Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

36. MiF: W hołdzie Andrzejowi Wajdzie

2017-05-18 05:02:00 ekoszalin za mat. prasowe
Organizatorzy 36. edycji Festiwalu „Młodzi i Film” pragną oddać hołd Andrzejowi Wajdzie i zwrócić uwagę młodych widzów na dorobek wybitnego Reżysera. W tym roku Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych otworzy "Przekładaniec" – krótkometrażowy film Andrzeja Wajdy z 1968 roku. Odbędzie się również retrospektywa filmów reżysera, w ramach której zostanie pokazanych pięć pełnometrażowych produkcji z jego dorobku ("Pokolenie", "Niewinni czarodzieje", "Wszystko na sprzedaż", "Danton" i "Powidoki") oraz wystawa fotograficzna: Andrzej Wajda 40/90. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie filmy fabularne nagrodzonego Oscarem reżysera.
Z kolei Szkoła Wajdy w związku z obchodami 15. urodzin, przygotowała okolicznościowy zestaw filmów wyreżyserowanych przez jej absolwentów. Dodatkowo odbędzie się panel: „Wspólna realizacja. Producent kreatywny – partner czy tylko sprawny organizator?” O roli i zadaniach producenta kreatywnego oraz reżysera w procesie powstawania filmów rozmawiać będą kursanci programów edukacyjnych Fundacji Szkoły Wajdy. 
Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. 
 

RETROSPEKTYWA ANDRZEJA WAJDY

 

DANTON

Polska, Francja 1982/130 min

 

Wielcy aktorzy i ważny temat, wykraczający poza czas i miejsce akcji. Ceniona na świecie adaptacja dramatu Stanisławy Przybyszewskiej – „Sprawa Dantona”.

Pierwotnie film miał powstać w Polsce, ale po ogłoszeniu stanu wojennego produkcja została przeniesiona do Francji. Zanim padł pierwszy klaps na planie, Andrzej Wajda zmierzył się z dziełem Przybyszewskiej w spektaklu na deskach Teatru Powszechnego w Warszawie (premiera miała miejsce 25 stycznia 1975 roku, a w roli Dantona wystąpił Bronisław Pawlik).

Rok 1794 roku. Rewolucja francuska. W kraju szaleje terror. Na posiedzeniu Komitetu Ocalenia Publicznego Billaud Varenne oskarża Dantona i jego przyjaciół o działalność kontrrewolucyjną. Jednocześnie dochodzi do konfiskaty gazety dantonistów „Vieux Cordelier”. Wkrótce Danton otrzymuje poufne ostrzeżenie, że rząd nosi się z zamiarem aresztowania go. Z inicjatywy Robespierre'a dochodzi do spotkania obu przywódców, ale nie udaje im się osiągnąć porozumienia. W Komitecie Ocalenia Robespierre domaga się aresztowania Dantona.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Jean-Claude Carrière

pierwowzór literacki: „Sprawa Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej

zdjęcia: Igor Luther

scenografia: Allan Starski

dekoracja wnętrz: Maria Kuminek-Osiecka

kostiumy: Yvonne Sassinot de Nesle

charakteryzacja: Jackie Reynal

muzyka: Jean Prodromidès

dźwięk: Jean-Pierre Ruh, Dominique Hennequin, Piotr Zawadzki

montaż: Halina Prugar-Ketling

obsada: Gérard Depardieu (Danton), Wojciech Pszoniak (Robespierre), Krzysztof Globisz (Amar), Tadeusz Huk (Couthon), Marek Kondrat (Barere de Vieusac), Bogusław Linda (Louis Antoine Saint-Just), Andrzej Seweryn (Bourdon)

 

produkcja: Les Films du Losagne

kierownictwo produkcji: Alain Depardieu

 

Nagroda „Louis Delluc”, 1982

Nagroda „Unifrance Film”, 1982

Cezar, 1983: Nagroda dla Andrzeja Wajdy za reżyserię

MFF Montreal, 1984: Nagroda dla Wojciecha Pszoniaka i Gérarda Depardieu

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Gdańsk, 1984: Nagroda Dziennikarzy

 

NIEWINNI CZARODZIEJE

Polska 1960/83 min

 

Kameralna opowieść o parze romantyków, lekarzu Bazylim i studentce Pelagii, którzy poznają się przez przypadek w klubie. Spędzają razem noc, w trakcie której jednak spontaniczne uczucie ukrywają pod pozorem gry, cynizmu, nonszalancji i obojętności. Zilustrowany muzyką Krzysztofa Komedy portret młodzieży lat 50. nie wzbudził entuzjazmu cenzorów, którzy mieli wiele zastrzeżeń i wymusili na twórcy pewne zmiany. „Zrobiłem ten film, żeby pokazać, że »idzie młodość«, ale nie taka, jaką chciał widzieć rząd, nie ta z Nowej Huty, a właśnie taka, zupełnie inna, patrząca na Zachód, słuchająca jazzu, w kolorowych strojach, w dwóch różnych skarpetkach” – w 2015 roku Andrzej Wajda opowiadał o „Niewinnych czarodziejach” po specjalnej projekcji w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. „A władza z jazzem walczyła. Walczyła z takim kostiumem. Wszystko musiało być przecież do siebie podobne. Młodzież szukająca własnej osobowości bardzo od tego odstawała”. Film zachwycił Martina Scorsese, który wybrał go do swojego zestawu „Masterpieces of Polish Cinema” (m.in. obok „Wesela”, „Popiołu i diamentu”, „Ziemi obiecanej” i „Człowieka z żelaza”).

