Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Lotnisko Koszalin

Autor Ala za Adam Fularz, fot. FB/Aeroklub Koszaliński 22 Października 2016 godz. 5:46
„Państwa port lotniczy nadaje się do wznowienia przewozów pasażerskich, które w przeszłości miały tutaj miejsce. Wnoszę o rozpoczęcie prac nad przystosowaniem państwa portu lotniczego do obsługi połączeń pasażerskich“ napisał w petycji do prezydenta Koszalina Adam Fularz, manager Radiotelewizji.

- W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych przez media. Jednym z tych mitów jest ten jakoby port lotniczy musiał się znajdować koło wielkiej aglomeracji miejskiej. Jest to - nieprawda. Przykłady z Irlandii (lotniska Shannon, Knock) pokazują że porty lotnicze mogą działać w oddaleniu od większych miast i miasteczek, i mogą być rentowne mimo braku większych miast w pobliżu. W Polsce już działają takie porty lotnicze, jednym z nich jest lotnisko Szczytno- Szymany położone 55 km od Olsztyna - przekonuje Fularz.

 

 "Drugim mitem jest ten jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Śwonoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachtenflughafenheringsdorf.pdf ) Utrzymanie portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka" - dodaje.

Koszty budowy portu lotniczego to koszt terminalu pasażerskiego (nowy- ok. 3-4 mln PLN, używany ok. 2 mln PLN), koszty wyposażenia. Najtańsza jest budowa portu lotniczego z małym terminalem dla taksówek powietrznych. W Polsce stosuje się najczęściej taksówki zabierające w lot do 33 pasażerów. Wymagany jest w tym celu niewielki terminal oraz podstawowe wyposażenie, np. agregat GPU. Koszty pomocy nawigacyjnych (ILS, DME) to kilka mln PLN.

Już długość pasa startowego 1350- 1400 metrów umożliwia obsługę najpopularniejszych taksówek powietrznych. Przy pasie startowym 1150 metrów długości można już obsługiwać popularne samoloty pasażerskie ATR. W Kielcach- Masłowie planowane były loty Kielce- Gdańsk przy długości pasa 1150 metrów, ale plany nie doszły do skutku.

Koszalin działając poprzez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów  Pomorza Środkowego, którego jest głównym samorządem członkowskim i w największym stopniu współfinansuje jego działalność od kilkunastu lat utrzymuje i działa na rzecz zachowania i rozwoju lotniczego charakteru nieruchomości byłego lotniska wojskowo-pasażerskiego w Zegrzu Pomorskim. Obiekt nieprzerwanie dzierżawiony przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego we współpracy z Aeroklubem Koszalińskim obecnie posiada status zarejestrowanego publicznego lądowiska cywilnego i jest wykorzystywany lotniczo głównie przez Aeroklub Koszaliński, sezonową bazę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz prywatnych użytkowników z segmentu „general aviation”.

 

Musimy  wiedzieć, że Polska jest krajem o rekordowej liczbie zlikwidowanych pasażerskich portów lotniczych.

Od czasów II wojny światowej zlikwidowano więcej portów, niż ich obecnie istnieje. Zlikwidowano następujące porty lotnicze:

Port lotniczy Jelenia Góra 

Połączenia przed II wojną światową do: Gliwic, Berlina, Wrocławia, Cottbus.

Port lotniczy Gliwice

Połączednia przed II wojną światową do Wrocławia, Berlina, Paryża, Istambułu, Szczecina, Brna, Budapesztu.

Port lotniczy Katowice Muchowiec (Katowice- Centrum)

Połączenia do Brna, Wiednia, Warszawy (od 2 stycznia 1929)- przed II wojną swiatową.

Port Lotniczy Elbląg

Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina, Królewca, Olsztyna

Port lotniczy Olsztyn Dajtki (Olsztyn- Centrum)

Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina. Po II wojnie światowej do Bydgoszczy i Warszawy.

Port Lotniczy Słupsk

Połączenia lotnicze do Berlina, Gdańska, Królewca, Szczecina przed II wojną światową, po drugiej wojnie światowej, od 1975 roku- loty do Warszawy, Katowic, Wrocławia. Loty do Warszawy działały z przerwami do lat 90-tych.

Port lotniczy Szymany- Mazury

Obsługiwał od 1998 roku loty do Warszawy i miast w Niemczech. Jako jedyny port lotniczy z powyższej listy ma zostać reaktywowany.

Port lotniczy Gubin

Połączenia przed II wojną światową do Szczecina.

Port lotniczy Gdynia

Od kwietnia 1936 połączenia lotnicze do Warszawy. Obecnie w rozbiórce i likwidacji.

