze stali nierdzewnej przeznaczonych do transportu drogowego. Nowoczesne zbiorniki zabudowywane będą na podwoziach samochodów ciężarowych, przyczep bądź naczep. Dodatkowo firma wzbogaci się o wysokiej klasy sprzęt do spawania metodą TIG oraz plazmą, a także urządzenia do kontrolowanego odprężania i szlifowania spoin czy plastycznego formowania blachy na długości nawet do 6 metrów.   Koszt inwestycji wyniesie prawie 13 mln zł. Urząd Marszałkowski wspomoże ROMEX kwotą 4 mln zł. Fundusze pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego. Przedsięwzięcie, które zakończy się w we wrześniu br., wpisuje się w założenia 1 Osi Priorytetowej „Gospodarka, Innowacje, Nowoczesne Technologie”, działanie 1.5 „Inwestycje przedsiębiorstw wspierające rozwój regionalnych i inteligentnych specjalizacji”.   Przedsiębiorstwo ROMEX swoją działalnością obejmuje całokształt zagadnień związanych z odbiorem mleka, począwszy od serwisu urządzeń i produkcji gotowych instalacji, aż po sprzedaż podzespołów i materiałów eksploatacyjnych, Firma oferuje równiez certyfikowane układy pomiarowe np. do AdBlue czy wody, jak i świadczy usługi związane z produkcją zbiorników stalowych oraz konstrukcji ze stali kwasoodpornej.  ...
 

Stypendia sportowe 2018 rozdane

13 Lutego 2018 godz. 14:58 Ekoszalin z mat. informacyjnych
Prezydent Koszalina Piotr Jedliński wręczył dzisiaj stypendia sportowe. Spotkanie odbyło się w sali 300 Urzędu Miejskiego, łącznie przyznano 20 stypendiów. Komisja stypendialna w składzie: Henryk Niski - przewodniczący Rady Sportu, radny Leopold Ostrowski, członkowie Rady Sportu: Remigiusz Oszmian i Ryszard Fornalczyk oraz Jerzy Krauze (Urząd Miejski) - rozpatrzyła 33 wnioski stypendialne, które zostały podzielone na  trzy kategorie (zawodnik, zawodnik niepełnosprawny i trener).   Komisja zaproponowała prezydentowi  przyznanie stypendiów  zawodnikom, którzy osiągnęli wysokie wyniki sportowe. W sumie zaproponowano stypendia dla 13 zawodników, 5 zawodników niepełnosprawnych oraz 2 trenerów.   W budżecie miasta na 2018 rok na stypendia sportowe zabezpieczono środki w wysokości 80 000 zł.    LISTA STYPENDYSTÓW SPORTOWYCH – 2018r. 1.    Małgorzata Hołub - Kowalik - Klub Lekkoatletyczny „Bałtyk" Koszalin 2.   Katarzyna Regent - Koszaliński Klub Karate Kyokushin 3.   Szymon Janz - Zapaśniczy Klub Sportowy 4.   Filip Łuczak - AKS Hetman Politechnika Koszalińska 5.   Mateusz Łuszczyński - Zapaśniczy Klub Sportowy 6.   Jakub Wróbel - Klub Lekkoatletyczny „Bałtyk" Koszalin 7.   Adam Kasprowicz - Klub Lekkoatletyczny „Bałtyk" Koszalin 8.   Adrianna Królik - MKS ZNICZ Koszalin 9.   Konrad Kozłowski - Fight Club Koszalin 10.   Patryk Rusin - Klub Sportowy Judo GWARDIA 11.    Filip Bieliński - Klub Sportowy Judo GWARDIA 12.   Magdalena Majos - Zapaśniczy Klub Sportowy 13.   Zhozef Baghramyan - Zapaśniczy Klub Sportowy 14.   Maciej Sochal - Stowarzyszenie Sportu Niepełnosprawnych START 15.   Robert Jachimowicz - Stowarzyszenie Sportu Niepełnosprawnych START 16.   Grzegorz Lanzer - Stowarzyszenie Sportu Niepełnosprawnych START 17.   Aleksandra Ochtera - Stowarzyszenie Sportu Niepełnosprawnych START 18.   Tomasz Majewski - Stowarzyszenie Sportu Niepełnosprawnych START 19.   Zbigniew Maksymiuk - Klub Lekkoatletyczny BAŁTYK 20. Ewa Kopacz - MKS ZNICZ Koszalin    ...
 

Wielki sukces Bacewicz Trio

5 Lutego 2018 godz. 13:56 Ekoszalin z mat. informacyjnych
Bacewicz Trio z klasy kameralistyki mgr Natana Dondalskiego zdobyło II nagrodę w kategorii trio na 52 Międzynarodowym Konkursie Radiowym dla Młodych Muzyków Concertino Praga, organizowanym przez Radio Czeskie. W skład Tria wchodzą uczniowie koszalińskiej szkoły: Wiktor Dziedzic z klasy skrzypiec mgr Natana Dondalskiego, Konstancja Śmietańska z klasy wiolonczeli mgr Wiktora Cisonia oraz Gabriela Bortnowska z klasy fortepianu mgr Pawła Bortnowskiego. Konkurs  Concertino Praga odbywa się od 1966 r i skierowany jest do młodych wykonawców w wieku do 18 lat. Młodzi muzycy z całego świata biorą udział w międzynarodowym konkursie dzięki profesjonalnym nagraniom dźwiękowym.  Siedmioosobowe Jury złożone z międzynarodowych wykonawców wybiera najlepszych  spośród nich w sposób anonimowy.   Nagrania zgłoszone do konkursu są dostarczane przez Europejską Unię Nadawców (EBU),Międzynarodową Radę Muzyczną (IMC)i Europejską Radę Muzyki (EMC). Nagranie Bacewicz Trio zgłoszone zostało przez Polskie Radio Koszalin. Konkurs należy do Europejskiej Unii Muzycznych Konkursów Młodzieży (EMCY) i organizowany jest pod patronatem Europejskiej Unii Nadawców (EBU).Co roku jego atrakcją jest specjalna ceremonia koncertowa w sali Rudolfinum w Pradze, gdzie laureaci nagród dają swój pierwszy występ przed kamerami telewizyjnymi i mikrofonami radiowymi. Laureaci występują także na Festiwalu Bohemian Concertino Praga dając serię koncertów w południowych Czechach. ...
 