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Jerzy Andrzejewski, Jerzy Skolimowski

zdjęcia: Krzysztof Winiewicz

scenografia: Leszek Wajda

charakteryzacja: Zdzisław Papierz

muzyka: Krzysztof Komeda

dźwięk: Leszek Wronko

montaż: Wiesława Otocka

obsada: Tadeusz Łomnicki (Bazyli), Krystyna Stypułkowska (Pelagia), Kalina Jędrusik (dziennikarka), Zbigniew Cybulski (Edmund), Roman Polański (Dudek)

 

produkcja: Zespół Filmowy Kadr

kierownictwo produkcji: Stanisław Adler

 

MFF Edynburg, 1961: Dyplom

 

POKOLENIE

Polska 1954/83 min

 

Debiut Andrzeja Wajdy. Opowieść o dwudziestolatkach w okupowanej Warszawie – ich wyborach i dylematach, odpowiedzialności i ofiarności.

O ile fabularnie czuć w filmie jeszcze czasy, w których powstał, realizacyjnie zwiastuje zmianę i to rewolucyjną. To koniec realizmu socjalistycznego i początek nowego sposobu budowania narracji i inscenizacji, opowiadania obrazem i gry aktorskiej. „Pokolenie” zapisało się w historii naszego kina jako dzieło przełomu i początek polskiej szkoły filmowej. Dało nam całą grupę filmowców, którzy w kolejnych latach mieli stworzyć arcydzieła.

„Pokolenie, które opisał w swej powieści Bohdan Czeszko, nie było moim pokoleniem. A jednak tytuł filmu w jakiś sposób kojarzył mi się z pierwszym pokoleniem filmowców polskich, którzy wyszli z łódzkiej Szkoły Filmowej. Wszyscy w tym filmie byliśmy debiutantami” – mówił sam Wajda (cyt. za: www.wajda.pl). Asystentem reżysera był Kazimierz Kutz. Drugim reżyserem – Konrad Nałęcki. Zdjęcia zrealizował Jerzy Lipman. Scenografię stworzył Jerzy Szeski. Nowych twarzy nie zabrakło w obsadzie.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Bohdan Czeszko

pierwowzór literacki: „Pokolenie” Bohdana Czeszko

zdjęcia: Jerzy Lipman

scenografia: Roman Mann

dekoracja wnętrz: Jerzy Skrzepiński, Józef Galewski

kostiumy: Jerzy Szeski

charakteryzacja: Zdzisław Papierz

muzyka: Andrzej Markowski

dźwięk: Józef Koprowicz

montaż: Czesław Raniszewski

obsada: Tadeusz Łomnicki (Stanisław Mazur „Bartek”), Urszula Modrzyńska (Ewa „Dorota”) Tadeusz Janczar (Jasio Krone), Roman Polański (Mundek), Zbigniew Cybulski (Kostek)


produkcja: Wytwórnia Filmów Fabularnych

kierownictwo produkcji: Ignacy Taub

 

Lubuskie Lato Filmowe, Łagów, 1974: Nagroda za debiut XXX-lecia dla Andrzeja Wajdy

 

POWIDOKI

Polska 2016/100 min

 

Film wieńczący dorobek Andrzeja Wajdy. Opowieść o Władysławie Strzemińskim, malarzu i teoretyku sztuki, pionierze awangardy, pedagogu, współzałożycielu Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, inicjatorze akcji pozyskania dzieł do Muzeum Sztuki w Łodzi. „Powidoki” są intymnym zapisem ostatniego okresu życia niepokornego twórcy, który za swój sprzeciw wobec komunistycznej władzy zapłacił najwyższą cenę.

„Minęło 20 lat, odkąd po raz pierwszy przymierzyłem się do filmu o Władysławie Strzemińskim, wielkim malarzu, który zmagał się z komunistycznym systemem. Dopiero teraz dojrzałem do tego, by ten film nakręcić” – mówił Andrzej Wajda tuż przed rozpoczęciem zdjęć. „Początkowo miałem pomysł, by zrobić kino psychologiczne – opowieść o trudnych relacjach małżeństwa pary artystów: Władysława Strzemińskiego i jego żony, wybitnej rzeźbiarki Katarzyny. Pomyślałem jednak, że aby to pokazać w sposób przekonujący, musiałbym mieć Dostojewskiego za scenarzystę (...). Zrozumiałem, że aby zrobić rzecz prawdziwą, muszę tę parę rozdzielić. Zrobiłem więc film polityczny o artyście, który wchodzi w konflikt z władzą i zostaje usunięty z uczelni pod zarzutem »nierespektowania norm doktryny realizmu socjalistycznego«. Broni się do samego końca i nie odpuszcza, mimo nędzy i upokorzeń”.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Andrzej Mularczyk wg pomysłu Andrzeja Wajdy

zdjęcia: Paweł Edelman

casting (reżyseria obsady): Ewa Brodzka

scenografia: Marek Warszewski

kostiumy: Katarzyna Lewińska

charakteryzacja: Janusz Kaleja

muzyka: Andrzej Panufnik

dźwięk: Maria Hilarecka, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński

montaż: Grażyna Gradoń

obsada: Bogusław Linda (Władysław Strzemiński), Zofia Wichłacz (Hania), Bronisława Zamachowska (Nika Strzemińska), Krzysztof Pieczyński (Julian Przyboś), Szymon Bobrowski (Minister Sokorski)

 

produkcja: Akson Studio

producent: Michał Kwieciński

koprodukcja: TVP, EC1 Łódź – Miasto Kultury, Narodowy Instytut Audiowizualny, Fundacja Tumult

kierownictwo produkcji: Paweł Gabryś

dystrybucja: Akson Dystrybucja

współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej

 

FF w Gdyni, 2016: Nagroda Pozaregulaminowa Jury

Film był polskim kandydatem do nominacji oscarowej

 

PRZEKŁADANIEC
Polska 1968/35 min

 

Wajda i Lem, wspierani przez Kobielę, dali nam jedną z najbardziej zaskakujących komedii science fiction w historii polskiego kina.

Na torze rajdowym dochodzi do wypadku z udziałem mistrza kierownicy Richarda i jego brata – Thomasa. Richard odnosi liczne obrażenia. Thomas umiera. Genialny doktor Burton z dwóch braci „skleja” jednego. Operację można byłoby uznać za sukces, gdyby nie jej ubezpieczeniowe reperkusje. Skoro organy Thomasa „żyją” w Richardzie, to czy można go uznać za zmarłego? Wkrótce sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej...