Port lotniczy Nysa

Połączenia do Gliwic i Jeleniej Góry przed II wojną światową

Port lotniczy Malbork

Połączenia do Gdańska, Berlina przed II wojną światową

Port Lotniczy Opole

Port obecnie nieczynny, planowano jego reaktywację jako portu pasażerskiego.

Port lotniczy Piła

Port lotniczy powstal w 1913 roku. Brak danych n/t kierunków lotów. Planowano jego reaktywację.

Port lotniczy Koszalin

Działał jako pasażerski port lotniczy od 1965 r. W 1979 obsłużyło 85 853 pasażerów, a w latach 1986-1991 średnio 50-55 tys. pasażerów. Port lotniczy zamknięto w 1991 roku.

Port lotniczy Świnoujście

Przed II wojną światową połączenia do Szczecina, pradopodobnie także Berlina. Obecnie port lotniczy znajduje się po niemieckiej stronie granicy i działa sezonowo. Nie obsługuje lotów do Polski. W przeszłości obsługiwał loty do Warszawy i miast południa Polski.

Port lotniczy Białystok

30 kwietnia 2015 roku obchodzono w Białymstoku rocznicę 70 lat działalności pasażerskiego portu lotniczego. Port lotniczy juz nie działa, pas startowy o wymiarach 1420 na 50 metrów jest już zniszczony. 

Lotniczy Port Pasażerski Białystok zaczął działalośc krótko po II wojnie światowej, bo już 30 kwietnia 1945 roku. Linie lotnicze LOT utworzyły oddział białostocki i zaczęły obsługę połączenia do Warszawy kursującego w poniedziałki, środy i poiątki używając samolotów Douglas DC-3. Lot z Warszawy do Białegostoku trwał 50 minut. Bilety były drogie. Połączenia szybko wstrzymano

Czytaj też

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe: Dziś startuje Koszalin

Ala, fot. LPR - 1 Czerwca 2016 godz. 11:56
1 czerwca wznawia swoje dyżury sezonowa baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie. Do dyspozycji lekarza, ratownika medycznego i pilota będzie podobnie jak przed rokiem helikopter Eurokopter EC 135. - Baza działać będzie od wschodu do zachodu słońca – informuje rzeczniczka prasowa LPR. Ratownicy swoją pracę rozpoczną jednak nie wcześniej niż o godzinie 7.00, a zakończą najpóźniej o godz. 20.00.Baza w Koszalinie będzie działała do 5 września br. W ubiegłym roku koszaliński zespół LPR wykonał ok. 130 lotów. – O tym, czy do akcji ratunkowej należy włączyć helikopter decyduje dyspozytor. Jeżeli zauważyliśmy wypadek lub jesteśmy jego uczestnikiem to dzwoniąc pod numer telefonu 997  lub 112 przedstawiamy sytuację. Na tej podstawie dyspozytor posyła na ratunek karetkę, helikopter lub jeden i drugi środek transportu. Budżet LPR, który dysponuje 17 stałymi, jedną sezonową bazą oraz jednym  samolotem transportowym to ok. 100 mln złotych.

Lotniska nie będzie!