CBA: Ustawione przetargi na śmieciarki

13 Lutego 2018 godz. 16:29 Aa za CBA
Śledztwo dotyczące procederu ustawienia przetargów - zmowy przetargowej w spółkach miejskich na korzyść jednej z wrocławskich firm sięga dalej. Agenci CBA z Łodzi zatrzymali dwóch pracowników przedsiębiorstwa komunalnego z Koszalina. To już 8 osób podejrzanych w sprawie. Delegatura Centralnego Biura Antykorupcyjnego w Łodzi pod nadzorem Prokuratury Regionalnej w Łodzi prowadzi śledztwo dotyczące procederu ustawienia przetargów - zmowy przetargowej w spółkach miejskich na korzyść jednej z wrocławskich firm.  Śledczy z CBA ustalili, że przedstawiciele firmy z Wrocławia mieli wejść w porozumienie z urzędnikami samorządowymi i pracownikami spółek samorządowych w związku z ogłaszanymi przetargami na dostawy samochodów do zbierania odpadów komunalnych ogłoszonych w 2016 roku a opiewających w sumie na ponad 2,5 mln złotych. Agenci CBA z Łodzi zatrzymali już wcześniej prezesa i handlowca z wrocławskiej firmy zajmującej się dostawami  m.in.  specjalistycznych ciężarówek,  prezesa Miejskiego Zakładu Usług Komunalnych w Kole, byłego prezesa tej spółki oraz pracownika Miejskiego Zakładu Oczyszczania w Pruszkowie a także Burmistrza Miasta Koło.   Ustalenia CBA i Prokuratury Regionalnej w Łodzi wskazują, że do ustawienia przetargu doszło także w Koszalinie.  Dziś agenci CBA z Łodzi zatrzymali Zastępcę Kierownika PGK w Koszalinie i pracownika z tej spółki. Agenci CBA zabezpieczają dokumenty w spółce komunalnej oraz przeszukują mieszkania zatrzymanych. Zatrzymani usłyszą zarzuty w prokuraturze....
 

Mielno: Dziś Wielka Parada Morsów

11 Lutego 2018 godz. 5:38 Ala za FB/Międzynarodowe Zloty Morsów w Mielnie
W Mielnie trwa XV Międzynarodowy Zlot Morsów. Dziś czekają nas kolejne atrakcje. Będzie Wielka Parada Morsów ulicami Mielna oraz XV Jubileuszowa Wspólna Kąpiel w Bałtyku. Można też zostać dawcą szpiku. Morsowanie w Mielnie trwa na całego...   Pierwszego dnia Zlotu odbył się Klubowy Bieg Morsów po plaży. Długość trasy wynosiła 2,5 km. 155 zawodników pobiegło w naszym biegu Król i Królowa Balu zostali wybrani!       Zygmunt Chajzer pojawił się na scenie!   Pamiętajcie, że podczas Zlotu możecie zostać potencjalnymi dawcami szpiku. Wystarczy, że się zarejestrujecie. Fundacja DKMS czeka na Was w głównym namiocie. W niedzielę, w godz. 11:00-16:00. Live cooking     One Billion Rising / Nazywam się Miliard Koszalin Mielno! Jest naprawdę niesamowicie!       Relacji z imprezy szukajcie również w telewizji TVN. Wywiadu udzielała m.in. Angelika Grzymała z Koszaliński Klub Morsów     Niedziela (11.02.2018): 11.00 – 11.45 – Wielka Parada Morsów ulicami Mielna Jednym z najważniejszych punktów imprezy jest przemarsz wszystkich uczestników zlotu ulicami Mielna. Morsy na tą okazje przebierają się w najbardziej oryginalnych mieszkańców całego świata a nawet całej galaktyki. Kilka tysięcy osób w barwnej paradzie w środku zimy zmierzająca na plaże robi naprawdę wyjątkowe wrażenie. Młodzieżowa Orkiestra Dęta „Red Swing Low Gryfice”, która w grudniu ubiegłego roku zdobyła trzy srebrne medale na Mistrzostwach Świata Orkiestr Dętych w Kalifornii. Wystąpi również zespół batacudowy Bloco Pomerania. Na zwycięzców morsowych potyczek całego weekendu czekać też będą specjalne miejsca w paradzie. Zbiórka: parking przy Polo Markecie   12.00 – XV Jubileuszowa Wspólna Kąpiel w Bałtyku Punktualnie o godz. 12:00 morsy całą gromadą kąpią się w Bałtyku. Najbardziej imponująco wygląda moment w którym morsy na sygnał Burmistrza Gminy Mielno rzucają się do wody. Lokalizacja: główna plaża w Mielnie   13.30 - oficjalne zakończenie XV Międzynarodowego Zlotu Morsów w Mielnie Na koniec zapraszamy wszystkich do naszego namiotu na rozgrzewający posiłek. Ciepła treściwa zupa i rozgrzewające „co nieco” z pewnością zregenerują morsowe organizmy. Będzie to tez idealne miejsce aby godnie pożegnać wszystkie morsy i podziękować im za udział w imprezie. Lokalizacja: namiot główny przy Polomarkecie ...