„Drogi Panie, Przedwczoraj oglądałem w telewizji film »Przekładaniec«. Zarówno robota Pana, jak dzieło aktorów oraz wystrój scenograficzny wydały mi się bardzo dobre” – w liście do reżysera film ocenił Lem (cyt. za „Wajda – Filmy”, 1996). „Zwłaszcza już dobry był w swojej roli adwokat, sympatyczny bardzo chirurg, no a Kobiela nie wymaga pochwał specjalnych. Jedyne zastrzeżenia moje merytoryczne dotyczyły niepewności, czy wskutek bardzo szybkiego tempa całości rzecz nie jest aby dla przeciętnego widza trudno zrozumiała? Ale nie jestem w stanie osądzać tego, ponieważ ja znałem przecież scenariusz. »Przyszłość« bliska a nieokreślona została zrobiono bardzo pomysłowo, biorąc pod uwagę to zwłaszcza, jak szczupłymi środkami Pan tego dokonał”.

 

reżyseria: Andrzej Wajda

scenariusz: Stanisław Lem

pierwowzór literacki: „Czy pan istnieje Mr. Jones?” Stanisława Lema

zdjęcia: Wiesław Zdort

scenografia: Teresa Barska

dekoracja wnętrz: Maciej Maria Putowski

kostiumy: Barbara Hoff

charakteryzacja: Krystyna Chmielewska

muzyka: Andrzej Markowski

dźwięk: Wiesława Dembińska

montaż: Halina Prugar, Grażyna Pliszczyńska

obsada: Bogumił Kobiela (Richard Fox), Ryszard Filipski (adwokat), Jerzy Zelnik (doktor Burton), Anna Prucnal (żona/bratowa Foxa)


produkcja: Zespół Filmowy Kamera

kierownictwo produkcji: Barbara Pec-Ślesicka

 

Złoty Ekran, 1969: Nagroda dla filmu telewizyjnego

MFF Fantastycznych i Grozy, Sitges, 1970: Medal Specjalny

 

WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ

Polska 1968/94 min

 

Na dworzec wbiega mężczyzna. Nie widać jego twarzy, tylko sylwetkę. Pociąg już ruszył, ale on próbuje go dogonić. Wyciąga rękę. Skacze... Chwilę potem okazuje się, że była to tylko inscenizacja. Wszystko rejestrowała kamera. Nie, dwie kamery: jedna, prowadzona przez Witolda Sobocińskiego i druga – Kostka (Andrzej Kostenko), operatora „filmu w filmie”. Życie przeplata się ze śmiercią, fikcja z prawdą.

Film „Wszystko na sprzedaż” powstał niedługo po śmierci Zbigniewa Cybulskiego, z którym Andrzej Wajda się przyjaźnił i z którym chciał dalej pracować. Zamiast nowego ujęcia z jego udziałem, przedstawił opowieść, która wykracza poza wspomnienie. Duch Cybulskiego unosi się nad całością, ale nie jest to film o nim. To autotematyczna opowieść o kinie i o ludziach, którzy je robią. We „Wszystko na sprzedaż” przeglądają się sami sobie Wajda i jego aktorzy, współpracownicy. Aktorzy grają pod własnymi imionami. Czy jednak wszystko zostało tu „sprzedane”? Czy kamera potrafi zarejestrować prawdę? Na planie powstał dokument-reportaż „Na planie” Jerzego Ziarnika. Wajda przez jakiś czas nosił się z pomysłem włączenia go do filmu, ale ostatecznie zrezygnował.

 

scenariusz i reżyseria: Andrzej Wajda

zdjęcia: Witold Sobociński

scenografia: Wiesław Śniadecki

dekoracja wnętrz: Wiesław Śniadecki

kostiumy: Katarzyna Chodorowicz

charakteryzacja: Jadwiga Świętosławska

muzyka: Andrzej Korzyński

dźwięk: Wiesława Dembińska

montaż: Halina Prugar

obsada: Beata Tyszkiewicz (Beata, żona reżysera), Elżbieta Czyżewska (Ela, żona aktora), Andrzej Łapicki (Andrzej, reżyser), Daniel Olbrychski (Daniel), Bogumił Kobiela (Bobek)

 

produkcja: Zespół Filmowy Kamera

kierownictwo produkcji: Barbara Pec-Ślesicka

 

Syrenka Warszawska, 1969: Nagroda w kategorii filmu fabularnego

 

 

 

 15/15 JUBILEUSZ SZKOŁY WAJDY

 

W roku 2017 Szkoła Wajdy obchodzi 15-lecie swojego istnienia. Jej misją od początku było kształcenie nowej generacji polskich filmowców. Stworzona przez Andrzeja Wajdę i Wojciecha Marczewskiego szkoła zawsze proponowała i nieustannie oferuje najbardziej nowatorskie metody w przekazywaniu wiedzy o warsztacie i sztuce filmowej. Od początku też koncentruje się na integracji środowiska filmowego – w duchu zespołów filmowych, gdzie w proces twórczy zaangażowana była zawsze grupa osób.

W związku z obchodami 15. urodzin, Szkoła Wajdy przygotowała specjalny, okolicznościowy pakiet filmów wyreżyserowanych przez jej absolwentów, którzy już odnieśli międzynarodowy sukces.

„Jubileusz to jednak nie tylko okazja do świętowania” – podkreślają szefowie szkoły. „Niezmiennie zależy nam na rozpowszechnianiu naszego sposobu edukacji, szczególnie obejmującej w swoim zakresie development kreatywny. Tym samym chcemy przybliżać naszą szkołę – jej historię i założenia – środowisku filmowemu na całym świecie. Pragniemy docierać do młodych twórców, pomagać im w rozwijaniu pomysłów, wspierać ich realizację. Już od chwili powstania Szkoły Wajdy było to, jest i zawsze będzie naszą misją”.