Paweł Kaczor / info. Urząd Marszałkowski WZ / fot. Mirosław Bąk - 15 Stycznia 2014 godz. 16:21
Eksperci Komisji Europejskiej nie wyrazili zgody na budowę lotniska w Zegrzu Pomorskim. Z związku z negatywną opinią przedstawicieli Inicjatywy Jaspers Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego wszczął procedurę usunięcia projektu rewitalizacji lotniska z Indykatywnej Listy Projektów Indywidualnych Regionalnego Programu Operacyjnego WZ. Decyzję podjęto po zapoznaniu się z końcowymi uwagami unijnych ekspertów odnośnie możliwości uruchomienia w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina lotniska użytku publicznego z wykorzystaniem środków RPO WZ na lata 2007- 2013. – Postawienie przyszłego beneficjenta projektu w sytuacji, w której zobowiązany byłby uruchomić lotnisko w pełnym wymiarze przy drastycznym podniesieniu zaangażowania środków własnych, oznacza de facto brak możliwości realizacji projektu. – uznali eksperci Inicjatywy Jaspers oddelegowani przez Komisję Europejską do weryfikacji warunków przyznania dofinansowania unijnego.   Pieniądze, które zostały zarezerwowane na realizację projektu lotniska (9 mln euro) zostaną przesunięte na inne obszary, głównie w ramach 2. osi priorytetowej Programu. Obejmuje ona działania na rzecz rozwoju infrastruktury transportowej, które odpowiadają za podnoszenie wewnątrzregionalnej dostępności komunikacyjnej. Zarząd Województwa rozważa również możliwość wystąpienia do Komisji Europejskiej o zgodę na przesunięcie części dotacji na obszary, które związane są z gospodarczym rozwojem naszego województwa.   Według zapisów RPO WZ, które zostały narzucone przez Komisję Europejską, samorząd Koszalina miał obowiązek przygotować niezależne analizy ekonomiczne uzasadniające opłacalność inwestycji, a także potwierdzające stabilność jej finansowania po oddaniu do użytku. Komisja Europejska uzależniła zgodę na realizację projektu lotniska od przedstawienia przez przyszłego beneficjenta szeregu gwarancji (głównie finansowych).   Jedną z nich było zabezpieczenie w wieloletniej prognozie finansowej pieniędzy przeznaczonych na współfinansowanie realizacji projektu w pełnym zakresie oraz na bieżące funkcjonowanie lotniska, z pokrywaniem strat finansowych i kosztów operacyjnych spółki zarządzającej Portem Lotniczym Koszalin włącznie.   Eksperci Inicjatywy Jaspers stwierdzili, że jedyna możliwa formuła realizacji projektu zakładająca przeprowadzenie w I etapie (termin do 2015r.) przebudowy drogi startowej na odcinku 2 km i utworzenie mostu lotniczego pomiędzy Koszalinem a Warszawą, a następnie w II etapie (termin do 2020r.) modernizację pozostałego 0,5 km odcinka pasa startowego i uruchomienie połączeń realizowanych przez przewoźników nisko kosztowych, będzie wymagać:   - zapewnienia finansowania do 2020r. kosztów realizacji II etapu modernizacji lotniska (szacunkowo ok. 50 mln zł) wyłącznie ze środków własnych beneficjenta (w przypadku braku perspektyw na dopuszczalność współfinansowania ze środków europejskich); - pokrywania z budżetu Koszalina strat finansowych w wysokości ok. 10-12 mln zł rocznie z tytułu dotacji do utrzymania lotniska oraz dofinansowanie połączeń przez okres 10 lat od jego uruchomienia; - dopłacania do przedsięwzięcia ok. kilkanaście milionów zł rocznie po tym okresie z uwagi na prognozowany przez ekspertów (utrzymujący się na podobnym poziomie) deficyt operacyjny.   Zapraszamy do obejrzenia nagrania z briefingu prasowego Prezydenta Piotra Jedlińskiego na temat wszczęcia procedury usunięcia projektu rewitalizacji lotniska w Zegrzu Pomorskim z Indykatywnej Listy Projektów Indywidualnych Regionalnego Programu Operacyjnego WZ:     Na zdjęciach zawartych w artykule znajduje się Rusłan – Antonow na lotnisku w Zegrzu Pomorskim 17 czerwca 1999r. Fotografie pochodzą z prywatnego archiwum Mirosława Bąka.

Nie będzie lotniska w Zegrzu Pomorskim?

Paweł Kaczor / info. bialystok.gazeta.pl/wiadomosci.gazeta.pl/UM Koszalin / fot. zegrzepomorskie.pl - 13 Stycznia 2014 godz. 16:54
Na początku stycznia Minister Infrastruktury i Rozwoju – Elżbieta Bieńkowska – stwierdziła, że nie będzie w Polsce budowy nowych lotnisk. Resort infrastruktury i rozwoju powołując się na rozporządzenie unijne dotyczące nowej perspektywy finansowej potwierdził tą informacje. Oznacza to, że pomysł budowy lotniska w Zegrzu Pomorskim może zakończyć się fiaskiem, jednak władze Koszalina utrzymują, że w chwili obecnej Urząd Marszałkowski oczekuje na oficjalne stanowisko ekspertów JASPERS w sprawie Portu Lotniczego Koszalin Sp. z o.o. W wydaniu „Wyborczej” z początku stycznia Elżbieta Bieńkowska pytana o to, na co należy wydawać unijne dotacje, stwierdziła: „Nowych lotnisk już w Polsce nie będziemy budować”. Tymczasem Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o. ma powstać w dużej mierze dzięki dotacji z Unii Europejskiej. Słowa Minister potwierdził resort infrastruktury i rozwoju, który w odpowiedzi na pytanie „Naszego Dziennika” napisał, że „zgodnie z treścią unijnych rozporządzeń na nową perspektywę, ze środków europejskich lotniska będą mogły być wspierane jedynie w określonym zakresie, głównie bezpieczeństwa ruchu lotniczego w sieci TEN-T. Obejmować więc ono będzie jedynie istniejące lotniska w sieci TEN-T i krajowy organ zarządzania ruchem lotniczym”. Nowe lotniska miały powstać głównie dzięki środkom z Brukseli.   Należy jednak podkreślić, że odpowiedź resortu infrastruktury i rozwoju odnosiła się do nowej perspektywy finansowej, a projekt „Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina” został wpisany na listę indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. Jak tą sprawę komentuje miasto?   - Beneficjent projektu Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o. złożył wniosek o dofinansowanie projektu wraz z kompletną dokumentacją aplikacyjną. Aktualnie projekt przechodzi ocenę formalną i merytoryczną w Instytucji Zarządzającej RPO WZ na lata 2007-2013 (Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego). Projekt, na wniosek Komisji Europejskiej, podlega dodatkowej ocenie inicjatywy doradczej UE JASPERS dla dużych i trudnych projektów inwestycyjnych, która weryfikuje studium wykonalności przedsięwzięcia pod kątem zasadności i ekonomicznej opłacalności inwestycji. W chwili obecnej Urząd Marszałkowski oczekuje na oficjalne stanowisko ekspertów JASPERS w przedmiotowej sprawie. – podaje Robert Grabowski, Rzecznik Prasowy Prezydenta Koszalina.   Na co zostałyby przeznaczone pieniądze zarezerwowane przez miasto na budowę lotniska, gdyby jednak z niej zrezygnowano? Tego na razie nie wiadomo. Przypomnijmy, że przedmiotem projektu jest dostosowanie standardów obiektu w Zegrzu Pomorskim, posiadającego obecnie status lądowiska i będącego bazą lotnictwa ogólnego, do standardów komunikacyjnego lotniska użytku publicznego zgodnie z wymaganiami Prawa Lotniczego, Unii Europejskiej i Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.   W ramach przedsięwzięcia w wybranym do realizacji według studium wykonalności, tańszym Wariancie nr 1 projektu przewiduję się adaptację i modernizację istniejącej infrastruktury byłego lotniska wojskowo-pasażerskiego oraz budowę nowych obiektów, które po certyfikacji i rejestracji lotniska w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego pozwolą na uruchomienie od drugiej połowy 2015r. regularnych pasażerskich połączeń lotniczych bezpośrednio do kilku miast w kraju (Warszawa – całorocznie, sezonowo do Krakowa i Wrocławia) oraz do węzłowego portu przesiadkowego w Europie (np. Berlin lub Kopenhaga).