 

3 DNI WOLNOŚCI

Polska 2011/27 min


Bohaterem nagrodzonego m.in. na Etiudzie i Animie oraz 11. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty dokumentu jest Piotr. Po 15 latach w więzieniu wychodzi na przepustkę. Co zrobi z trzema dniami wolności? Kto czeka na niego za murami?

 

scenariusz i reżyseria: Łukasz Borowski

zdjęcia: Michał Stajniak, Magdalena Kowalczyk, Filip Drożdż

 

ANDRZEJ WAJDA: RÓBMY ZDJĘCIE!

Polska 2008/54 min

 

Światowa premiera tego niezwykłego filmu odbyła się w Locarno. Powstał, gdy Andrzej Wajda realizował „Katyń”. Młodzi twórcy towarzyszyli swojemu bohaterowi w momentach radości, ale i zmęczenia, podczas rozmów z ludźmi. Powstał szczery i wzruszający portret Mistrza polskiego kina, jego pasji, zaangażowania, poczucia odpowiedzialności i wrażliwości.

 

scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Maciej Cuske, Thierry Paladino, Marcin Sauter, Piotr Stasik

 

ARIA DIVA

Polska 2007/30 min

Program 30 Minut Studia Munka – SFP

 

Nagrodzony m.in. w Krakowie i Gdyni, pokazywany i doceniany w Koszalinie i Cannes film o zaskakującym uczuciu. Wydaje się, że Basi niczego do szczęścia nie brakuje – do czasu, aż jej sąsiadką zostaje diwa operowa. Między kobietami zawiązuje się przyjaźń.

 

reżyseria: Agnieszka Smoczyńska

scenariusz: Agnieszka Smoczyńska, Robert Bolesto

zdjęcia: Przemysław Kamiński

obsada: Katarzyna Figura, Gabriela Muskała

 

DECRESCENDO
Polska 2011/27 min

 

Muzyka Bacha w wykonaniu młodego terapeuty wprowadza nas w świat mieszkańców domu spokojnej starości. Jego towarzystwo sprawia, że czują się znów potrzebni i wysłuchani. Dokument doceniony m.in. w Zagrzebiu i Krakowie.

 

scenariusz i reżyseria: Marta Minorowicz

zdjęcia: Paweł Chorzępa

 

GDZIE JEST SONIA?

Polska 2012/50 min

 

Nagrodzona m.in. Brązowym Gronem w Łagowie dokumentalna opowieść o niezwykłej kobiecie, która w murach cerkwi próbuje odbudować wartości, jakie rosyjskie społeczeństwo utraciło pod rządami kolejnych politycznych reżimów.

 

scenariusz i reżyseria: Radka Franczak

zdjęcia: Radka Franczak, Michael Ackerman, Ita Zbroniec-Zajt, Anna Wydra, Małgorzata Szyłak

 

JOANNA
Polska 2013/40 min

 

Polski kandydat do Oscara 2015. Andrzej Wajda pisał o nim: „(...) niepowtarzalny film o odchodzeniu z tego świata z całą świadomością, że jesteśmy tylko jego częścią. (...) Tak wyrazistej współczesnej postaci młodej kobiety świadomej tego, że są to ostatnie dni jej życia, a tam po drugiej stronie nie ma już nic, polskie kino nie stworzyło od lat”.

reżyseria: Aneta Kopacz

scenariusz: Aneta kopacz, Tomasz Średniawa

zdjęcia: Łukasz Żal

 

KONIEC ŚWIATA

Polska 2015/40 min

 

Nagradzany na festiwalach w Polsce i na świecie (Kijów, Tirana, Hot Springs) kameralny dokument, w którym kilka historii spotyka się w czasie jednej nocy. W tę jedną noc, podobną do wielu innych, ludzie w dużym mieście, nękani samotnością, chcą z kimś porozmawiać.

 

scenariusz i reżyseria: Monika Pawluczuk

zdjęcia: Małgorzata Szyłak, Szymon Lenkowski, Jakub Giza, Michał Dymek

MIEJSCY KOWBOJE

Polska 2016/30 min

 

Czy koń może uratować życie? W Dublinie z pewnością. W dzielnicy, w której łatwo o kłopoty, a trudno o perspektywy, nastoletni Dylan zaprzyjaźnia się z białą klaczą Shelly. Jest jednym z dzieciaków, które oswajają dzikie konie i stają się... miejskimi kowbojami.

 

scenariusz i reżyseria: Paweł Ziemilski

zdjęcia: Maciej Twardowski

 

MLECZNY BRAT

Polska, Armenia 2014/30 min

Program 30 Minut Studia Munka – SFP

 

Nagrody w Koszalinie, Krakowie, Gdyni, Bratysławie... Bohaterem opowieści jest 10-letni Seto. Chłopiec marzy o rodzeństwie. Niestety, nowonarodzone niemowlę umiera. Jego miejsce w rodzinie wypełnia mały baranek, karmiony piersią przez matkę Seto...

 

reżyseria: Vahram Mkhitaryan

scenariusz: Vahram Mkhitaryan, Aleksandra Majdzińska

zdjęcia: Marcin Sauter

obsada: Lusine Avanesyan, Manuk Qishmishyan, Arthur Papikyan

 

MÓJ DOM

Polska, Wielka Brytania 2012/29 min


Impresja o wysiedleniach i paradoksach historii, w której tradycyjna dokumentacja przeplata się z eksperymentalnie przetwarzanymi archiwaliami. Jeden dom, dwie kobiety: Polka i Niemka. Dokument zdobył nagrody m.in. w Sydney, Rochester i wielu festiwalach w Polsce.

 

scenariusz i reżyseria: Magdalena Szymków

zdjęcia: Paweł Chorzępa, Kurt Moser

 

PAPARAZZI
Polska 2011/33 min

 

Dokument o świecie pogubionych wartości i nagiętych zasad – pokazuje jednak, że zawsze mamy szansę, aby zdecydować, jakim człowiekiem będziemy jutro. Wśród wielu nagród znalazła się statuetka EFA (Kraków). „Po obejrzeniu tego filmu może nawet Polański pozwoli się sfotografować” – pisali jurorzy.

 

scenariusz i reżyseria: Piotr Bernaś

zdjęcia: Łukasz Żal, Piotr Bernaś

 

ŚLIMAKI
Polska 2015/29 min


Nagrody w Polsce i na świecie. Andrzej wraz z kolegą chce założyć hodowlę ślimaków. W przerwach w pracy mężczyźni prowadzą rozmowy o poważnych tematach, które stają się kwintesencją filmu. Ślimak zaś... urasta do roli symbolu odradzania się i życia wiecznego.

 

scenariusz i reżyseria: Grzegorz Szczepaniak

zdjęcia: Daniel Wawrzyniak, Marek Kozakiewicz

 

TELEFONO
Polska 2004/3 min

 

Film powstał dla Europejskiej Akademii Filmowej. Wymyślona przez Pedro Almodóvara Patty Diphusa, gwiazda filmów erotycznych, przyjeżdża do Warszawy...

 

scenariusz i reżyseria: Marcin Wrona

zdjęcia: Paweł Fils

obsada: Ewa Kasprzyk, Marcin Kwaśny

 

TRÓJKA DO WZIĘCIA

Polska 2006/37 min

Program 30 Minut Studia Munka – SFP

 

Film nagrodzony m.in. w Koszalinie, Krakowie, Warszawie, Breście i Petersburgu. Śmiertelnie chora kobieta wychowuje samotnie trójkę dzieci. Zanim odejdzie, chce znaleźć dla nich nowy dom. Córka Inga zrobi wszystko, żeby nie rozdzielono jej z rodzeństwem.

 

reżyseria: Bartek Konopka

scenariusz: Piotr Borkowski, Bartek Konopka

zdjęcia: Piotr Rosołowski

obsada: Klaudia Barcik, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Krzysztof Czeczot

 

ZA PŁOTEM

Polska 2005/12 min

 

Film, który pozwala oderwać się na chwilę od codzienności i zaprasza do przypomnienia sobie czasów młodości, wiecznych wakacji i gorącego lata, kiedy wszystko było na wyciągnięcie ręki... Dokument nagrodzony m.in. w Londynie, Paryżu i Wilnie.

 

reżyseria: Marcin Sauter

zdjęcia: Dawid Sokołowski

 

 

 

 

WSPÓLNA REALIZACJA. PRODUCENT KREATYWNY – PARTNER CZY TYLKO SPRAWNY ORGANIZATOR? PANEL

 

Ten aspekt branżowych relacji obrósł już legendą. Producent kontra reżyser? Czy tak musi być? Czy tak być powinno? A może to mit, niesprawiedliwy stereotyp, fałszywy trop? Jaka faktycznie rola spoczywa na producencie? Czego oczekuje od niego reżyser? Czego spodziewają się po sobie obie strony? Partnerstwo czy przeciąganie liny? To kwestie i zagadnienia, które właściwie od początku reformy kinematografii nie znikają z publicznych, i nie tylko, dyskusji oraz sporów. Jak naprawdę zrobić wspólnie film? Jak pomóc sobie nawzajem, zachowując tożsamość, twórczą niezależność, szacunek oraz zrozumienie? O roli i zadaniach producenta kreatywnego oraz reżysera w procesie powstawania filmów – odwołując się do własnych doświadczeń, a także prezentując rozwijane w Szkole Wajdy projekty – rozmawiać będą kursanci programów edukacyjnych Fundacji Szkoła Wajdy: autorka poświęconego Zdzisławowi Beksińskiemu „Pars pro toto” Katarzyna Łęcka, a także Marta Szarzańska, Natalia Łodygowska, Maciej Marczewski oraz Artur Wyrzykowski.

 

Rozmowę poprowadzi Artur Cichmiński.

 

 

WYSTAWA FOTOGRAFICZNA: ANDRZEJ WAJDA 40/90

Rynek Staromiejski/6-26 czerwca

Wernisaż wystawy „Andrzej Wajda 40/90” miał miejsce 1 września 2016 roku, kilka miesięcy po 90. urodzinach Mistrza. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie jego filmy fabularne: od „Pokolenia”, debiutu z 1954 roku, aż do jego ostatniego dzieła – „Powidoków”. Na planszach obok fotosów, werków i plakatów, znajdują się fotokody, odsyłające do fragmentów filmów i zwiastunów.

Nad wystawą pracowali m.in. Natalia Chojna, Robert Jaczewski i Ola Kot. Autorem tekstów jest prof. Krzysztof Kornacki. 

Wystawa powstała z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, zrealizowana została przez Filmotekę Narodową we współpracy z wieloma instytucjami – przede wszystkim studiami filmowymi: Kadr, Zebra, Tor, a także CRF, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha i Muzeum Kinematografii w Łodzi.

 

 

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Espersen kupuje koszaliński Royal Greenland