Lotnisko w Zegrzu Pomorskim – za czy przeciw?

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin/biznes.onet.pl / fot. commons.wikimedia.org - 4 Grudnia 2013 godz. 13:48
Według założeń w 2015r. ma zostać otwarte lotnisko w Zegrzu Pomorskim. Dotacja z UE na tą inwestycję ma wynieść ok. 36 mln zł. Jednak niedaleko znajduję się lotnisko w Goleniowie oraz aeroport w Gdańsku, zaś w przyszłym roku ma zostać uruchomiony Port Lotniczy w Gdyni. Takie nasilenie lotnisk w małej odległości od siebie może nie być opłacalne. Unijny komisarz ds. planowania finansowego i budżetu – Janusz Lewandowski – skrytykował niedawno plany budowy nowych lotnisk. Podkreślił on również, że Unia Europejska może odmówić finansowania niektórym projektom, które zakładają budowę Portów Lotniczych.   Niewątpliwie lotnisko wiąże się z pewnym prestiżem. Należy jednak zastanowić się nas sensem ekonomicznym jego funkcjonowania. Wszystkie istniejące obecnie porty lotnicze wpisane są w europejską i krajową sieć transportową. Prawdą jest, że UE wspiera budowę aeroportów w regionach, które do tej pory są ich pozbawione, jednak nie zawsze nowo powstałe lotniska przynoszą zyski. Z drugiej strony Port Lotniczy może być impulsem do rozwoju regionu, w którym powstanie. Jednak alternatywnym rozwiązaniem może być np. rozbudowa sieci szybkich dróg, bądź modernizacja infrastruktury kolejowej.   Niewątpliwie istnienie wielu aeroportów obok siebie, może nie wpłynąć korzystnie na ich funkcjonowanie. Ostatnio głośno mówi się o lotnisku w Gdyni, które ma zostać otwarte w 2014r. Znajduję się ono w odległości ok. 30 km od Portu Lotniczego w Gdańsku. Źle się stanie, jeśli te dwa aeroporty zaczną ze sobą konkurować. Jedynym rozsądnym modelem w tej sytuacji wydaję się model współpracy. Czy do niej dojdzie? Rozmowy nadal trwają.   Lotnisko realizuję funkcję społeczną, która związana jest z nowymi miejscami pracy, a także funkcję ekonomiczną związaną z promocją regionu czy zwiększeniem dochodów. Dodatkowo tereny wokół Portu Lotniczego są doskonałym miejscem na prowadzenie biznesu. Mimo to, Komisja Europejska rozpoczęła weryfikację statusu prawnego i sensu ekonomicznego aeroportu w Gdyni. Bruksela może nakazać zwrot pieniędzy do miejskiej kasy.   Pojawia się więc pytanie: Czy lotnisko w Zegrzu Pomorskim powinno zostać zbudowane?