16 Czerwca 2017 godz. 5:28 Ala za Espersen
Grupa Espersen światowy lider w dziedzinie przetwórstwa rybnego, która działa także w Koszalinie wkrótce przejmie koszaliński zakład innego globalnego potentata Royal Greenland. Od września koszaliński Espersen zatrudniał będzie ponad dwa tysiące pracowników i zostanie jednym z największych pracodawców w regionie. Espersen oraz Royal Greenland ogłosiły podpisanie umowy o długoterminowym partnerstwie strategicznym. Partnerstwo to składa się z dwóch  elementów. Po pierwsze, Royal Greenland zawrze umowy przetwarzania długotrwałego Espersen dla płastugą, siei i produktów konsumenckich o wartości dodanej. Po drugie, Espersen kupi Royal Greenland w Koszalinie.    Dla Royal Greenland, partnerstwo to pozwala na dalszą koncentrację w połowach, przetwórstwie, sprzedaży i marketingu gatunków północnoatlantyckich: takie jak krewetki wody zimnej, kraba, halibuta niebieskiego i grenlandzkiego dorsza. Dla Espersen, partnerstwo to oznacza strategiczny rozwój umożliwiając produkcję  pełnego asortymentu pysznych owoców morza dla międzynarodowych klientów.   CEO Klaus B. Nielsen, Dyrektor Generalny, Espersen A/S powiedział:  „Jesteśmy dumni i szczęśliwi, z tego, że  Royal Greenland widzi w nas silnego, strategicznego partnera.  Nowe możliwości i kompetencje w zakresie przetwórstwa płastugą i produktów o wartości dodanej i wzmocnienie naszej pozycji jako wiodącego gracza w branży owoców morza podkreślają naszą ambicję bycia  preferowanym partnerem oferującym pełny asortyment produktów naturalnych oraz wyrobów konsumenckich z wartością dodaną.    CEO Mikael Thinghuus, Dyrektor Generalny Royal Greenland A / S stwierdził: „Jesteśmy bardzo zadowoleni z zawarcia umowy i przekazania  naszej działalności w Polsce Espersenowi. Espersena znamy od wielu lat. Dzielimy te same wartości i jesteśmy przekonani, że Espersen to właściwy partner. Produkty z Koszalina są ważne dla wielu naszych klientów i dla Royal Greenland, więc znalezienie partnera, któremu mogliśmy zaufać, by dostarczał produkty na wysokim poziomie jakości i terminowości, a przy tym przy rozsądnych kosztach było dla nas podstawą szukania partnera. Wierzymy, że Espersen, który jest już naszym sąsiadem w Koszalinie, poprowadzi dalszą produkcję lepiej niż bylibyśmy w stanie to zrobić. Będzie to z korzyścią zarówno dla naszych klientów, jak i pracowników. Ponadto, uwolnienie zasobów pozwoli nam skupić się na naszych zintegrowanych pionowo przedsiębiorstwach północnoatlantyckich. " Zakład Royal Greenland kontynuować będzie  działalność tak jak dotychczas, z tym samym kierownictwem, a jego możliwości produkcyjne zasilą zakłady Espersen w Koszalinie, w których pracuje ponad 1350 osób, w obszarze przetwórstwa podstawowego i wyrobów konsumenckich z wartością dodaną. Obie fabryki są prawie równe pod względem zdolności produkcyjnej produktów o wartości dodanej, a partnerstwo sprawia, że  ESPERSEN staje się jednym z największych pracodawców w regionie.   Royal Greenland nadal będzie kontynuować zakup i dostawę surowców do produkcji wyrobów Royal Greenland produkowanych w Koszalinie. Grupa Espersen   Grupa Espersen jest światowym liderem w dziedzinie przetwórstwa mrożonych bloków rybnych, mrożonych filetów, specjalnych produktów porcjowanych i panierowanych oraz luksusowych wyrobów rybnych w cieście francuskim. Posiadamy nowoczesne zakłady produkcyjne oraz jednostki nieprodukcyjne w Danii, Polsce, Rosji, na Litwie oraz Francji i Hiszpanii, a także w Hongkongu i Wietnamie. Dlatego też Espersen jest uznanym, międzynarodowym dostawcą wysokiej jakości produktów rybnych i owoców morza, zaopatrującym najbardziej wymagających klientów zarówno w Europie jak i w Stanach Zjednoczonych, do których należą także największe na świecie wielonarodowe grupy żywnościowe. Utrzymywanie i zapewnianie najwyższej jakości produktów ma dla nas zasadnicze znaczenie, a ryby i owoce morza produkowane przez Espersen są rozpoznawalne właśnie ze względu na swoją jakość. Polegamy na surowcu, który sami pozyskujemy i obejmuje takie gatunki ryb białych jak dorsz, plamiak, grenadier niebieski, mintaj oraz czarniak. Większość naszych wyrobów to przede wszystkim dostosowane do indywidualnych potrzeb naszych klientów produkty marek własnych, chociaż posiadamy także własne produkty marek lokalnych. Wszystko, co robimy ukierunkowane jest na nieustanny dostęp do zasobów rybnych, tak więc rozważna eksploatacja łowisk jest dla nas bardzo istotna. W konsekwencji Espersen cieszy się dobrą reputacją w branży rybnej na całym świecie jako firma odpowiedzialna, dla której zrównoważony rozwój jest naturalną i istotną częścią jej codziennych działań. Dzięki wsparciu naszych wysoko wykwalifikowanych i zaangażowanych pracowników, nieustannie podejmujemy wszelkie niezbędne działania, aby kierować przemysł rybny na ścieżkę zrównoważonego rozwoju....
 

„Młodzi i Film” oficjalnie otwarty

9 Czerwca 2017 godz. 13:23 Ekoszalin z mat. informacyjnych
Galą otwarcia rozpoczął się 36. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” - największa i najstarsza impreza filmowa w Koszalinie. Festiwal to wyjątkowa scena debiutów i trampolina dla filmowców stawiających swoje pierwsze kroki w branży, gwarantujący moc filmowych doznań. Imprezę oficjalnie otworzyli Paweł Strojek i Janusz Kijowski. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM to wydarzenie filmowe o ogromnej tradycji. Festiwal odegrał wielką rolę w integracji środowiska kinowego w Polsce, budował świadomość twórców i odbiorców. To tu pokazywali swoje pierwsze filmy: Krzysztof Kieślowski, Agnieszka Holland, Krzysztof Zanussi, Grzegorz Królikiewicz. Tutaj debiutowali w pierwszych rozmowach z publicznością i krytykami. W Koszalinie czytali swoje pierwsze recenzje.   Tegoroczna, 36. edycja Festiwalu MŁODZI I FILM potrwa od 19 do 24 czerwca. Pokazy wyselekcjonowanych filmów odbędą się w ramach dwóch konkursów: Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych i Konkursu Krótkometrażowych Debiutów Filmowych. W tym roku do selekcji nadesłano 19 pełnometrażowych fabuł, 105 krótkometrażowych fabuł, 56 dokumentów i 36 animacji.   Na czele dwóch składów JURY stanęli: Tomasz Wasilewski i Jacek Borcuch. Prócz pokazów konkursowych odbędą się seanse debiutów zagranicznych, debiutów dokumentalnych i pokazy specjalne. Mocnym punktem będzie retrospektywa Andrzeja Wajdy. Festiwal zainauguruje „Przekładaniec”, krótki metraż z 1968 roku nagrodzonego Oscarem reżysera. Organizatorzy zaplanowali także wystawę fotograficzną „Andrzej Wajda 40/90”. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie filmy fabularne reżysera: od „Pokolenia” aż do jego ostatniego dzieła „Powidoków”. Z kolei Szkoła Wajdy z okazji swego 15-lecia przygotowała okolicznościowy pakiet filmów swoich absolwentów, którzy już odnieśli międzynarodowy sukces.   Znakiem firmowym festiwalu MŁODZI I FILM są słynne dyskusje Szczerość za szczerość. To hasło wymyślił Zygmunt Kałużyński, do dziś najtrafniej oddaje ono ideę festiwalu. Spotkania Szczerość za szczerość – czyli dyskusje twórców z publicznością moderowane przez krytyków filmowych – odbywają się po każdym seansie w Kinie Kryterium (drugim festiwalowym kinem jest Kino Alternatywa). W tym roku dyskusje Szczerość za szczerość poprowadzą: Patrycja Wanat, Max Cegielski, Adam Kruk.   Prócz kina organizatorzy MŁODZI I FILM promują literaturę, fotografię i teatr. W tym roku zaprezentowane zostaną spektakle telewizyjne wyprodukowane przez WFDiF w ramach projektu Teatroteka. Prócz tego odbędą się również warsztaty, panele dyskusyjne, debaty i koncerty. Wstęp na seanse i imprezy towarzyszące jest bezpłatny, akredytacje dla dziennikarzy przyznawane się według zgłoszeń z redakcji.   Organizatorami Festiwalu MŁODZI I FILM są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwo Zachodniopomorskie.  Wstęp na wszystkie pokazy, debaty, panele, warsztaty, wystawy, koncerty jest bezpłatny.     ...
 

Nowa siedziba Urzędu Marszałkowskiego - będzie nowoczesna i ekologiczna

21 Czerwca 2017 godz. 5:07 Ala za Urząd Marszałkowski
Budynek przy ul. Piłsudskiego zostanie gruntownie odrestaurowany i przebudowany tak, aby był energooszczędny. Zaraz za nim stanie wyjątkowy na skalę kraju budynek pasywny, który powstanie z użyciem najnowszych technologii w zakresie ekologii. Tak wyglądać będzie skonsolidowana, nowa siedziba Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie. - To będzie nie tylko nowa siedziba urzędu, ale zostanie także zrewitalizowana jakże ważna część w centrum Szczecina. Wierzę, że będzie to impuls do upiększania okolicznych ulic – mówił marszałek Olgierd Geblewicz, który zaznaczył, że działalność urzędu w jednym miejscu to oszczędności na najmie, poprawa sprawności organizacyjnej i dostępności dla interesantów. Nowa siedziba urzędu mieścić się będzie przy ul. Piłsudskiego 40-42 – tam wyremontowany zostanie budynek po byłej szkole i przychodni oraz przy ul. Mazowieckiej 14 (obecnie teren zajmowany przez Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego), gdzie powstanie zupełnie nowy obiekt, tzw. demonstracyjny budynek pasywny. – Do takiej koncepcji skłoniły nas wymogi, które stawia Unia Europejska przy staraniu się o środki na tego typu inwestycje – wyjaśnił marszałek. - Podjęliśmy się niełatwego zadania konsolidacji i znalezienia takiego montażu finansowego, który nie obciąży bieżącej działalności województwa. Dlatego chcemy jak największą część inwestycji pokryć ze środków zewnętrznych. Planujemy, że inwestycja zamknie się w kwocie 98 mln zł. Na ten moment mamy zabezpieczone ok. 65% tej sumy z funduszy unijnych –  dodał marszałek O.Geblewicz. Wykonawcą projektu konsolidacji jest firma Pas Projekt Sp. z o.o.  Prezes Małgorzata Golenkotłumaczyła, jakie wyglądać będą oba budynki. Obiekt przy Piłsudskiego 40-42 wymaga gruntownej przebudowy. To budynek po byłej szkole i przychodni, nie jest więc odpowiednio przystosowany do funkcji biurowych. Powstanie nowoczesne wnętrze o łącznej powierzchni użytkowej 9 tys. m2, z biurami, do których będzie dostęp z szerokich korytarzy. Wyrównane zostaną poziomy, tak, aby nie było barier architektonicznych.  Stolarka zachowa swój dawny wyraz i będzie drewniana, natomiast elewacja utrzymana będzie w jasnych kolorach. – Mamy to ustalone z wojewódzkim konserwatorem zabytków – zaznaczyła M. Golenko.  Wchodząc do Urzędu Marszałkowskiego do ul. Piłsudskiego będziemy mogli na samym początku wybrać, do której części się skierować. Windami dojedziemy na wyższe kondygnacje, a przemierzając budynek na przestrzał, dojdziemy do usadowionego z tyłu, od ul. Małopolskiej budynku pasywnego. Oba obiekty będą połączone łącznikiem, który zagwarantuje dobrą komunikacje. Budynek pasywny przy ul. Mazowieckiej 14 będzie liczył łącznie 8 kondygnacji (z tego 2 podziemne). Jego powierzchnia całkowita to 13 tys. m kw. Jego kubatura będzie maksymalnie zwarta, estetyczna i przyjazna. Wewnątrz skrywać będzie dziedziniec, na którym znajdą się elementy rekreacyjne (np. ławki).  Tam też znajdzie się wjazd do parkingów podziemnych.  To będzie biurowiec, ale zgodnie z wymogami unijnymi, będzie także pełnił funkcję prezentacyjną – Powstanie ścieżka edukacyjna, która pokaże, jak wykonany jest budynek, jakie ma urządzenia i jak został wykonany, w jaki sposób można oszczędzać energię – wyjaśniała M. Golenko. W budynku oprócz biur, na każdym piętrze znajdą się niewielkie sale konferencyjne, które pozwolą na odbywanie spotkań w niewielkim gronie. Duża, na ponad 200 osób sala konferencyjna powstanie w miejscu byłego Kina Delfin.  Na niezmotoryzowanych będzie czekała duża rowerownia, na ok. 50 dwuśladów oraz bogate zaplecze socjalne z prysznicami i sanitariatami. Budynek będzie podniesiony na poziom 45 cm, ale będzie w pełni dostępny dla osób niepełnosprawnych. Harmonogram Obecnie inwestycja jest na etapie koncepcji, która przybliża nas do tego, jak budynek okolica ul. Piłsudskiego wyglądać będzie za kilka lat. W ubiegłym roku województwo wyłoniło projektanta, którym została firma Pas Projekt Sp. z o.o.   oraz inżyniera kontraktu – firmę PUI Eko-Inwest S.A. Nad tym, aby budynek pasywny spełniał wszystkie najwyższe wymogi z zakresu ekologii czuwać będzie firma SWECO CONSULTING S. z o.o Do końca 2017 roku ukończona ma zostać dokumentacja wraz z pozwoleniem na budowę. W pierwszym kwartale 2018 roku wyłoniony zostanie wykonawca. Zakończenie całej inwestycji przewidywane jest na koniec 2020 roku. Wcześniej ma zostać ukończona przebudowa budynku przy ul. Piłsudskiego. ...
 

Połczyńska: Kolejny odcinek zamknięty

14 Czerwca 2017 godz. 11:10 ekoszalin za Rzecznik Prasowy Miasta Koszalina
 

Szczepienia HPV w Koszalinie

20 Czerwca 2017 godz. 12:24 Ekoszalin z mat. informacyjnych
Od ośmiu lat w Koszalinie realizowany jest Program profilaktyki zakażeń wirusem HPV, którego celem jest zmniejszenie liczby zachorowań na raka szyjki macicy. Jest to możliwe m.in. poprzez przeprowadzenie edukacji zdrowotnej oraz wykonanie szczepień ochronnych szczepionką przeciwko wirusowi HPV w populacji 13–letnich dziewcząt (ur. 2004 r.), mieszkanek Koszalina. Szczepienie nie jest obowiązkowe. Koszty programu w całości pokrywane są z budżetu miasta i w tym roku sięgną 105 tysięcy złotych. Wirus HPV jest odpowiedzialny za powstawanie raka szyjki macicy i zajmuje drugie miejsce pod względem częstotliwości występowania wśród nowotworów złośliwych kobiet. W Polsce na ten typ nowotworu zapada ponad 3.600 kobiet rocznie, a około 2.000 z nich umiera. Jest to jeden z najwyższych wskaźników w Europie.   Zastosowanie szczepionek przeciw HPV ma udowodnioną w badaniach klinicznych, niemal 100-procentową skuteczność w ochronie przed typami wirusów, przeciw którym są skierowane. Co istotne – szczepienie jest całkowicie bezpieczne i rekomendowane przez światowe towarzystwa medyczne.   Realizatorem Programu profilaktyki zakażeń wirusem HPV w 2017 r. jest  Nasz Zakład Opieki Zdrowotnej „Rodzina", ul. Lelewela 7, 75-450 Koszalin.   Szczepienia będą wykonywane w Koszalinie w następujących punktach: NZOZ Rodzina Poradnia Pediatryczna Aleja Monte Cassino 13, tel. 94 343-04-22 NZOZ Rodzina ul. Lelewela 7,  tel. 94 343-66-00 NZOZ Na Skarpie ul. Bosmańska 9,  tel. 94-343-25-75 (tylko dla pacjentek zadeklarowanych do tego NZOZ) NZOZ  Salvita ul. Kolejowa 71, tel. 94-342-75-45 (tylko dla pacjentek zadeklarowanych do tego NZOZ)   Od 20 czerwca br. można zgłaszać się osobiście lub telefonicznie do ww. punktów szczepień. Na szczepienie rodzic/opiekun prawny dziecka zabiera wypełniony Formularz zgody na szczepienie . Dostępny jest również na stronie www.koszalin.pl/zdrowie i pomoc społeczna/program polityki zdrowotnej/ Program profilaktyki zakażeń wirusem HPV. Szczepionka podawana jest w dwóch dawkach.   GŁÓWNY TERMIN SZCZEPIENIA PIERWSZĄ DAWKĄ TO 22-30 CZERWCA 2017r. Druga dawka listopad /grudzień br. (telefoniczne przypomnienie z NZOZ). W tym okresie w dni robocze również dla pacjentów z innych zakładów opieki zdrowotnej w  godzinach od 14 do 17.30 w Poradni Pediatrycznej przy ul. Monte Cassino 13 będzie czynny punkt szczepień z lekarzem pediatrą i uprawnioną do szczepień pielęgniarką.   W pozostałym okresie najpóźniej do 28 lipca br. należy wcześniej umówić się na wolny termin w obu NZOZ Rodzina.   Realizator programu zapewnia pełen zakres świadczeń, w tym m.in. zakup szczepionek (dwie do wyboru), badanie lekarskie kwalifikujące do szczepienia i wykonanie szczepienia. Jednocześnie przeprowadza (wrzesień/październik br.) edukację zdrowotną - profilaktyka zakażeń wirusem HPV, skierowaną do trzynastoletnich dziewcząt i chłopców oraz ich rodziców/opiekunów prawnych. W ramach ww. edukacji zorganizowane będą prelekcje w szkołach podstawowych, jak i również indywidualnie w punktach szczepień, które prowadzić będzie wysoko wykwalifikowany personel.   W 2017 r. planowane jest zaszczepienie 345 trzynastoletnich dziewcząt ur. 2004 r. zameldowanych na pobyt stały w Koszalinie  oraz przebywających w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo – wychowawczych na terenie Miasta Koszalina.  ...